Die Knochenbahn
Die Knochenbahn
Hier viewtopic.php?p=269688#p269688 schreef ik over het einde van de Duitse segmentenbaan.
De vraag was: wacht ik tot we een nieuw huis hebben gevonden, of begin ik aan een meer toekomstbestendige baan?
De keuze was niet moeilijk. Een nieuwe baan natuurlijk! Maar dan wel een waaraan ik in ons huidige huis kan werken en die ik (vrijwel) zeker kan meeverhuizen. Een modulebaan dus.
Het wensenlijstje was beperkt:
- ik wil rondjes kunnen rijden, maar het moet geen zichtbaar ovaaltje worden. Beter is een hondenbot;
- met de leeftijd komen de lichamelijke beperkingen, dus mijn gewrichten moeten worden ontzien.
Dat maakte het meteen duidelijk: die Knochenbahn was geboren
De baan zal bestaan uit twee modulen die ik ga maken van populieren multiplex van 9mm dik van 105 x 61cm. De totale lengte wordt dan 210 cm. Dat past precies tegen een van de muren van mijn overloop en hij is niet langer dan een eenpersoons bed. Dat moet vast wel in onze evt. nieuwe woning passen.
Daarnaast heb ik ruimte om een module comfortabel rechtop te zetten, zodat ik zonder problemen aan de onderkant kan werken.
Een paar avonden heb ik aan een ontwerp geschaafd dat ik al een tijd in mijn hoofd had. Hieronder de versie die mij wel bevalt:
Het is een dubbel gevouwen hondenbot met daaromheen een ovaal waarin een bescheiden schaduwstation ligt, dat verdwijnt onder de bebouwing.
Net als op de vorige baan, kunnen de treinen afwisselend analoog of digitaal worden bestuurd. Rails is Peco code 55, wisselaandrijvingen zijn van MTB, model MP1.
In 3D:
Auto's en koetsen (Het is tijdperk II) rijden vanaf de voorkant onder een viaduct met drie sporen door en via een oprit naar het hoger gelegen stationsplein.
De laagste sporen en het station liggen op 30mm boven de grondplaat. De stationssporen liggen ca. 70 mm hoog. Rechts staat een simpele lokloods.
De hellingen worden gemaakt met Woodland ST4016.
De bebouwing achter de perronsporen loopt naar achteren op en wordt opklapbaar, zodat ik makkelijk bij het schaduwstation kan.
De realisatie laat nog wel even op zich wachten maar ik ben benieuwd naar jullie commentaar.
De vraag was: wacht ik tot we een nieuw huis hebben gevonden, of begin ik aan een meer toekomstbestendige baan?
De keuze was niet moeilijk. Een nieuwe baan natuurlijk! Maar dan wel een waaraan ik in ons huidige huis kan werken en die ik (vrijwel) zeker kan meeverhuizen. Een modulebaan dus.
Het wensenlijstje was beperkt:
- ik wil rondjes kunnen rijden, maar het moet geen zichtbaar ovaaltje worden. Beter is een hondenbot;
- met de leeftijd komen de lichamelijke beperkingen, dus mijn gewrichten moeten worden ontzien.
Dat maakte het meteen duidelijk: die Knochenbahn was geboren
De baan zal bestaan uit twee modulen die ik ga maken van populieren multiplex van 9mm dik van 105 x 61cm. De totale lengte wordt dan 210 cm. Dat past precies tegen een van de muren van mijn overloop en hij is niet langer dan een eenpersoons bed. Dat moet vast wel in onze evt. nieuwe woning passen.
Daarnaast heb ik ruimte om een module comfortabel rechtop te zetten, zodat ik zonder problemen aan de onderkant kan werken.
Een paar avonden heb ik aan een ontwerp geschaafd dat ik al een tijd in mijn hoofd had. Hieronder de versie die mij wel bevalt:
Het is een dubbel gevouwen hondenbot met daaromheen een ovaal waarin een bescheiden schaduwstation ligt, dat verdwijnt onder de bebouwing.
Net als op de vorige baan, kunnen de treinen afwisselend analoog of digitaal worden bestuurd. Rails is Peco code 55, wisselaandrijvingen zijn van MTB, model MP1.
