Pagina 1 van 2

Ombouw Engelse 4F naar Belgisch type 30 (Lima)

Geplaatst: 17 jun 2010 17:51
door Michiel
Op de valreep ontvangen, een zwaar gehavend Lima locomotiefje. Het is een model van het type 4F van de Engelse LMS maatschappij. Met een beetje fantasie zit daar een type 30 van de Belgische Staatspoorwegen in. Maar het is ten eerste al een uitdaging om het model mechanisch en elektrisch volledig in orde te krijgen, en ten tweede om het om te bouwen naar een type dat er niet eens familie van is. In augustus wordt de handschoen opgenomen...
Afbeelding

Re: Ombouw Engelse 4F naar Belgisch type 30 (Lima)

Geplaatst: 18 jun 2010 12:39
door evo
Hoi Michiel,
Ik ken het type 30 niet, maar gezien bovenstaande foto zou ik dit project als uitermate ambitieus willen bestempelen :)
Groeten,
Edwin

Re: Ombouw Engelse 4F naar Belgisch type 30 (Lima)

Geplaatst: 18 jun 2010 15:08
door Michiel
Het is inderdaad een ambiteus project. Maar het is geen project voor klinknageltellers of perfectionisten. Een foto van het type 30 plaats ik volgende maand, als de ombouwwerken van start gaan...

Re: Ombouw Engelse 4F naar Belgisch type 30 (Lima)

Geplaatst: 03 aug 2010 12:46
door Michiel
En dan werd het Limaatje uit elkaar gehaald. Bleek dat dit modelletje al ferm heeft afgezien. Alle vijsjes en lipjes om het model samen te houden zijn afgebroken, en het werd dichtgekleefd met dikke klieders lijm. Ik heb het model dus voorzichtig opengeprutst en volledig ontdaan van lijm en ander onnodig spul. Tender en brandhaard werden meteen ook aangepakt...

Afbeelding

Re: Ombouw Engelse 4F naar Belgisch type 30 (Lima)

Geplaatst: 03 aug 2010 17:40
door Jos
Oef..... ;)

Groetjes,
Jos

Re: Ombouw Engelse 4F naar Belgisch type 30 (Lima)

Geplaatst: 04 aug 2010 09:40
door Michiel
Oef of niet, ik ga gewoon door. Met Milliput heb ik de behuizing wat bijgewerkt: vuurhaard is nu rond en de vensters zijn gedicht. De plaats voor de kolen in de tender werd met papier aangebracht, en dan werd het papier met secondenlijm doordrengt. De tender (gemotoriseerd) is nu een paar millimeter lager dan voorheen, wat een betere indruk geeft. (De tender is nóg veel te hoog, maar met die mastodont van een Lima-motor kan het echt niet lager).

Afbeelding

Oh ja, als je zo'n Lima locomotiefje uit elkaar haalt, krijg je deze hoop onderdelen. :lol:
Afbeelding

Re: Ombouw Engelse 4F naar Belgisch type 30 (Lima)

Geplaatst: 04 aug 2010 14:47
door Michiel
De Lima schaal N locomotieven staan bekend om hun uiterst slechte stroomopname. Ook dit model neemt maar van 2 tenderassen stroom. Daarom heb ik de drijfwielen voorzien van extra stroomopnemers. Geknipt uit forsforbrons, en vastgekleeft. Vier stroomopnemende assen is zo goed als de gemiddelde moderne loc, dus dat moet volstaan. 8-)

Afbeelding

Re: Ombouw Engelse 4F naar Belgisch type 30 (Lima)

Geplaatst: 04 aug 2010 18:49
door Michiel
De ronde vensters werden uitgeboord, en ik heb een compressor in elkaar geknutseld. Van ver ziet het er niet slecht uit! :D

Afbeelding

Re: Ombouw Engelse 4F naar Belgisch type 30 (Lima)

Geplaatst: 05 aug 2010 09:52
door Ron
Hallo Michiel,

Je bent weer goed op dreef, fantastisch om dit te volgen.

gr. Ron.

Re: Ombouw Engelse 4F naar Belgisch type 30 (Lima)

Geplaatst: 05 aug 2010 10:21
door Michiel
Ron, bedankt voor je reaktie. ;) Ondertussen houdt het model met wat inventiviteit weer samen. Ik heb lipjes van forforbrons gemaakt om de tenderbehuizing op het onderstel te houden. Een oude, verroeste schroef uit de rommelbak past precies om de lockast vast te zetten op het onderstel. En een op maat gezaagd kunststof plaatje met 2 gaatjes koppelt tender en loc samen. De eerste rijproef verraadt dat de tender wat licht uitvalt. Extra gewicht in de tender is aan de orde...

