Baanplan - N - Bills Railway
-
Onderwerp starter - Berichten: 24
- Lid geworden op: 09 mei 2024 12:57
- Locatie: Vlaardingen
Baanplan - N - Bills Railway
Hallo allemaal ,
Ik zal me even voorstellen, mijn naam is Clinten en heb een nieuwe hobby gevonden.
Na diverse gingen geprobeerd te hebben ben ik uiteindelijk terecht gekomen bij de modelspoor.
Vroeger 20 jaar geleden wel is wat mee gedaan op een blauwe maandag naar nooit echt doorgezet.
Ik ben redelijk nieuwe in de modelspoor wereld en leer iedere dag weer dingen bij.
Heb dit topic geopend om mijn creaties te laten zien maar ook om hulp en advies in te winnen.
Ik zal waarschijnlijk nog genoeg beginners fouten maken .
Eerste instantie had ik H0 schaal, maar wegens ruimte gebrek over gestapt naar N schaal
Waar te beginnen ?
# Rails type = Fleischmann N Profi rails met bedding
# Centrale = z21 wit (Merk wel dat deze snel in de kortsluiting stand schiet, wordt misschien nog vervangen)
# Afmetingen die ik me zelf heb toekunnen eigenen zijn 1050 mm x 2600 mm
Eisen die ik zelf gesteld heb: (Kan nog worden bijgewerkt )
# Maximale helling van 2.8%.
# Geen R1 bochten.
# Alleen gepolariseerde wissel.
# Geen storing gevoelige Kruizen, Engelse of drie weg wissels.
Het baan ontwerp:
Het ontwerp is voortgevloeid uit diverse boeken en ideeën die ik op internet ben tegen gekomen.
De hoofdlijn is afkomstig van de "Marklin 0700 Gleisanlagen track plan boek" nummer 18.
Dit is een H0 baan van 1500mm x 3600mm deze heb ik soort van hertekend in N schaal naar 1050mm x 2600mm.
Ik heb het ontwerp gemaakt in Anyrail.
Boven aanzicht totaal:
Niveau o: (Aangepast met inhaal spoor / Schaduw station)
niveau 1:
Ik ben benieuwd naar jullie mening en of ideeën.
Ik post mijn voortgang ook op een ander modeltrein forum, hopelijk is dat geen probleem
Mvg
Clinten
Ik zal me even voorstellen, mijn naam is Clinten en heb een nieuwe hobby gevonden.
Na diverse gingen geprobeerd te hebben ben ik uiteindelijk terecht gekomen bij de modelspoor.
Vroeger 20 jaar geleden wel is wat mee gedaan op een blauwe maandag naar nooit echt doorgezet.
Ik ben redelijk nieuwe in de modelspoor wereld en leer iedere dag weer dingen bij.
Heb dit topic geopend om mijn creaties te laten zien maar ook om hulp en advies in te winnen.
Ik zal waarschijnlijk nog genoeg beginners fouten maken .
Eerste instantie had ik H0 schaal, maar wegens ruimte gebrek over gestapt naar N schaal
Waar te beginnen ?
# Rails type = Fleischmann N Profi rails met bedding
# Centrale = z21 wit (Merk wel dat deze snel in de kortsluiting stand schiet, wordt misschien nog vervangen)
# Afmetingen die ik me zelf heb toekunnen eigenen zijn 1050 mm x 2600 mm
Eisen die ik zelf gesteld heb: (Kan nog worden bijgewerkt )
# Maximale helling van 2.8%.
# Geen R1 bochten.
# Alleen gepolariseerde wissel.
# Geen storing gevoelige Kruizen, Engelse of drie weg wissels.
Het baan ontwerp:
Het ontwerp is voortgevloeid uit diverse boeken en ideeën die ik op internet ben tegen gekomen.
De hoofdlijn is afkomstig van de "Marklin 0700 Gleisanlagen track plan boek" nummer 18.
Dit is een H0 baan van 1500mm x 3600mm deze heb ik soort van hertekend in N schaal naar 1050mm x 2600mm.
Ik heb het ontwerp gemaakt in Anyrail.
