Pagina 1 van 1
Baanplan 2
Geplaatst: 09 feb 2023 19:46
door MrtAlways
Hallo allemaal,
Nadat mijn eerste baan te groot werd heb ik een nieuw ontwerp gemaakt.
Vrije ruimte tussen schaduwstation (1) en laag 4 is 30 cm.
Voor zover ik kan zien heb ik, door Engelse wissels, drie keerlussen (rood).
Daar komt dus een keerlusmodule in.
Rails en wissels worden Peco code 55
Ik wil alles gaan aansturen met Digikijs of YaMorC.
Graag hoor ik het als ik beter dingen anders kan doen of waar ik niet aan denk.
Re: Baanplan 2
Geplaatst: 09 feb 2023 20:24
door bpieters
De kop sporen in het midden op plaatje 1 zouden wel eens moeilijk bereikbaar kunnen worden.
Voor de rest een aardig plan maar wel erg druk.
Re: Baanplan 2
Geplaatst: 09 feb 2023 21:25
door MrtAlways
bpieters schreef: ↑09 feb 2023 20:24
De kop sporen in het midden op plaatje 1 zouden wel eens moeilijk bereikbaar kunnen worden.
Voor de rest een aardig plan maar wel erg druk.
Waarom denk je dat de kopsporen moeilijk bereikbaar zijn?
Re: Baanplan 2
Geplaatst: 09 feb 2023 21:32
door bpieters
MrtAlways schreef: ↑09 feb 2023 21:25
bpieters schreef: ↑09 feb 2023 20:24
De kop sporen in het midden op plaatje 1 zouden wel eens moeilijk bereikbaar kunnen worden.
Voor de rest een aardig plan maar wel erg druk.
Waarom denk je dat de kopsporen moeilijk bereikbaar zijn?
Omdat er aan de buitenzijde schaduwstations liggen zal je om het midden te bereiken over deze schaduwstation heen moeten reiken, al is het alleen maar bij calamiteiten.
Het was overigens maar een aanname. De praktijk zou mee kunnen vallen.
Re: Baanplan 2
Geplaatst: 09 feb 2023 22:21
door MrtAlways
bpieters schreef: ↑09 feb 2023 21:32
MrtAlways schreef: ↑09 feb 2023 21:25
bpieters schreef: ↑09 feb 2023 20:24
De kop sporen in het midden op plaatje 1 zouden wel eens moeilijk bereikbaar kunnen worden.
Voor de rest een aardig plan maar wel erg druk.
Waarom denk je dat de kopsporen moeilijk bereikbaar zijn?
Omdat er aan de buitenzijde schaduwstations liggen zal je om het midden te bereiken over deze schaduwstation heen moeten reiken, al is het alleen maar bij calamiteiten.
Het was overigens maar een aanname. De praktijk zou mee kunnen vallen.
Ah, die bereikbaarheid. Ik dacht dat je de bereikbaarheid voor de treinstellen bedoelde.
De treintafel komt op wielen te staan en ik kan er rondom bij. Dus dan heb ik max 60 cm om te overbruggen.
Als tijdens het bouwen blijkt dat het toch te krap is kan ik ze alsnog weglaten.
Re: Baanplan 2
Geplaatst: 09 feb 2023 23:16
door bpieters
De kop sporen zijn bij nader inzien maar vanaf 1 rijrichting bereikbaar.
Dat kun je oplossen door rechtsonder een wisselverbinding te maken. (t pv het einde van het rode gedeelte)
Voor de helix met zou ik per spoor 1 rijrichting aanhoudenanders wordt dat een bottleneck.
Re: Baanplan 2
Geplaatst: 10 feb 2023 22:50
door MrtAlways
bpieters schreef: ↑09 feb 2023 23:16
De kop sporen zijn bij nader inzien maar vanaf 1 rijrichting bereikbaar.
Dat kun je oplossen door rechtsonder een wisselverbinding te maken. (t pv het einde van het rode gedeelte)
Voor de helix met zou ik per spoor 1 rijrichting aanhoudenanders wordt dat een bottleneck.
De rijrichting op de kop sporen ga ik inbouwen.
