Pagina 1 van 2
Wereldrecord
Geplaatst: 07 jun 2010 19:01
door Thalys
Hey iedereen.
Is het mogelijk om een wereldrecord te vestigen met zoveel mogelijk N-spoor materieel.
Zo ja zijn er ideeen zodat er een Poll kan komen en willen mensen mee doen.
Re: Wereldrecord
Geplaatst: 07 jun 2010 19:35
door spoor65
Wesley,
volgens mij is dit een vraag, en geen nieuwtje, dus lijkt mij dat je deze plaatst in een verkeerde rubriek.
maar mogelijkheden voor een weereld record, tja, heel veel sparen zodat je genoeg materiaal bij elkaar kunt kopen misschien?
mvg
Freddy
Re: Wereldrecord
Geplaatst: 07 jun 2010 20:08
door vantongeren
Bedoel je in de vorm van langst rijdende n-spoor modeltrein?
Weet niet wat het huidige record is, maar reken op 10 tallen loks met daarachter stuk of 1000 wagons. En genoeg rails en trafo's.
Misschien dat Fleischmann nog Roco-materiaal beschikbaar wil stellen. Er is al een record, maar wat de lengte was weet ik niet. Zal een hele uitdaging worden
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Re: Wereldrecord
Geplaatst: 08 jun 2010 07:16
door tv_man
Tja, zoals gezegd kan het natuurlijk altijd..
Of het nu een bijzonder zinnig iets is om te doen is een andere vraag. Mijns inziens misschien omdat:
a. het gaaf is om je naam ergens in een voetnoot te zien van een artikel over 'die gasten die 2000 wagons achter 200 loks hingen'
b. het interessant is om te kijken in hoeverre het technisch mogelijk is om zo een trein een redelijke afstand te laten overbruggen zonder ontsporen (veel massa en bijkomende problemen..)
c. fabrikanten heel blij zijn wanneer mensen een excuus hebben om meer treintjes te kopen.
-norm
Re: Wereldrecord
Geplaatst: 08 jun 2010 07:28
door Alex_is_lang
Hallo,
Er zijn veel vormen om een record te krijgen.
Denk daarbij aan de oude record die er al zijn.
Een lok trekt een hoeveelheid wagons (in oude catalogussen van fleischmann terug te vinden).
Met aantal loks een echte wagon trekken denk zoals marklin gedaan heeft.
Wil je echt de langste trein denk zoals ze in Hamburg gedaan hebben in het voetbalstadion.
Anders was het kwa lengte van de baan niet haalbaar.
Het record wat in stuggart is gevestigt is de grootste modulebaan tot stand gekomen.
Dus het is maar welk soort record je wilt gaan vestigen, kijk maar eens op het inet rond, zal vast wel het nodige te vinden zijn.
mvg Alexander
Re: Wereldrecord
Geplaatst: 08 jun 2010 09:19
door Michiel
Er zijn natuurlijk ook records die niet een dergelijk mega infrastructuur nodig hebben, zoals het langst non-stop rondjesrijdende N-spoor locomotiefje, zonder plaspauze. Zou dat een jaar zijn, of langer?
Re: Wereldrecord
Geplaatst: 08 jun 2010 13:36
door Raymon
Misschien is het wat om dit record te verbeken met n-spoor?
http://www.guinnessworldrecords.com/rec ... train.aspx
Groeten, Raymon
Re: Wereldrecord
Geplaatst: 08 jun 2010 14:20
door Thalys
Als ik dit zo lees moeten we met 3 locs 888 wagons trekken om het te verbreken.
Zelf kan ik met 1 loc en 23 wagons mee doen.
Zijn er meerder mensen die mee willen doen stuur dan een PB naar me met hoeveel wagons en locs je mee wilt doen.
Ook natuurlijk als je rails wil laten gebruiken.
Ben namelijk bezig bij school om een stuk van het plein te regelen om daar een GIGA tafel te krijgen.
Re: Wereldrecord
Geplaatst: 08 jun 2010 14:38
door Raymon
Ga je het dan ook echt officieel en serieus doen? Dus naar de guinness world records?