Boven aanzicht totaal:
Niveau o: (Aangepast met inhaal spoor / Schaduw station)
niveau 1:
Ik ben benieuwd naar jullie mening en of ideeën.
Ik post mijn voortgang ook op een ander modeltrein forum, hopelijk is dat geen probleem
Mvg
Clinten
Re: Baanplan - N - Bills Railway
Welkom Clinten.
Mijn eerste advies, begin met een klein eenvoudig testbaantje, gewoon om te leren wat je kunt gaan tegenkomen.
dan jouw opmerking, dat de z21 snel in de kortsluiting stand schiet, kijkend naar jouw ontwerp, zal dit waarschijnlijk niet aan de z21 liggen, maar aan de keerlussen die in jouw ontwerp zitten.
jouw ontwerp is eigenlijk 1 grote cirkel in de, zoals wij dat noemen, hondenbot vorm. Echter, op het moment dat je dan die cirkel, in tegengestelde richting gaat berijden doordat je er wissels in zet, krijg je kortsluiting, zodra het wissel "verkeerd" staat.
Zoek even op de term keerlus en kijk daar even goed naar,
de term + en - is technisch niet correct. maar wel eenvoudig, ga met een pen/potlood of ander iets, over 1 spoorstaaf van de rail, in jouw ontwerp, zodra je, via zo"n wissel, ineens in tegengestelde richting gaat, heb je een keerlus en dus kortsluiting, omdat de + en - elkaar dan raken
mvg
Freddy
Mijn eerste advies, begin met een klein eenvoudig testbaantje, gewoon om te leren wat je kunt gaan tegenkomen.
dan jouw opmerking, dat de z21 snel in de kortsluiting stand schiet, kijkend naar jouw ontwerp, zal dit waarschijnlijk niet aan de z21 liggen, maar aan de keerlussen die in jouw ontwerp zitten.
jouw ontwerp is eigenlijk 1 grote cirkel in de, zoals wij dat noemen, hondenbot vorm. Echter, op het moment dat je dan die cirkel, in tegengestelde richting gaat berijden doordat je er wissels in zet, krijg je kortsluiting, zodra het wissel "verkeerd" staat.
Zoek even op de term keerlus en kijk daar even goed naar,
de term + en - is technisch niet correct. maar wel eenvoudig, ga met een pen/potlood of ander iets, over 1 spoorstaaf van de rail, in jouw ontwerp, zodra je, via zo"n wissel, ineens in tegengestelde richting gaat, heb je een keerlus en dus kortsluiting, omdat de + en - elkaar dan raken
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
-
Onderwerp starter - Berichten: 24
- Lid geworden op: 09 mei 2024 12:57
- Locatie: Vlaardingen
Re: Baanplan - N - Bills Railway
Dankje wel Freddy,
Ik heb nu paar maanden een klein testbaantje liggen.
Hier in ook achter gekomen dat beter gaan drie wegwissels en engelse wissels kan gebruiken.
En dat alleen gepolariseerde wissel gaat toepassen in verband de kleine locs.
Qua keerlussen moet nog even in verdiepen om te achterhalen waar deze module precies moet worden toegepast.
Betreft de z21 en het kortsluiting verhaal, Ik durf niet te zeggen waar het probleem ligt. Heb de timing al op z'n langzaamst gezet.
Na wat google werk heb ik dit verhaal vaker voorbij zien komen, vooral op duitse forums.
Heb nu sinds gisteren een Arduino + Motor shield geïnstalleerd en tot nu toe geen problemen.
Mvg
Clinten
Ik heb nu paar maanden een klein testbaantje liggen.
Hier in ook achter gekomen dat beter gaan drie wegwissels en engelse wissels kan gebruiken.
En dat alleen gepolariseerde wissel gaat toepassen in verband de kleine locs.
Qua keerlussen moet nog even in verdiepen om te achterhalen waar deze module precies moet worden toegepast.
Betreft de z21 en het kortsluiting verhaal, Ik durf niet te zeggen waar het probleem ligt. Heb de timing al op z'n langzaamst gezet.
Na wat google werk heb ik dit verhaal vaker voorbij zien komen, vooral op duitse forums.
