Pagina 1 van 1
Overweg in apart blok of niet?
Geplaatst: 02 apr 2022 20:43
door robvanwijngaarden
Beste experts. In de baan die ik aan het bouwen ben komen er twee (personen) overwegen, beiden in het station (zie foto). Zou ik deze overwegen
1) een apart blok moeten geven (met inrij sectie etc)?
2) of zet ik ze als een aparte "wisselsectie"?
3) of zijn ze onderdeel van het blok rechts van de overweg?
De besturing van de overweg zal niet zijn zoals die bij een overweg in een vrije baan waar de spoorbomen dicht moeten ls de trein aankomt (alhoewel dat voor het noordelijke spoor wel zo zal zijn in dit voorbeeld). In een stationssituatie moeten de bomen soms pas dicht als een trein vertrekt (zoals bij het zuidelijke spoor in dit voorbeeld).
Re: Overweg in apart blok of niet?
Geplaatst: 03 apr 2022 00:41
door neudalhausenstadbahn
Als een overweg vlak na een station ligt word de overweg beveiligd door een sein wat tussen het perron en de overweg staat. Er zijn meerdere opties voor het instellen van een rijweg.
1; trein komt aan en activeerd vlak voor stilstand de overweg waarna deze sluit en het sein na sluiting op geel of groen spingt. Dit werkt alleen als een trein kort halteerd zoals tot enkele jaren terug in Elst.
2; bij binnenkomst is het uitrijsein standaard rood en moet met de hand( via sleutelkastje of lasergun( achterhoek)) geactiveerd worden waarna de overweg sluit en het sein op geel of groen gaat als de overweg dicht is.
3; overweg en rijweg worden vanuit de verkeersleiding aangestuurd in dat geval weet ik niet helemaal hoe dat werkt misschien kunnen de machinisten hier op het forum daar wat meer overzeggen.
De precieze werking van de overwegen op station Doetinchem kan ik morgen wel even bij een vriend navragen die op de Breng treinen rijd.
Groetjes Michiel
Re: Overweg in apart blok of niet?
Geplaatst: 03 apr 2022 08:50
door rjvanhouten
robvanwijngaarden schreef: ↑02 apr 2022 20:43
In een stationssituatie moeten de bomen soms pas dicht als een trein vertrekt
Beste Rob,
Een expert ben ik bepaald niet, maar in mijn besturingssoftware (Rocrail) heb ik het zo geregeld dat de overwegbomen pas sluiten indien de rijweg naar de volgende bestemming wordt geactiveerd.
Een vertrekvertraging voorkomt dat treinen er al vandoor gaan voordat de bomen gesloten zijn. In mijn situatie: 5 seconden om de waarschuwingslichten te laten knipperen, plus 9 seconden om de bomen te sluiten (pas dan wordt het sein op veilig gezet) plus nog een aantal seconden marge (deuren sluiten, remmen los, etc.).
Groet,
Robert Jan
Re: Overweg in apart blok of niet?
Geplaatst: 03 apr 2022 11:49
door Hoontje
Dit, wat Robert Jan beschrijft, doe ik in iTrain ook. Daar is de overweg wel onderdeel van het blok wat langs het perron ligt en heb ik de software zo ingesteld dat eerst de overweg geactiveerd wordt, dan het sein en dan de trein die vertrekt.
Ik denk dat elke software dit kan, het is alleen even goed uitzoeken hoe je dat doet en uitproberen.
Groetjes
Hoontje
Re: Overweg in apart blok of niet?
Geplaatst: 03 apr 2022 17:41
door rinuswaardenburg
Dit, wat Robert Jan beschrijft, doe ik in iTrain ook. Daar is de overweg wel onderdeel van het blok wat langs het perron ligt en heb ik de software zo ingesteld dat eerst de overweg geactiveerd wordt, dan het sein en dan de trein die vertrekt.
Hallo Hoontje
Hoe stuur je dit dan aan met iTrain
Rinus
Re: Overweg in apart blok of niet?
Geplaatst: 04 apr 2022 15:13
door neudalhausenstadbahn
neudalhausenstadbahn schreef: ↑03 apr 2022 00:41
De precieze werking van de overwegen op station Doetinchem kan ik morgen wel even bij een vriend navragen die op de Breng treinen rijd.
Dat heb ik dus gedaan en het antwoord moest even in 3 keer voor we elkaar goed begrepen en ik niet 1 maar 2 duidelijke antwoorden had.
Eerst die overpaden op station Doetinchem zelf direct aan de oost zijde van het perron. Bij een binnenkomende trein uit Terborg worden de overwegen gewoon aangereden zoals iedere overweg op de vrije baan alleen op kortere afstand omdat de snelheid laag is.
Bij vertrek word de overweg door de ARI( automatische rijweg instelling) of de verkeersleider geactiveerd bij het instellen van de rijweg. Het sein gaat pas op groen als de overweg dicht ligt. Dit geld voor beide sporen. Spoor 2 word 1x per dag roest gereden in de avond( als de Breng treinen niet meer rijden) van of naar Terborg.
Onze spraak verwarring aan het begin leverde een leuke beschrijving op van de overweg havenweg direct aan de west/oude ijssel zijde van het station. Als er vanaf spoor 2 met 1 stel richting Wehl word vertrokken is de overweg bij vertrok nog open en word door de trein zelf aangereden. Bij 2 stellen word de overweg direct geactiveerd zo gouw de rijweg ingesteld is en het sein op groen gaat. Dus het punt waarop de overweg word geactiveerd ligt op het stuk spoor waar wanneer met 2 stellen word gereden een stel staat. Bij 1 stel staat deze daar net voorbij. Waarschijnlijk is de situatie voor spoor 1 het zelfde aangezien de afstand het zelfde is. Dit laatste zou naar mijn mening leuk en interessant zijn om in een modelbaan te verwerken.
Groetjes Michiel
Re: Overweg in apart blok of niet?
Geplaatst: 04 apr 2022 15:26
door robvanwijngaarden
neudalhausenstadbahn schreef: ↑04 apr 2022 15:13
Spoor 2 word 1x per dag roest gereden in de avond( als de Breng treinen niet meer rijden) van of naar Terborg.
Groetjes Michiel
Hartelijk dank Michiel voor je uitgebreide antwoord. Het tweede deel begreep ik niet direct totdat ik de kaart erbij haalde en de tweede overweg zag.
Nu de nieuwe vraag, roestrijden, ik dacht dat dat alleen gebeurde op een spoor wat niet in gebruik is? Waarom wordt hier roest gereden? En waarmee? Want die tot hoort dan ook in mijn dienstregeling thuis vind ik
Groeten RobVW
Re: Overweg in apart blok of niet?
Geplaatst: 16 apr 2022 15:04
door mphoi
Hoontje schreef: ↑03 apr 2022 11:49Ik denk dat elke software dit kan, het is alleen even goed uitzoeken hoe je dat doet en uitproberen.
Elke software die met EN en OF (AND en OR) werkt, kan dit. In eerste instantie ga je uit van de vrije baan. Wegens "bijzondere" omstandigheden (zoals bediende seinen) moet je de software aanpassen (= uitbreiden).
Daartoe heb ik software geschreven zoals het systeem bij ProRail/NS met drie secties op de vrije baan werkt: aanloop - overweg - uitloop. Er zit een geheugenschakeling bij die onthoudt of de trein op de overweg staat of is geweest.
Aangezien NS met volledige treindetectie werkt, moet je dat voor N-spoor aanpassen. Je hebt dan vier lichtstraaldetecties nodig, plus extra geheugenrelais. Het geheel werkt zoals op enkelspoor, dus in beide richtingen.