Pagina 1 van 1
R1 bocht gebruiken
Geplaatst: 10 aug 2010 15:52
door Wieringer78
Ik heb veel gelezen dat het gebruiken van R1 bochten wordt afgeraden. voornamelijk omdat deze niet realistisch zijn.
Nu het bouwen van mn baan even op hold staat ben ik bezig met evt aanpassingen van baanplan.
Nu zit ik er over te denken ivm dat ik wel wat R1 bochten heb deze in bergen te gebruiken.
Mijn vraag is nu eigenlijk of dit wel een goed idee is of dat het toch wordt afgeraden?
Re: R1 bocht gebruiken
Geplaatst: 10 aug 2010 16:07
door Matheus
Hoi .....
Grote treinstellen kunnen hiermee wat problemen ondervinden.
Wil je deze toch gebruiken, hangt af met wat je wil rijden, plaats deze dan zoveel mogelijk op een plaats die niet zichtbaar is, tunnel of schaduwstation bv.
Optisch is deze bocht inderdaad niet mooi.
Ps. heb ze zelf ook gebruikt hoor!
Mvg.
Matheus.
Re: R1 bocht gebruiken
Geplaatst: 10 aug 2010 16:13
door shoven
Hier is al veel over geschreven, lees die draadjes nog eens door.
Een aantal locs (bijv. de BR101 van Roco en wat stomers) en rijtuigen komt er niet zonder brokken door (lees: ontspoort). Dus als je dat materieel wilt gebruiken: R1 niet doen! (Ook met R2 hebben sommige locs overigens moeite.)
![Confused :?](./images/smilies/icon_e_confused.gif)
Re: R1 bocht gebruiken
Geplaatst: 10 aug 2010 17:52
door EVR
Er is inderdaad veel geschreven over R1. Ik heb tot nu toe zelf geen problemen ondervonden met Fleischmann R1, misschien kom ik dat later nog wel tegen met andere treinstellen/locs/wagens. De beschreven problemen zouden technisch gezien niet mogen gebeuren aangezien R1 bochten van verschillende fabrikanten tussen 192mm en 194mm straal liggen en er door alle fabrikanten rollend materieel geproduceerd wordt zonder vermelde R1 restrictie.
Handige page over de railgeometrie van de grote fabrikanten:
http://www.spurweite-n.de/Content/Tipps ... Gleise.asp
Met mijn 1e baan had ik er geen problemen hiermee, ik ben plan ze ook te gaan gebruiken in mijn 2e baan waarvoor ik eerst flink aan het testen ga alvorens te installeren.
Re: R1 bocht gebruiken
Geplaatst: 10 aug 2010 18:23
door Hookies
Ik heb wel eens een loc gekocht met op de doos de tekst dat een minimale boogstraal van Flm Piccolo toch echt R2 was. Als je de ruimte hebt, dan zou ik geen R1 gebruiken. Overigens gebruik ik zelfs geen R2, maar louter de R3 en R4 van die Piccolo-rails. Maar het ligt er natuurlijk ook aan wat je wilt gaan rijden.
Mvg,
Martin
Re: R1 bocht gebruiken
Geplaatst: 10 aug 2010 22:14
door vantongeren
Even daargelaten dat ik helemaal niet (meer) weg ben van Fleischman rails, heb ik veel spijt gehad ooit die R1 te gebruiken. Over het algemeen ging het best zolang het maar niet meteen aangesloten zat op een wissel door bv. een 9136 of 9101 er tussen te plaatsen of gebruikt werd in een klimmende omgeving. Beter is het om de 9120 (R1) en 9125 (R2) gewoon niet te gebruiken en als je een beetje handigheid hebt in het leggen van flexrails zou ik daar voor gaan en mooie ruime (en natuurlijke) bogen te leggen.
Re: R1 bocht gebruiken
Geplaatst: 14 aug 2010 08:10
door selectrixfreak
Ik gebruik op de meeste verdekte plaatsen gewoon R1 en alle treinen rijden er zonder problemen doorheen. Soms kun je gewoon niet om R1 heen vanwege plaatsgebrek.
Dus het valt allemaal wel mee....
Re: R1 bocht gebruiken
Geplaatst: 14 aug 2010 11:28
door Wim Ros
Hi,
Mijn ervaring is dat het allemaal wel meevalt, het materiaal rijdt er perfect door. Er is alleen een maar, het moet wel netjes neergelegt zijn,en dus goed op elkaar aansluiten.
Alle stomers en treinstellen gaan er dan perfect door.
Mvg
Wim.