Trein stopt na wissel

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Huizing82

Trein stopt na wissel

Bericht door Huizing82 »

Beste forumleden,

Mijn naam is Erik Huizing, nieuw op het forum en ook nieuw met treinen.

De oma van mijn vrouw heeft het modelspoor van minitrix heel lang op zolder gehad. Er is nooit meer iets meegedaan sinds het overlijden van haar man. Inmiddels is Oma ook overleden. Voor de kleinkinderen zou het geweldig zijn de trein weer te laten rijden. Inmiddels staat deze bij mij op mijn kantoor. De kerstperiode heb ik vele uren doorgebracht met het opnieuw aansluiten van alle wissels en draden. 1 voor 1 heb ik alle draden doorgemeten zodat ik weet welke is waar moest aansluiten (dit moest allemaal los om het te kunnen verplaatsen) Gaandeweg kwam ik erachter dat Opa nummer 16 van de minitrix baan heeft gebouwd. Dat aansluitschema heb ik ook gebruikt voor het opnieuw aansluiten. De foto's die ik voor het demonteren heb gemaakt geven wel een klein verschil, maar de wissels werken inmiddels met de knopjes. Ook rijdt de trein op het bovenste stuk van de baan. In de foto heb ik proberen aan te geven waar de baan wel of niet rijdt. Soms is dat na een wissel, maar soms ook na zo'n G punt waar een extra rood draadje naar toe loopt. Inmiddels heb ik heel wat gezocht, mijn vader die een verleden heeft met trein heeft me geholpen, maar ik kom er gewoon niet uit. Wellicht is het iets heel simpels, wellicht toch iets verkeerd aangesloten, ik weet het niet meer. Ik dacht wie weet kan iemand mij hier voor informatie voorzien. We geven niet op, de trein zal uiteindelijk weer z'n rondjes rijden:) Alvast dank voor het lezen en wellicht voor de hulp.

Met vriendelijke groet,

Erik Huizing

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

WimC

Re: Trein stopt na wissel

Bericht door WimC »

Dag Erik,

Welkom.

Allereerst respect dat het je überhaupt is gelukt om het weer enigszins aan de praat te krijgen.

Dat het nog niet helemaal goed gaat kan verschillende oorzaken hebben.

1) de rails kan vervuild zijn, waardoor de lok geen goed contact maakt. Schoonmaken kan met een doekje met een beetje wasbenzine. Of met een railgum (bij elke modelspoorwinkel te koop).

2) de railschoentjes (waarmee de rails aan elkaar vastzitten) zijn wat geoxideerd of zitten niet goed vast. Dan is een deel stroomloos. Dit kun je testen met een multimeter, een lampje of een rijtuig met verlichting.

3) een deel van de baan is van elkaar geïsoleerd door middel van plastic railschoentjes. Ook dit kun je weer testen, zoals bij 2. (Ik verwacht dat dit bij G6 en G7 het geval is).

4) de wissels zijn uitgevoerd als stopwissels. Dit wil zeggen dat ze alleen stroom doorgeven in de richting waarin ze gesteld zijn. Dus staat de wissel op rechtdoor, dan is er op het aftakkende deel geen stroom. Je kunt dit meten, maar ook zien, omdat stopwissels geen draadbruggetjes hebben.
Op de website van kun je de handleiding downloaden waarin dit uitgelegd staat.
https://www.trix.de/en/products/details ... 50cc51b230

Hopelijk kom je hiermee wat verder.

Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Onderwerp starter
Huizing82

Bericht door Huizing82 »

Dank je wel Wim!

Ik ga eens kijken naar de tips die je me hebt gegeven. Ik houd je op de hoogte:)

Groeten,

Erik

Onderwerp starter
Huizing82

Bericht door Huizing82 »

Dag Wim,

Ik had inderdaad wat over die stopwissels gelezen. Volgens mij heb ik dat ook alleen hoe krijg ik de treinen dan wel rijdend op dat gedeelte?

