Van een overleden oom van een goede vriend van mij kreeg ik kort geleden een DB 01 1100 (Fleischmann 7806). Een erg mooie loc die ik in de toekomst mocht dat nodig blijken te zijn graag als 2e loc in een trein wil plaatsen. Nu heb ik aan aantal vragen en ik hoop dat er mensen op dit forum zijn die mij verder kunnen helpen.
Vraag 1: zoals te zien is op de onderstaande foto is de loc aan de voorkant helaas wat beschadigd. De bufferbalk is gebroken waardoor de rechterbuffer ook wat gebogen staat. Ik heb op internet wat lopen zoeken naar onderdeellijsten en reserveonderdelen maar kon helaas niks vinden. Weet er toevallig iemand of dit specifieke onderdeel te krijgen is en of deze te vervangen is?
Vraag 2: de loc is aangedreven in de tender wat in de praktijk er nog wel eens voor wil zorgen dat de wielen van de ketel stil blijven staan. Van een bekende hoorde ik de tip om in 1 van de assen een gleuf te laten slijpen en daar een slipbandje in te doen. Is dit een realistisch idee? Heeft iemand hier ervaring mee of een ander/beter idee? En waar zou ik zoiets eventueel kunnen realiseren?
Tot slot, vraag 3: de loc wil ik als 2e loc aan plaatsen en de oplettende kijker had het al gezien, er ontbreekt vooraan een koppeling. Is deze erop te zetten eventueel tegelijk met het vervangen van de bufferbalk?
Alvast bedankt voor de antwoorden, ze zullen mij ongetwijfeld een eind verder helpen!
Verschillende vragen Fleischmann 7806 (DB 01 1100)
-
- Forum-Beheerder
- Berichten: 2361
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Verschillende vragen Fleischmann 7806 (DB 01 1100)
Wat betreft vraag 2 ben ik ook benieuwd naar. Heb hier ook zo een loc staan (dcc sound..) waarvan het drijfwerk stil blijft staan tijdens het rijden..
#Volg
#Volg
-
- Berichten: 814
- Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
- Locatie: Zwolle
Re: Verschillende vragen Fleischmann 7806 (DB 01 1100)
Goede Morgen,
Om op je vragen te antwoorden:
Uit de tijd dat ik de nodige voetstappen had liggen in de laatste jaren op de Emslandstrecke heb ik nimmer twee 012-en voor die sneltreindienst in aktie gezien. Ik weet echter dat in hun glorietijd voorspan met 01-en wel voorkwam. J.M. Mehltretter heeft hiervan in zijn boeken de nodige plaatjes dat rond de fameuze Schiefe Ebene twee krachtmonsters in Lastvorspann onderweg zijn.
Maar of je zo’n 01 resp.011/012 a la de BR38 eenvoudig van een koppeling op het voorloop-draaistel kunt voorzien… Ik waag het te betwijfelen.
Of je in een as een groef kunt (laten) frezen? Vast wel. Maar bedenk dan wel dat je met een ASB-wiel het aantal stroomafnamepunten reduceert van 6 tot 4. Veel beter kan je, zoals reeds geadviseerd, met ATF aan de gang.
Of het lonend is op zoek te gaan naar een nieuw onderstel? Is wel aan te komen via Spur N-Teile.de met nummer BR 01.1 – 317171 maar dan moet je wél alle onderdelen zelf overzetten. Dat houdt je zeker heel lang van de straat.
Mijn advies: Afgezien van ATF alles bij het oude laten en de beschadigde erfenis trots tonen als de onverwoestbare oudjes die het nog steeds doen.
Groetend,
Rob
Om op je vragen te antwoorden:
Uit de tijd dat ik de nodige voetstappen had liggen in de laatste jaren op de Emslandstrecke heb ik nimmer twee 012-en voor die sneltreindienst in aktie gezien. Ik weet echter dat in hun glorietijd voorspan met 01-en wel voorkwam. J.M. Mehltretter heeft hiervan in zijn boeken de nodige plaatjes dat rond de fameuze Schiefe Ebene twee krachtmonsters in Lastvorspann onderweg zijn.
Maar of je zo’n 01 resp.011/012 a la de BR38 eenvoudig van een koppeling op het voorloop-draaistel kunt voorzien… Ik waag het te betwijfelen.
Of je in een as een groef kunt (laten) frezen? Vast wel. Maar bedenk dan wel dat je met een ASB-wiel het aantal stroomafnamepunten reduceert van 6 tot 4. Veel beter kan je, zoals reeds geadviseerd, met ATF aan de gang.
Of het lonend is op zoek te gaan naar een nieuw onderstel? Is wel aan te komen via Spur N-Teile.de met nummer BR 01.1 – 317171 maar dan moet je wél alle onderdelen zelf overzetten. Dat houdt je zeker heel lang van de straat.
Mijn advies: Afgezien van ATF alles bij het oude laten en de beschadigde erfenis trots tonen als de onverwoestbare oudjes die het nog steeds doen.
Groetend,
Rob