De D311.04A/B was aan het einde van de Tweede Wereldoorlog achter gebleven in Sluiskil en werd eind 1945, begin 1946 overgebracht naar de diesellocomotieven loods in Utrecht. Tijdens de Tweede Wereldoorlog diende de locomotief bij Eisenbahn-Artillerie-Batterie 701. Tot 1946 werd getracht de locomotief operationeel te krijgen onder het nummer L5. Dit lukte maar deels en de locomotief werd nooit operationeel bij NS. Nadat de locomotief in 1949 tijdelijk bij de sloperij van Leumeren werd ondergebracht, kwam het op 20 december 1949 weer naar Utrecht en werd de locomotief in de nacht van 21 op 22 december naar Duitsland vervoerd. De locomotief kwam hierna weer bij de DB in dienst als V188 002 A/B, waar men ondertussen ook de D311.03 A/B als V188 001 A/B operationeel had en in 1951 ook de D311.02 A/B aankocht en als V188 003 A/B in dienst stelde. Wat er met de D311.01 A/B is gebeurd is onbekend.
De V188 002 A/B deed bij de DB dienst tot december 1971.

Geschützloc L5, Utrecht 20 december 1949

De L5 bij NS in de werkplaats

De D 311.01 in dienst bij de Wehrmacht