hallo
even een vraag met betrekking op het maken van een keerlus
ik krijg op mijn baan 2 keerlussen en ik rijd digitaal met een loc maus , maar geen blokken o.i.d.
hoe zit het met de spanning die op de rails staat ? dit is een blokspanning als ik het goed heb
kun je hier ook sluiting krijgen? en zoja wat zijn de mogelijkheden om dit te verkomen?
ik zag al de keerlus module van wim ros ,maar hoe werkt dat?
groeten richard
keerlus
-
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
- Locatie: Maartensdijk
Re: keerlus
Ik weet niet hoe het keerlus systeem van Wim werkt.
Er is een keerlus module van Digirails (DR400).
Eigenschappen van deze Keerlusmodule:
- Er wordt geen gebruik gemaakt van relais om de omschakeling te realiseren, daardoor geluidloos en lange levensduur
- Beveiligd tegen kortsluiting
- De omschakeling gaat snel omdat er geen gebruik wordt gemaakt van relais
- Door middel van een potmeter is de overschakeling af te stellen zodat het omschakelen zonder hapering verloopt
- Microprocessor gestuurd
- Uitgevoerd in een kunststof behuizing
- Voorzien van indicatie leds groen/geel
- Geen externe voeding nodig
- Beveiligd tegen overbelasting en kortsluiting
Technische specificaties
Digitaal formaat : DCC, Motorola (oud en nieuw)
Bedrijfsspanning : 16-24V
Stoomverbruik : 60mA (zonder belasting)
Maximale belasting : 1A
Afmetingen : L=68mm; B=57mm; H=25mm
De handleiding kun je hier downloaden (PDF):
DR400
Groet,
Marcel
Er is een keerlus module van Digirails (DR400).
Eigenschappen van deze Keerlusmodule:
- Er wordt geen gebruik gemaakt van relais om de omschakeling te realiseren, daardoor geluidloos en lange levensduur
- Beveiligd tegen kortsluiting
- De omschakeling gaat snel omdat er geen gebruik wordt gemaakt van relais
- Door middel van een potmeter is de overschakeling af te stellen zodat het omschakelen zonder hapering verloopt
- Microprocessor gestuurd
- Uitgevoerd in een kunststof behuizing
- Voorzien van indicatie leds groen/geel
- Geen externe voeding nodig
- Beveiligd tegen overbelasting en kortsluiting
Technische specificaties
Digitaal formaat : DCC, Motorola (oud en nieuw)
Bedrijfsspanning : 16-24V
Stoomverbruik : 60mA (zonder belasting)
Maximale belasting : 1A
Afmetingen : L=68mm; B=57mm; H=25mm
De handleiding kun je hier downloaden (PDF):
DR400
Groet,
Marcel
Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Re: keerlus
Ik gebruik ze zelf niet maar als ik het goed onthouden heb werkt de Digirails versie met kortsluitdetectie voor het ompolen.
Die van Wim Ros voorkomt kortsluiting (poolt dus al eerder om).
Dat zou voor mij de keuze heel makkelijk maken, want ik houd niet van kortsluitingen, hoe kort ook.
Groetjes,
Jos
Die van Wim Ros voorkomt kortsluiting (poolt dus al eerder om).
Dat zou voor mij de keuze heel makkelijk maken, want ik houd niet van kortsluitingen, hoe kort ook.
Groetjes,
Jos
Re: keerlus
Beste Richard,
Ik heb zelf hier (klik) een uitleg proberen te geven over mijn eigen ervaringen met keerlussen.
Na een paar jaar met veel plezier gebruikt gemaakt te hebben van de LK100 van Lenz heb ik nu de keerlus schakeling van Wim (klik)erin zitten.
Het is wat meer aansluitwerk, maar het werkt goed. Geen enkele storing mee gehad, probleemloos. Met de LK100 / LK200 ook geen enkel probleem gehad trouwens. (de Digirails DR400 werkt op dezelfde manier als de Lenz LK100 / LK200 trouwens)
Electrotechnisch is de oplossing die Wim kan leveren netter (de Lenz oplossing detecteerd een kortsluiting en legt dan de spanning om, de printjes van Wim doen dat al voordat de kortsluiting er is), maar qua rijden merk ik geen verschil. Beide werk(t)en prima.
