Seinvraagje (s) DB periode V
Geplaatst: 16 jan 2023 21:36
Hoi,
Ik heb een paar seinvraagjes. Ik rijd (vooral) periode V/VI DB en heb lichtseinen. Op mijn station heb ik uitrijseinen, met ook een rangeersein erop (nrs. N1-N4 in de afbeelding). Nu vroeg ik me af of het nog zinnig is om bij de rode rondjes A en B een dwergsignaal (of Gleissperrsignaal zoals de Duitsers dat noemen) te zetten.
Conform de nummering van de seinen, zijn de sporen genummerd van bovenaf in de afbeelding, dus spoor 1 bij het stationsgebouw en spoor 4 onderaan. Mijn gedachte was oorspronkelijk dat met de seinen N1-N4 het rangeren vrij kan geven vanaf de verschillende sporen. Toen ik er laatst naar zat te kijken dacht ik opeens "maar wat als er nu van spoor 1 of 2 een trein gaat vertrekken? Dan kan er (respectievelijk) wel tot punt A of B gerangeerd worden, maar niet verder." Dus lijkt me nu dat het logisch is om op die punten nog een dwergsein neer te zetten. Klopt die redenatie (even afgezien van dat het stukje rails tussen de wissels maar precies groot genoeg is om een lok op kwijt te kunnen, dus dat het in echt waarschijnlijk niet op die manier gedaan zou worden)? En maakt het dan nog uit of het een laag of hoog sein is? Vooral omdat bij punt B een laag sein pas op het laatste moment zichtbaar zou zijn vanuit een de lok.
Mijn baan hoeft niet 100% voorbeeldgetrouw te zijn , maar enige logica wil ik er wel in hebben, en dit lijkt mij wel logisch.
Tweede vraag is dat ik een wisselverbinding tussen spoor. 1 en 2 heb, met dwergsignalen. Zie foto.
Die had ik neergezet omdat me dat logisch leek. De linker is ook logisch, omdat je alleen door kunt rijden als de wissel erachter op rechtdoor staat. De rechter lijkt me nu niet logisch, want als de wissel afbuigend gesteld is, een rood sein niet echt een functie heeft daar. Een trein die voor het sein staat blokkeert sowieso de weg, dus rangeren vanaf de andere kant is niet mogelijk. Ook als de wissel op rechtdoor staat heeft een sein daar geen functie (bijkomend is dat er eigenlijk toch niets van het sein te zien is, vanwege de perronverkapping, dus kan ik het beter ergens neerzetten waar je het wel ziet).
Strikt genomen zou er aan de andere kant van de wissel wel eentje moeten staan, maar daar zie je weer niks van vanuit de gebruikelijke standpunten, dus vind ik voorlopig wel best.
Ter info: hoewel het lijkt alsof het station een kopstation is, loopt het virtueel door, maar daar houdt mijn baan op.
En de derde (en laatste vraag). Op mijn paradevak takt een zijlijn af (naar het station). Paradevak is dubbelspoor en er wordt rechts gereden. Even oude foto erbij: Onderaan de foto (er net buiten) zit een tunnel, dus eventuele seinen t.b.v. het treinverkeer van die kant staan buiten mijn baan. Hoewel er dus rechts wordt gereden, kan ik me wel voorstellen dat in de werkelijk incidenteel ook links wordt gereden. Vanwege de spoorwissel is het dan misschien logisch dat er ongeveer ter hoogte van de achterlichten van de trein een sein (waar je dus nu achterop zou kijken) zou staan met drie begrippen, namelijk rood, groen en langzaam. Kan namelijk zijn dat de er een trein van de zijlijn komt, dan moet je stoppen. Of dat je terug wordt geleid naar het andere spoor, dan dus langzaam, of dat je rechtdoor gaat over hetzelfde spoor, dus groen. Klopt dit? En staat zo'n sein dan vanuit de rijrichting gezien 'gewoon' rechts, dus tussen de sporen, of doen ze dat liever niet en zetten ze 'm dan aan de linkerkant (gezien vanaf de rijrichting)?
