Diorama Westernkotten Entenpfad
Geplaatst: 16 mei 2024 16:01
Al 1,5 week ben ik bezig met wat ik nu weer wil en/of ga bouwen. Diverse dingen kwamen voorbij, vooral iets met een brug of viaduct en klein stedelijke thema's kwamen voorbij. Andere vraag is word het iets voor mij zelf of iets wat na de bouw naar iemand anders gaat.
Wat ik voor mij zelf zou willen bouwen krijg ik nu niet helemaal rond dus ging daar een streep door. Door de vele tremor in mijn handen de laatste 2 weken wil ik verder ook even geen materieel hoeven te bouwen. Er ligt genoeg spul op voorraad dus ben ik gaan kijken om iets te bouwen waarvoor ik materieel uit de voorraad kan gebruiken. Een andere keuze was pak ik een bestaande situatie, een half fictieve situatie of een geheel fictieve situatie. Het beste gevoel krijg ik nu bij het laatste dus heb ik daarvoor gekozen.
Ik gebruik een uitgebouwd wijnkistje voor dit diorama en de beperkte diepte beperkt het thema tot enkelspoor. Verder besloot ik een WAE yl rijtuig met karlruhe kop te gebruiken omdat daarvan naast de bak op voorraad nog 3 basis bakken liggen waarvan ik weer nieuwe kan maken. Al deze keuzes maakte dat ik uitkwam op een punt aan de fictieve spoorlijn Erwitte-Westernkotten-Oestereiden. Nu had ik een punt met water gekozen wat me mooi leek om te bouwen. Maar...doordat ik niet scherp was had ik een gemist dat dat punt dubbelspoor was. Gelukkig was er nog een vergelijkbaar punt wat door het water wat te draaien ook bruikbaar was en wel enkelspoor was.
Zo ging ik van het midden van Westernkotten naar het zuiden, het diorama schuift daarmee 2km op. Het diorama moest natuurlijk ook een naam krijgen. Samen met Bjorn heb ik de straatnamen map op m'n pc door gekeken en sprong Entenpoth en er uit maar dat was het net niet. Wat verder op kwam ik Rehpfad tegen en door die te combineren ontstond vrijwel direct Entenpfad en daarmee de naam voor het diorama. Tenslotte komt er ligt er geen doorgaande straat op het diorama te liggen dus is het handig geen naam te moeten gebruiken die naar een straat verwijst. Ruimte voor een wandelpad is er nog net wel dus daar past dit prima bij.
Daarna was het tijd om het diorama op de sporenplannen en plattegrond in te tekenen. De spoorlijn word zowel door een U-bahn als RegionalBahn gebruikt en zit daarmee ook in 2 sporenplannen.
In de tussentijd was ik al met de onderbouw voor het diorama bezig. Het plamuren en in de primer zetten koste vrij veel droogtijd en daarna was het nog lang zoeken naar wat ik nu voor een brug en evt. spoordijk ging doen. Na veel zoeken kwam ik als nog bij rondslingerende meuk uit en werd het een stalen brug op betonnen peilers. Dit is inmiddels zover afgebouwd en zwart gespoten, nu moet de rest kleur krijgen.
Ik had een ontwerp gemaakt maar dat past niet helemaal dus dat word wat aangepast. Het eerste werkpunt word nu de aankleding van de hellingen rond het water en het water zelf omdat ik dat in m'n hoofd op een rijtje heb en snel kan uitvoeren. Daarna kijken ik wel weer verder wat ik met de rest doe. Ik heb in ieder geval afgelopen zaterdag inspiratie genoeg gehad in het ruhrgebied.
Nu met die hele lap tekst hierboven zie je gelijk waarom het zo lang duurde voor ik het allemaal genoeg bij elkaar krijg om deze post te typen. Dat doe ik dan nog steeds eerst vooraf op de pc want dit blijkt al ruim een uur werk.
Groetjes Michiel
Wat ik voor mij zelf zou willen bouwen krijg ik nu niet helemaal rond dus ging daar een streep door. Door de vele tremor in mijn handen de laatste 2 weken wil ik verder ook even geen materieel hoeven te bouwen. Er ligt genoeg spul op voorraad dus ben ik gaan kijken om iets te bouwen waarvoor ik materieel uit de voorraad kan gebruiken. Een andere keuze was pak ik een bestaande situatie, een half fictieve situatie of een geheel fictieve situatie. Het beste gevoel krijg ik nu bij het laatste dus heb ik daarvoor gekozen.
Ik gebruik een uitgebouwd wijnkistje voor dit diorama en de beperkte diepte beperkt het thema tot enkelspoor. Verder besloot ik een WAE yl rijtuig met karlruhe kop te gebruiken omdat daarvan naast de bak op voorraad nog 3 basis bakken liggen waarvan ik weer nieuwe kan maken. Al deze keuzes maakte dat ik uitkwam op een punt aan de fictieve spoorlijn Erwitte-Westernkotten-Oestereiden. Nu had ik een punt met water gekozen wat me mooi leek om te bouwen. Maar...doordat ik niet scherp was had ik een gemist dat dat punt dubbelspoor was. Gelukkig was er nog een vergelijkbaar punt wat door het water wat te draaien ook bruikbaar was en wel enkelspoor was.
Zo ging ik van het midden van Westernkotten naar het zuiden, het diorama schuift daarmee 2km op. Het diorama moest natuurlijk ook een naam krijgen. Samen met Bjorn heb ik de straatnamen map op m'n pc door gekeken en sprong Entenpoth en er uit maar dat was het net niet. Wat verder op kwam ik Rehpfad tegen en door die te combineren ontstond vrijwel direct Entenpfad en daarmee de naam voor het diorama. Tenslotte komt er ligt er geen doorgaande straat op het diorama te liggen dus is het handig geen naam te moeten gebruiken die naar een straat verwijst. Ruimte voor een wandelpad is er nog net wel dus daar past dit prima bij.
Daarna was het tijd om het diorama op de sporenplannen en plattegrond in te tekenen. De spoorlijn word zowel door een U-bahn als RegionalBahn gebruikt en zit daarmee ook in 2 sporenplannen.
In de tussentijd was ik al met de onderbouw voor het diorama bezig. Het plamuren en in de primer zetten koste vrij veel droogtijd en daarna was het nog lang zoeken naar wat ik nu voor een brug en evt. spoordijk ging doen. Na veel zoeken kwam ik als nog bij rondslingerende meuk uit en werd het een stalen brug op betonnen peilers. Dit is inmiddels zover afgebouwd en zwart gespoten, nu moet de rest kleur krijgen.
Ik had een ontwerp gemaakt maar dat past niet helemaal dus dat word wat aangepast. Het eerste werkpunt word nu de aankleding van de hellingen rond het water en het water zelf omdat ik dat in m'n hoofd op een rijtje heb en snel kan uitvoeren. Daarna kijken ik wel weer verder wat ik met de rest doe. Ik heb in ieder geval afgelopen zaterdag inspiratie genoeg gehad in het ruhrgebied.
Nu met die hele lap tekst hierboven zie je gelijk waarom het zo lang duurde voor ik het allemaal genoeg bij elkaar krijg om deze post te typen. Dat doe ik dan nog steeds eerst vooraf op de pc want dit blijkt al ruim een uur werk.
Groetjes Michiel