Heb nu sinds gisteren een Arduino + Motor shield geïnstalleerd en tot nu toe geen problemen.
Mvg
Clinten
-
Onderwerp starter - Berichten: 24
- Lid geworden op: 09 mei 2024 12:57
- Locatie: Vlaardingen
Re: Baanplan - N - Bills Railway
Ben vandaag weer paar uurtjes verder gegaan met het ontwerp en het bijkomende uitzoek werk.
Na het zien van de YouTube filmpjes van Albert {@Albert-DenAkker} heb ik besloten dat de z21 gaat vervangen voor een Arduino met Motor Shield en DDC-EX software.
Ook heb ik de overloopwissels recht onderin heb ik iets verplaatst.
En heb even stil gestaan bij de blokken indeling voor de bezet/terug melders.
Deze blokken heb ik ingekleurd in paint voor de duidelijkheid, wat vinden jullie er van ?
Ik ben er van uit gegaan dat het op een helling of daling het niet handig/mogelijk is om hier blokken toetepassen.
Niveau o: Blokken
Niveau 1: Blokken
Na het zien van de YouTube filmpjes van Albert {@Albert-DenAkker} heb ik besloten dat de z21 gaat vervangen voor een Arduino met Motor Shield en DDC-EX software.
Ook heb ik de overloopwissels recht onderin heb ik iets verplaatst.
En heb even stil gestaan bij de blokken indeling voor de bezet/terug melders.
Deze blokken heb ik ingekleurd in paint voor de duidelijkheid, wat vinden jullie er van ?
Ik ben er van uit gegaan dat het op een helling of daling het niet handig/mogelijk is om hier blokken toetepassen.
Niveau o: Blokken
Niveau 1: Blokken
-
- Berichten: 410
- Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
- Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad
Re: Baanplan - N - Bills Railway
Niets mis mee om een Arduino te gaan gebruiken, dat doe ik zelf ook.Spoorloosje schreef: ↑11 mei 2024 10:11 Ben vandaag weer paar uurtjes verder gegaan met het ontwerp en het bijkomende uitzoek werk.
Na het zien van de YouTube filmpjes van Albert {@Albert-DenAkker} heb ik besloten dat de z21 gaat vervangen voor een Arduino met Motor Shield en DDC-EX software.
Maar dit gaat je niet helpen met de kortsluiting welke ontstaat door de keerlussen die je hebt.
Groeten Marcel V
Re: Baanplan - N - Bills Railway
Ik zou het eerst werkbaar maken met de z21. Staat echt los van je kortsluiting of timing. Sluiting is sluiting. Kan iets kleins zijn. Heb weleens een klein spijkertje op de baan gehad...
-
Onderwerp starter - Berichten: 24
- Lid geworden op: 09 mei 2024 12:57
- Locatie: Vlaardingen
Re: Baanplan - N - Bills Railway
Er is op dit moment helemaal nog geen sprake van een keerlus of sluiting hierdoor....Onmogelijkhier schreef: ↑11 mei 2024 14:56Niets mis mee om een Arduino te gaan gebruiken, dat doe ik zelf ook.Spoorloosje schreef: ↑11 mei 2024 10:11 Ben vandaag weer paar uurtjes verder gegaan met het ontwerp en het bijkomende uitzoek werk.
Na het zien van de YouTube filmpjes van Albert {@Albert-DenAkker} heb ik besloten dat de z21 gaat vervangen voor een Arduino met Motor Shield en DDC-EX software.
Maar dit gaat je niet helpen met de kortsluiting welke ontstaat door de keerlussen die je hebt.
Ik heb nu een test baantje wat eigenlijk een simpel rondje is met een wissel.
-
- Berichten: 410
- Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
- Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad
Re: Baanplan - N - Bills Railway
Ik had het over het geplaatste baanplan niet over je test baan.
