Pagina 1 van 3

Mijn eerste baanplan op N spoor

Geplaatst: 31 mei 2024 11:25
door Lu19c65as
Afbeelding

Afbeelding


Hallo ik ben Lucas en nieuw op dit forum. Ik wil graag een modelspoor gaan opbouwen en heb in Anyrail mijn eerste ontwerp gemaakt. Graag zou ik willen vragen of er verbeter punten zijn voor mijn baanplan. Hoop op adviezen waar ik dan mee aan de slag kan.

Re: Mijn eerste baanplan op N spoor

Geplaatst: 31 mei 2024 11:27
door OBBinN
De 2 schaduwstations geven wel mooi afwisseling 👌🏻

Re: Mijn eerste baanplan op N spoor

Geplaatst: 31 mei 2024 13:58
door Lu19c65as
Hallo Wouter,
Dank je wel voor het compliment.
Mvg. Lucas

Re: Mijn eerste baanplan op N spoor

Geplaatst: 31 mei 2024 15:02
door OBBinN
Verder kunnen we er denk ik niet veel mee omdat er geen uitleg bij staat. Ik denk een groot hoofdstation met draaischijf en wat goederenspul(?), op de andere kant een (dal)station aan een doorgaande lijn en dat andere een berglijn met station on de berg ofzo?

Misschien als je wat uitleg geeft over je idee hierbij kunnen wij er ook wat meer mee.

Re: Mijn eerste baanplan op N spoor

Geplaatst: 31 mei 2024 17:41
door Lu19c65as
Ja daar heb je gelijk in. Het is inderdaad een hoofdstation met loc onderhouds depot. En dan dubbelspoor naar het dorpstation aan doorgaande lijn. Mijn idee is dat er vanaf hoofdstation naar dorpstation gereden gaat worden en dan van dorpstation naar schaduwstation eronder. Vanuit schaduwstation weer andere trein naar dorpstation en van daar naar hoofdstation. Van hoofstation dan weer verder gaat naar schaduwstation daar onder. En het enkelsporig baandeel gaat van hoofdstation naar berg halte en weer terug naar hoofdstation. Daar kan hij ook weer naar schaduwstation om eventueel andere treinset weer te voorschijn te laten komen die weer naar berghalte gaat. Ik hoop dat me uitleg duidelijk is, anders hoor ik het graag.

Re: Mijn eerste baanplan op N spoor

Geplaatst: 31 mei 2024 18:48
door Lu19c65as
Ik geef nog even de maten door van de baan. De lengte van de rechter poot is 300 cm en van de linker poot is 240 cm. De breedte van beide poten is 75 cm. De tussenruimte is ook 75 cm.

Mvg. Lucas

Re: Mijn eerste baanplan op N spoor

Geplaatst: 31 mei 2024 18:54
door OBBinN
Ik zit nog eens te kijken, je hebt vanaf het hoofdstation maar 1 mogelijkheid om de bergbaan op te komen. Hier kan je er 2 van maken zodat er een trein staat te wachten op de trein die naar beneden komt.

Ik probeer op mn telefoon nog wel ff een kladje te maken.

Re: Mijn eerste baanplan op N spoor

Geplaatst: 31 mei 2024 19:04
door Lu19c65as
Dank je wel weer voor je advies. Wacht je idee even af

Re: Mijn eerste baanplan op N spoor

Geplaatst: 31 mei 2024 19:53
door OBBinN
Zie het rode lijntje bij het hoofdstation. Zo heb je 2 sporen die de bergbaan kunnen bereiken en je wat flexibeler bent kwa treinen loop.

De rechtse wissel vervangen voor een (half) engelse wissel en de rechtse wissel in bet spoor naar het bergstation plaatsen, dan die wissel en de engelse wissel verbinden met een bocht.

Afbeelding

Re: Mijn eerste baanplan op N spoor

Geplaatst: 31 mei 2024 20:02
door WimC
Bij een onderhoudsdepot horen volgens mij behandelsporen, waar o.a. wordt ontslakt, water en kolen worden bevoorraad. Dat doen ze volgens mij meestal voordat ze de lokloods ingaan. Nu heb je wel ruimte voor behandelsporen, maar kun je die alleen bereiken via de draaischijf. Dat is onhandig in het dagelijks gebruik.

Re: Mijn eerste baanplan op N spoor

Geplaatst: 31 mei 2024 20:51
door Lu19c65as
Hallo Wim,
Ja die twee sporen vanaf het station zijn de behandelsporen en aan het eind van de draaischijf staat de locloods voor vier locs

Re: Mijn eerste baanplan op N spoor

Geplaatst: 01 jun 2024 00:59
door Lu19c65as
Dank je wel Wouter. Ik ga het aanpassen in Anyrail en dan plaats ik weer ff foto met aanpassing.

Re: Mijn eerste baanplan op N spoor

Geplaatst: 01 jun 2024 12:22
door Zolderspoor
Hallo Lucas,

Als je dan toch opnieuw gaat tekenen is mijn dringende advies om de daadwerkelijke afstand tussen de rails van de perronsporen op te meten én de breedte van de toekomstige perrons uit te zoeken. Je zult niet de eerste zijn die na het leggen van de rails er achter komt dat er geen danwel onvoldoende ruimte is voor het leggen van de perrons.

Groetend,
Rob

Re: Mijn eerste baanplan op N spoor

Geplaatst: 01 jun 2024 14:47
door Ipio
n-sp-1.jpg
n-sp-1.jpg (78.08 KiB) 1474 keer bekeken
Is dit geen goede oplossing voor je station met mooie lange perronsporen.
De breedte van de perron kun je nog verbreden. Het is niet op schaal.

