Flink wat vraagjes van een beginner

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Tristar

Flink wat vraagjes van een beginner

Bericht door Tristar »

Hallo,

Mijn vader had ooit een klein 'starter setje' (iets van 10 jaar terug ongeveer, misschien iets minder) voor mij, wat altijd van hem was geweest. Ik was nog erg klein (ik ben nu 15) en het interesseerde mij niet zo veel.

Nu lijkt het me echter wel heel leuk, en dat starter setje is al lang de deur uit. Graag zouden we weer willen beginnen, maar ik heb eerst een aantal vraagjes. Het is zeker dat we N spoor gaan rijden, en we beginnen klein, het zal waarschijnlijk ook niet erg groot worden, we hebben nl. geen ruimte te veel. Voor nu zullen we maar 1 trein laten rijden, misschien later een tweede. Gewoon passagierstreinen van de NS (lees ook vraag 4)

Ik heb al vrij veel opgezocht maar sommige vragen blijven onbeantwoord, dus hier zijn ze:

1) Ik neem aan dat digitaal duurder is. Wat zijn de voordelen van digitaal t.o.v analoog? Kan een digitaal-uitgeruste locomotief ook analoog rijden?

2) Als je analoog rijdt, kan je met hetzelfde spoor dan ook weer digitaal gaan rijden, wanneer je dat ooit wil? Of raden jullie meteen digitaal aan? Mijn gevoel zegt dat analoog niet echt meer verkrijgbaar is.

3) Wat is het verschil tussen 2-rail en 3-rail?

4) Weten jullie wat leuke sites voor allemaal (het liefst 2e hands) N-schaal NS meuk? (Plan V, 1600/1800, Koploper). Marktplaats is al afgezocht.

5) Het is toch geen probleem om bv. een trein van het merk x over een rail van het merk y te laten rijden? Het hoeft dus niet allemaal gelijk aan elkaar te zijn kwa merken?

6) Wat is een goede startset? Het liefst niet te duur.

Hartelijk dank! :)

Mvg, Tristar

Michiel

Re: Flink wat vraagjes van een beginner

Bericht door Michiel »

Hallo ?,

Tof dat je N gaat. Om op je vragen te antwoorden,

1) Het hangt er volledig vanaf hoe je je baan uitbouwt. Je kan er zoveel geld insteken als je zelf wilt. Analoog of digitaal is zo duur als je het er zelf van maakt. De basisinvestering in digitaal is wel wat hoger dan bij analoog.

2) Zolang je geen keerlussen hebt, of automatisering van het verkeer, kan je eigenlijk gewoon overschakelen van analoog naar digitaal. Kwestie van een trafo of booster aansluiten aan de rails. Meer niet.

3) Vergeet 3-rail in N. Dat bestaat niet, en die problematiek is hier helemaal niet van toepassing.

4) voor Belgisch 2dehands spul zit ik op eBay (Duitsland en Engeland zijn veruit de interessantsten)

5) Over het algemeen is alle N materieel uitwisselbaar. Er zijn hier en daar probleempjes, maar dat zijn eerder uitzonderingen.

6) Ik heb geen ervaring met startsets, dus daar kan ik je niet mee helpen.

Dat was mijn visie op de dingen. Ik hoop dat je nog veel respons mag krijgen van de anderen hier op het forum.
Laatst gewijzigd door Michiel op 02 jun 2010 09:43, 1 keer totaal gewijzigd.

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

vantongeren

Bericht door vantongeren »

Een goede startset? Als je een startset van Fleischmann neemt zit je altijd wel goed, maar je hebt dan een simpel rondje.
Moet je alleen even bedenken wat je wilt rijden, stoom of elektrisch, analoog of digitaal en dan daar een startset voor kopen.
Gewoon even contact opnemen met H@ns, die kan je vast prima adviseren in je eerste aanschaf.

Groet,
Marcel

Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III

Rick

Bericht door Rick »

Michiel schreef:3) Vergeet 3-rail in N. Dat bestaat niet, en die problematiek is hier helemaal niet van toepassing.
Dat bestaat wel, Ibertren had dat ooit maar je komt het vrijwel nooit tegen.

shoven

Bericht door shoven »

1) Met digitaal kun je veel makkelijker de locs individueel besturen, ook zaken als licht etc is realistischer. Qua rij-eigenschappen vind ik digitaal beter. Een digitaal-uitgeruste locomotief kan ook analoog rijden. Complexe banen met veel locs zijn digitaal makkelijker met een PC te besturen.

