Station Hellendoorn (HEL)
Geplaatst: 05 jul 2022 19:26
Station Hellendoorn is geopend in 1910(bouwjaar 1908) en al in 1935 gesloten voor personenvervoer en uiteindelijk gesloopt in 1970.
Mijn vrouw is geboren in Twente en daardoor ben ik interesse gaan tonen in de (lokaal)spoorwegen in dat gebied. Via een donateurschap van de MBS en het boek van Evert Heusinkveld: Lokaalspoorwegen in Twente en de Achterhoek werd mijn interesse gewekt voor het station en het emplacement van Hellendoorn. Na meten en info inwinnen bleek dat het gehele emplacement precies op 3 modules van 1.20 past en prima in te zetten is op Fremo meetings als eindstation. De geplande doortrekking naar Ommen en de aansluiting op de NOLS is helaas nooit van de grond gekomen. Ik ben begonnen met het bouwen van de rails en de wissels met code 40 rail en printplaat bielzen.
Ik heb het station eind jaren 50 begin jaren 60 gesitueerd(periode 3), zoals het had kunnen zijn als het nog in actieve dienst was geweest. Op dit moment zijn ze in mijn wereld bezig met het ontmantelen en afbreken van de lokloods. Ik rij met Nederlandse diesels en dieseltreinstellen dus dat past goed in Twente. Een probleem had ik wel, nl het station is niet van een type dat te koop is, maar daar kwam Bielz in beeld. Die print stationsgebouwen ook op verzoek.Omdat Bielz met een filament printer wekt is het resultaat voor N spoor helaas teleurstellend en heb ik het gebouw na de bouw eigenlijk weggelegd met het idee om het ooit weer uit styreen zelf te bouwen. Hier op het forum zag ik toen Guus(Ipharra) zijn station Franeker…wat een plaatje en heeft Guus aangeboden Hellendoorn voor mij te tekenen en te printen, inclusief het bijgebouw(waarvoor heel veel dank)
Vorige maand kwam het pakketje met het station keurig verpakt met alle ramen en deuren als losse delen en super veel details. Na een tijdje bewonderend te hebben gekeken naar de details ben ik begonnen met het schilderen en de resultaten laat ik jullie hier zien. De baan gaat nu als het werk et toelaat in de herfst winter totaal afgebouwd worden.
Voorlopig ga ik nu van de zomer en vakantie genieten en de hobby komt op een lagere plaats.
Wat ik in ieder geval nog te doen heb is:
regenpijpen maken, deuren en ramen schilderen en plaatsen, mensen plaatsen, perronkeuze maken, dakramen maken, antennes plaatsen, sierstenen schilderen,(ze zijn 0,3 mm)vervuilen, Alkmaarse hendel inrichting maken op het perron, en de led-licht plaatsen in de gemeubileerde kamers en station ruimtes
Mijn vrouw is geboren in Twente en daardoor ben ik interesse gaan tonen in de (lokaal)spoorwegen in dat gebied. Via een donateurschap van de MBS en het boek van Evert Heusinkveld: Lokaalspoorwegen in Twente en de Achterhoek werd mijn interesse gewekt voor het station en het emplacement van Hellendoorn. Na meten en info inwinnen bleek dat het gehele emplacement precies op 3 modules van 1.20 past en prima in te zetten is op Fremo meetings als eindstation. De geplande doortrekking naar Ommen en de aansluiting op de NOLS is helaas nooit van de grond gekomen. Ik ben begonnen met het bouwen van de rails en de wissels met code 40 rail en printplaat bielzen.
Ik heb het station eind jaren 50 begin jaren 60 gesitueerd(periode 3), zoals het had kunnen zijn als het nog in actieve dienst was geweest. Op dit moment zijn ze in mijn wereld bezig met het ontmantelen en afbreken van de lokloods. Ik rij met Nederlandse diesels en dieseltreinstellen dus dat past goed in Twente. Een probleem had ik wel, nl het station is niet van een type dat te koop is, maar daar kwam Bielz in beeld. Die print stationsgebouwen ook op verzoek.Omdat Bielz met een filament printer wekt is het resultaat voor N spoor helaas teleurstellend en heb ik het gebouw na de bouw eigenlijk weggelegd met het idee om het ooit weer uit styreen zelf te bouwen. Hier op het forum zag ik toen Guus(Ipharra) zijn station Franeker…wat een plaatje en heeft Guus aangeboden Hellendoorn voor mij te tekenen en te printen, inclusief het bijgebouw(waarvoor heel veel dank)
Vorige maand kwam het pakketje met het station keurig verpakt met alle ramen en deuren als losse delen en super veel details. Na een tijdje bewonderend te hebben gekeken naar de details ben ik begonnen met het schilderen en de resultaten laat ik jullie hier zien. De baan gaat nu als het werk et toelaat in de herfst winter totaal afgebouwd worden.
Voorlopig ga ik nu van de zomer en vakantie genieten en de hobby komt op een lagere plaats.
Wat ik in ieder geval nog te doen heb is:
regenpijpen maken, deuren en ramen schilderen en plaatsen, mensen plaatsen, perronkeuze maken, dakramen maken, antennes plaatsen, sierstenen schilderen,(ze zijn 0,3 mm)vervuilen, Alkmaarse hendel inrichting maken op het perron, en de led-licht plaatsen in de gemeubileerde kamers en station ruimtes