JMRI Roster-bestand voor Kres Flexdec-decoder

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
BramvanLeeuwen
Berichten: 133
Lid geworden op: 04 nov 2018 23:20
Locatie: Haarlem

JMRI Roster-bestand voor Kres Flexdec-decoder

Bericht door BramvanLeeuwen »

Ik wil graag mijn Kres Stettin VT137 met Flexdec-decoder invoeren in JMRI DecoderPro. Er is echter geen bestand met CV-waardes van Kres (FlexDec) aanwezig bij JMRI. Heeft iemand een idee hoe je een bestand zou kunnen opbouwen? Er is wel een handleiding bij JMRI voor het vormen van zo'n bestand, maar het opbouwen daarvan 'from scratch' is wel een enorm werk, lijkt me. Ik heb eigenlijk geen zin om alle CV-waardes etc zelf in te voeren. Heeft iemand een idee hoe te beginnen?


met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen
Gebruikersavatar

Hansepansje
Berichten: 101
Lid geworden op: 07 sep 2011 09:28

Re: JMRI Roster-bestand voor Kres Flexdec-decoder

Bericht door Hansepansje »

Je kunt toch gewoon met JMRI DecoderPro de huidige instellingen van de decoder inlezen en opslaan? Dat is in een paar minuten klaar.

Groets, Hans


Dachbodenheim - zijlijn in N-spoor, bestuurd met eigen software, via HCCM hardware (blokgestuurd)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
BramvanLeeuwen
Berichten: 133
Lid geworden op: 04 nov 2018 23:20
Locatie: Haarlem

Re: JMRI Roster-bestand voor Kres Flexdec-decoder

Bericht door BramvanLeeuwen »

Ja, natuurlijk, dat heb ik gedaan. Maar dat moet je wel voor iedere wijziging de CV-lijst raadplegen. Het mooie van DecoderPro is er dan wel van af. Het hele overzicht is weg. Dat is net zoiets als een computer programmeren met machinetaal: Het werkt, maar nogal onhandig en foutgevoelig.

Dus: ik ben niet in verwarring hoor, maar zoek een mooiere methode om de decoder te programmeren dan via CV-instructies met binaire codes. Het handige van DecoderPro is juist dat dit niet hoeft, tenminste als de decoder bekend is, Daarvoor heb je zo'n roster-bestand nodig.


met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen
Gebruikersavatar

schoa27
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 aug 2024 21:38

Re: JMRI Roster-bestand voor Kres Flexdec-decoder

Bericht door schoa27 »

Hoi Bram,

Ik heb inmiddels een decoderfile gemaakt voor de Kres VT45 en VT137 deze kun je gebruiken in DecordePro
hiervoor moet je wel de decoderindex.xml file aanpassen. Dit staat beschreven in de zip file ' Kred-FlexDec.zip" die is bij gevoegd.
Ik hoop dat je de zip kunt openen. Ik gebruik namelijk Linux Zorin OS 17.1 en heb de zip gemaakt met Archiefbeheer.

Hopelijk kun je hier iets mee, bij mij werk het prima.
Bijlagen
Kres-FlexDec.zip
(32.16 KiB) 25 keer gedownload
Kres-FlexDec.zip
(32.16 KiB) 21 keer gedownload


Met vriendelijke groet,

Bert Scholtens
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4925
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: JMRI Roster-bestand voor Kres Flexdec-decoder

Bericht door martindomburg »

Verdiep je eens in ChatGPT, AI is in staat om een XML sjabloon te vullen met waardes en values die je opgeeft. Als je er goed in bent, en je traint je AI model goed, kan het zelf een sjabloon automatisch vullen vanuit een handleiding.

Speel al tijd met de gedachten om te doen wat jij nu zoekt. Een XML sjabloon bouwen, en een AI model trainen om alle CV's uit een manual te trekken en die te verwerken in een XML voor JMRI. Het schijnt te kunnen met OpenAI, ik weet dat een Amerikaan het vorig jaar is gelukt. Niet voor JMRI, of met treindecoders, maar voor zijn eigen raspberry pi projectje iets gelijkwaardigs.
. Spijtig genoeg overleed hij een week nadat die het publiceerde in een tragisch verkeersongeval. Zijn werkwijze verdween hiermee ook...

Sindsdien denk ik, waarom kan AI niet helpen met het opbouwen van JMRI bestanden. Ik speel al een poosje met ChatGPT, wat gratis is, maar zover ben ik nog niet gekomen. Iets met veel opoffering van vrije tijd enzo.....

