Chirk. Al doende leert men.
Geplaatst: 12 jan 2024 20:26
Graag wil ik jullie meenemen in mijn n-spoor project: een baan met als thema de viaducten bij Chirk, op de grens van Engeland en Wales.
Op de voorgrond is het aquaduct te zien, een kanaal voor de typische Engelse, lange en heel smalle narrowboats, vroeger veel gebruikt voor het vervoer van goederen, tegenwoordig meer als woonboot of vakantieverblijf gebruikt.
Daarachter een dubbelsporig gemetseld viaduct.
Een uitdagend onderwerp met, zo bleek gaandeweg, een hoop uitdagingen.
Hoe het begon.
In mijn jongere jaren ben ik wel vaker bezig geweest met een treinbaan maar liep al gauw tegen diverse problemen aan.
Voor een beetje interessante baan met meerdere rijmogelijkheden heb je behoorlijk wat oppervlakte nodig. Daardoor was ik vroeger al eens overgeschakeld van H0 naar N.
En om rustig te kunnen rijden bleek digitaal rijden wel de oplossing. Dus laten inbouwen van decoders in de paar modelletjes die ik had.
Maar het grootste problemen werden eigenlijk wel veroorzaakt door mijn diverse verhuizingen. Dat betekende telkens weer alles afbreken en weer opnieuw beginnen.
Uiteindelijk heeft al mijn materiaal 25 jaar in diverse dozen opgeslagen gelegen, voor ooit....
Herkenbaar?
Door het zien van De Grote Kleine Treinencompetitie kwamen bij mij de modelspoorkriebels weer naar boven.
Maar ervaringen uit het verleden hebben me wel een paar randvoorwaardes gegeven.
1. De baan moet modulair zijn, zodat hij eventueel verhuisbaar is.
2. Schaal N en digitaal, op termijn computer gestuurd.
3. Niet alleen een sporenplan, maar ook scenery.
4. Met enige vrijheid gebaseerd op het viaduct en aquaduct in bij Chirk.
Nu, 2 jaar verder ben ik al aardig op dreef.
Het dubbelsporige viaduct is gemaakt, het aquaduct is gebouwd, met echt varende bootjes!!! (magnorail maakt veel mogelijk)
De totale baan is 220 bij 100 cm, bestaat uit 4 gekoppelde modules. Het geheel staat op wieltjes, zodat ik er ook makkelijk van achteren bij kan.
LInks en rechts modules met railspiralen voor het overbruggen van de verschillende niveaus, middenachter een module voor het viaduct en het aquaduct en middenvoor een module met ruimte voor een station, een rivier met brug waarbij The Bridge Inn natuurlijk niet mag ontbreken.
In dit blog wil ik jullie in de komende tijd meenemen met alle problemen waar ik tegenaan gelopen ben, en welke oplossingen ik gevonden heb.
En nee, ik ben nog lang niet klaar. En dat is maar goed ook, want de hobby is immers niet het kunnen rijden op een baan die helemaal af is, maar het maken van de baan met alles erop en eraan. En dat je er zo nu en dan op kunt rijden is natuurlijk mooi meegenomen.
Onderwerpen die ik wil gaan beschrijven:
1. Het bouwen van het viaduct en aquaduct.
2. Het daadwerkelijk kunnen laten varen van de narrowboats op het smalle aquaduct.
3. Het Engelse materieel.
4. Module aansluitingen.
5. Merk van sporen en wissels.
6, Keerlus en raildriehoek.
7. Dubbele kruiswissel.
8. etc.
Voor nu wil ik volstaan met nog een aardig fotootje.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Op de voorgrond is het aquaduct te zien, een kanaal voor de typische Engelse, lange en heel smalle narrowboats, vroeger veel gebruikt voor het vervoer van goederen, tegenwoordig meer als woonboot of vakantieverblijf gebruikt.
Daarachter een dubbelsporig gemetseld viaduct.
Een uitdagend onderwerp met, zo bleek gaandeweg, een hoop uitdagingen.
Hoe het begon.
In mijn jongere jaren ben ik wel vaker bezig geweest met een treinbaan maar liep al gauw tegen diverse problemen aan.
Voor een beetje interessante baan met meerdere rijmogelijkheden heb je behoorlijk wat oppervlakte nodig. Daardoor was ik vroeger al eens overgeschakeld van H0 naar N.
En om rustig te kunnen rijden bleek digitaal rijden wel de oplossing. Dus laten inbouwen van decoders in de paar modelletjes die ik had.
Maar het grootste problemen werden eigenlijk wel veroorzaakt door mijn diverse verhuizingen. Dat betekende telkens weer alles afbreken en weer opnieuw beginnen.
Uiteindelijk heeft al mijn materiaal 25 jaar in diverse dozen opgeslagen gelegen, voor ooit....
Herkenbaar?
Door het zien van De Grote Kleine Treinencompetitie kwamen bij mij de modelspoorkriebels weer naar boven.
Maar ervaringen uit het verleden hebben me wel een paar randvoorwaardes gegeven.
1. De baan moet modulair zijn, zodat hij eventueel verhuisbaar is.
2. Schaal N en digitaal, op termijn computer gestuurd.
3. Niet alleen een sporenplan, maar ook scenery.
4. Met enige vrijheid gebaseerd op het viaduct en aquaduct in bij Chirk.
Nu, 2 jaar verder ben ik al aardig op dreef.
Het dubbelsporige viaduct is gemaakt, het aquaduct is gebouwd, met echt varende bootjes!!! (magnorail maakt veel mogelijk)
De totale baan is 220 bij 100 cm, bestaat uit 4 gekoppelde modules. Het geheel staat op wieltjes, zodat ik er ook makkelijk van achteren bij kan.
LInks en rechts modules met railspiralen voor het overbruggen van de verschillende niveaus, middenachter een module voor het viaduct en het aquaduct en middenvoor een module met ruimte voor een station, een rivier met brug waarbij The Bridge Inn natuurlijk niet mag ontbreken.
In dit blog wil ik jullie in de komende tijd meenemen met alle problemen waar ik tegenaan gelopen ben, en welke oplossingen ik gevonden heb.
En nee, ik ben nog lang niet klaar. En dat is maar goed ook, want de hobby is immers niet het kunnen rijden op een baan die helemaal af is, maar het maken van de baan met alles erop en eraan. En dat je er zo nu en dan op kunt rijden is natuurlijk mooi meegenomen.
Onderwerpen die ik wil gaan beschrijven:
1. Het bouwen van het viaduct en aquaduct.
2. Het daadwerkelijk kunnen laten varen van de narrowboats op het smalle aquaduct.
3. Het Engelse materieel.
4. Module aansluitingen.
5. Merk van sporen en wissels.
6, Keerlus en raildriehoek.
7. Dubbele kruiswissel.
8. etc.
Voor nu wil ik volstaan met nog een aardig fotootje.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.