Voor een digitale draaischijf moet je zowieso wel een LK100 / LK200 / DR400 gebruiken of de oplossing die bijvoorbeeld wordt geleverd via Kees Moerman die je dan ook met koploper kunt aansturen. De oplossing die Wim kan leveren is daarvoor niet geschikt.
Meer info over keerlussen in het algemeen: klik.
Meer info over de LK200 van Lenz: klik
Meer info, incl. de handleiding voor de print van Wim: klik.
Meer info van de bedenker van de kortsluitvrije print die Wim kan leveren, incl. een handleinind om hem helemaal zelf te maken: klik.
Ik heb zelf hier (klik) een uitleg proberen te geven over mijn eigen ervaringen met keerlussen.
Na een paar jaar met veel plezier gebruikt gemaakt te hebben van de LK100 van Lenz heb ik nu de keerlus schakeling van Wim (klik)erin zitten.
Het is wat meer aansluitwerk, maar het werkt goed. Geen enkele storing mee gehad, probleemloos. Met de LK100 / LK200 ook geen enkel probleem gehad trouwens. (de Digirails DR400 werkt op dezelfde manier als de Lenz LK100 / LK200 trouwens)
Electrotechnisch is de oplossing die Wim kan leveren netter (de Lenz oplossing detecteerd een kortsluiting en legt dan de spanning om, de printjes van Wim doen dat al voordat de kortsluiting er is), maar qua rijden merk ik geen verschil. Beide werk(t)en prima.
Voor een digitale draaischijf moet je zowieso wel een LK100 / LK200 / DR400 gebruiken of de oplossing die bijvoorbeeld wordt geleverd via Kees Moerman die je dan ook met koploper kunt aansturen. De oplossing die Wim kan leveren is daarvoor niet geschikt.
Meer info over keerlussen in het algemeen: klik.
Meer info over de LK200 van Lenz: klik
Meer info, incl. de handleiding voor de print van Wim: klik.
Meer info van de bedenker van de kortsluitvrije print die Wim kan leveren, incl. een handleinind om hem helemaal zelf te maken: klik.
Re: keerlus
Richard,richard7877 schreef:hallo
hoe zit het met de spanning die op de rails staat ? dit is een blokspanning als ik het goed heb
kun je hier ook sluiting krijgen? en zoja wat zijn de mogelijkheden om dit te verkomen?
ik zag al de keerlus module van wim ros.
groeten richard
De soort spanning maakt niet uit, het gaat er om dat de linkerrailstaaf terugkomt op de rechterrailstaaf en dat is hetzelfde als dat je de twee draden die uit je booster komen voor de aansluiting van de rails tegen elkaar aanhoud.
Hoe de keerlus module werkt gewoon even op de website kijken.
Mvg
Wim.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1409
- Lid geworden op: 26 dec 2008 17:43
Re: keerlus
allemaal bedankt voor jullie informatie
ik denk dat ik toch voor de wim ros versie ga
als je kortsluiting hebt lijkt me dat niet zo fijn
maar nog wel even een paar vragen
komt de loc helemaal stil te staan in de sectie en wordt deze dan omgepoold
en hoe gaat dat evt met soundloc's dan moet je eerst weer het geluid aan zetten en gaat de loc dan weer verder met rijden?
en kan ik twee enkel sporige keerlussen op deze print aansluiten of heb ik er 2 nodig(hieronder heb even gauw een simpele versie van mijn baanplan gemaakt
ik nog geen ervaring met elektronische aansturing van een model treinbaan dat begrijpen jullie nu zeker wel
groeten richard
ik denk dat ik toch voor de wim ros versie ga
als je kortsluiting hebt lijkt me dat niet zo fijn
maar nog wel even een paar vragen
komt de loc helemaal stil te staan in de sectie en wordt deze dan omgepoold
en hoe gaat dat evt met soundloc's dan moet je eerst weer het geluid aan zetten en gaat de loc dan weer verder met rijden?
en kan ik twee enkel sporige keerlussen op deze print aansluiten of heb ik er 2 nodig(hieronder heb even gauw een simpele versie van mijn baanplan gemaakt
ik nog geen ervaring met elektronische aansturing van een model treinbaan dat begrijpen jullie nu zeker wel
groeten richard
- Bijlagen
-
- Herschaalde kopie van complete baan jpeg.jpg (112.81 KiB) 1484 keer bekeken
-
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
- Locatie: Maartensdijk
Re: keerlus
Lok rijdt gewoon door, dat schakelen gaat in milliseconden. Onmerkbaar dus.
Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III