Laat maar weten als je dit interessant vind


Gebruikersavatar

schoa27
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 aug 2024 21:38

Re: JMRI Roster-bestand voor Kres Flexdec-decoder

Bericht door schoa27 »

Leute,

Een kleine aanpassing van de FlexDec decoderfile, reset functie stond uit deze is aangepast.

@Martinn: Altijd interessant, maar de CV in het XML is niet moeilijk en heel veel is al gemaakt ook kun je gewoon importeren.
Het meeste werk zit het in het maken van de tab-bladen (pane) Swing/AWT van Java is geen fijne methode om iets grafisch weer te geven.
Bijlagen
Kres-FlexDec.zip
(32.22 KiB) 11 keer gedownload


Met vriendelijke groet,

Bert Scholtens
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
BramvanLeeuwen
Berichten: 133
Lid geworden op: 04 nov 2018 23:20
Locatie: Haarlem

Re: JMRI Roster-bestand voor Kres Flexdec-decoder

Bericht door BramvanLeeuwen »

Dank je wel Bert,
Het unzippen gaat goed(binnen Windows). Alles lijkt te werken. Dat was een hele klus denk ik met al die tabbladen! Heel erg bedankt.

Maar bij het memu-item 'valideer xml bestand' geeft DecoderPro de volgende foutmelding: "Error on line 371: cvc-complex-type.2.4.a: Invalid content was found starting with element 'enumVal'. One of '{label, comment, tooltip}' is expected." Hoe zit dat Bert? Het schijnt de overigens werking niet te beïnvloeden.

met vriendelijke groet,
Bram


met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen
Gebruikersavatar

schoa27
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 aug 2024 21:38

Re: JMRI Roster-bestand voor Kres Flexdec-decoder

Bericht door schoa27 »

Hoi Bram,

Het was inderdaad een hele klus, vooral het uitzoeken hoe het precies werkt. Dit heeft menig avondje gekost.
Maar het is leuk werk en ik pluk nu de vruchten ervan.

Bedankt dat je de XML door de validator heb gehaald. Aan deze optie heb ik nooit meer gedacht. Ik heb er
inmiddels diverse opmaak fouten eruit gehaald en enkele variabelen qua opbouw gewijzigd.
Ik krijg geen parse fouten meer als ik de XML valideer.
Verder heb ik de decoder-file getest en het lezen gaat goed. Kun jij dat nog eens bij jouw testen.
Ik raad wel aan om het treinstel opnieuw in te lezen omdat er ook enkele variabelen gewijzigd zijn qua opbouw..

Bij gevoegd een nieuwe zip met de KRES_FlexDec_VT45-VT137.xml en de readme.txt

Mochten er nog problemen zijn dan hoor ik het wel
Bijlagen
Kres-FlexDec.zip
(32.17 KiB) 10 keer gedownload


Met vriendelijke groet,

Bert Scholtens
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
BramvanLeeuwen
Berichten: 133
Lid geworden op: 04 nov 2018 23:20
Locatie: Haarlem

Re: JMRI Roster-bestand voor Kres Flexdec-decoder

Bericht door BramvanLeeuwen »

Hoi Bert,

Ik heb wat vragen, voor ik iets fout doe:
Betekent dat dat ik
1. mijn aangemaakte .xml bestand in (bij mij) C:\Users\bram\HiDrive\Modeltrein\SProg\roster moet verwijderen met het menuitem 'wis loc uit loclijst'
2. het bestand "KRES_FlexDec_VT45-VT137.xml" in “DecoderPro/xml/decoders/” moet vervangen
3. dan een nieuwe loc moet aanmaken binnen DecoderPro?


Daarna kan ik je nieuwe bestand testen. OK, of moet ik nog meer handelingen verrichten om het .xml bestand te updaten.


Vraag: Het verwondert me dat in de directory “DecoderPro/xml/decoders/” alleen jouw FlexDec decoderdefinities zitten. Waar vind ik alle andere?

Ik ga dan proberen of ik wat lichtjes aan en uit kan zetten. Het sluitsein tussen de motorunit en aanhangwagen stond bijvoorbeeld aan, dat vind ik niet netjes.


met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen
Gebruikersavatar

schoa27
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 aug 2024 21:38

Re: JMRI Roster-bestand voor Kres Flexdec-decoder

Bericht door schoa27 »

Hoi Bram,

Het beste is de loc te verwijderen uit DecoderPro (Wis).
Hierna kun je het bestand "KRES_FlexDec_VT45-VT137.xml" in “DecoderPro/xml/decoders/” vervangen.
Vervolgens kun je loc opnieuw aanmaken/toevoegen in DecoderPro en alle CV waardes inlezen.

