Start Arduino
-
Onderwerp starter - Berichten: 410
- Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
- Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad
Start Arduino
Hoera Arduino is er, nu maar hopen dat jullie allemaal hier ook jullie ervaringen en bevindingen gaan plaatsen.
En vergeet niet om foto's,eventuele Fritzing afbeeldingen en code er bij te doen zo hebben anderen er ook wat aan.
En vergeet niet om foto's,eventuele Fritzing afbeeldingen en code er bij te doen zo hebben anderen er ook wat aan.
Groeten Marcel V
-
- Forum-Beheerder
- Berichten: 2361
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Start Arduino
Is het misschien een optie om een kort overzicht te geven in wat Arduino kan? Zelf is mij dit totaal nog onbekend en weet ik niet wat ik er mee kan en of ik het kan gebruiken. Of misschien een link naar een website waar alles uitgelegd staat (of samengevat).
Bvd
Bvd
Re: Start Arduino
Hallo iedereen,
Mooi dat er een apart subforum over Arduino is. Nu moet natuurlijk nog blijken of dit de moeite waard is.
Om dan meteen op Wouter's (OBBinN) vraag een kort antwoord te geven:
Algemene informatie over Arduino is te vinden op de Arduino Home page: https://www.arduino.cc/
En hier vind je de volgende beschrijving: Arduino is an open-source electronics platform based on easy-to-use hardware and software. It's intended for anyone making interactive projects.
In principe omvat het een stuk hardware: een microprocessor met wat in- en uitvoermogelijkheden. Het meest gebruikt is de Arduino Uno.
En het omvat een IDE, een Integrated Development Environment, te installeren op je PC, waar je de software schrijft voor jouw toepassing, om deze vervolgens naar de hardware te uploaden.
Er zijn gigantisch veel toepassingen te vinden op het internet op alle mogelijke terreinen.
Wat spoorwegmodelbouw gerelateerde toepassingen zijn:
- DCC interface met bijbehorende software bibliotheek. Deze kan worden gebruikt in bijvoorbeeld modules om zelf wissel- en seindecoders te bouwen.
- LocoNet interface met bijbehorende softwarebibliotheek. Deze kan bijvoorbeeld worden gebruikt in modules om bezetmeldingen naar LocoNet terug te melden.
- Modules voor verlichting, met knipperende of fading leds.
- Modules voor dag- en nachtsimulatie op de baan.
- Toepassing om snelheidsmetingen op de baan uit te voeren middels twee lichtsluisjes, of andere detectors.
- ... enzovoorts enzovoorts. Je kan het zo gek niet verzinnen of je vindt het wel.
Zoek maar eens op de Arduino sites en ook op GitHub, waar een hoop code kant en klaar is te downloaden.
Met de hulp van de vele voorbeelden lukt het al snel om een toepassing in elkaar te steken.
Wat je ook kunt vinden zijn toepassingen die al door andere hobbyisten zijn gemaakt, en die als bouwpakketje op de markt worden gebracht.
Zelf heb ik inmiddels al wat leuke toepassingen min of meer werkend. In ontwikkeling heb ik nu een LocoNet draaischijfaansturing met steppermotor aandrijving. En een snelheidsmeetwagon, die al rijdend op een 2-segment display de actuele snelheid zou moeten weergeven. Maar omdat de ruimte in een N-wagon beperkt is weet ik niet of dit gaat lukken.
Orienteren kan geen kwaad. Een simpel begin maken door een Arduino Uno aan te schaffen met wat extra componentjes zal je ook de kop niet kosten.
Heb je totaal geen programmeerervaring of elektronica zelfbouw ervaring dan zou de leercurve in het begin misschien wat steil kunnen zijn.
Ook hier op het N-spoorforum vind je her en der verspreid al heel wat informatie.
Iedereen succes met zijn of haar projecten.
Groet,
Paul
Aanvulling: Uiteraard zijn er ook op YouTube heel wat instructieve filmpjes te vinden. Zelf vind ik de filmpjes je hier vindt heel informatief en begrijpelijk: https://dronebotworkshop.com
Mooi dat er een apart subforum over Arduino is. Nu moet natuurlijk nog blijken of dit de moeite waard is.
