Denbergop, van Matheus.

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
Matheus

Denbergop, van Matheus.

Bericht door Matheus »

Hoi luitjes.
Eventjes kort mijn modelbaan voorstellen, deze is nog volop in ontwikkeling.
De ruimte bedraagd 4,00 x 3,60 m en de baan heeft een E vorm.
Het driesporig schaduwstation bevind zich op 60 cm boven de vloer en is in het middenstuk gelegen.
Op het hoofdspoor dat enkelsporig is klimmen de treinen tot op een hoogte van 1,20 m= 60 cm.
Het nog aan te leggen station III blijft op dezelfde hoogte, hiervan gaat een H0e spoor nog 20 cm hoger naar een kopstationnetje.

Om het goedkoop te houden bestaat mijn ondergrond voor het landschap voor 100% gewoon uit karton.
Hiervoor dient ge veel bananen te eten. :)
Maar dat ga ik in volgende vertellen, kan hier moeilijk de eerste dag al 20 paginas plaatsen.
Morgen maar photo bucket maar van wat plaatjes voorzien, kan ik jullie wat foto's tonen.
Groetjes.
Matheus

Onderwerp starter
Matheus

Re: Denbergop, van Matheus.

Bericht door Matheus »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Een snel rondje over de baan, laatste foto ga ik bespreken volgende keer.
Het torentje is zelfbouw net zoals de kerktrap.
Matheus.

tv_man

Bericht door tv_man »

Ziet er zeker niet slecht uit!

Heb echter wel m'n twijfels over je keuze voor de ondergrond - gezien het geld en de moeite die je in de rest steekt, spoor, landschap, rijdend materieel, lijkt me het de moeite waard om een degelijke onderbouw in elkaar te timmeren. Nu kan een beetje vocht al een heel stuk landschap in elkaar doen zakken als je pech hebt. Voor de bergen ziet het eruit als een prima oplossing en het isoleert het geluid ook vast redelijk, maar een houten frame kan tegen een stootje.

Maar nogmaals, goede foto's.

- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
Matheus

Bericht door Matheus »

Hoi TV-man.

Ga een geheimpje vertellen.
Werk al 25 jaar met deze methode en heb nog nooit problemen gehad van kromtrekken.
Het in vakken inbinden van het karton voorkomt dit.
Aan stevigheid is er zeker geen gebrek.
Maar dal leest u wel in de volgende dagen.
Bij het herlezen denk ik dat er een misverstandje is ingeslopen.
De tafel is een volledig houten onderstel volgens de open bouw methode, net als de railondergrond uit multiplex bestaat.
Met het karton word dan gewerkt vanaf het houten frame van de baan.
Mvg.
Matheus.
Laatst gewijzigd door Matheus op 02 aug 2010 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
Matheus

Bericht door Matheus »

Om mijn bouwen met karton verder te bespreken toon ik jullie nog wat foto's met wat uitleg bij.
Het is geensinds de bedoeling om andere manieren van bouw af te keuren, persoonlijk werk ik het liefst met dit materiaal.
Hierop kan dan het landschap aangebracht worden en rotspartijen, maar dat zie je later wel.
Afbeelding
Eerst word er van karton een geraamte gemaakt, mijn voorkeur gaat uit van bananendozen.
Afbeelding
In elk karton bevind zich normaal een bruin blad dun karton, dit gebruik ik voor de bodem te leggen.
Dit is goed bestand tegen water en gaat niet vervormen tijdens het erop werken met witte houtlijm, gips en andere vocht bevattende produkten.
Afbeelding
Nu kunnen we beginnen met het landschap aan te brengen.
Afbeelding
Om bomen te plaatsen hoef je geen extra steun te voorzien in de ondergrond, de bodem geeft meer dan voldoende steun door de kombinatie van het blad met houtlijm ingestreken.
Afbeelding
Op de rechter zijde is een veldweggetje in de maak, stammen van gekapte bomen zijn netjes gestapeld.
Deze zijn gemaakt van planten die na de bloeitijd verhouten, bij de meesten wel gekend voor het zelf maken van bomen bv.
Afbeelding
Nog een kort woordje over het plaatsen van het kartonvel.
Daar dit een bepaalde stijfheid bezit werk ik met lapjes, hiervoor werk ik met kontaktlijm bv. Pattex of Bison.
Enkel de buitenranden worden hievan voorzien, de eventueel tussen ligende spanten worden gewoon van houtlijm voorzien.
Afbeelding
En zo krijgt het stilaan vorm.
Afbeelding
De afgewerkte tunnelberg klaar voor verdere bewerking.
Tot later.
Eventuele vragen of reakties beantwoord ik graag.
Matheus.

