Digitaliseren van lok
Digitaliseren van lok
Ik vond toevallig een oude loc terug van mijn analoge baan. 1tje waarvan ik totaal vergeten was dat ik hem had. Het is een siemens dispolok uit de taurus familie.
Heb hem even 2 sec op mijn digitale baan gezet (een tikje om te kijken of hij het nog doet). De lampjes gaan aan en het motortje geeft een pieptoon. Ik weet is niet de bedoeling maar het was slechts een tikje om te kijken of hij uberhaupt nog werkt. Nu dat duidelijk is vroeg ik me af of iemand een tutorial heeft om deze om te bouwen naar DCC. Ik neem aan dat dit gewoon met een keuhn van hans kan.
Ik weet dat dit niet moeilijk kan zijn, de ruimte voor een decoder zit gewoon al vrij en er zijn zelfs 6 aansluitgaatjes (waarvan ik sterk het vermoeden heb dat daar gewoon de decoderdraden aan gesoldeert moeten worden).
Alvast bedankt.
Heb hem even 2 sec op mijn digitale baan gezet (een tikje om te kijken of hij het nog doet). De lampjes gaan aan en het motortje geeft een pieptoon. Ik weet is niet de bedoeling maar het was slechts een tikje om te kijken of hij uberhaupt nog werkt. Nu dat duidelijk is vroeg ik me af of iemand een tutorial heeft om deze om te bouwen naar DCC. Ik neem aan dat dit gewoon met een keuhn van hans kan.
Ik weet dat dit niet moeilijk kan zijn, de ruimte voor een decoder zit gewoon al vrij en er zijn zelfs 6 aansluitgaatjes (waarvan ik sterk het vermoeden heb dat daar gewoon de decoderdraden aan gesoldeert moeten worden).
Alvast bedankt.
Re: Digitaliseren van lok
Hoi Pim ,
plaats even een foto ervan dan kunnen ze je verder helpen hier .
groetjesss Sjaak
plaats even een foto ervan dan kunnen ze je verder helpen hier .
groetjesss Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Kleine uitleg:
Die twee clipjes die ervoor liggen moeten er voor analoog gebruik opzitten op die plek waar de (2x) 3 soldeercircels zitten.
Die twee clipjes die ervoor liggen moeten er voor analoog gebruik opzitten op die plek waar de (2x) 3 soldeercircels zitten.
-
- Moderator
Elke zespolige decoder (waaronder de Kuehn N025) zou in principe moeten passen. Voor een voorbeeldje zie ook onderstaande link:
http://www.1zu160.net/digital/einbaubsp/hob-taurus.php
Robert
http://www.1zu160.net/digital/einbaubsp/hob-taurus.php
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
Ah die link zocht ik. dankje
Iemand een idee hoe ik de decoder goed isoleer? gewoon een papiertje omheenvouwen of ?
Iemand een idee hoe ik de decoder goed isoleer? gewoon een papiertje omheenvouwen of ?
Ik gebruik daar isolatietape voor, blijft wat beter zitten dan een papiertje.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Stukje dubbelzijdig plakband misschien. Zou dat een optie kunnen zijn?Pim schreef:Ah die link zocht ik. dankje
Mvg
Wim.
Ja ik heb toevallig nog wat van dat laminaat plakband, is lekker dik, plakt dubbelzijdig en is isolerent.Wim Ros schreef:Stukje dubbelzijdig plakband misschien. Zou dat een optie kunnen zijn?Pim schreef:Ah die link zocht ik. dankje
Mvg
Wim.
Ik zou nu juist zo dun mogelijk dubbelzijdig plakband gebruiken des te meer ruimte heb je voor je decoder, maar wie ben ik.
Mvg
Wim.
Mvg
Wim.
Dun plaatje plastic over de opening van de motor leggen en daar met een beetje lijm de grote chip van de N025 op vastgeplakt. Vastsolderen aan de 6 puntjes en hij blijft prima zitten. Ik heb er 2 zo rondrijden. Aandachtspuntje bij deze Hobbytrains is wel de koperen strip die het contact tussen de draaistellen en de motor regelt, die verbuigen wel eens.
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Ik keek vanochtend in de bus en zie daar, een envelop van de freebit
Gelijk de soldeerbout erbij gepakt, ging echt makkelijk. Stukje isolatietape om de decoder en de bedrading afgeknipt op 1,5 cm zoals ze ook deden op de 1zu160 site (ik ben hier normaal nogal terughoudend in, heb meer dan eens gehad dat er iets fout ging en ik een stukje extra moest afknippen en dat wil dan niet meer, maar goed, ik had zoiets: "lets give it a try").
Eerst geprobeerd ze er alleen in te stoppen en een beetje vast te maken zonder soldeersel, maar dat ging niet, dus ben gewoon begonnen met de boel te solderen.
Et viel allemaal reuze mee. Nu besef ik me dat dit ook wel een makkelijke loc is om te digitaliseren, maar het was ook echt simpel. 15 min en toen stond hij op de baan te racen Straks nog even instellen dat de maximumsnelheid enigzins omlaag moet, want deze gaat wel met topspeed over de baan heen
Bedankt voor de link, zonder die site was het me waarschijnlijk niet gelukt
Gelijk de soldeerbout erbij gepakt, ging echt makkelijk. Stukje isolatietape om de decoder en de bedrading afgeknipt op 1,5 cm zoals ze ook deden op de 1zu160 site (ik ben hier normaal nogal terughoudend in, heb meer dan eens gehad dat er iets fout ging en ik een stukje extra moest afknippen en dat wil dan niet meer, maar goed, ik had zoiets: "lets give it a try").
Eerst geprobeerd ze er alleen in te stoppen en een beetje vast te maken zonder soldeersel, maar dat ging niet, dus ben gewoon begonnen met de boel te solderen.
Et viel allemaal reuze mee. Nu besef ik me dat dit ook wel een makkelijke loc is om te digitaliseren, maar het was ook echt simpel. 15 min en toen stond hij op de baan te racen Straks nog even instellen dat de maximumsnelheid enigzins omlaag moet, want deze gaat wel met topspeed over de baan heen
Bedankt voor de link, zonder die site was het me waarschijnlijk niet gelukt
Pim,
In de inbouwbeschrijving van je decoder staat, dat je hem niet mag inpakken, dat stukje isolatieband eromheen is funest voor de decoder, zo kan hij zijn warmte niet kwijt.
Mvg
Wim.
In de inbouwbeschrijving van je decoder staat, dat je hem niet mag inpakken, dat stukje isolatieband eromheen is funest voor de decoder, zo kan hij zijn warmte niet kwijt.
Mvg
Wim.
Er zit zowel aan de voor als achterkan een luchtgat, hij zit niet dicht afgesloten. Alleen de boven en onderkant kunnen nu nergens contact mee maken.