MTB ČSD T448
Geplaatst: 02 aug 2024 12:36
MTB ČSD T448
Tijdens de Intermodellbau 2024 in Dortmund maakte ik kennis met de voor mij onbekende modeltrein firma MTB uit Tsjechië. Zij produceren, ten opzichte van de grote modeltrein merken, een beperkte oplage modeltreinen in de schalen N, TT en H0.
Voor ons zijn natuurlijk de modellen in schaal N interessant. Dit omvat tot op heden modellen van de Tsjechische spoorwegen ČSD, en betreft diesellocomotieven van de series T750, T478.1, T466.2 en T458.1, en varianten daarop.
Ik had een beetje spijt dat ik niet op de beursaanbieding in ging, want die was zeer scherp geprijsd, maar was nieuwsgierig genoeg om via Menzels Lokschuppen & Töff Töff GmbH in Düsseldorf een model aan te schaffen van de ČSD serie diesellocomotief 740 (742, ex T448, T446.2). Service van Menzels Lokschuppen als vanouds prima, en na ongeveer een week was ik eigenaar van deze diesellocomotief.
Het origineel:
De dieselelektrische locomotieven van de serie 740 (ex. T448), gebouwd in Tsjecho-Slowakije door KCKD in Praag van1970 tot1977, werd geproduceerd in een serie van 640 exemplaren voor de behoeften van industriële aansluitingen en de export naar Polen. Van deze serie werd een lichtere serie afgeleid voor de behoeften van de ČSD in 1977-1989. De serie 742 (ex. T466.2) was afgeleid van deze serie en werd geproduceerd van 1977 tot 1989 in een serie van 500 eenheden. Dankzij hun betrouwbaarheid en grote aantallen werden de locomotieven veel gebruikt en werden het de meest gebruikte machines van de ČSD en daarna ČD/ZSR in het goederenvervoer en af en toe in het passagiersvervoer. De locomotieven worden ook gebruikt door particuliere spoorwegondernemingen.
De T448 in schaal 1:1
Eerste indrukken:
De verpakking is prima, en gemaakt van hoogwaardig karton. De doos is voorzien van een plastic venster, en de locomotief zit verpakt tussen twee transparante plastic inlegstukken. Om de lak van de locomotief niet te beschadigen zit deze ingerold in een vel van zacht plastic. Bijgevoegd zit een gebruiksaanwijzing in het Tsjechisch en in het Duits. Er zitten geen extra accessoires bijgevoegd, maar wel een extra asje met antislip-bandje. Let wel op met het uitpakken, bij mijn model zat er één buffer los, die overigens weer snel ingestoken was. Pak de locomotief bij voorkeur uit boven een groot vel wit papier.
De locomotief zit goed verpakt in een kartonnen doos.
De detaillering is goed en de kwaliteit van de kunststof behuizing is onberispelijk. Er zitten apart ingezette raampjes in de cabine, die licht verdiept aangebracht zijn. Het hekwerk rondom de locomotief is van plastic, en zit daarom niet echt strak. Het plastic is van een half zachte kwaliteit waardoor het niet snel breekt. Ik had hier liever hekwerk van metaal gezien.
Het model is voorzien van baanschuivers, die eenvoudig los te schroeven zijn, afhankelijk van je voorkeur. Onderzijde van de locomotief, en de draaistellen, zijn voorzien van een vlakke bodemplaat. De opstap tredes zijn, opvallend, wel van metaal.
De locomotief zonder baanschuivers. Het hekwerk is van plastic, en zit daarom helaas niet strak langs de locomotief.
Vanuit een andere hoek, en nu met baanschuivers. Deze zijn er eenvoudig met schroeven aan te brengen.
Techniek:
De behuizing van kunststof zit strak, en eenvoudig te demonteren, op een metalen onderstel. Daar kunnen andere modelbouwfabrikanten een voorbeeld aan nemen. De verlichting valt ook direct op. Deze gaat al bij lage spanning aan en is goed zichtbaar. De verlichting wordt verzorgd door LED’s, en bij inzet op een analoge treinbaan, branden er afhankelijk van de rijrichting 3 witte lampen voor en 2 rode lampen achter. Mijn model is analoog en voorbereid op de inbouw van een Next18 DCC decoder. Deze is eenvoudig in te steken in een connector, er hoeft niet gesoldeerd te worden. Aangezien er alleen een motor en verlichting is ingebouwd had een NEM 651 decoder mijn inziens ook wel voldoende geweest (Mehano begrijpt dit beter).