Groeten Marcel V
Re: Baanplan - N - Bills Railway
Het probleem en de oplossing met de keerlussen is al beantwoord op je topic elders:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=111452.0
Groet,
Eitreb
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=111452.0
Groet,
Eitreb
-
Onderwerp starter - Berichten: 24
- Lid geworden op: 09 mei 2024 12:57
- Locatie: Vlaardingen
-
Onderwerp starter - Berichten: 24
- Lid geworden op: 09 mei 2024 12:57
- Locatie: Vlaardingen
Re: Baanplan - N - Bills Railway
Hallo allemaal ,
Weer een kleine update vanuit mijn kant.
Ik ben begonnen met de volgende stap, nu is er geen weg meer terug .
Ben begonnen met het maken van het onderstel en de plaat waar de baan uiteindelijk op moet gaan komen.
Belangrijkste eis was dat er zo min mogelijk ruimte verlies was voor het opbergen van de spullen.
Hierdoor heb ik besloten kast ruimte te gaan maken onder de modelplaat, dit had wel wat voet in de aarde voor de toekomstige bedrading maar daar heb ik uiteindelijk toch wat voor bedacht.
Heb besloten dat de kasten gaat halen bij de grote Zweedse warenhuis.
Online hebben ze een mooi tekenprogramma waarmee je gelijk alles kan bestellen.
De beschikbare ruimte is ongeveer 2670 mm, Dus uiteidelijk kasten tot en met 2600 mm samen gesteld en besteld.
Nadat de kasten geleverd zijn ben ik begonnen met het maken van een frame om de kasten wat hoger uit te vullen.
Het liefste wil ik tussen de 90 cm en 100 cm uitkomen voor de modelbaan.
Nu het frame er ligt kunnen de eerste kasten er op gemonteerd worden.
Zo de basis is klaar , met in ieder geval genoeg kastruimte.
De houten MDF plaat die op de kasten gemonteerd zit wordt gebruikt als montage plaat.
Het idee is om geleiders te gaan monteren zodat ik de modelbaan naar voren kan trekken wanneer ik onder de baan moet wezen voor de bedrading of schaduwstation.
Dit zal ook de volgende stap gaan worden, hopelijk heb ik binnenkort weer tijd om verder te gaan.
Mvg
Clinten
Weer een kleine update vanuit mijn kant.
Ik ben begonnen met de volgende stap, nu is er geen weg meer terug .
Ben begonnen met het maken van het onderstel en de plaat waar de baan uiteindelijk op moet gaan komen.
Belangrijkste eis was dat er zo min mogelijk ruimte verlies was voor het opbergen van de spullen.
Hierdoor heb ik besloten kast ruimte te gaan maken onder de modelplaat, dit had wel wat voet in de aarde voor de toekomstige bedrading maar daar heb ik uiteindelijk toch wat voor bedacht.
Heb besloten dat de kasten gaat halen bij de grote Zweedse warenhuis.
Online hebben ze een mooi tekenprogramma waarmee je gelijk alles kan bestellen.
De beschikbare ruimte is ongeveer 2670 mm, Dus uiteidelijk kasten tot en met 2600 mm samen gesteld en besteld.
Nadat de kasten geleverd zijn ben ik begonnen met het maken van een frame om de kasten wat hoger uit te vullen.
Het liefste wil ik tussen de 90 cm en 100 cm uitkomen voor de modelbaan.
Nu het frame er ligt kunnen de eerste kasten er op gemonteerd worden.
Zo de basis is klaar , met in ieder geval genoeg kastruimte.
De houten MDF plaat die op de kasten gemonteerd zit wordt gebruikt als montage plaat.
Het idee is om geleiders te gaan monteren zodat ik de modelbaan naar voren kan trekken wanneer ik onder de baan moet wezen voor de bedrading of schaduwstation.
Dit zal ook de volgende stap gaan worden, hopelijk heb ik binnenkort weer tijd om verder te gaan.
Mvg
Clinten
-
Onderwerp starter - Berichten: 24
- Lid geworden op: 09 mei 2024 12:57
- Locatie: Vlaardingen
Re: Baanplan - N - Bills Railway
Hallo allemaal ,
Een kleine update vanuit mijn kant.
Ben verder gegaan met de bouw van het meubel.
De benodigde geleiders zijn binnen gekomen dus kunnen weer verder bouwen .