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Is dit niet HO? :?

(en dat bedoel ik niet afzeikerig!!)

Afbeelding

Wim Ros

Bericht door Wim Ros »

Ja, en?

Hookies

Bericht door Hookies »

Als N-spoorder plaats je toch ook geen baanbouwbeschrijvingen op het 3-railforum?

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Onderwerp starter
Matheus

Bericht door Matheus »

Hoi Jeroen en Hookies.
Het is geensinds hier de bedoeling om over H0 te praten.
Er word verondersteld dat scenery in verschillende schalen kan gemaakt worden.
Mits ik 15 jaar wat kunde heb opgedaan met N (ervaring vind ik zulks groot woord, er zijn mensen die hun baan van de eerste keer tot in de perfectie afwerken, anderen mogen er 10 bouwen en het is nog niet perfect, wie heeft er dan de ervaring?)
Zelf reken ik mij bij de middenmoot.
Groetjes.
Matheus.
Laatst gewijzigd door Matheus op 02 aug 2010 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Hookies

Bericht door Hookies »

Hoi Matheus,

Ik had 'even voorstellen' echt wel gelezen, want ik lees bijna alles wat hier gepost wordt. Ik vind het onprettig dat je me meteen van brutaliteit beticht. Mijn reactie was eerder bedoeld op die van Wim, nadat hij op de reactie van Jeroen met 'nou en' had gereageerd. Dat is alles. Dat je wat van scenery laat zien, vind ik verder best hoor. Heb je niet nog wat oude prenten van toen je nog wel met N-spoor bezig was?

Mvg,
Martin

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Onderwerp starter
Matheus

Bericht door Matheus »

Sorry Hookies Voor het misverstand.
Jammerlijk genoeg heb ik hier geen fotos meer van door het beschadigd raken van de harde schijf op mijn vorige pc.
En natuurlijk had ik hier niets van opgeslagen op wat anders.
Matheus.

tv_man

Bericht door tv_man »

Ok, duidelijk - ik had namelijk de indruk dat het geheel enkel op bananendozen rustte. Natuurlijk zijn bananendozen relatief stevig (prima verhuisdozen bijvoorbeeld), maar dus boven op een houten frame zal het vast prima gaan. Is het spoor dus ook op karton gelegd of heeft dat een stevigere ondergrond? (heb nog steeds een beetje twijfels of het in combinatie met vocht of technieken op waterbasis goed werkt, maar ik geloof je als je zegt dat je 25 jaar met deze techniek hebt gewerkt :) )

- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
Matheus

Bericht door Matheus »

Hoi tv_man.
Het spoor rust op multiplex ondergrond van 12 mm dikte.
Het dunne karton slorpt geen vocht op, vandaar ook geen krimpen of rekken, ideaal met vocht dus.
Mvg.
Matheus.

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Mattheus, prima. Je idee is budget en goed, en inderdaad schaal-onafhankelijk.