In 3D:
Auto's en koetsen (Het is tijdperk II) rijden vanaf de voorkant onder een viaduct met drie sporen door en via een oprit naar het hoger gelegen stationsplein.
De laagste sporen en het station liggen op 30mm boven de grondplaat. De stationssporen liggen ca. 70 mm hoog. Rechts staat een simpele lokloods.
De hellingen worden gemaakt met Woodland ST4016.
De bebouwing achter de perronsporen loopt naar achteren op en wordt opklapbaar, zodat ik makkelijk bij het schaduwstation kan.
De realisatie laat nog wel even op zich wachten maar ik ben benieuwd naar jullie commentaar.
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Die Knochenbahn
Goed ontwerp een hondenbot is een prima baan
Arjuna
Arjuna
Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?
-
- Berichten: 542
- Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10
Re: Die Knochenbahn
Slim plan.
Enige wat ik persoonlijk jammer vind is dat als de trein het station verlaat, deze direct daarna vanaf de andere zijde het station weer binnen rijdt. Misschien kun vanuit die 180° bocht in de tunnel nog een aftakking maken naar het ovaal. Zal niet heel makkelijk zijn, moet hoogteverschil gemaakt worden > de 2 180°bochten het station in moeten dan wat hoger komen.
Qua rijrichting ga er vanuit dat de voorste stationsporen van rechtsboven naar linksonder bereden worden.
Enige wat ik persoonlijk jammer vind is dat als de trein het station verlaat, deze direct daarna vanaf de andere zijde het station weer binnen rijdt. Misschien kun vanuit die 180° bocht in de tunnel nog een aftakking maken naar het ovaal. Zal niet heel makkelijk zijn, moet hoogteverschil gemaakt worden > de 2 180°bochten het station in moeten dan wat hoger komen.
Qua rijrichting ga er vanuit dat de voorste stationsporen van rechtsboven naar linksonder bereden worden.
Re: Die Knochenbahn
Dat gaat niet lukken. Daar is de baan te kort voor en/of het hoogteverschil te groot. Maar als we in een ander huis meer ruimte hebben, kan de 180 gr boog verschuiven naar een extra module.BartenThomas schreef: ↑26 aug 2023 18:53 Misschien kun vanuit die 180° bocht in de tunnel nog een aftakking maken naar het ovaal.
Ja, want het is een Duitse baan met rechts verkeer.BartenThomas schreef: ↑26 aug 2023 18:53 Qua rijrichting ga er vanuit dat de voorste stationsporen van rechtsboven naar linksonder bereden worden.
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Die Knochenbahn
Leuk ontwerp.
Vooral tijdperk II is uitermate geschikt voor leuke afwisselende scenery.
Vooral tijdperk II is uitermate geschikt voor leuke afwisselende scenery.
Re: Die Knochenbahn
Als ik dat station nader beschouw dan klopt bij het 2e spoor van boven het strikt rechts rijden niet meer.
Eenmaal binnengekomen op dit spoor kan de trein alleen nog maar linksrijdend het station weer verlaten.
Eenmaal binnengekomen op dit spoor kan de trein alleen nog maar linksrijdend het station weer verlaten.
Re: Die Knochenbahn
Dat klopt Bert. Dat is met een Engels wissel wel op te lossen.
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Die Knochenbahn
Ik heb na de bijdrage van Bart nog eens nagedacht. Mits de ruimte voldoende is, kan ik de linker korte keerlus verlengen en naar een extra module verleggen. Zo nodig kan ik die uitvoeren als een bak waarin de keerlus wordt gelegd en waarin de MultiMaus trafo, de analoge trafo('s) een plaats kunnen vinden. In het deksel komt dan een tableau met de knoppen voor wissels en sporen, signaalleds e.d. Langs het spoor staan vertikale schotjes, zodat de bedrading de trein niet in de weg kan zitten.
(Het deksel heb ik hier weggelaten.)
Het groene trace is niveau 0. Rood is op stationshoogte; 45mm. Blauw is de helling daartussen. Ca, 2,6%
Ik heb goede ervaring met een naar beneden scharnierende brug op mijn oude baan. Zo wil ik deze module ook uitvoeren. Als de baan niet wordt gebruikt, klapt de module met keerlus en besturing naar beneden.