Het idee was om de plaat op de geleiders te monteren zodat ik deze naar voren kan trekken voor de bedrading.
Na een beetje twijfelen toch maar besloten dat de basis gaat beplakken met kurk.
Ik heb bij Kurk24.nl een grote rol isolatiekurk van 4 mm besteld.
Dit zal ook de volgende stap gaan worden.
Een kleine update vanuit mijn kant.
Ben verder gegaan met de bouw van het meubel.
De benodigde geleiders zijn binnen gekomen dus kunnen weer verder bouwen .
Het idee was om de plaat op de geleiders te monteren zodat ik deze naar voren kan trekken voor de bedrading.
Na een beetje twijfelen toch maar besloten dat de basis gaat beplakken met kurk.
Ik heb bij Kurk24.nl een grote rol isolatiekurk van 4 mm besteld.
Dit zal ook de volgende stap gaan worden.
-
Onderwerp starter - Berichten: 24
- Lid geworden op: 09 mei 2024 12:57
- Locatie: Vlaardingen
Re: Baanplan - N - Bills Railway
Hallo allemaal ,
Ik heb weer wat vorderingen kunnen maken.
Het kruk is binnen gekomen van kurk24.nl.
Heb gekozen voor een rol van 4mm dik - 100cm breed - 5m lang.
Dit is voldoende om de MDF plaat in het geheel te beplakken en hopelijk hou ik genoeg over voor de rest.
Voor het fixeren van het kurk heb ik gekozen voor Bison Waterkit.
Mooi, nu kunnen we beginnen met het echte leuke werk ;D.
Heb via het programma Anyrail het eerste gedeelte van me baanplan uitgeprint op A4 papier en uitgelegd.
En gelijk de eerste stukjes rails neergelegd, doel is om eerst het stukje keerlus / inhaalspoor neer te leggen zodat ik dit voor mezelf verder kan uitdokteren.
Voor het solderen van onderander melders en aanvoer van de ringleiding heb ik het volgende bedacht.
Heb in de bedding van de FLM Profi rail een klein gaatje geboord van 1.5 mm.
En vervolgens hierdoor heen het draadje solderen aan de rails.
Ieder geval de komende tijd genoeg boor en soldeer werkt te verrichten
Mvg
Clinten
Ik heb weer wat vorderingen kunnen maken.
Het kruk is binnen gekomen van kurk24.nl.
Heb gekozen voor een rol van 4mm dik - 100cm breed - 5m lang.
Dit is voldoende om de MDF plaat in het geheel te beplakken en hopelijk hou ik genoeg over voor de rest.
Voor het fixeren van het kurk heb ik gekozen voor Bison Waterkit.
Mooi, nu kunnen we beginnen met het echte leuke werk ;D.
Heb via het programma Anyrail het eerste gedeelte van me baanplan uitgeprint op A4 papier en uitgelegd.
En gelijk de eerste stukjes rails neergelegd, doel is om eerst het stukje keerlus / inhaalspoor neer te leggen zodat ik dit voor mezelf verder kan uitdokteren.
Voor het solderen van onderander melders en aanvoer van de ringleiding heb ik het volgende bedacht.
Heb in de bedding van de FLM Profi rail een klein gaatje geboord van 1.5 mm.
En vervolgens hierdoor heen het draadje solderen aan de rails.
Ieder geval de komende tijd genoeg boor en soldeer werkt te verrichten
Mvg
Clinten
Re: Baanplan - N - Bills Railway
Uhm hier gaat ook nog iets vreselijk fout. Voor je blokken, noet je de gehele baan, behalve de wissels/wisselstraten verdelen in blokken. Elk stuk waar een trein in kan staan is een blok. Ook hellingen of dalingen, dat maakt echt geen zak uit.Spoorloosje schreef: ↑11 mei 2024 10:11 Ben vandaag weer paar uurtjes verder gegaan met het ontwerp en het bijkomende uitzoek werk.
Na het zien van de YouTube filmpjes van Albert {@Albert-DenAkker} heb ik besloten dat de z21 gaat vervangen voor een Arduino met Motor Shield en DDC-EX software.
Ook heb ik de overloopwissels recht onderin heb ik iets verplaatst.