Ik ben benieuwd naar de antwoorden.
Ik heb een paar seinvraagjes. Ik rijd (vooral) periode V/VI DB en heb lichtseinen. Op mijn station heb ik uitrijseinen, met ook een rangeersein erop (nrs. N1-N4 in de afbeelding). Nu vroeg ik me af of het nog zinnig is om bij de rode rondjes A en B een dwergsignaal (of Gleissperrsignaal zoals de Duitsers dat noemen) te zetten.
Conform de nummering van de seinen, zijn de sporen genummerd van bovenaf in de afbeelding, dus spoor 1 bij het stationsgebouw en spoor 4 onderaan. Mijn gedachte was oorspronkelijk dat met de seinen N1-N4 het rangeren vrij kan geven vanaf de verschillende sporen. Toen ik er laatst naar zat te kijken dacht ik opeens "maar wat als er nu van spoor 1 of 2 een trein gaat vertrekken? Dan kan er (respectievelijk) wel tot punt A of B gerangeerd worden, maar niet verder." Dus lijkt me nu dat het logisch is om op die punten nog een dwergsein neer te zetten. Klopt die redenatie (even afgezien van dat het stukje rails tussen de wissels maar precies groot genoeg is om een lok op kwijt te kunnen, dus dat het in echt waarschijnlijk niet op die manier gedaan zou worden)? En maakt het dan nog uit of het een laag of hoog sein is? Vooral omdat bij punt B een laag sein pas op het laatste moment zichtbaar zou zijn vanuit een de lok.
Mijn baan hoeft niet 100% voorbeeldgetrouw te zijn , maar enige logica wil ik er wel in hebben, en dit lijkt mij wel logisch.
Tweede vraag is dat ik een wisselverbinding tussen spoor. 1 en 2 heb, met dwergsignalen. Zie foto.
Die had ik neergezet omdat me dat logisch leek. De linker is ook logisch, omdat je alleen door kunt rijden als de wissel erachter op rechtdoor staat. De rechter lijkt me nu niet logisch, want als de wissel afbuigend gesteld is, een rood sein niet echt een functie heeft daar. Een trein die voor het sein staat blokkeert sowieso de weg, dus rangeren vanaf de andere kant is niet mogelijk. Ook als de wissel op rechtdoor staat heeft een sein daar geen functie (bijkomend is dat er eigenlijk toch niets van het sein te zien is, vanwege de perronverkapping, dus kan ik het beter ergens neerzetten waar je het wel ziet).
Strikt genomen zou er aan de andere kant van de wissel wel eentje moeten staan, maar daar zie je weer niks van vanuit de gebruikelijke standpunten, dus vind ik voorlopig wel best.
Ter info: hoewel het lijkt alsof het station een kopstation is, loopt het virtueel door, maar daar houdt mijn baan op.
En de derde (en laatste vraag). Op mijn paradevak takt een zijlijn af (naar het station). Paradevak is dubbelspoor en er wordt rechts gereden. Even oude foto erbij: Onderaan de foto (er net buiten) zit een tunnel, dus eventuele seinen t.b.v. het treinverkeer van die kant staan buiten mijn baan. Hoewel er dus rechts wordt gereden, kan ik me wel voorstellen dat in de werkelijk incidenteel ook links wordt gereden. Vanwege de spoorwissel is het dan misschien logisch dat er ongeveer ter hoogte van de achterlichten van de trein een sein (waar je dus nu achterop zou kijken) zou staan met drie begrippen, namelijk rood, groen en langzaam. Kan namelijk zijn dat de er een trein van de zijlijn komt, dan moet je stoppen. Of dat je terug wordt geleid naar het andere spoor, dan dus langzaam, of dat je rechtdoor gaat over hetzelfde spoor, dus groen. Klopt dit? En staat zo'n sein dan vanuit de rijrichting gezien 'gewoon' rechts, dus tussen de sporen, of doen ze dat liever niet en zetten ze 'm dan aan de linkerkant (gezien vanaf de rijrichting)?
Ik ben benieuwd naar de antwoorden.