Ik wil sowieso zoveel mogelijk een richting aanhouden.
Re: Baanplan 2
Geplaatst: 11 feb 2023 10:39
door bpieters
MrtAlways schreef: ↑10 feb 2023 22:50
bpieters schreef: ↑09 feb 2023 23:16
De kop sporen zijn bij nader inzien maar vanaf 1 rijrichting bereikbaar.
Dat kun je oplossen door rechtsonder een wisselverbinding te maken. (t pv het einde van het rode gedeelte)
Voor de helix met zou ik per spoor 1 rijrichting aanhoudenanders wordt dat een bottleneck.
De rijrichting op de kop sporen ga ik inbouwen.
Ik wil sowieso zoveel mogelijk een richting aanhouden.
Omdat het plan eigenlijk een langgerekt hondebot is is 1 richting aanhouden een goed idee.
Met wat opstelmogelijkheden en bijv. een blokindeling is er toch wel afwisselend treinverkeer mogelijk.
Re: Baanplan 2
Geplaatst: 11 feb 2023 17:02
door Zaunkönigs Bahn
Je kan prima twee richtingen rijden op een enkelspoorsbaan, in de bergen is het spoor vaak enkelspoor omdat er stomweg niet meer ruimte is. Dit betekent dat treinen moeten wachten totdat het spoor leeg is, vroeger ging dat met een token in de vorm van een bal, sleutel, vlag, stok. Daar zijn hele machines om heen gebouwd die dan het spoor vrij geven. Met de huidige programma's is dat denk ik eenvoudig in te stellen. Dat geeft uiteindelijk leuke puzzels om op te lossen. Tenzij het je om het bouwen gaat om het daarna weer af te breken.
Re: Baanplan 2
Geplaatst: 11 feb 2023 18:34
door bpieters
Zaunkönigs Bahn schreef: ↑11 feb 2023 17:02
Je kan prima twee richtingen rijden op een enkelspoorsbaan, in de bergen is het spoor vaak enkelspoor omdat er stomweg niet meer ruimte is. Dit betekent dat treinen moeten wachten totdat het spoor leeg is, vroeger ging dat met een token in de vorm van een bal, sleutel, vlag, stok. Daar zijn hele machines om heen gebouwd die dan het spoor vrij geven. Met de huidige programma's is dat denk ik eenvoudig in te stellen. Dat geeft uiteindelijk leuke puzzels om op te lossen. Tenzij het je om het bouwen gaat om het daarna weer af te breken.
Op zich heb je gelijk,maar aangezien dit als dubbelsporig is gepland lijkt me per spoor 1 rijrichting logischer.
Nog afgezien van de seinen en andere technische voorzieningen, langs de baan die je dan voor 2 richtingen moet hebben.
Eea maakt het vrij complex ook al is het qua programmering mogelijk.
Alleen tpv de stations zou je spoorwisseling kunnen maken.
In het echt zijn er vaak in het vrije traject ook overloop mogelijkheden maar dan meer voor calamiteiten,werkzaamheden,versperringen ed, maar dat lijkt me in dit plan niet echt nodig.
Re: Baanplan 2
Geplaatst: 12 feb 2023 14:59
door MrtAlways
Zaunkönigs Bahn schreef: ↑11 feb 2023 17:02
Je kan prima twee richtingen rijden op een enkelspoorsbaan, in de bergen is het spoor vaak enkelspoor omdat er stomweg niet meer ruimte is. Dit betekent dat treinen moeten wachten totdat het spoor leeg is, vroeger ging dat met een token in de vorm van een bal, sleutel, vlag, stok. Daar zijn hele machines om heen gebouwd die dan het spoor vrij geven. Met de huidige programma's is dat denk ik eenvoudig in te stellen. Dat geeft uiteindelijk leuke puzzels om op te lossen. Tenzij het je om het bouwen gaat om het daarna weer af te breken.
Hoofddoel is idd het bouwen en volledig digitaliseren en programmeren (iTrain).
Als alles technisch naar mijn zin is zal er misschien wat scenery bijkomen.
Maar dan zijn we wel een paar jaartjes verder.