En heb even stil gestaan bij de blokken indeling voor de bezet/terug melders.
Deze blokken heb ik ingekleurd in paint voor de duidelijkheid, wat vinden jullie er van ?
Ik ben er van uit gegaan dat het op een helling of daling het niet handig/mogelijk is om hier blokken toetepassen.
Niveau o: Blokken
Niveau 1: Blokken
Dus de groene sporen zijn nog blokken, gele en blauwe sporen waarschijnlijk zelfs 2 per rijrichting. ook je opstelsporen zijn blokken. En als je de draaischijf en loods wilt mee laten doen in het automatisch rijden zul je die ook moeten voorzien van terugmelders.
-
Onderwerp starter - Berichten: 24
- Lid geworden op: 09 mei 2024 12:57
- Locatie: Vlaardingen
Re: Baanplan - N - Bills Railway
@FidOo Hallo Joost, Bedankt voor de tip en toelichting .
Ik heb Anyrail er bij gepakt en de blokken er in getekend.
Heb elke blok z'n eigen kleur gegeven, de wissels en Wisselstraat heb ik blanco/grijs gelaten.
Als het goed begrepen heb gaat het nu beter.
Ieder geval genoeg soldeer werk er bij gekregen
Ik heb Anyrail er bij gepakt en de blokken er in getekend.
Heb elke blok z'n eigen kleur gegeven, de wissels en Wisselstraat heb ik blanco/grijs gelaten.
Als het goed begrepen heb gaat het nu beter.
Ieder geval genoeg soldeer werk er bij gekregen
Re: Baanplan - N - Bills Railway
Ja je hebt het zo wat ik kan zien heel goed begrepen. Lijkt nu te kloppen.
Je keerlussen (*je hebt er 2) zou ik plannen in de volgende blokken: Op het bovenste plaatje, de felrode boog die vanaf de overloop wissels onderin naar de wissel van de lus boven loopt.
2e lus in het groene blok, welke naar de 2e lus toe loopt.
Je keerlussen (*je hebt er 2) zou ik plannen in de volgende blokken: Op het bovenste plaatje, de felrode boog die vanaf de overloop wissels onderin naar de wissel van de lus boven loopt.
2e lus in het groene blok, welke naar de 2e lus toe loopt.
-
Onderwerp starter - Berichten: 24
- Lid geworden op: 09 mei 2024 12:57
- Locatie: Vlaardingen
Re: Baanplan - N - Bills Railway
@FidOo, Super dan gaat dat helemaal goed komen.
Ik was toevallig net bezig met de keerlussen hoe dit zit in combinatie met een blok.
Bedankt voor de toelichting dit vind nog nog een moeilijk stuk.
Als het goed begrijp zijn dit de keerlussen (Met markeer stift ingekleurd)
Ik zat te denken om de "KeerPlus3" van DTS Domburg te gebruiken.
Omdat hierbij gelijk de bezetmelders kan aansluiten voor het blok.
https://www.dtswebshop.nl/nl/keerplus3.html
Voor de rest zag ik dat groen gemaakt had.
Alleen dat mot natuurlijk blanco zijn als wisselstraat zijnde.
Ieder gaval super blij met je toelichting
Mvg
Clinten
Ik was toevallig net bezig met de keerlussen hoe dit zit in combinatie met een blok.
Bedankt voor de toelichting dit vind nog nog een moeilijk stuk.
Als het goed begrijp zijn dit de keerlussen (Met markeer stift ingekleurd)
Ik zat te denken om de "KeerPlus3" van DTS Domburg te gebruiken.
Omdat hierbij gelijk de bezetmelders kan aansluiten voor het blok.
https://www.dtswebshop.nl/nl/keerplus3.html
Voor de rest zag ik dat groen gemaakt had.
Alleen dat mot natuurlijk blanco zijn als wisselstraat zijnde.
Ieder gaval super blij met je toelichting
Mvg
Clinten
Re: Baanplan - N - Bills Railway
Clinten,
Tip van Flip. Schaf die keerplus3 alvast aan (ik heb begrepen dat ze voorlopig niet meer gemaakt gaan worden). Dingen werken prima en kan ze dus aanraden.