Om dan meteen op Wouter's (OBBinN) vraag een kort antwoord te geven:
Algemene informatie over Arduino is te vinden op de Arduino Home page: https://www.arduino.cc/
En hier vind je de volgende beschrijving: Arduino is an open-source electronics platform based on easy-to-use hardware and software. It's intended for anyone making interactive projects.
In principe omvat het een stuk hardware: een microprocessor met wat in- en uitvoermogelijkheden. Het meest gebruikt is de Arduino Uno.
En het omvat een IDE, een Integrated Development Environment, te installeren op je PC, waar je de software schrijft voor jouw toepassing, om deze vervolgens naar de hardware te uploaden.
Er zijn gigantisch veel toepassingen te vinden op het internet op alle mogelijke terreinen.
Wat spoorwegmodelbouw gerelateerde toepassingen zijn:
- DCC interface met bijbehorende software bibliotheek. Deze kan worden gebruikt in bijvoorbeeld modules om zelf wissel- en seindecoders te bouwen.
- LocoNet interface met bijbehorende softwarebibliotheek. Deze kan bijvoorbeeld worden gebruikt in modules om bezetmeldingen naar LocoNet terug te melden.
- Modules voor verlichting, met knipperende of fading leds.
- Modules voor dag- en nachtsimulatie op de baan.
- Toepassing om snelheidsmetingen op de baan uit te voeren middels twee lichtsluisjes, of andere detectors.
- ... enzovoorts enzovoorts. Je kan het zo gek niet verzinnen of je vindt het wel.
Zoek maar eens op de Arduino sites en ook op GitHub, waar een hoop code kant en klaar is te downloaden.
Met de hulp van de vele voorbeelden lukt het al snel om een toepassing in elkaar te steken.
Wat je ook kunt vinden zijn toepassingen die al door andere hobbyisten zijn gemaakt, en die als bouwpakketje op de markt worden gebracht.
Zelf heb ik inmiddels al wat leuke toepassingen min of meer werkend. In ontwikkeling heb ik nu een LocoNet draaischijfaansturing met steppermotor aandrijving. En een snelheidsmeetwagon, die al rijdend op een 2-segment display de actuele snelheid zou moeten weergeven. Maar omdat de ruimte in een N-wagon beperkt is weet ik niet of dit gaat lukken.
Orienteren kan geen kwaad. Een simpel begin maken door een Arduino Uno aan te schaffen met wat extra componentjes zal je ook de kop niet kosten.
Heb je totaal geen programmeerervaring of elektronica zelfbouw ervaring dan zou de leercurve in het begin misschien wat steil kunnen zijn.
Ook hier op het N-spoorforum vind je her en der verspreid al heel wat informatie.
Iedereen succes met zijn of haar projecten.
Groet,
Paul
Aanvulling: Uiteraard zijn er ook op YouTube heel wat instructieve filmpjes te vinden. Zelf vind ik de filmpjes je hier vindt heel informatief en begrijpelijk: https://dronebotworkshop.com
Schäßburg an der Kokel
Re: Start Arduino
Het leuke van een Arduino is ook dat hij helemaal niet duur is! Reken ongeveer een tientje, soms zelfs nog minder. Dan heb je de Arduino op een printplaatje waar je van alles op kan aansluiten. Er zijn ook heel veel shields (opsteek-printplaatjes) voor te krijgen waarmee je extra sensors of output-boards (om grotere vermogens aan te sturen) simpel kan aansluiten.
Een Arduino kan heel veel voor je doen/betekenen. Een veel gehoord punt van kritiek is dat het vaak overkill is, dat het ook simpeler kan (bijvoorbeeld met een PIC). Dan denk ik, vast wel, maar het is wel heel erg leuk om iets zelf te maken en er is zoveel voor te krijgen dat je niet snel zelf hardware (printjes) voor hoeft te gaan ontwikkelen. Er is heel veel documentatie te vinden online en zo'n ding is per saldo niet duur.
Enig risico is wel dat je er zo een hobby bij hebt.
Een Arduino kan heel veel voor je doen/betekenen. Een veel gehoord punt van kritiek is dat het vaak overkill is, dat het ook simpeler kan (bijvoorbeeld met een PIC). Dan denk ik, vast wel, maar het is wel heel erg leuk om iets zelf te maken en er is zoveel voor te krijgen dat je niet snel zelf hardware (printjes) voor hoeft te gaan ontwikkelen. Er is heel veel documentatie te vinden online en zo'n ding is per saldo niet duur.