Re: Mijn eerste baanplan op N spoor

Geplaatst: 01 jun 2024 16:19
door Lu19c65as
Dankje wel Rob voor het advies, ga ik zeker meenemen in de nieuwe tekening.

Re: Mijn eerste baanplan op N spoor

Geplaatst: 01 jun 2024 16:21
door Lu19c65as
Hallo Marco,
Ook bedankt voor je advies en tekening. Ga ik ook zeker meenemen in het nieuwe ontwerp. Ik heb nu nog twee nachtdiensten, maar ga na het weekend ermee aan de slag.

Re: Mijn eerste baanplan op N spoor

Geplaatst: 01 jun 2024 16:24
door Lu19c65as
Dit is een beetje zoals ik het in gedachten heb met de bergen, rivier enzovoort
Afbeelding

Re: Mijn eerste baanplan op N spoor

Geplaatst: 03 jun 2024 16:41
door Lu19c65as
Hier wat aanpassingen gemaakt. Is dit wat je bedoelde Wouter met het bergspoor? En Rob ik heb idd de perrons aangepast. Er zit nu 4,3 cm tussen waar de perrons komen. Heb even in me boek van Faller gekeken voor de maten.
Dank jullie voor het advies, maar mochten jullie nog op of aan merkingen hebben hoor ik het graag.
Afbeelding

Re: Mijn eerste baanplan op N spoor

Geplaatst: 03 jun 2024 18:36
door OBBinN
Ja, dat bedoelde ik. Nu kan je vanaf het bergspoor 2 sporen gebruiken in het station, zeker omdat ze dan doorrijden naar het schaduwstation. De andere die dan uit het schaduwstation komt, kan dan via het andere spoor als in het station aan komen en wachten op de trein die naar beneden komt

Re: Mijn eerste baanplan op N spoor

Geplaatst: 03 jun 2024 22:31
door Martin K
Een paar vrijblijvende suggesties:
- Je zou de ligging van je wissels kunnen aanpassen zodat de sporen aan de stadskant wat korter worden en de sporen aan de andere kant van het station wat langer. Immers op het eerste spoor komt het bergtreintje en die zal niet zo veel perronlengte nodig hebben.
- je gebruikt in de doorgaande sporen nu engelse wissels om te zorgen dat alle sporen bereikbaar zijn. Bij de echte spoorwegen doen ze dat liever niet. Je kunt er ook voor kiezen om wissels voor de bogen neer te leggen zodat bij het station zelf minder wissels nodig zijn en dus de sporen langer kunnen worden. Ik heb in het plaatje een voorbeeldje geschetst met 1 overloop voor de bocht maar dat kan ook met beide. Nadeel is dat ze wel in de tunnel komen te liggen.
- In de tekening ook wat uithaalspoortjes toegevoegd. Die zijn heel handig bij het rangeren. Als de lok van het bergtreintje naar de andere kant van de trein moet (omlopen) dan kan deze keren op het uithaalspoortje zonder dat het treinverkeer op de hoofdsporen er last van heeft.
- Probeer nog wat extra goederensporen toe te voegen. Zou proberen zeker twee (goederen)sporen zonder perron in te tekenen. Ook aan deze kant wat uithaalsporen toevoegen.
- Beperk de omvang van het depot, dus niet te veel spoortjes aan de draaischijf. Het station is niet zo groot dus zal het depot ook niet zo groot hoeven te zijn.
Afbeelding

Re: Mijn eerste baanplan op N spoor

Geplaatst: 03 jun 2024 23:07
door Lu19c65as
Dank jullie wel voor de adviezen Wouter en Martin. Ik ga er zeker weer mee aan de slag. Als ik een en ander weer heb aangepast, plaats ik weer een foto. En ik ben ook nog even aan het nadenken over het dorpstation of vier sporen niet te veel zijn?

Re: Mijn eerste baanplan op N spoor

Geplaatst: 04 jun 2024 09:03
door OBBinN
Wat Martin zegt klopt, zelf heb ik wel engelse wissels in het station liggen omdat ik anders niet uit ging komen met de wisselstraten. In groot bedrijf wordt het gemeden indien mogelijk.

Maar je moet niets doen van wat wij zeggen, het blijft jou baan en bouwsel. Ikzelf heb ook veel adviezen opgevolgd omdat ik gewoon zo realistisch mogelijk wilde bouwen, uitzonderingen en concessies daargelaten omdat je altijd ergens tegen aan loopt.

Re: Mijn eerste baanplan op N spoor

Geplaatst: 04 jun 2024 09:26
door WimC
Op Utrecht Centraal liggen best veel engelse wissels.

Op deze foto zie ik er al 5: https://app.pdok.nl/viewer/#x=135761.29 ... el_orthoHR

Re: Mijn eerste baanplan op N spoor

Geplaatst: 04 jun 2024 11:05
door Lu19c65as
Ja ik probeer ook zoveel mogelijk adviezen te volgen, maar idd kun je soms niet anders dan af te wijken van het grootbedrijf.

Maar ik ga zeker even stoeien met de adviezen om te kijken hoe het uitkomt.
Mijn baanplan ga ik leggen met Fleischmann zonder bedding, heb nu ook met papier de tafel maat uitgelegd. Dan heb ik idee hoe alles past in mijn hobbykamer.

Dank jullie wel voor feedback

Re: Mijn eerste baanplan op N spoor

Geplaatst: 04 jun 2024 11:06
door Lu19c65as
Afbeelding

Afbeelding