Weerstand tussen lantaarns 3 volt

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Treinenwilhelm

Weerstand tussen lantaarns 3 volt

Bericht door Treinenwilhelm »

Hoi
Kan iemand mij vertellen of ik een weerstand kan gebruiken tussen mijn lantaarns van 3 volt,
Mijn voedingsbron is 6 volt en er zullen ongeveer 30 lantaarns op mijn baan staan.
Ik dacht dat ze 6 volt waren en nu blijken ze 3 volt te zijn.
Kan ik een weerstand plaatsen tussen alle lantaarns tegelijk.
Wie weet hier een oplossing voor.
Hartelijk Dank.

maarten
Moderator

Re: Weerstand tussen lantaarns 3 volt

Bericht door maarten »

Eén weerstand voor alle lampen kan maar dan gaat alle stroom (energie) door dezelfde weerstand. Die kan dan best warm worden. Een weerstand per lamp is dan beter

Maar waarom zet je niet steeds 2 lampen in serie? Dan verlies je geen energie in de weerstand(en). ;-)

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
Treinenwilhelm

Hoi Maarten
Omdat ze inmiddels op de baan staan en ik er niet meer bij kan om dit te realiseren.
Daarom zoek ik een oplossing.
Ik heb weinig ervaring in weerstanden en electra.
Groetjes Willy

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Maar hoe zit dit dan met de bedrading? Zit alles al vastgesoldeerd en kun je dat niet meer wijzigen?

Zijn de lampen gloeilampen of leds? Anders zou ik de voedingsspanning omlaag brengen. Hiervoor is het wel interessant om de totale stroom te weten. Maar dat geldt ook voor je 6 volt voeding.

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

BramvanLeeuwen

Bericht door BramvanLeeuwen »

Er gaan toch draadjes naar je voeding? Leg eens uit hoe je de lantaarns op de voeding wilt aansluiten? Die draadjes kan je toch bereiken?
En als je zegt dat je een weerstand wilt aansluiten tussen de lampjes, dan betekent het toch dat je ook niets kunt zetten tussen 2 lampjes? Dan kun je de twee lampjes samen aansluiten op de voeding. Je kunt ze dan in paren op de voeding van 6V aansluiten.
Je hebt dan voor 2 lampjes 4 draden. De + van het eerste lampje aan de - van het tweede lampje leggen. De overblijvende twee draadjes dan op de + en - van de voeding aansluiten.

Ik ga er even van uit dat het ledjes zijn en geen gloeilampjes. De spanning van 3V wijst hier op. Dan heb je wel kans dat de 3V die vermeld wordt in wekelijkheid 3,2 V is. Dan werkt deze schakeling helaas niet, want dan branden de ledjes te zwak of zelfs niet. Dat is een kwestie van uitproberen. Als ze te fel branden kun je een kleine weerstand in serie zetten.

Je kunt ook per lampje een weerstand aansluiten, maar dat kost extra stroom. Ik neem aan dat de weerstandjes meegeleverd zijn door de fabrikant. Hoe groot is de weersstandswaarde? Dat staat op het weerstandje. Je kan het zien aan de gekleurde ringen.

Praat je over straatlantaarns? Weke fabrikant?

met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen

Onderwerp starter
Treinenwilhelm

Hoi Bram en Maarten
Ik kan er niet meer bij komen omdat het een dubbele plaat is en alles is al aangesloten.
Ze komen van ali maar zijn wel mooi, ze branden allemaal wel met 6 volt maar ik ben bang dat het dan niet lang duurt.
Daarom had ik deze vraag gesteld.
Het zijn allemaal leds.
Zou 6 volt verkeert kunnen gaan, echt fel branden ze ook weer niet.
Groetjes Willy

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Het zou zonde zijn als de lampjes kapot gaan Willy. Dat ze nu branden is fijn, maar ik zou het risico niet nemen dat ze doorbranden.

Er van uitgaande dat je de lampjes op AliExpress hebt gekocht, daar kun je ook goedkoop een converter kopen.

Groeten,
Maarten

Onderwerp starter
Treinenwilhelm

Hoi Maarten
ik heb er nu een besteld bedankt
Groetjes Willy

BramvanLeeuwen

Bericht door BramvanLeeuwen »

Kun je trouwens de stroom door de ledjes meten? Meestal is 5mA of nog wat minder genoeg om een ledje goed licht te alten geven. Van die felle straatlantarens op je baan is ook niks. Als je zo'n converter in huis hebt dan zie je waarschijnlijk dat je de spanning met een schroevendraaiertje kan instellen, zo dat ge ledjes een mooi gedempt licht geven . Je zult meestal zien dat de stroom dan maar een paar mA is.
Als je alleen de gezamenlijke stroom kunt meten, kun je gewoon die stroom delen door het aantal ledjes dat je hebt, om de stroom per ledje te meten.

met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen
Plaats reactie