Misschien moet je hans lief aankijken voor de wagons. (als sponsor ofzo)
En de vraag is natuurlijk ook nog eens of alle wagons het zelfde moeten zijn of niet.
Re: Wereldrecord
Geplaatst: 08 jun 2010 14:49
door H@Ns
Hallo,
Eerdere pogingen om een recordpoging te doen zijn afgewezen.
N-Spoor Modeltreinen wordt gelijk gezien als H0 Modeltreinen.
Ik geloof dat dit ook al eens is geprobeerd door Spoorgroep NedTrak. Misschien dat je eens met hun contact kunt opnemen.
http://www.nedtrak.nl
Suc6
Hans
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Re: Wereldrecord
Geplaatst: 08 jun 2010 14:51
door Thalys
Oke zal het proberen.
Re: Wereldrecord
Geplaatst: 08 jun 2010 15:09
door Michiel
Er zal toch heel wat bij komen kijken om dat voor de bakker te krijgen, denk ik.
Een perfect vlak, waterpas parkoers (want anders, bergaf is het gemakkelijker)
Hoe lang moet de trein rijden opdat het record wordt geregistreerd?
Elke wagon zal een onderhoud nodig hebben (gewicht eruit, assen smeren, koppeling versterken)
Ook de loks dienen onderhoud te krijgen (verzwaren, bulfrog snot, extra opnemers, koppeling versterken...)
Ik zou eerst een hoop locomotieven in de arena gooien en zien welke de sterkste is. Koppelingen testen en bepalen wat het sterkste koppelsysteem is. Een type wagon kiezen dat iedereen wel heeft liggen, want ik denk niet dat er een handelaar of producent te springen staat om 1000 wagons te gaan leveren.
Bon, zonder doemdenken waren dit wel mijn bemerkingen. Succes met de pret!
Re: Wereldrecord
Geplaatst: 08 jun 2010 17:42
door Jos
Tja, ik ken wel iemand die 1000 wagons kan leveren, maar die wil niet meedoen.
Groetjes,
Jos
Re: Wereldrecord
Geplaatst: 08 jun 2010 19:03
door Thalys
Heb al een vaag vermoeden H@ns.
Heb nett gekeken voor de Locs
De 1855 en de BR 189 van minitrix zijn geschikt
Dus als er mensen zijn die zo'n loc hebben een PB zou aardig zijn.
Ik ga kijken welke Wagons geschikt zijn Kwa koppeling.
denk zowiezo de Steekkoppeling.
Ik ga morgen eens kijken wanneer ik hout ga regelen voor de tafel.
Re: Wereldrecord
Geplaatst: 08 jun 2010 19:13
door Michiel
Wesley, heb je al aan een verzekering gedacht? Wie weet!...
Ik weet het, ik speel een beetje de avokaat van de duivel, maar begrijp me niet verkeerd, ik wens je werkelijk alle succes toe. Ik hoop alleen niet dat je er te lichtzinnig in vliegt. Het is tenslotte een recordpoging. De lat nog een stukje hoger leggen gaat niet zonder goede voorbereiding, denk ik.
Re: Wereldrecord
Geplaatst: 08 jun 2010 19:29
door FidOo
ik zou niet zomaar voor wat loks gaan en wat wagons.
De sterkste die ik getest heb is een br232 van roco. Daarnaast heb ik ook de br188. Dat is zo'n dubbele lok. Weet niet of deze als 1 of 2 telt.
Ga eerst eens goed plannen. Want wat hout halen en een tafel neerzetten kan iedereen. Maar zonder loks en wagons heb je niets. Dus als ik jou was zou ik dat eerst eens regelen voordat je met een berg hout waar je niks mee kunt
Re: Wereldrecord
Geplaatst: 08 jun 2010 19:40
door Jos
Thalys schreef:Heb al een vaag vermoeden H@ns.
Nee, die bedoelde ik niet.
Groetjes,
Jos
Re: Wereldrecord
Geplaatst: 08 jun 2010 19:50
door vantongeren
FidOo schreef:Want wat hout halen en een tafel neerzetten kan iedereen. Maar zonder loks en wagons heb je niets.