Dit past ook nog op de plek van mijn oude baan, dus als de verhuizing op zich laat wachten, is dit een mooie oplossing en heb ik vrijwel zeker een " verhuisbare" baan.
@Bert: Tussen spoor 1 en 2 zijn twee wissels toegevoegd. Zo is het inderdaad beter.
(Het deksel heb ik hier weggelaten.)
Het groene trace is niveau 0. Rood is op stationshoogte; 45mm. Blauw is de helling daartussen. Ca, 2,6%
Ik heb goede ervaring met een naar beneden scharnierende brug op mijn oude baan. Zo wil ik deze module ook uitvoeren. Als de baan niet wordt gebruikt, klapt de module met keerlus en besturing naar beneden.
Dit past ook nog op de plek van mijn oude baan, dus als de verhuizing op zich laat wachten, is dit een mooie oplossing en heb ik vrijwel zeker een " verhuisbare" baan.
@Bert: Tussen spoor 1 en 2 zijn twee wissels toegevoegd. Zo is het inderdaad beter.
Laatst gewijzigd door Bjor op 30 sep 2023 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Die Knochenbahn
Ik weet niet hoe scherp je bochten zijn, maar anders zou je de lus dubbel kunnen uitvoeren, met een wacht-/inhaalspoor zeg maar. Dat verhoogt de variatie in je station.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: Die Knochenbahn
Ben het met Maarten eens om de lus dubbelsporig te maken als het kan.
Tevens zou je dan wat opstelsporen kunnen toevoegen.
Indien dubbelsporig niet kan dan zou ik in ieder geval wel de opstelsporen maken.
Dan maak je optimaal gebruik van de ruimte op die module.
Tevens zou je dan wat opstelsporen kunnen toevoegen.
Indien dubbelsporig niet kan dan zou ik in ieder geval wel de opstelsporen maken.
Dan maak je optimaal gebruik van de ruimte op die module.
Re: Die Knochenbahn
Een extra inhaalspoor is inderdaad een optie. Maar aan de achterkant van de twee modulen ligt al een schaduwstation en het is aleen druk "bespoorde" baan.
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Die Knochenbahn
Een extra spoor is niet zozeer nodig om extra opstelsporen te maken, het probleem is dat deze lus het verkeer in je station blokkeert/belemmert.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: Die Knochenbahn
Het schaduwstation is denk ik voor complete treinen.
De opstelspoortjes die ik bedoel is meer voor losse wagons ,rijtuigen en misschien nog een lok, die anders de stationssporen bezet zouden houden.
Re: Die Knochenbahn
Hoi Maarten en Bert,
Nu snap ik wat je bedoelt. Maar in de klapbare module laat ik geen materieel staan. Omdat het schakelpaneel er boven ligt, rollen dan alle wagens e.d. van het spoor als ik de module inklap.
Maar pas als we een nieuwe woning hebben gevonden weet ik of ik deze voorziening ook echt nodig heb. Zo niet, dan kan het een " gewone" module worden, inderdaad met wat opstelsporen of zo. Ik zie t.z.t. wel.
Maar dank voor het meedenken. Altijd leuk.
Nu snap ik wat je bedoelt. Maar in de klapbare module laat ik geen materieel staan. Omdat het schakelpaneel er boven ligt, rollen dan alle wagens e.d. van het spoor als ik de module inklap.
Maar pas als we een nieuwe woning hebben gevonden weet ik of ik deze voorziening ook echt nodig heb. Zo niet, dan kan het een " gewone" module worden, inderdaad met wat opstelsporen of zo. Ik zie t.z.t. wel.
Maar dank voor het meedenken. Altijd leuk.
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Die Knochenbahn
Ik denk dat een ander voordeel van die dubbelsporige lus is dat je treinen vanuit het station fictief kunnen wachten zodat je trein niet de ene kant van het station uitrijdt en zo de andere kant van het station weer inrijdt.
Je creëert zo net even een mogelijkheid tot variatie.
Je creëert zo net even een mogelijkheid tot variatie.
Re: Die Knochenbahn
Joost,
Dat schreef Bart ook al en daarom is deze extra lus. Die is al iets langer dan die in mijn eerste posting, maar ik weet nog niet hoeveel ruimte ik krijg in een nieuwe woning. Hoe meer ruimte, des te langer het trace tussen uit- en inrij punt van het station.