Afbeelding

Re: Ombouw Engelse 4F naar Belgisch type 30 (Lima)

Geplaatst: 05 aug 2010 12:32
door Michiel
...en dan wat restauratiewerk. Een hoekje onderaan de cabine was afgebroken. Met een stukje afvalplastiek heb ik de hoek terug geconstrueerd. Op het eerste zicht ziet het er niet slecht uit...

Afbeelding

Re: Ombouw Engelse 4F naar Belgisch type 30 (Lima)

Geplaatst: 05 aug 2010 13:37
door Michiel
Bij mijn vorig ombouwproject had ik een probleem met de kwaliteit van matte lak. Vandaar dat ik nu een test heb gedaan. 4 verschillende lakken op een vel papier. Als voorberiding heb ik het papier eerst behandeld met grondverf. Dat bracht meteen aan het licht dat mijn verf niet compatible is met deze grondverf, waardoor de aangebrachte verf in druppels trekt, als water op olie.

Ik heb 2 kleuren verf gebruikt: bruin en zwart (ik weet het, zwart is geen kleur). Daarop heb ik 4 soorten lak aangebracht; van rechts naar links: Humbrol mat, Schmincke mat, Maribu mat en Maribu satijn (als vergelijk). Alles werd snel met een borstel aangebracht om verschillen in dekking te accentueren.

Wat blijkt? Humbrol is the way to go (meest egaal mat)! En Maribu mat is niet eens mat! Vandaar mijn probleem vorig keer. Soit, een beeld vertelt meet dan 1000 woorden...

Afbeelding

Re: Ombouw Engelse 4F naar Belgisch type 30 (Lima)

Geplaatst: 06 aug 2010 13:03
door Michiel
Nee, jullie zijn nog niet van mij af! :D Heb ik nu de locomotief gedigitaliseerd, althans de loc, de tender nog niet. Het was een heel gedoe om die decoder mét draadjes weg te moffelen zonder dat ze het vrij draaien van de wielen verstoorden. Maar nu zit ie goed, een gerecupereerde ESU Lokpilot, die dikwijls te groot is voor schaal N modelletje, maar hier toch een plaats heeft gevonden onder de vuurhaard.

Afbeelding

Re: Ombouw Engelse 4F naar Belgisch type 30 (Lima)

Geplaatst: 06 aug 2010 13:41
door Matheus
Hoi Michiel.
Weer een ouwertje dat gered wordt van het afvalbakje.
Denk je dat je nog wat met het drijfwerk kan? of blijft het zo.
Mvg.
Matheus.

Re: Ombouw Engelse 4F naar Belgisch type 30 (Lima)

Geplaatst: 06 aug 2010 14:04
door Michiel
Het leuke van die ouwertjes, is dat je ze voor een paar euro kan kopen. Zo kan ik me lekker uitleven, ervaring opdoen, zonder erg als het zou mislukken. Mijn iets dierbaardere lievertjes komen dan later aan de beurt.

Bij dit model (en vele andere Engelse modellen) lag de hele schaarbeweging, met drijfstangen en schuifwerk, tussen de wielen, uit het zicht. Enkel de koppelstangen lagen langs de buitenkant. Dus, het stangenstelsel van dit model is compleet, maar wel een beetje bruut uitgevoerd. Maar ja, het is en blijft en Lima. Maar van op een afstand (normale kijkafstand als ie op de baan zou staan) valt het eigelijk best wel mee.

Re: Ombouw Engelse 4F naar Belgisch type 30 (Lima)

Geplaatst: 06 aug 2010 15:16
door Glaskast189
[quote="Michiel"]Het leuke van die ouwertjes, is dat je ze voor een paar euro kan kopen. Zo kan ik me lekker uitleven, ervaring opdoen, zonder erg als het zou mislukken. Mijn iets dierbaardere lievertjes komen dan later aan de beurt.
[quote]

Daarom oefen ik eerst op slechte 1100 die ik voor een euro of 30-35 kan kopen en later op modellen die wat meer geld kosten.

Oftewel je hebt groot gelijk.