Ik snap ook niet helemaal wat je aan een tafel hebt. Ik weet me nog een record te herinneren van Railclub Utrecht. Die hadden toch wel een heel groot stuk perron van Utrecht C.S. nodig voor H0. En nu is het N, dus moet de grond nog een heel stuk vlakker zijn dan de tegels die daar liggen.
En hun hebben het rollend materiaal in bruikleen gekregen van een leverancier. Bruikleen is nog iets anders dan mogen hebben, maar of een fabriek dat nu in deze crisistijden nog wil is sterk de vraag.
Re: Wereldrecord
Geplaatst: 08 jun 2010 20:00
door Thalys
@ joost,
Ik heb de locs die ik HIER tot mijn beschikking heb getest.
eeen Roco 1300
een BR 189
een 1855
en een BR 232 van roco.
Ik vondt de Br 189 en de 1855 het sterkste.
@ de rest
Die tafel die ik bedoel is zo'n kleine 150 meter
En een mazzeltje is dat om mijn school een machinale houtbewerking is en ik daar toegang heb om te klussen ( Voor school werk maar ook prive mag het wel eens).
Heb een idee als dit grotendeels is uitgewerkt dan horen jullie het.
aanmeldingen voor materieel ik hou me aanbevolen.
Re: Wereldrecord
Geplaatst: 08 jun 2010 20:38
door Jos
De ACTS Class 66 van Kato trekt op zijn gemak 33 4-asser containerwagens. Enorm sterke lok, zie maar in filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=1f7Oj_oIfXQ
Groetjes,
Jos
Re: Wereldrecord
Geplaatst: 08 jun 2010 20:44
door FidOo
iets vinden is iets anders als iets zijn. Ik kan vinden dat water niet nat is. Maar dat wil niet zeggen dat dat ook daadwerkelijk zo is.
Hoeveel en wat voor wagons heb je achter je loks gehangen en op wat voor baan?
Re: Wereldrecord
Geplaatst: 08 jun 2010 20:56
door Michiel
Ik heb een vermoeden dat het reglement van Guiness ook van belang is, namelijk met de voorwaarden waaraan de recordpoging moet voldoen (deurwaarder of notaris erbij?, tijdslimiet?, afstand gereden?, in rekening brengen van de schaal tov H0 record?,...) 't Is maar een idee.
Re: Wereldrecord
Geplaatst: 08 jun 2010 22:08
door vantongeren
Michiel schreef:Ik heb een vermoeden dat het reglement van Guiness ook van belang is, namelijk met de voorwaarden waaraan de recordpoging moet voldoen (deurwaarder of notaris erbij?, tijdslimiet?, afstand gereden?, in rekening brengen van de schaal tov H0 record?,...) 't Is maar een idee.
Iemand die een proces verbaal kan opmaken, moet erbij zijn, anders is de poging niet geldig voor G.B.
Groet,
Marcel
Re: Wereldrecord
Geplaatst: 08 jun 2010 22:57
door Rob Fongers
Ohh dan moet je mij hebben voor de PV.....
Echter hoe zit dat nauw als ik ook wagons en of locs inbreng inbreng (geen 1000 hoor
![Surprised :o](./images/smilies/icon_e_surprised.gif)
) is het PV dan nog geldig
Enne waar ga je die tafel van 150 meter neer zetten(tuin?(daar bedoel ik mee zoiets als Keukenhof))
Re: Wereldrecord
Geplaatst: 09 jun 2010 08:17
door Trammetje
Ik heb ooit mee gedaan met de modelbouw club waar ik toen lid van was een record poging voor dit bekende boek. Het is een hele organisatie, en dat regel je niet zo even.
Als ik jouw was zal ik eerst een goed na gaan denken wat je allemaal aan de hand haalt.
Je moet voldoen aan de regels van het boek
dan moet het nodige materiaal, ruimte en financien hebben
Misschien zelf een vergunning voor het houden van een evenement.
etc
etc
etc
etc
etc
Bezint eer ge begint.