@Wim,

het was een retorische vraag. Mattheus en Martin hadden het wel begrepen. 8-) Lekker belangrijk, gauw terug naar de bananendozen! :geek:

Afbeelding

Onderwerp starter
Matheus

Bericht door Matheus »

Nog even een kort stukje.
Ik prate ook over rotsen, deze maak ik met Hydrofibre, een vezel (poeder) dat vermengd word met in water opgeloste behangerslijm.
Word gemengt tot er een strijkbare pasta ontstaat, vergelijk het met plamuur.
Afbeelding
Verwerking: met een paletmes strijk ik de pasta open in stroken van een 10 x 10 cm en een dikte van 3 mm ongeveer.
Eens een vlak ga ik met klontertjes stukjes rots boetseren, je kan hier ook echte steentjes voor gebruiken, dat is ieders smaak, deze kan je mooi in het pasta inmetselen.
De rotsstruktuur moet er in natte toestand in aangebracht worden, nadien krassen zoals bij gips gaat niet.
Droogtijd bedraagd een drietal dagen naargelang de dikte, meestal kan je nog een paar uurtjes nawerken.
Bevalt het geheel niet maak je het nat met een plantenspuit, opscheppen en klaar voor hergebruik.
Ik meng dan gewoon wat droog poeder bij met een ietsjes opgeloste behangerslijm.
Restjes kan je lange tijd bewaren in een afgesloten potje.
Afbeelding
Als het droog is dan breng ik met een stijf borstelje plakaatverf aan in praktisch onverdunde vorm.
De hier bebruikte kleur is koud grijs, door lichtinval varieerd dit dan tussen zilver en wit.
Eventueel bestrooien doe ik met grasvezels, wanneer zwaar begrassen oppervlak met houtlijm insmeren en begrassen.
Wanneer licht begrast, dit wil zeggen zo wat groene schijn vertonen, puf ik een aantal keertjes met mijn plastik fles gemaakt van wasverzachter en overspuit alles met wat haarlak of spuitlijm.
Afbeelding
Nadien kunnen dan struikjes en bomen geplaatst worden.
Afbeelding
Deze foto is niet mislukt maar bewerkt.
Linker zijde nog niet bewerkt rotsstuk, recht met verf gebruscht.
Zo, door dit hoofdstuk ben ik door, volgend ga ik tonen wat je zoal kan doen met een berg die van karton gebouwd is.
Misschien tot later op de avond.
Matheus.

Onderwerp starter
Matheus

Bericht door Matheus »

Hallo!
Nu we hebben een berg, ga ik deze nu gewoon bekleden met struikjes , boompjes en gras.
Of gebruiken we deze nog voor wat anders.
Afbeelding
Afbeelding
Daar ik nog een watermolentje had van Faller besloot ik deze te plaatsen op het vlakke stukje links.
Afbeelding
Zulks een molen heeft natuurlijk water nodig, werd het graven geblazen.
Deel bekleding werd weggesneden en de onderlinge kartonnen verbindingen vlak geknipt.
Afbeelding
Twee stukjes karton werd in vorm gesneden en verlijmd, deze doen dienst als bodemdrager.
Afbeelding
Hierop werd dan met Hydrofibre gewerkt direkt op de kartonnen ondergrond.
Geen schrik, het karton zal niet kromtrekken, de gelijmde plaatsen zitten kort genoeg bij elkaar.
Afbeelding
Met plakaatverf werd het bodemoppervlak geschilderd.
Gebruikte kleuren: sienna, donker bruin en donker groen.
Afbeelding
Van een oud stuk maisveld werd een deel donkergroen gemaakt, dit moest dienen om mosslierten van te snijden voor op de bodem van het water.
Afbeelding
Mits het voor mij ook de eerste maal was dat ik met water werkte was het even denken van wat en hoe.
Heb dan besloten dat het met heldere folie zou gebeuren, er zijn genoeg verpakkingen in de handel met dit materiaal, en bovendien is het alweer eens gratis.
Afbeelding
De oevers werden gemaakt met kartonnen reepjes, met de Hydrofibre werden dan de oeverkanten gemaakt.
Mits er eerst geen sprake was om hier een watermolen te plaatsen diende het bergprofiel wat verhoogd te worden, overstroming in het dal kunnen we niet gebruiken.
Afbeelding
Verhoogd en oever afgewerkt.
Afbeelding
Hier zie je de mosslierten onder water, het vissersplatform is zelf gemaakt net als het riet.
Afbeelding
Na de muren nog met plamuur behandelt te hebben en ruw opgeschuurd is de watermolen klaar.
Het sluisje werd gewoon gemaakt van een kartonnen plaatje.
Tot mijn eigen verbazing vind ik dat de waterpartij mooi gelukt is, geeft een goede weerspiegeling.
Zo dat is dan de watermolen die geplaatst werd op een berg van karton.
Matheus.