Enig risico is wel dat je er zo een hobby bij hebt.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
-
- Forum-Beheerder
- Berichten: 2361
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Start Arduino
interface voor iTrain .... niet direct ...
Je zult er iets electronisch tussen moeten verzinnen ...
b.v. een dcc interface, of een loconet interface, of een wifi interface. ... wat jij wil ...
Guus
Je zult er iets electronisch tussen moeten verzinnen ...
b.v. een dcc interface, of een loconet interface, of een wifi interface. ... wat jij wil ...
Guus
Re: Start Arduino
een leuk voorbeeld om eens te kijken zou b.v. https://www.arcomora.com/mardec kunnen zijn.
Met wat extra electronische onderdelen op een extra printje maken ze er een dcc decoder van, kun je wissels en/of seinen mee aansturen
Onderaan die pagina staat een plaatje van een schema van een dcc interface
Guus
Met wat extra electronische onderdelen op een extra printje maken ze er een dcc decoder van, kun je wissels en/of seinen mee aansturen
Onderaan die pagina staat een plaatje van een schema van een dcc interface
Guus
Re: Start Arduino
Op deze site vind je leuke tips over modelsporen met een Arduino (en meer).
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Start Arduino
Middels een klein stukje elektronica is een arduino (met een bruikbare sketch) te gebruiken als dcc accessory decoder i.c.m. welke DCC centrale dan ook. Dat ziet er bijvoorbeeld zo uit:
iTrain heeft (voor zover mij bekend) geen ondersteuning voor de DCC-EX, een Arduino DCC centrale. JMRI (volledig) en RocRail (basaal) wel.
Mijn Test/Kerstbaantje werkt volledig op 1 Arduino met DCC-EX, zonder verdere computers. Hoe dat werkt kun je zien in de links in mijn onderschrift.
Groet,
Rico (momfer)
Centrale: DCC-Ex | Arduino Mega + Motor shield
Besturing: EXRAIL | Traintastic | RocRail | Engine Driver | DecoderPro
Rails: Minitrix / Fleischmann Piccolo
En hier vind je de bouw van mijn kerstbaan en Starten met EXRAIL
Rico (momfer)
Centrale: DCC-Ex | Arduino Mega + Motor shield
Besturing: EXRAIL | Traintastic | RocRail | Engine Driver | DecoderPro
Rails: Minitrix / Fleischmann Piccolo
En hier vind je de bouw van mijn kerstbaan en Starten met EXRAIL
-
- Forum-Beheerder
- Berichten: 2361
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Start Arduino
Mijn idee hierachter;
Om het DCC zoveel 'schoon' te houden van accessoires (wissels, seinen, verlichting etc) blijft er de meeste ruimte over om de treinen te sturen, zo stuur ik de (servo) wissels via OC32 als aparte interface aan, ook de seinen stuur ik via de OC32 aan, althans ben daar mee bezig. Echter een vrij dure oplossing om simpel weg een lampje aan of uit te schakelen als verlichting van een huis, straatverlichting etc.. Ben dus soort van opzoek naar een 'goedkope(re)' oplossing, zonder dit via de IB2 (DCC) aan te sturen. Wil dit wel digitaal doen ivm iTrain en de interne klok. Tzt komt ook nog dag/nacht simulatie kijken (toekomst).
Vandaar mijn vraag of dit los via iTrain aan te sturen was.
Om het DCC zoveel 'schoon' te houden van accessoires (wissels, seinen, verlichting etc) blijft er de meeste ruimte over om de treinen te sturen, zo stuur ik de (servo) wissels via OC32 als aparte interface aan, ook de seinen stuur ik via de OC32 aan, althans ben daar mee bezig. Echter een vrij dure oplossing om simpel weg een lampje aan of uit te schakelen als verlichting van een huis, straatverlichting etc.. Ben dus soort van opzoek naar een 'goedkope(re)' oplossing, zonder dit via de IB2 (DCC) aan te sturen. Wil dit wel digitaal doen ivm iTrain en de interne klok. Tzt komt ook nog dag/nacht simulatie kijken (toekomst).
Vandaar mijn vraag of dit los via iTrain aan te sturen was.