Op de vraag waarom er niet meer decoders van KRES zijn opgenomen in DecoderPro kan ik geen antwoord geven.
Doordat ik zelf twee treinstellen heb van de KRES namelijk de VT137 en VT45 met de FlexDec decoder en deze decoder
niet voorkomt in DecoderPro. Heb ik zelf een decoder file geschreven aan de hand van de voorbeelden van andere
decoder files en handleiding van FlexDec Decoder die in de VT137/VT45 zit.
Deze handleiding van de FlexDec decoder kun je downloaden van de KRES web-site
https://modelle.kres.de/uploads/media/G ... Modell.pdf

Het zelfde geld voor locomotieven/treinstellen van Minitrix met ingebouwd (sound)decoders deze komen ook niet voor
in DecoderPro

Verder ben ik zelf ook nog aan het uitzoeken en leren hoe het een ander werkt in DecoderPro.

Suc6


Met vriendelijke groet,

Bert Scholtens
Gebruikersavatar

schoa27
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 aug 2024 21:38

Re: JMRI Roster-bestand voor Kres Flexdec-decoder

Bericht door schoa27 »

Hoi Bram,

Ik weet trouwens niet of deze "KRES_FlexDec_VT45-VT137.xml" geschikt voor jouw treinstel omdat deze geschreven op de FlexDec decoder voor de VT137 en VT45


Afbeelding

Afbeelding


Met vriendelijke groet,

Bert Scholtens
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
BramvanLeeuwen
Berichten: 133
Lid geworden op: 04 nov 2018 23:20
Locatie: Haarlem

Re: JMRI Roster-bestand voor Kres Flexdec-decoder

Bericht door BramvanLeeuwen »

Hoi Bert,

het bestand zal inderdaad niet direct volledig overdraagbaar zijn. Dat had ik ook niet verwacht. Maar ik hoop eigenlijk dat er niet zoveel verschillen zijn. Kres geeft tenslotte bij alle modellen aan dat er een FlexDec-decoder in zit. Ik heb zelf ook een VT135-VB140 combinatie van Kres met FlexDec en ik ga maar eens kijken wat de verschillen in CV-codes zijn. Maar ja ook dat wordt weer heel wat uitzoekwerk in de vrije uurtjes, voor niets gaat de zon op.
We zullen zien. Ik ben er ook morgen niet al klaar mee. Vast staat dat dit een mooi begin is.


met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen
Gebruikersavatar

schoa27
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 aug 2024 21:38

Re: JMRI Roster-bestand voor Kres Flexdec-decoder

Bericht door schoa27 »

Hoi Bram

De VT135-VB140 van KRES staat bij nog op het verlanglijst, ik heb inmiddels handleiding gevonden van dit model.
Ik zal er eens na kijken,maar en kijken wat ik kan beteken, maar ik beloof niets. Het is weer een aardige waslijst aan CV's


Met vriendelijke groet,

Bert Scholtens
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
BramvanLeeuwen
Berichten: 133
Lid geworden op: 04 nov 2018 23:20
Locatie: Haarlem

Re: JMRI Roster-bestand voor Kres Flexdec-decoder

Bericht door BramvanLeeuwen »

Ik realiseer me nu pas dat Kres twee verschillende VT137's verkoopt: Bauart Kölln en Bauart Stettin. Ik vermoed nu dat jij de CV-lijst van hebt gebruikt.: https://modelle.kres.de/uploads/media/G ... 6ln_08.pdf
Ik ben in het bezit van Bauart Stettin (met geluid):https://modelle.kres.de/uploads/media/G ... Modell.pdf dat is inderdaad het model waarvan jij de foto's hebt geüpload. De typeaanduiding is verwarrend, want de Stettin wordt ook aangeduid met VT137 en BR137 en ook nog eens in tijdperk III als VT45

Welke CV-tabel heb jij gebruikt?


met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen
Gebruikersavatar

schoa27
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 aug 2024 21:38

Re: JMRI Roster-bestand voor Kres Flexdec-decoder

Bericht door schoa27 »

Hoi Bram,

Ik ben in het bezit van de Stettin De DR versie (N1383D) en de DB versie 510410022 (met geluid).
De gemaakt decoderfile is gebaseerd op de stettin en deze PDF handleiding heb ik gebruikt
https://modelle.kres.de/uploads/media/G ... Modell.pdf

De Köln is er volgens mij alleen in TT schaal (1:120) te krijgen, als ik web-site van Kres raadplaag
Rij jij misschien TT. Ik rij en verzamel N-spoor