2) Er is geen verschil in het spoor tussen analoog en digitaal. Je kunt starten met analoog en dat spoor gewoon weer gebruiken voor digitaal. Zelf zou ik meteen voor digitaal gaan, maar als je wensen beperkt zijn, kun je ook analoog starten. Het prijsverschil voor startsets is beperkt. Als je gaat uitbreiden is digitaal ook iets duurder, bijv. voor wisseldecoders.

3) Alle N-spoor is 2-rail, is geen issue.

4) Ebay, m.n. de Duitse. Er zijn op internet ook meerdere handelaren die tweedehands aanbieden, bijv. Nscale-sale of hobby N expres. Even googelen.

5) Nee, is geen probleem. Je kunt zelfs meerdere merken rails door elkaar gebruiken. Wel even opletten, want bijv. Fleischmann en Minitrix rails knoop je zo aan elkaar, maar Fleischmann en Peco code 55 is weer wat lastiger. In N kun je praktisch alles door elkaar gebruiken.

6)
vantongeren schreef:Een goede startset? Als je een startset van Fleischmann neemt zit je altijd wel goed, maar je hebt dan een simpel rondje.
Minitrix is kwalitatief ook goed en wat prettiger geprijsd, maar de digitale centrale is niet je van het. De Roco digitale startsets (als ze nog te krijgen zijn) zijn erg aantrekkelijk qua prijs/prestatie verhouding (Multimaus, digitale loc, wagons en wat rails voor plm. €200). Extra rails is overigens tweedehands goed verkrijgbaar.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Tristar

Bericht door Tristar »

Bedankt voor jullie hulp! Daar heb ik zeker wat aan!

Ik heb nu nog wat vraagjes. Om daar een apart topic voor te openen is een beetje onnodig.

Stel, ik wil zelf een startset bij elkaar zoeken, wat heb ik allemaal minimaal nodig? Ik zou het leuk vinden als jullie voor analoog en digitaal zoiets zouden opstellen.

Als ik nou op die website van 'nscale sale' kijk, die mij aangeraden werd, en dan bij Fleischmann Regulation, heb ik geen idee wat ik allemaal kopen moet, dus wat hulp daarbij zou op prijs gesteld worden.

En ook, wat is het verschil tussen gelijkstroom en wisselstroom? Maakt het uit wat ik zal gebruiken?

henry

Bericht door henry »

tristar je zult in dit forum het woord wisselspanning niet tegen komen daar men of analoog rijd of digitaal of met dynamo.

gdw1963

Bericht door gdw1963 »

Tristar,

Een startset stel je niet samen, een startset is al compleet. Een startset bestaat een locomotief met rijtuigen of wagons, rails, eventueel wissels en een transformator. In het geval van een digitale startset heb je in plaats van de transformator een digitale regelaar met voeding (afhankelijk van het merk is de uitvoering verschillend).

Startsets met enkel NS materiaal, zijn schaars en in dat geval zou ik zelf een pakket samen stellen. Bedenk wel dat NS materiaal in de regel duurder is als bijvoorbeeld Duits georiënteerd materiaal.

Hierboven is al ingegaan op diverse merken rails, dus daar moet wel uit te komen zijn. Voor NS materiaal kun je ook kijken bij http://n-spoorstore.nl/. Voor meer informatie kun je contact met ze opnemen.

Voor de rest gewoon vragen blijven stellen...

Gerwin

Spoort NS tijdperk III

shoven

Bericht door shoven »

Ik interpreteer je vraag maar als "wat moet ik kopen om te kunnen starten?".

Digitaal:
  • Een digitale centrale, bijvoorbeeld een Multimaus of Intellibox
  • Rails
  • Een loc met decoder
  • Naar wens nog wissels, wagons enz.
Analoog:
  • Een trafo
  • Rails
  • Een loc
  • Naar wens nog wissels, wagons enz.
Kortom: een trein, rails om op te rijden en een ding om de trein te besturen. Moeilijker is het niet. Daarna kun je het zo gek maken als je wilt.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Glaskast189

Bericht door Glaskast189 »

Citaat
4) Weten jullie wat leuke sites voor allemaal (het liefst 2e hands) N-schaal NS meuk? (Plan V, 1600/1800, Koploper). Marktplaats is al afgezocht):einde citaat

Op de beurs in Houten kom je veel NS meuk tegen.

Maar eeen Plan V zul je niet zo snel tegenkomen, alleen als bouwpakket.

Gr Bruce

Sporend online op mijn site!

Onderwerp starter
Tristar

Bericht door Tristar »

Bedankt voor jullie hulp allemaal!

Mvg

Plaats reactie