Re: Start Arduino
Dan is op zoek gaan naar een zo goedkoop mogelijke centrale of interface de oplossing. Ik weet niet welke iTrain allemaal ondersteunt, maar daar zijn vast oplossingen voor te vinden. Van daaruit maak je een extra DCC-bus voor de accessoires die je niet op de DCC van je treinen wilt hebben.OBBinN schreef: ↑06 feb 2022 18:10 Mijn idee hierachter;
Om het DCC zoveel 'schoon' te houden van accessoires (wissels, seinen, verlichting etc) blijft er de meeste ruimte over om de treinen te sturen, zo stuur ik de (servo) wissels via OC32 als aparte interface aan, ook de seinen stuur ik via de OC32 aan, althans ben daar mee bezig. Echter een vrij dure oplossing om simpel weg een lampje aan of uit te schakelen als verlichting van een huis, straatverlichting etc.. Ben dus soort van opzoek naar een 'goedkope(re)' oplossing, zonder dit via de IB2 (DCC) aan te sturen. Wil dit wel digitaal doen ivm iTrain en de interne klok. Tzt komt ook nog dag/nacht simulatie kijken (toekomst).
Vandaar mijn vraag of dit los via iTrain aan te sturen was.
EDIT:
Een SPROG Nano kon daar nog wel eens een goede en betaalbare oplossing voor zijn. Wel het DCC signaal, geen booster. Uiteraard wel ff checken of het ondersteund wordt. SPROG is niet per se gelijk aan SPROG nano.
O.a. verkrijgbaar via DTS, kon het bij de sponsor niet vinden.
Overigens is de belasting voor de DCC bus vwb de accessoires te verwaarlozen tov de opdrachten voor de loks. Accessoireopdrachten wordt niet doorlopend herhaald zoals de opdrachten voor de lokdecoders.
Re: Start Arduino
Misschien is het een idee om deze in formatie in een nieuw onderwerp onder de rubriek Arduino te delen.
Voor veel kandidaat Arduino gebruikers is dit een heel belangrijke methode om de interface met DCC te realiseren. Dus het apart kunnen terugvinden is dan heel belangrijk.
Dat zou wellicht ook voor Arcomora en andere toepassingen relevant kunnen zijn.
Marco
Marco
Digitaal spoor N met Z21 (voorheen DR5000) en Digikeijs modules.
Diverse Arduino's voor wissels en seinen. Zelfbouw DCC decoders.
Ook een paar DTS ground-detectie modules.
Aangestuurd door Koploper.
Digitaal spoor N met Z21 (voorheen DR5000) en Digikeijs modules.
Diverse Arduino's voor wissels en seinen. Zelfbouw DCC decoders.
Ook een paar DTS ground-detectie modules.
Aangestuurd door Koploper.
Re: Start Arduino
Goed plan. In andere rubrieken gebruikt men een soort "sticky" onderwerpen die altijd bovenaan blijven staan om de basiszaken uit te leggen, misschien is dat hier ook nuttig.
Een mooie optie om DCC aan je Arduino te koppelen is dit printje dat voor een habbekrats te koop is, handig voor wie niet zo'n held is in zelf je eigen schakeling bouwen (zoals ik ):
Een mooie optie om DCC aan je Arduino te koppelen is dit printje dat voor een habbekrats te koop is, handig voor wie niet zo'n held is in zelf je eigen schakeling bouwen (zoals ik ):
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Start Arduino
Ik meen dat deze Rudy Boer bij de buren op het BeneluxSpoor forum (lid RudyB) een hele serie artikeltjes https://forum.beneluxspoor.net/index.ph ... 3221999645 heeft gepubliceerd, waarin stap voor stap een aantal (modelspoor)mogelijkheden met de Arduino worden uitgewerkt.
Groet,
Paul
Schäßburg an der Kokel
Re: Start Arduino
Ja, dat klopt. Als je even zoekt bij de buren vind je meerdere uitgebreide draadjes over Arduino (met de van BNLS bekende vriendelijkheid in de discussie ). Dus even rondstruinen bij de buren loont wel.
Ik kan me ook voorstellen dat we hier tips uitwisselen over Arduino sketches. Er is o.a. bij de NMRA een flinke bibliotheek met sketches te vinden. Ook forumleden hebben vaak al een oplossing voor het software-probleem waar jij mee worstelt.