Gr Bruce

Re: Ombouw Engelse 4F naar Belgisch type 30 (Lima)

Geplaatst: 06 aug 2010 15:26
door Michiel
Hoi Bruce,

heb je ook ergens die ombouw- of omschilderverslagen van je 1100 ergens staan? Ik ben best wel benieuwd hoe het jou vergaat met je uitleefwerk! En ik hoop er natuurlijk iets van op te steken... een techniek, een truuk, ... ;)

... maar goed, mijn tender is ook digitaal voorbereid. Ik verwacht nu elke dag een pakje met ministekkertjes, zodat ik loc en tender kan verbinden...

Afbeelding

Re: Ombouw Engelse 4F naar Belgisch type 30 (Lima)

Geplaatst: 06 aug 2010 17:20
door Michiel
Het loden gewicht van vooraan in de tender is hersteld. Ik had nog een oud gewicht liggen van een kapotte P8. Daar heb ik het ontbrekende stuk uit gezaagd. Solderen bleek niet te gaan, dan maar geplakt. De paar grammetjes meer komen erg van pas voor de trekkracht van dit dingetje.

Afbeelding

Re: Ombouw Engelse 4F naar Belgisch type 30 (Lima)

Geplaatst: 06 aug 2010 18:06
door Glaskast189
Hoi Michiel,

http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic ... 3&start=30
Ik moet het nog updaten.

Maar wat jij doet kan ik nog niet nadoen.

Gr Bruce

Re: Ombouw Engelse 4F naar Belgisch type 30 (Lima)

Geplaatst: 06 aug 2010 19:14
door Michiel
Hoi Bruce,

Nadoen? Dat hoeft helemaal niet! Gewoon doen waar je plezier in hebt, en dan kan je niets fout doen. De rest komt vanzelf. Om die 1100 onder handen te nemen, is een perfect idee. En zie, je hebt resultaat! Niet perfect, maar je weet waar het fout ging. Volgende keer beter. Ik zit hier ook maar te knoeien en prutsen, en gooi mijn exploten op internet. Instant feedback, vooral als het fout gaat. :D Ik bedoel maar, het is een hobby. Have fun! De rest is bijzaak.

Re: Ombouw Engelse 4F naar Belgisch type 30 (Lima)

Geplaatst: 06 aug 2010 19:46
door Michiel
Ik zit al een tijdje te denken hoe ik gemakkelijk een lantaarn kan maken zoals hieronder op de foto. Op elke loc stond er minstens 1, dus ik zal er met de tijd een hoop moeten bouwen. Duitse en Engelse lantaarns zijn wel te vinden, maar die zien er echt heel anders uit.

Dus, wie heeft een lumineus idee hoe ik ze eenvoudig kan maken in schaal N. Het hoeft niet perfect te zijn; een koperen cilinder met reflector en schoorsteen is al prima.

Afbeelding

Re: Ombouw Engelse 4F naar Belgisch type 30 (Lima)

Geplaatst: 06 aug 2010 19:51
door Jos
Mijn suggestie:
Messing buis van 2 a 3 mm (hol). Schijfje afzagen, dan heb je het lamphuis.
Messing rond profiel (massief) van 0,7 mm of zo. Stukje afzagen voor de schoorsteen.
Op het lamphuis solderen.
Lamphuis vullen met Kristal Klear, na drogen achterkant met zilververf afwerken en je hebt een reflector.

Groetjes,
Jos

Re: Ombouw Engelse 4F naar Belgisch type 30 (Lima)

Geplaatst: 06 aug 2010 19:56
door Glaskast189
Hoi Michiel,
Michiel schreef: Gewoon doen waar je plezier in hebt, en dan kan je niets fout doen. De rest komt vanzelf. Om die 1100 onder handen te nemen, is een perfect idee. En zie, je hebt resultaat! Niet perfect, maar je weet waar het fout ging. Volgende keer beter. Ik zit hier ook maar te knoeien en prutsen, en gooi mijn exploten op internet. Instant feedback, vooral als het fout gaat. :D Ik bedoel maar, het is een hobby. Have fun! De rest is bijzaak.
Dat is zo!
Maar ik bedoelde meer de creaties die doet, daar heb ik de aanleg nog niet voor, maar wat er nog niet is kan nog komen!

Maar je vordert lekker zo.

Groetjes Bruce

Re: Ombouw Engelse 4F naar Belgisch type 30 (Lima)

Geplaatst: 06 aug 2010 20:00
door Jos
Je bent goed begonnen Bruce. Al doende leert men, dus respect daarvoor hoor.

Groetjes,
Jos

Re: Ombouw Engelse 4F naar Belgisch type 30 (Lima)

Geplaatst: 06 aug 2010 20:11
door Ron
DITO

gr. Ron.