Het meest frappante vind ik nog dat hij bijvoorbeeld na G6 stopt, of eigenlijk zodra de voorkant van de trein dat punt bereikt. Ik heb hem ook al los gekoppeld, maar dat geeft hetzelfde resultaat. Heb je enig idee hoe ik dit kan verhelpen? Ik heb een foto van de situatie in de bijlage meegestuurd.

Groeten,
Erik
Afbeelding

WimC

Bericht door WimC »

Dag Erik,

Bij de stopwissel zou de trein sowieso wel door moeten rijden in de richting waarin de wissel gesteld is. Is dat niet het geval, dan is de stopwissel niet het probleem.

Heb je het zo aangesloten als op de 1e afbeelding in je eerste post? Dus met twee trafo's en beide een aansluitpunt in het groene deel? En in het rode deel rijden de treinen niet? Dan zou ik denken dat het rode deel geïsoleerd is, en omdat daar geen aansluiting is, de trein daar geen stroom krijgt.

Op de afbeelding in je laatste post zie ik daar overigens wel gewone railschoentjes, wat daar weer niet op lijkt te wijzen.

Heb je op een andere manier getest of er daar überhaupt stroom is? Dat is namelijk van belang om eerst te testen.

Je schreef ook dat er daar een extra rood draadje naartoe loopt. Ga eens goed na waar dat vandaan komt en of dat niet op een of andere manier voor kortsluiting zorgt.
Als ik op de 4e (laatste) afbeelding in je eerste post kijk, dan zit er op G6 en G7 inderdaad een contact. Kijk eens goed in het baanplan wat de bedoeling daarvan is. Misschien is het een contactrail, of is het verbonden met een schakelaar oid, waarmee je de stroom aan en uit kunt zetten.

Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

WimC

Bericht door WimC »

Misschien heb ik het al. De Minitrix Ratgeber* zegt "Die Bergstrecke ist an ein eigenes Fahrpult angeschlossen; ihre Ausfahrten sind durch Trennstrecken gesichert die nur dann unter Strom stehen, wenn auch die Weichen entsprechend gestellt werden."
Dus alleen als je de wissels stelt, dan staat er stroom op.

In het aansluitschema zie je ook dat aan de schakelkastjes voor de wissels steed een rode draad zit die naar de baan gaat, en ergens met de baan verbonden is (dus die van wissel 6, met aansluitpunt G6). Alls ik het goed zie, dan staat er alleen ztroom op G6 als wissel 6 afbuigend staat. Kijk ook eens goed of alle draden zo aangesloten zijn op de kastjes zoals in het aansluitschema staat. Dus de 'bovenste' witte aansluitpunten met de rode draad aan de trafo en 'onderste' met rode draad naar de punten G1-G7.
Voor de punten G5, G7 en G8 geldt dat daar stroom op moet staan als de wissel op afbuigend staat. Voor de andere punten schakel je die met de schakelaar voor de ontkoppelrail. Ff proberen welk knopje je dan moet indrukken om er stroom op te zetten, durf ik zo niet te zeggen.

* te vinden op https://i.pinimg.com/originals/ae/f0/35 ... ab0f2e.jpg

Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Onderwerp starter
Huizing82

Bericht door Huizing82 »

Dag Wim,
Heel erg bedankt. Een heel stuk verder inmiddels. Het principe van de stopwissel snap ik nu ook. Het is me even gelukt dat de treinen er ook na rijden, nu even weer niet:s.
Dat van de vorige foto is ook opgelost door rechtstreeks aan te sluiten. Voor nu moet ik nog voor mezelf helder krijgen wanneer het wel van stroom voorzien wordt en wanneer niet, daar neem ik de komende dagen even tijd voor. Stapje voor stapje gaat het lukken.

Nogmaals dank,

Groeten
Erik

WimC

Bericht door WimC »

Fijn dat er vooruitgang in zit :)

Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Plaats reactie