Viessmann 5214 eenvoudig aansluiten
-
Onderwerp starter - Berichten: 39
Viessmann 5214 eenvoudig aansluiten
Hallo
Ik heb een viessmann 5214 pendelautomaat maar kom er niet uit met de handleiding.
Ik heb een bergbaan met twee stations.
Op de tekening staat twee draden zwart en twee rood, moet dat bij elk station of per station een van elk.
Wie kan er voor mij een eenvoudig schema maken, ik kom er zo niet uit en electronica is niet mijn sterke kant.
Alvast Hartelijk Dank.
Groeten Willy
Ik heb een viessmann 5214 pendelautomaat maar kom er niet uit met de handleiding.
Ik heb een bergbaan met twee stations.
Op de tekening staat twee draden zwart en twee rood, moet dat bij elk station of per station een van elk.
Wie kan er voor mij een eenvoudig schema maken, ik kom er zo niet uit en electronica is niet mijn sterke kant.
Alvast Hartelijk Dank.
Groeten Willy
-
Re: Viessmann 5214 eenvoudig aansluiten
Misschien dat dit helpt.
Aansluiting A gaat naar de rails.
Aansluiting E komt van de transformator waar je normaal de trein mee bedient (gelijk stroom)
Aansluiting W komt van dezelfde transformator maar dan de wissel stroom aansluiting. Ik heb hier een schakelaar tussen om dit aan en uit te zetten.
Op het punt van de haltes komt een diode en daar moet je dus de rails onderbreken.
LET OP dit module is tijd gestuurd de wachttijd bij de haltes is dus afhankelijk van de totale die je insteld met de potmeter op de print en de lengte van de baan.
Aansluiting A gaat naar de rails.
Aansluiting E komt van de transformator waar je normaal de trein mee bedient (gelijk stroom)
Aansluiting W komt van dezelfde transformator maar dan de wissel stroom aansluiting. Ik heb hier een schakelaar tussen om dit aan en uit te zetten.
Op het punt van de haltes komt een diode en daar moet je dus de rails onderbreken.
LET OP dit module is tijd gestuurd de wachttijd bij de haltes is dus afhankelijk van de totale die je insteld met de potmeter op de print en de lengte van de baan.
Laatst gewijzigd door Onmogelijkhier op 01 okt 2023 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Marcel V
-
Hoi Marcel
Ik raak het spoor bijster.
Ik heb de 5214 aangesloten, maar het rijlampje gaat snel uit, wat kan dit zijn.
Groetjes Willy
Ik raak het spoor bijster.
Ik heb de 5214 aangesloten, maar het rijlampje gaat snel uit, wat kan dit zijn.
Groetjes Willy
-
-
-
-
-
Oh sorry maar je hebt een heel andere dan dat ik heb.
Vergeet mijn verhaal dus maar want dat helpt niet.
Vergeet mijn verhaal dus maar want dat helpt niet.
Groeten Marcel V
-
-
-
Help dit ?
https://vasutmodell-centrum.hu/img/3413 ... 1645767145
Is plaatje 3 uit de handleiding, lijkt me redelijk simpel ...
Wat snap jij niet? Dan gaan we je helpen om het wel te snappen
Guus
https://vasutmodell-centrum.hu/img/3413 ... 1645767145
Is plaatje 3 uit de handleiding, lijkt me redelijk simpel ...
Wat snap jij niet? Dan gaan we je helpen om het wel te snappen
Guus
-
Oh deze is nog makkelijker dan de oude die ik heb, geen gedoe met diodes die zullen wel in het kastje zitten.
Groeten Marcel V
Hier vindt je de originele handleiding. Die diodes zitten er wel (afbeelding 5 en 6), maar die worden gebruikt om seinen aan te sturen, niet voor de rijstroom.
Om hem aan te sluiten en werkend te krijgen hoef je alleen naar afbeelding 3 te kijken. De opmerking over schaal Z in de afbeelding heeft alleen betrekking op de rijspanning! Je moet dan het geheel op de andere aansluiting van de Viessmann transformator aansluiten (Z heeft namelijk een lagere rijspanning). Dat stuk kun je dus gewoon negeren.
Pen 5 en 6 hoef je niet te gebruiken. Die zijn alleen om hem handmatig te laten vertrekken, je wacht dan niet tot het tijd is om automatisch te vertrekken. Het gebruik er van is dus optioneel, niet noodzakelijk.
Om hem aan te sluiten en werkend te krijgen hoef je alleen naar afbeelding 3 te kijken. De opmerking over schaal Z in de afbeelding heeft alleen betrekking op de rijspanning! Je moet dan het geheel op de andere aansluiting van de Viessmann transformator aansluiten (Z heeft namelijk een lagere rijspanning). Dat stuk kun je dus gewoon negeren.
Pen 5 en 6 hoef je niet te gebruiken. Die zijn alleen om hem handmatig te laten vertrekken, je wacht dan niet tot het tijd is om automatisch te vertrekken. Het gebruik er van is dus optioneel, niet noodzakelijk.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Bij het ene station alleen de zwarte draden en bij het andere station alleen de rode.Treinenwilhelm schreef: ↑01 okt 2023 08:03 Op de tekening staat twee draden zwart en twee rood, moet dat bij elk station of per station een van elk.
Voor het gemak heb ik het ene station 'bergstation' genoemd en het andere 'dalstation'. In de rails moet je twee keer aan één kant een onderbreking maken (bij de groene cirkel). Let wel op, bij het ene station de rechter railstaaf en bij de andere de linker railstaaf. Het deel 'vrije baan' kan net zo lang zijn als je wilt, mits er maar een volledige trein in past. De station-delen moeten minstens zo lang zijn dat je hele trein er in past.
Let op! Je laatste wagon MOET ook stroom verbruiken. Dat kan door ingebouwde verlichting in die wagon. Heeft deze dat niet, dan moeten er toch stroomafnemers op gemaakt worden. Tussen deze afnemers plaats je dan een weerstand van 33 kilo-ohm. Je laatste wagon moet daarvoor natuurlijk wel metalen wielen hebben.
Groeten,
Maarten
Maarten
-
Hoi Maarten
Heel hartelijk dank voor uw antwoord.
Groetjes Willy
Heel hartelijk dank voor uw antwoord.
Groetjes Willy