Onderwerp starter
Matheus

Bericht door Matheus »

Een oude mijngang.

Afbeelding
Van een eerste probeersel om een berg van papier maché te maken is dit stukje overgebleven.
Hiervan heb ik een afgesloten mijngang gemaakt.
Hier zijn de spanten aangepast om het stukje vast te zetten.
Afbeelding
Een muur werd geplaatst en een poort gelijmd.
Afbeelding
Na het inwerken met het dunne karton werd alles van Hydrofibre voorzien.
Afbeelding
Omdat de wanden van de grot niet de goede kleur had werd deze met plakaatverf zwart gemaakt.
Met steentjes werd het weggetje aangelegd en met lichtbruine plakaatverf werd de poort van roest voorzien.
Afbeelding
Met grijze plakaatverf werd er weerom gebrusht en het paadje van grasbussels voorzien.
Zo zie je duidelijk dat de ingang reeds lang afgesloten is.
Nog een klein detail mankeerd er, een bordje met EINTRIT VERBOTEN.
Matheus.

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

Ziet er goed uit Matheus

Toppie

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Wim Ros

Bericht door Wim Ros »

Jeroen schreef:Mattheus, prima. Je idee is budget en goed, en inderdaad schaal-onafhankelijk.

@Wim,

het was een retorische vraag. Mattheus en Martin hadden het wel begrepen. 8-) Lekker belangrijk, gauw terug naar de bananendozen! :geek:
Juist Jeroen schaal onafhankelijk vandaar ook mijn 'Ja, en' reactie. Oftewel onbelangrijk welke breedte maat rails er ligt.
Dus of jullie het wel echt begrepen, daar twijfel ik nog over.

Mattheus, zelf begreep het namelijk uitstekend, die plaatst het daarom, om ons een idee te geven over het maken van scenery, in het algemeen.

Mvg
Wim.

Onderwerp starter
Matheus

Bericht door Matheus »

Het keetje.