Voor de aandrijving is een micro-motor verantwoordelijk, die gezien deze schaalgrootte, van een behoorlijk grote vliegwiel is voorzien. Aandrijving naar de draaistellen geschied door kunststof cardanassen, die behoorlijk lawaaierig zijn. Dat doet echt afbreuk aan de goede motor die is ingebouwd, en nauwelijks te horen is. De minimale boogstraal is 200 mm. Helaas geeft de gebruiksaanwijzing niet aan hoe je het asje met het antislip-bandje moet inbouwen. Dat is jammer, want ik vind het een goede zaak dat je de keuze heb om met of zonder antislip-bandjes te rijden. Inrijden is zeker noodzakelijk, maar reduceert het lawaai van de aandrijving niet helemaal.
De inwendige techniek van de locomotief. Alles top, behalve de lawaaierige aandrijving.
Conclusie:
Ik kan niet negatief zijn over dit model: het is goed gebouwd, detaillering en techniek is van deze tijd. Bovendien ondersteun ik dit soort initiatieven, en MTB verrijkt ons zeker met enige modellen die bij ons in het westen nauwelijks bekend zijn.
Mijn inziens zijn er wel enige punten die aandacht verdienen, of verbeterd moeten worden:
— Een minimale boogstraal van 200 mm voor een rangeerlocomotief vind ik (persoonlijk) te groot. Een rangeerlocomotief moet zeker door een boogstraal van194,6 mm kunnen rijden (kleinste boogstraal van Minitrix). Een kenmerk van rangeerlocomotieven is dat zij vaak tussen gebouwen van industrieëele complexen moet wringen. Ik had met deze locomotief graag op mijn fotowissellijst treinbaan willen rijden, maar dat gaat helaas niet. Opmerkelijk is dan wel dat mijn “Ludmilla” (Minitrix 12589) daar geen enkele moeite mee heeft.
— Het hekwerk had ik graag van metaal gezien. Het huidige hekwerk van plastic doet helaas afbreuk op een voor de rest goed gedetailleerde locomotief.
— De aandrijftechniek moet echt verbeterd worden. Er is een uitstekende, bijna geruisloze, micro-motor ingebouwd, maar dit wordt bijna teniet gedaan door de lawaaierige aandrijving. Inrijden van de locomotief is zeker aan te bevelen, maar dat neemt niet compleet het lawaai weg. Bovendien begint de locomotief licht te wiebelen in krappe bochten.
Maar ook complimenten:
— Nog nooit zulke mooie verlichting gezien op een locomotief.
— Detaillering is, op het hekwerk na, goed.
— Montage en demontage van de kap is makkelijk. DCC decoder inbouwen is eenvoudig, geen soldeerwerk nodig.
— En als liefhebber van diesellocomotieven, er is weer een leuk en uniek model erbij gekomen.
Tot slot:
Omdat deze gebruiksaanwijzing ook als PDF file beschikbaar was, heb ik ook een Nederlandse vertaling gemaakt, Bij interesse, neem contact met mij op. En als er tekstuele fouten of verbeteringen nodig zijn, neem contact met mij op! Dan zorg ik voor een update.
Contactgegevens:
Fabrikant: MTB, Segala group s.r.o
MTB-model
Website: https://mtb-model.com (website in Tsjechisch, Duits en Engels)
e-Mail: info@segala.cz
Adres: Moskevská 189, 10100 Praha 10, Tsjechië.
Telefoon: +420 606 630 307
Menzels Lokschuppen & Töff Töff GmbH
Website: https://www.menzels-lokschuppen.de
Website, direct naar MTB: https://www.menzels-lokschuppen.de/Nach-Hersteller/MTB/
E-Mail: contactformulier via website
Adres: Friedrichstraße 6, D-40217 Düsseldorf, Deutschland
Telefoon: +49 (0)2 11 - 37 33 28
Tijdens de Intermodellbau 2024 in Dortmund maakte ik kennis met de voor mij onbekende modeltrein firma MTB uit Tsjechië. Zij produceren, ten opzichte van de grote modeltrein merken, een beperkte oplage modeltreinen in de schalen N, TT en H0.