Ik kan me ook voorstellen dat we hier tips uitwisselen over Arduino sketches. Er is o.a. bij de NMRA een flinke bibliotheek met sketches te vinden. Ook forumleden hebben vaak al een oplossing voor het software-probleem waar jij mee worstelt.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Start Arduino
Dat zal best, al di printjes tappen tenslotte het DCC signaal af en moeten er vervolgens iets mee.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
Onderwerp starter - Berichten: 410
- Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
- Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad
Re: Start Arduino
Ik zou iedereen willen verzoeken om in het Onderwerp ook aan te geven of het DCC of Analoog gerelateerd is dat maakt zoeken makkelijker.
Marcel
Marcel
Groeten Marcel V
Re: Start Arduino
Op zoek naar iets anders kwam ik ook dit tegen. Lijkt mij een goede en uitgebreide tutorial voor het gebruik van Arduino's. Ik vind het in redelijk eenvoudige en begrijpelijke taal geschreven. Doe er uw voordeel mee.
https://www.tutorialspoint.com/arduino/index.htm
Groet,
Paul
https://www.tutorialspoint.com/arduino/index.htm
Groet,
Paul
Schäßburg an der Kokel
Re: Start Arduino
Hallo Paul,
Dank voor het delen va de link.
Voor een basis introductie zeker interessant om kennis te maken met hoe 'arduino' werkt.
Wat mij opviel echter is dat ze bij de installatie de ontwikkel omgeving (het arduino programma op de computer waar je je sketches schrijft) versie 1.0.6 gebruiken in deze tutorial. Inmiddels is die in versie 1.8.19 (een flink aantal ontwikkel rondes verder) en staat versie 2.0 op het punt van uitrollen met nog weer veranderingen ten opzichte van versie 1.8.19.
In essentie zullen er wel dezelfde knoppen en mogelijkheden in zitten, maar zien die knoppen er anders uit of zitten ze op een andere plek en zijn er mogelijkheden bijgekomen in nieuwere versies van de ontwikkel omgeving.
Wat ik hiermee wil aangeven is dat je best kennis kunt maken met arduino via die tutorial, maar dat je je bewust moet zijn dat het wat gedateerd is
Fenna
Dank voor het delen va de link.
Voor een basis introductie zeker interessant om kennis te maken met hoe 'arduino' werkt.
Wat mij opviel echter is dat ze bij de installatie de ontwikkel omgeving (het arduino programma op de computer waar je je sketches schrijft) versie 1.0.6 gebruiken in deze tutorial. Inmiddels is die in versie 1.8.19 (een flink aantal ontwikkel rondes verder) en staat versie 2.0 op het punt van uitrollen met nog weer veranderingen ten opzichte van versie 1.8.19.
In essentie zullen er wel dezelfde knoppen en mogelijkheden in zitten, maar zien die knoppen er anders uit of zitten ze op een andere plek en zijn er mogelijkheden bijgekomen in nieuwere versies van de ontwikkel omgeving.
Wat ik hiermee wil aangeven is dat je best kennis kunt maken met arduino via die tutorial, maar dat je je bewust moet zijn dat het wat gedateerd is
Fenna
Re: Start Arduino
Heel goed Fenna, dat je signaleert dat ze in de tutorials een zeer oude release van de Arduino IDE gebruiken. In hoeverre de user-interface verschilt van de huidige IDE versie weet ik verder ook niet.
Mij was het niet opgevallen. Ik heb maar heel oppervlakkig naar de inhoud gekeken. Leek me wel interessant voor beginners, vandaar.
Zelf heb ik IDE versie 1.8.12 in gebruik. Ik ben altijd wat traag en huiverig om snel te updaten. Zie bijvoorbeeld alle ellende met het uiterlijk van de user-interface van Firefox die je bij bijna elke update over je uitgestort krijgt.
Groet,
Paul
Mij was het niet opgevallen. Ik heb maar heel oppervlakkig naar de inhoud gekeken. Leek me wel interessant voor beginners, vandaar.
Zelf heb ik IDE versie 1.8.12 in gebruik. Ik ben altijd wat traag en huiverig om snel te updaten. Zie bijvoorbeeld alle ellende met het uiterlijk van de user-interface van Firefox die je bij bijna elke update over je uitgestort krijgt.
Groet,
Paul
Schäßburg an der Kokel