Met vriendelijke groet,

Bert Scholtens
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
BramvanLeeuwen
Berichten: 133
Lid geworden op: 04 nov 2018 23:20
Locatie: Haarlem

Re: JMRI Roster-bestand voor Kres Flexdec-decoder

Bericht door BramvanLeeuwen »

Nee, sorry, ik raakte in de war door al die type-aanduidingen. Ik heb onlangs een Kress-Stettin VT137 tijdperk II (N) gekocht en had al eerder een Kres VT135/VB140 van geluid voorzien (en van een geleidende koppeling)


met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
BramvanLeeuwen
Berichten: 133
Lid geworden op: 04 nov 2018 23:20
Locatie: Haarlem

Re: JMRI Roster-bestand voor Kres Flexdec-decoder

Bericht door BramvanLeeuwen »

Hoi Bert,
ik heb de nieuwe versie geïnstalleerd. Alles lijkt te werken.
Een paar hele kleine probleempjes:
In het tabblad Motor zie ik "Motor adjustment" (Engels) en verschillende andere Engelse aanduidingen en in het tabblad "Effectselectie voor lichtopbrengsten Vtb in het Duits: "Abteil 1 " en "Abteil 2 ". Nou ja, echt niemand zal zich hieraan storen, maar als we pietluttig willen zijn .....

Heel erg bedankt!!

Stuur je dit alles nog naar Kres of JMRI? Zou wel mooi zijn. Goed werk! Er zijn best anderen die hier wat aan hebben.
Ik heb natuurlijk niet alles getest. Moet ik nog wat controleren?


met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen
Gebruikersavatar

schoa27
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 aug 2024 21:38

Re: JMRI Roster-bestand voor Kres Flexdec-decoder

Bericht door schoa27 »

Hoi Bram,

Ik heb de decoder-file nog verder uitgebreid, met de tab-blad KRES-geluidsmodellen. Hiermee kun je de functies uitlezen en eventueel
veranderen welke geluiden aan welke functies aangekoppeld zit.

Nu heb ik zelf de VT45 (DB) met geluidmodule en het viel mij op dat de documentatie niet overeenkomt met de werkelijkheid, sterker nog bij dit
model heb ik zelf extra geluidsfuncties, er zijn geluiden gedefinieerd tot functie 25
F21, lijkt op ontkoppelen,
F22 lijkt op een compressor alleen actief met F14
F23 geluid wordt langzaam zachter of harden (in-/uitfaden)
F24 lijkt ontluchten
F25 is alleen actief met F14 ontluchten tijdens het rijden.

Nu ben ik wel eens benieuwd of dat bij jouw ook zo is.

Veder heb ik vertaling toegevoegd en verbeterd. Je hoeft van mij niet alles te proberen. Ik test namelijk zelf ook al zoveel mogelijk.
En als het klaar is ben ik inderdaad van plan om eens contact op te nemen met ontwikkelaars van JMRI DecoderPro
Je kunt de XML bestand gewoon vervangen door de nieuwe.
Bijlagen
Kres-FlexDec.zip
(33.37 KiB) 6 keer gedownload


Met vriendelijke groet,

Bert Scholtens
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
BramvanLeeuwen
Berichten: 133
Lid geworden op: 04 nov 2018 23:20
Locatie: Haarlem

Re: JMRI Roster-bestand voor Kres Flexdec-decoder

Bericht door BramvanLeeuwen »

Hoi Bert,
ik heb het even uitgeprobeerd en ik denk dat ik dezelfde geluiden hoor en ook het fade out/fade in bij F23.
Dat is nieuw voor mij want ik had in iTrain alleen de geluiden uit de handleiding ingesteld.


met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen
Gebruikersavatar

schoa27
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 aug 2024 21:38

Re: JMRI Roster-bestand voor Kres Flexdec-decoder

Bericht door schoa27 »

Hoi Bram,

Goed om te horen, ik was namelijk ook verrast, ik heb dit treinstel afgelopen voorjaar gekocht bij DM-TOYS.
Ik ga KRES modelle eens mailen hoe het een en ander zit.
Ik heb inmiddels de functie toegevoegd bij in iTrain. Als ik antwoord heb van KRES zal ik dit melden.

Ga deze week proberen om of ik dedecoder-file bij de ontwikkellaars van JMRI DecoderPro kan krijgen.
Misschien zie je hem wel terug bij de volgende versie van DecoderPro


Met vriendelijke groet,

Bert Scholtens
Plaats reactie