Als ik de hier getekende, neerklapbare module onder het schakelpaneel ga gebruiken, zal ik het bij een enkelsporige lus laten.
Anders bestaat de kans dat er nog een trein op staat als ik de module inklap.
En het is nu eenmaal een kleine baan, dus niet alles kan.
Dat schreef Bart ook al en daarom is deze extra lus. Die is al iets langer dan die in mijn eerste posting, maar ik weet nog niet hoeveel ruimte ik krijg in een nieuwe woning. Hoe meer ruimte, des te langer het trace tussen uit- en inrij punt van het station.
Als ik de hier getekende, neerklapbare module onder het schakelpaneel ga gebruiken, zal ik het bij een enkelsporige lus laten.
Anders bestaat de kans dat er nog een trein op staat als ik de module inklap.
En het is nu eenmaal een kleine baan, dus niet alles kan.
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Die Knochenbahn
Persoonlijk zie ik eigenlijk weinig meerwaarde van de extra lus ten opzichte van je oorspronkelijke plan, enkel wat 'nadelen'. Bedenk ook, soms is minder juist méér.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: Die Knochenbahn
Maarten,
Naast een beetje meer rijlengte, ontstaat er meer ruimte voor de geplande gasfabriek. Die vraagt veel ruimte en met de lus op de derde module, komt die beschikbaar.
Naast een beetje meer rijlengte, ontstaat er meer ruimte voor de geplande gasfabriek. Die vraagt veel ruimte en met de lus op de derde module, komt die beschikbaar.
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Die Knochenbahn
Meer ruimte voor scenery is voor mij een prima argument hoor.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
-
- Berichten: 542
- Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10
Re: Die Knochenbahn
Als de nieuwe lus in dubbelspoor gemaakt kan worden, is het misschien mogelijk het buitenste spoor te laten dalen en op het schaduwstation aan te sluiten.
Een dalend spoor kan (in noodgevallen) meer dan 3% hellingshoek hebben.
Een dalend spoor kan (in noodgevallen) meer dan 3% hellingshoek hebben.
Re: Die Knochenbahn
De nieuwe lus ligt in een module die na gebruik 90 gr. naar beneden wordt geklapt. Alles kan, maar ik zie niet hoe ik dan het spoor aan een neergaande helling kan verbinden zodat alles veilig en stabiel blijft als die module wordt neergeklapt.
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Die Knochenbahn
Al met al een leuk ontwerp
Met die sporen naar de lus kun je in de toekomst alle kanten mee uit qua uitbreiding.
Met die sporen naar de lus kun je in de toekomst alle kanten mee uit qua uitbreiding.
Re: Die Knochenbahn
Dank Bert, nu nog een nieuw huis vinden met voldoende ruimte. Maar als het qua maximale afmetingen hierbij blijft, dan zij dat zo. Ik denk dat ik ook van deze baan iets leuks kan maken met aantrekkelijke scenery en toch nog een aardige rij mogelijkheid.
Ik werk nu nog aan ons 1:12 huis en dit najaar wil ik de bakken gaan maken.
Daar komt dan wel een nieuw draadje over.
Ik werk nu nog aan ons 1:12 huis en dit najaar wil ik de bakken gaan maken.
Daar komt dan wel een nieuw draadje over.
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Die Knochenbahn
Je hebt gelijk: je kan op een beperkte ruimte toch heel veel moois maken.Bjor schreef: ↑30 aug 2023 22:00 Dank Bert, nu nog een nieuw huis vinden met voldoende ruimte. Maar als het qua maximale afmetingen hierbij blijft, dan zij dat zo. Ik denk dat ik ook van deze baan iets leuks kan maken met aantrekkelijke scenery en toch nog een aardige rij mogelijkheid.
Ik werk nu nog aan ons 1:12 huis en dit najaar wil ik de bakken gaan maken.
Daar komt dan wel een nieuw draadje over.
Een (te)veel aan ruimte kan weer leiden tot bijvoorbeeld zoiets als dit:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic= ... msg1503572.
Dit kwam ik toevallig tegen op een ander forum.