Voor ons zijn natuurlijk de modellen in schaal N interessant. Dit omvat tot op heden modellen van de Tsjechische spoorwegen ČSD, en betreft diesellocomotieven van de series T750, T478.1, T466.2 en T458.1, en varianten daarop.
Ik had een beetje spijt dat ik niet op de beursaanbieding in ging, want die was zeer scherp geprijsd, maar was nieuwsgierig genoeg om via Menzels Lokschuppen & Töff Töff GmbH in Düsseldorf een model aan te schaffen van de ČSD serie diesellocomotief 740 (742, ex T448, T446.2). Service van Menzels Lokschuppen als vanouds prima, en na ongeveer een week was ik eigenaar van deze diesellocomotief.
Het origineel:
De dieselelektrische locomotieven van de serie 740 (ex. T448), gebouwd in Tsjecho-Slowakije door KCKD in Praag van1970 tot1977, werd geproduceerd in een serie van 640 exemplaren voor de behoeften van industriële aansluitingen en de export naar Polen. Van deze serie werd een lichtere serie afgeleid voor de behoeften van de ČSD in 1977-1989. De serie 742 (ex. T466.2) was afgeleid van deze serie en werd geproduceerd van 1977 tot 1989 in een serie van 500 eenheden. Dankzij hun betrouwbaarheid en grote aantallen werden de locomotieven veel gebruikt en werden het de meest gebruikte machines van de ČSD en daarna ČD/ZSR in het goederenvervoer en af en toe in het passagiersvervoer. De locomotieven worden ook gebruikt door particuliere spoorwegondernemingen.
De T448 in schaal 1:1
Eerste indrukken:
De verpakking is prima, en gemaakt van hoogwaardig karton. De doos is voorzien van een plastic venster, en de locomotief zit verpakt tussen twee transparante plastic inlegstukken. Om de lak van de locomotief niet te beschadigen zit deze ingerold in een vel van zacht plastic. Bijgevoegd zit een gebruiksaanwijzing in het Tsjechisch en in het Duits. Er zitten geen extra accessoires bijgevoegd, maar wel een extra asje met antislip-bandje. Let wel op met het uitpakken, bij mijn model zat er één buffer los, die overigens weer snel ingestoken was. Pak de locomotief bij voorkeur uit boven een groot vel wit papier.
De locomotief zit goed verpakt in een kartonnen doos.
De detaillering is goed en de kwaliteit van de kunststof behuizing is onberispelijk. Er zitten apart ingezette raampjes in de cabine, die licht verdiept aangebracht zijn. Het hekwerk rondom de locomotief is van plastic, en zit daarom niet echt strak. Het plastic is van een half zachte kwaliteit waardoor het niet snel breekt. Ik had hier liever hekwerk van metaal gezien.
Het model is voorzien van baanschuivers, die eenvoudig los te schroeven zijn, afhankelijk van je voorkeur. Onderzijde van de locomotief, en de draaistellen, zijn voorzien van een vlakke bodemplaat. De opstap tredes zijn, opvallend, wel van metaal.
De locomotief zonder baanschuivers. Het hekwerk is van plastic, en zit daarom helaas niet strak langs de locomotief.
Vanuit een andere hoek, en nu met baanschuivers. Deze zijn er eenvoudig met schroeven aan te brengen.
Techniek:
De behuizing van kunststof zit strak, en eenvoudig te demonteren, op een metalen onderstel. Daar kunnen andere modelbouwfabrikanten een voorbeeld aan nemen. De verlichting valt ook direct op. Deze gaat al bij lage spanning aan en is goed zichtbaar. De verlichting wordt verzorgd door LED’s, en bij inzet op een analoge treinbaan, branden er afhankelijk van de rijrichting 3 witte lampen voor en 2 rode lampen achter. Mijn model is analoog en voorbereid op de inbouw van een Next18 DCC decoder. Deze is eenvoudig in te steken in een connector, er hoeft niet gesoldeerd te worden. Aangezien er alleen een motor en verlichting is ingebouwd had een NEM 651 decoder mijn inziens ook wel voldoende geweest (Mehano begrijpt dit beter).
