wisselaandrijving conrad

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
stefan789
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 aug 2010 21:27

wisselaandrijving conrad

Bericht door stefan789 »

Hallo

Ik heb nu wisselaandrijving van minitrix, maar daat heb ik veel problemen mee.
Ze schakelen niet altijd om, dus ga ik ze misschien allemaal vervangen door
wissel aandrijving van conrad.
Mijn vraag is of iemand ervaring heeft me die aandrijving met eindafschakeling(219999 - 89)???

Stefan



schipper
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:45

Re: wisselaandrijving conrad

Bericht door schipper »

Hallo Stefan,

Deze wisselaandrijvingen werken goed. Zijn redelijk eenvoudig af te stellen als je ze eenmaal onder de tafel aangebracht hebt.
Heb je wissels waarvan het hartstuk gepolariseerd moet worden, dan kun je met deze aandrijvingen ook dit uitvoeren.
Ikzelf gebruik het analoge elektronische systeem van Mecktronics om mijn baan aan te sturen.
Om dan deze Conrad aandrijvingen toe te kunnen passen dien je 2 stuks relais 1 x OM of 1 X MAAK te grbuiken om de AC (wisselstroom) op de juiste motordraad te zetten om de aandrijving om te zetten.

Bij gebruik van deze aandrijving in combinatie met Peco wissels, is het aan te bevelen (ZEKER bij de Engelse wissels) om het veertje in de tong van de wissels te verwijderen en de dikke (meegeleverde) pen van de aandrijving te gebruiken.

Ik hoop dat je wat aan deze info hebt.

Groet, Schipper.



Onderwerp starter
stefan789
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 aug 2010 21:27

Re: wisselaandrijving conrad

Bericht door stefan789 »

Bedankt

Welke schaal rijd(t) je/u???

Stefan



Onderwerp starter
stefan789
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 aug 2010 21:27

Re: wisselaandrijving conrad

Bericht door stefan789 »

Zelf heb ik de viessmann wisseldecoder (voor magneetartikel).
Zou iemand me duidelijk kunnen uitleggen wat voor een hulpprintje ik
dan nodig heb!!???

Alvast heel erg bedankt.

Stefan



schipper
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:45

Re: wisselaandrijving conrad

Bericht door schipper »

Hallo Stefan,

Ikzelf rij HO (Roco-Line railmateriaal) maar help bij de elektronische aansturing van meerdere N-banen (maar ook HO) waar Conrad wisselaandrijvingen toegepast worden en zij echt goed functioneren. Het is een goed en goedkoop alternatief voor wisselaandrijvingen van de meeste modelspoormerken.
Als je deze Conrad aandrijvingen handmatig onder de knop bedient kun je ze als iedere andere wissel aansluiten.
Het systeem (analoog) van Mecktronics stuurt de wissels echter alleen met gelijkstroom aan en daarom pas ik daar 2 mini relais toe, welke door het systeem aangestuurd worden en ieder apart een van de wisselmotor draden van een wisselstroom (AC) kunnen voorzien omde wissel om te zetten.
Ik heb geen ervaring met digitaal en kan jou dan ook niet vertellen welk type relais je daarvoor eventueel zou moeten/kunnen toepassen.

Groet, Schipper



hucobo
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 okt 2010 09:24

Re: wisselaandrijving conrad

Bericht door hucobo »

Kijk bijvoorbeeld hier eens, http://www.youtube.com/watch?v=6_19tXA2 ... re=related. Zo heb ik het thuis uitgevoerd en daarna ook bij ons op de vereniging. Werkt heel goed. Veertjes kunnen gewoon blijven zitten, als het wissel net niet helemaal omgaat, dan zorgt het veertje voor extra contactdruk.

mvg
Hugo


Plaats reactie