RhB 100x240 Fictief
Geplaatst: 04 jul 2022 14:20
Goedemiddag!
Ik ben bezig met een testbaan icm peco code 55 en Kato RhB modellen te ontwerpen.
De baan zal 100x240 zijn en door het middel gedeeld worden. Omdat ik deze ook vervoerbaar wil maken heb ik geen geraamte gemaakt met plek voor een schaduwstation maar gekozen voor een plaat en van daaruit omhoog te bouwen. Later zou er nog een frame onder gemaakt kunnen worden en zo alsnog een ondergronds schaduwstation mogelijk te maken.
De baan gaat 3 of 4 stations bevatten namelijk Filisur, Alp Grumm, Cavaglia en nog een optionele kleiner 4e station op niveau 12 onder Cavaglia, dit ivm de rijafstand en het enkele traject omhoog/omlaag, hier zou dus een passeerspoor geplaatst kunnen worden. Het baanplan is getekend inmiddels. Kato kan tot 5% steiging aan, ik wil dit tot 3.5 of 4% beperken. Ik kom zo tot best een stevige hoogte van ronde 35,7 cm
Niveau 10 is bij mij de grondplaat en 15 het hoogste station (Alp Grumm), ik heb niveau 14 voor het schaduwstation gereserveerd onder dit station. Om dit wat duidelijker te kunnen weergeven in Wintrack. Zie afbeelding 2.
Aansturing dmv Z21 en digikeijs producten met Loconet is het idee. Doel is automatisch bedrijf icm Itrain of RocRail en is meer het programmeren en spelen met de software dan echt een landschap te bouwen maar wel een optie moet kunnen zijn.
Graag jullie visie erover. Ik zit vooral met het schaduwstation in de beperkte ruimte. Idee is om treinen van Cavaglia naar Filisur te laten rijden en van daaruit of weer terug (rondje rijden) of omhoog richting Alp Grumm. Onder Alp Grumm dus het schaduwstation (rood getekend) De radius van deze bochten zou krapper kunnen om binnen de berg van Alp Grumm en de steig bocht te kunnen blijven. Her en der een tunnel en over elkaar kruisende sporen.
"Later" zou er tussen Filisur en Cavaglia een schaduwstation gerealiseerd kunnen worden binnen de berg ipv het rondje te rijden wat nu gebeurt, zodat treinen ook even weg zijn. Ditzelfde wil ik bereiken met het schaduwstation onder Alp Grumm.
Aankleding is niet van belang in dit stadium. Ik weet dat ik iets probeer te realiseren op een krap stukje. Ik ben niet ervaren hiermee, en vraag mij af en hoeverre er naast een automatisch bedrijf gespeeld kan worden.
Kom maar op met de tips en evt kritiekpuntjes. En is de keerlus een optie zoals het nu ligt? Kan dit technisch?
Baanplan download: (Wintrack)
https://onedrive.live.com/?cid=FD9C93EB ... 86&o=OneUp
De meeste bochten zijn radius 228
![Afbeelding](https://hosting.photobucket.com/images/f206/hutreinier/RhB_Wintrack.PNG)
![Afbeelding](https://hosting.photobucket.com/images/f206/hutreinier/RhB_Wintrack_2.PNG)
Ik ben bezig met een testbaan icm peco code 55 en Kato RhB modellen te ontwerpen.
De baan zal 100x240 zijn en door het middel gedeeld worden. Omdat ik deze ook vervoerbaar wil maken heb ik geen geraamte gemaakt met plek voor een schaduwstation maar gekozen voor een plaat en van daaruit omhoog te bouwen. Later zou er nog een frame onder gemaakt kunnen worden en zo alsnog een ondergronds schaduwstation mogelijk te maken.
De baan gaat 3 of 4 stations bevatten namelijk Filisur, Alp Grumm, Cavaglia en nog een optionele kleiner 4e station op niveau 12 onder Cavaglia, dit ivm de rijafstand en het enkele traject omhoog/omlaag, hier zou dus een passeerspoor geplaatst kunnen worden. Het baanplan is getekend inmiddels. Kato kan tot 5% steiging aan, ik wil dit tot 3.5 of 4% beperken. Ik kom zo tot best een stevige hoogte van ronde 35,7 cm
Niveau 10 is bij mij de grondplaat en 15 het hoogste station (Alp Grumm), ik heb niveau 14 voor het schaduwstation gereserveerd onder dit station. Om dit wat duidelijker te kunnen weergeven in Wintrack. Zie afbeelding 2.
Aansturing dmv Z21 en digikeijs producten met Loconet is het idee. Doel is automatisch bedrijf icm Itrain of RocRail en is meer het programmeren en spelen met de software dan echt een landschap te bouwen maar wel een optie moet kunnen zijn.
Graag jullie visie erover. Ik zit vooral met het schaduwstation in de beperkte ruimte. Idee is om treinen van Cavaglia naar Filisur te laten rijden en van daaruit of weer terug (rondje rijden) of omhoog richting Alp Grumm. Onder Alp Grumm dus het schaduwstation (rood getekend) De radius van deze bochten zou krapper kunnen om binnen de berg van Alp Grumm en de steig bocht te kunnen blijven. Her en der een tunnel en over elkaar kruisende sporen.
"Later" zou er tussen Filisur en Cavaglia een schaduwstation gerealiseerd kunnen worden binnen de berg ipv het rondje te rijden wat nu gebeurt, zodat treinen ook even weg zijn. Ditzelfde wil ik bereiken met het schaduwstation onder Alp Grumm.
Aankleding is niet van belang in dit stadium. Ik weet dat ik iets probeer te realiseren op een krap stukje. Ik ben niet ervaren hiermee, en vraag mij af en hoeverre er naast een automatisch bedrijf gespeeld kan worden.
Kom maar op met de tips en evt kritiekpuntjes. En is de keerlus een optie zoals het nu ligt? Kan dit technisch?
Baanplan download: (Wintrack)
https://onedrive.live.com/?cid=FD9C93EB ... 86&o=OneUp
De meeste bochten zijn radius 228