Wat betreft je groene wisselstraat, ik zou de 2 rechtse overloopwissels tegen de andere wissels aan plaatsen en de rechte 9100 rails rechts daarvan leggen, dan wordt het blok langer, je hebt geen wissel direct na de bocht en je wisselstraat weer compacter wat ook voordelen heeft.
Tip van Flip. Schaf die keerplus3 alvast aan (ik heb begrepen dat ze voorlopig niet meer gemaakt gaan worden). Dingen werken prima en kan ze dus aanraden.
Wat betreft je groene wisselstraat, ik zou de 2 rechtse overloopwissels tegen de andere wissels aan plaatsen en de rechte 9100 rails rechts daarvan leggen, dan wordt het blok langer, je hebt geen wissel direct na de bocht en je wisselstraat weer compacter wat ook voordelen heeft.
-
Onderwerp starter - Berichten: 24
- Lid geworden op: 09 mei 2024 12:57
- Locatie: Vlaardingen
Re: Baanplan - N - Bills Railway
Hallo allemaal,
Ondanks de warmen dagen ben ik weer verdergegaan met de bouw en heb ik wat kleine vorderingen kunnen maken.
Ben de afgelopen periode vooral bezig geweest met het solderen voor de stroomdetectie draden.
Nu dit grotendeels klaar is kan er begonnen worden met het positioneren van de eerste stukken rails.
Wat een troep he
Ook ben ik begonnen met de eerste helling.
Heb de onderzijde van de helling in de bodemplaat gefreesd zodat deze mooie vloeiende overgang heeft.
De helling zou uiteindelijk 2.8% (28mm per 1000mm) moeten worden.
Heb deze nu met vulplaatjes uit gevuld tot de gewenste schuinte.
Vervolgens zijn de vulplaatjes vervangen voor houten blokken.
Heb de helling bekleed met kruk en ben verder gegaan met het uitleggen van het spoor.
Uiteindelijk ook begonnen aan de tweede helling en deze bekleed met kurk.
En de bodemplaat is effe flink onderhanden genomen .
Zodat via onderen altijd toegang heb tot de keerlussen indien dit nodig is.
En het scheelt weer een stukje gewicht .
Hopelijk heb ik binnenkort tijd voor de volgende stappen.
Dit wordt het aanbrengen van de ringleiding, stroomdetectie modules, keerlus modules en wisselaandrijvingen.
Dan kunnen de locs de eerste meters heen en weer pendelen om alles te testen
Ondanks de warmen dagen ben ik weer verdergegaan met de bouw en heb ik wat kleine vorderingen kunnen maken.
Ben de afgelopen periode vooral bezig geweest met het solderen voor de stroomdetectie draden.
Nu dit grotendeels klaar is kan er begonnen worden met het positioneren van de eerste stukken rails.
Wat een troep he
Ook ben ik begonnen met de eerste helling.
Heb de onderzijde van de helling in de bodemplaat gefreesd zodat deze mooie vloeiende overgang heeft.
De helling zou uiteindelijk 2.8% (28mm per 1000mm) moeten worden.
Heb deze nu met vulplaatjes uit gevuld tot de gewenste schuinte.
Vervolgens zijn de vulplaatjes vervangen voor houten blokken.
Heb de helling bekleed met kruk en ben verder gegaan met het uitleggen van het spoor.
Uiteindelijk ook begonnen aan de tweede helling en deze bekleed met kurk.
En de bodemplaat is effe flink onderhanden genomen .
Zodat via onderen altijd toegang heb tot de keerlussen indien dit nodig is.
En het scheelt weer een stukje gewicht .
Hopelijk heb ik binnenkort tijd voor de volgende stappen.
Dit wordt het aanbrengen van de ringleiding, stroomdetectie modules, keerlus modules en wisselaandrijvingen.
Dan kunnen de locs de eerste meters heen en weer pendelen om alles te testen
Re: Baanplan - N - Bills Railway
Je hebt genoeg te doen om je niet te vervelen in ieder geval Maar het ziet er goed uit hoor !
Smile, life is too short to be sad