Voor de aandrijving is een micro-motor verantwoordelijk, die gezien deze schaalgrootte, van een behoorlijk grote vliegwiel is voorzien. Aandrijving naar de draaistellen geschied door kunststof cardanassen, die behoorlijk lawaaierig zijn. Dat doet echt afbreuk aan de goede motor die is ingebouwd, en nauwelijks te horen is. De minimale boogstraal is 200 mm. Helaas geeft de gebruiksaanwijzing niet aan hoe je het asje met het antislip-bandje moet inbouwen. Dat is jammer, want ik vind het een goede zaak dat je de keuze heb om met of zonder antislip-bandjes te rijden. Inrijden is zeker noodzakelijk, maar reduceert het lawaai van de aandrijving niet helemaal.
De inwendige techniek van de locomotief. Alles top, behalve de lawaaierige aandrijving.
Conclusie:
Ik kan niet negatief zijn over dit model: het is goed gebouwd, detaillering en techniek is van deze tijd. Bovendien ondersteun ik dit soort initiatieven, en MTB verrijkt ons zeker met enige modellen die bij ons in het westen nauwelijks bekend zijn.
Mijn inziens zijn er wel enige punten die aandacht verdienen, of verbeterd moeten worden:
— Een minimale boogstraal van 200 mm voor een rangeerlocomotief vind ik (persoonlijk) te groot. Een rangeerlocomotief moet zeker door een boogstraal van194,6 mm kunnen rijden (kleinste boogstraal van Minitrix). Een kenmerk van rangeerlocomotieven is dat zij vaak tussen gebouwen van industrieëele complexen moet wringen. Ik had met deze locomotief graag op mijn fotowissellijst treinbaan willen rijden, maar dat gaat helaas niet. Opmerkelijk is dan wel dat mijn “Ludmilla” (Minitrix 12589) daar geen enkele moeite mee heeft.
— Het hekwerk had ik graag van metaal gezien. Het huidige hekwerk van plastic doet helaas afbreuk op een voor de rest goed gedetailleerde locomotief.
— De aandrijftechniek moet echt verbeterd worden. Er is een uitstekende, bijna geruisloze, micro-motor ingebouwd, maar dit wordt bijna teniet gedaan door de lawaaierige aandrijving. Inrijden van de locomotief is zeker aan te bevelen, maar dat neemt niet compleet het lawaai weg. Bovendien begint de locomotief licht te wiebelen in krappe bochten.
Maar ook complimenten:
— Nog nooit zulke mooie verlichting gezien op een locomotief.
— Detaillering is, op het hekwerk na, goed.
— Montage en demontage van de kap is makkelijk. DCC decoder inbouwen is eenvoudig, geen soldeerwerk nodig.
— En als liefhebber van diesellocomotieven, er is weer een leuk en uniek model erbij gekomen.
Tot slot:
Omdat deze gebruiksaanwijzing ook als PDF file beschikbaar was, heb ik ook een Nederlandse vertaling gemaakt, Bij interesse, neem contact met mij op. En als er tekstuele fouten of verbeteringen nodig zijn, neem contact met mij op! Dan zorg ik voor een update.
Contactgegevens:
Fabrikant: MTB, Segala group s.r.o
MTB-model
Website: https://mtb-model.com (website in Tsjechisch, Duits en Engels)
e-Mail: info@segala.cz
Adres: Moskevská 189, 10100 Praha 10, Tsjechië.
Telefoon: +420 606 630 307
Menzels Lokschuppen & Töff Töff GmbH
Website: https://www.menzels-lokschuppen.de
Website, direct naar MTB: https://www.menzels-lokschuppen.de/Nach-Hersteller/MTB/
E-Mail: contactformulier via website
Adres: Friedrichstraße 6, D-40217 Düsseldorf, Deutschland
Telefoon: +49 (0)2 11 - 37 33 28