Afbeelding
Op een oud stukje diorama dat ik ooit gekocht had op een ruilbeurs stond nog een keetje, dit paste aardig bij de mijningang.
Afbeelding
De maker van het diorama had het goed gelijmd op de bodemplaat, het heeft mij moeite gekost om het onbeschadigd los te maken.
Afbeelding
Net als bij de watermolen, is de ondergrond niet vlak dan maken we deze vlak door te snijden.
De voet van de keet werd ruwweg afgetekend.
Afbeelding
Op een stukje karton werd het voetje nogmaals afgetekend en geknipt, ditmaal niet ruwweg.
Tijdens het verlijmen werd het met een waterpasje vlak gelegd.
Afbeelding
Met plamuur gaan we dan de verschillen opvullen nadat het keetje zijn plaats heeft ingenomen.
Aan de rechter zijde werd het minieme verschil weggewerkt met grasvezels en struikjes.
Foefelen mag, zolang het maar niet opvalt.
Afbeelding
Veel uitleg behoeft deze foto niet.
Afbeelding
De wanden van de keet net als de trap moeten nog verweerd worden zodat ze wat ouder voorkomen.
De rotsen die op de fotos te zien zijn ,tenzij anders vermeld, zijn gemaakt met Hydrofibre van er-Decor.
Afbeelding
De rots voor de keet komt ook van het diorama en bestaat uit plastik bewerkt met pastelverf uit tubes.
Naargelang ik kan beoordelen werd dit er met een klodder opgelegd en dan met een stijf penseel opengestreken.
Afbeelding
Nog een zicht van boven.
Nog even een kort woordje over de balast die je kan zien van het spoor.
Het strooisel is van Faller, om hiermede te werken volgens de druppelmethode, je weet wel, eerst aanbrengen, bespuiten met water met een drupje afwasmiddel en dan met witte lijm of dergelijk indruppelen.
Deze werkwijze gebruik ik niet, gewoon omdat de balast zo licht is dat deze uit elkaar drijft.
Ik breng gewoon tussen de biels onverdunde witte lijm welke ik dan bestrooi, een beetje aankloppen met de vinger en stofzuigen.
Dat is het dan weeral, heb nog een deel klaarliggen om hier te tonen.
Tot volgend.
Matheus.

Glaskast189

Bericht door Glaskast189 »

Dat ziet er gaaf uit!

Gr Bruce

Sporend online op mijn site!

Krab

Bericht door Krab »

Dit is echt leuk met dat keetje :o

groetjesss Sjaak

TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Onderwerp starter
Matheus

Bericht door Matheus »

Bedankt voor de reacties.

Heb hier nog een paar prentjes.
Afbeelding
Het stukje tussen het huis op de voorgrond en het keetje diende ook nog wat bewerkt te worden.
Het gras werd reeds aangebracht.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Zo werd dit afgewerkt, eenvoudig en niet overdreven aan gras, struikjes en bomen.
We zitten immers op een rotsige ondergrond.
En sober heeft ook zijn mooie kant.
Matheus.

henry

Bericht door henry »

ziet er fantastisch uit matheus, vooral die mijn ingang met de keet erg goed gelukt.

groetjes henry

Onderwerp starter
Matheus

Bericht door Matheus »

Doodlopend spoor.

Om eens wat anders te hebben dan een berg te bewerken spring ik maar een paar stapjes voorwaards.
Op de rest kom ik achteraf wel even terug.
Scenery is eigenlijk niets anders dan kleine dioramas maken op je baan.
Afbeelding
een kruiswissel werd gebruikt om een stukje doodlopend spoor te kunnen plaatsen.
Het opstaande randje dat diend om te beletten dat een trein over de rand gaat werd met stukjes afval bekleed.
Afbeelding
Om het even goed te tonen werd enkel de niet meer gebruikte wisseltongen in de roest gezet.
Afbeelding
Alsook het spoor en stootjuk.
Onderaan een muur van karton bekleed met steentjes karton.
Afbeelding
Na balast aangebracht te hebben de omgeving wat afgeschermd tegen het te strooien gras, maar eerst werd alles nog van witte lijm voorzien.
Afbeelding
Na het gras maar weer struikjes en dergelijke plaatsen.
Moest u zich afvragen waarom de wissel niet op de kurk rust, dit is gewoon omdat deze wat hoger is dan de gewone rails.
Als ik deze niet wat laat verzinken dan heeft wanneer een trein erover rijdt dit hetselfde effect als een verkeers drempel.
Afbeelding
Naargelang we verder het spoor opgaan word de begroeiing dikker, doordat hier jaarlijks een sproeitrein passeerd heeft het onkruid kort bij de wissel minder kans om tot bloei te komen.
Afbeelding
Om het nog wat completer te maken kan je een goed beroeste wagen toevoegen, deze hoeft niet kompleet te zijn.
Zelf heb ik nog een oud Jouef silowagentje dat hiervoor in aanmerking komt.
Matheus.

Plaats reactie