Verweren betonbrug

Vraag maar raak!

Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 199
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Verweren betonbrug

Bericht door Eendenreetx »

Ik heb mijn zelfbouw bruggetje gemaakt van hout en dit ingesmeerd met concrete van AK products. Het resultaat vind ik zelf wat tegenvallen en vind het geheel erg grijs grijs. Hoe kan ik deze het beste verweren? Zwarte verf verdunnen?
Tips altijd welkom!


Groet Mike
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5227
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Verweren betonbrug

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Daar is zo weinig van te zeggen, laat even zien wat je nu hebt.

Ik zou in ieder geval niet met zwart beginnen want dat blijft je in de harde koude grijstinten hangen.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2031
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Verweren betonbrug

Bericht door Bjor »

Hier heb ik al eens in een ander draadje geschreven:
viewtopic.php?p=267172#p267172


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 199
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: Verweren betonbrug

Bericht door Eendenreetx »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Eendenreetx op 20 aug 2024 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.


Groet Mike
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5227
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Verweren betonbrug

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Goed zo daar kunnen we wat mee :Thumb .

Het is goed dat de basis kleur zo mooi licht is want nu kan je met washes nog alle kanten uit om de kleur op te bouwen. Ik zou beginnen met een warme bruingrijze stof kleur voor de wash. Daarmee kan je het effect laagje voor laag opbouwen tot je het gewenste effect hebt. Voor kleur variatie kan je ook grijstinten gebruiken die meer naar oker of olijf groen hangen.

Als je nog geen kant en klare washes voor dat doel hebt staan dan kan je dat goed mengen in lege dopjes of plastic borrel glaasjes. En google vooraf even naar foto's ter inspiratie en waarmee je de kleur kan vergelijken.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 199
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: Verweren betonbrug

Bericht door Eendenreetx »

Ik heb voor het eerst wat gestoeid met dust effect wash op het wegdeelte. Deze heb ik aangebracht met wat mixxen in white spirit. Gaat het op beton ook op dezelfde manier of kun je dat beter met dry brush doen omdat het daar iets specifieker moet gebeuren?


Groet Mike
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5227
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Verweren betonbrug

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik gebruik zelf alleen verf op water basis en ik meng m'n kleuren gewoon uit een paar basis kleuren.

Het aanbrengen van een wash is in de basis overal het zelfde, je moet alleen rekening houden met waar je wash heen vloeid. Daarnaast kan je het beter te dus als te sterk hebben want er kan altijd een extra wash overheen maar een te sterke wash weghalen gaat met verven op water basis niet echt.

Drybrushen is voor dit werk en het effect wat je wil bereiken niet geschikt.

Je kan ook altijd eerst nog een proefstukje maken.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Verweren betonbrug

Bericht door martindomburg »

Probeer zwarte wash te vermijden, bij gebouwen en wegen. Zwart is heel intens, waardoor je project sneller te donker word dan de bedoeling is. Het beste kan je niet donkerder gaan dan bruin. En wat hierboven genoemd werd, werk van licht naar donker.

Voor betonlook krijg ik vaak de beste resultaat met de basiskleur grijs, of medium grijs. Twijfel je over welke grijs?Merken zoals Ammo Mig en Vallejo hebben verven die betonkleur imiteren.

Daarna werk ik opbouwens met wat lichtdonkere washes op enamel basis. Dit heeft geen effect op acryl verf. Ook kan je olieverf sterk verdunnen, is wat korrelige maar geeft ook een mooi effect. Kleine laagjes tot je gaat twijfelen aan het resultaat. Dat isbhet punt dat je het goed moet laten drogen, anders doe je teveel.

Als het droog is kan je met lichte drybrush bijwerken. Denk bijvoorbeeld aan lichtgrijs om het donker wat te breken, en geel om zonweerkaatsing te simuleren. Vooral lichtblauw werkt mooi.

Beetje experimenteren wat je eigen smaak is.

Hier een voorbeeld van wat perrons in betonlook:
Afbeelding
Het eindresultaat

Afbeelding
Tijdens het aanbrengen van washes

Wegen zijn een ander verhaal, het ligt daarbij erg eraan wat voor type weg je maakt en welk land. Kijk maar eens buiten en je ziet nergens dezelfde kleur asfalt. Ook zijn sommige wegen schoon, andere sterk vervuild of versleten.

Een neutrale werkwijze die ik fijn vind werken:
1. Breng Faller wegdekverf aan, de kleur en structuur zijn vind ik erg mooi. Laat dit goed drogen
2. Breng belichtingen en details aan
3. Vernevel van hoogte (minstens 1 meter) zachtjes beige acrylverf met een spuitbus over het wegdek. Doe dit echt in kleine laagjes en plak eerst alles af rondom de weg.

Deze nevel geeft een mooi licht effect op het asfalt.

Je zou dan met een donkere drybrush of de kleur "Starship filth" kunnen drybrushen om wat rem en banden slijtage te simuleren.

Maar ook hier geld: Less is more

Afbeelding

Afbeelding

Een laatste tip:
Werk pas af als de scenery eromheen ook is aangebracht. Zodra de kleurenpallet veranderd, veranderen de kleuren van je weg ook mee. En bekijk het geheel eens met zonlicht of een daglicht lamp (>6000K). Dat doet ook veel, heel vaak zie je dan juist dat je eigenlijk te donker bent gegaan ;)

(Been there a lot)

Succes!



Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 199
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: Verweren betonbrug

Bericht door Eendenreetx »

Echt hele mooie foto's Martin!
Merk dat als beginner het bouwen en verven al een kunst om zich is, om daarna met washes of drybrush erover heen te gaan, voelt toch of je het geheel gaat verkloten en bang bent dat je het hele huisje of wegdek vern***t hebt.


Groet Mike
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Verweren betonbrug

Bericht door martindomburg »

Dan start je gewoon weer opnieuw 😅 opnieuwe basiskleur aanbrengen met wat primer en je start opnieuw.
Klinkt stoer, maar het is inderdaad allemaal eng in het begin.

Sleutel: Gebruikt de juiste producten voor het beste resultaat. Weathering producten zijn speciaal ontworpen voor snel en goed resultaat.

Ik ben ook echt geen meester in weatheren, maar al doende leert men veel. Mijn collega's zeggen altijd dat iets doen beter is als niets.

Je zou ook eens kunnen kijken naar weathering workshops. Marco Lievense geeft er 7 september een bij ons. Je kunt ook terecht bij Modelspoorgigant en Bentink Modelbouw. Die geven ook vele workshops.

In Rijswijk worden er op de BNLS stand ook veel workshops en demo's gegeven.



Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 199
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: Verweren betonbrug

Bericht door Eendenreetx »

Voor dat ik aan zoiets begin wil ik eerst zelf wat gestoeid hebben en ergens beetje jammer dat ik helemaal onderin het land woon. Nja zal de foto’s posten. Heb nu een knal oranje pannendak, die wil ik als eerste aanpakken.


Groet Mike
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3744
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Verweren betonbrug

Bericht door maarten »

Gewoon een paar keer proberen op een los (afval) stukje, tot je er een beetje gevoel voor krijgt.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Verweren betonbrug

Bericht door martindomburg »

Pannendak zoals ik die doe:

1. Inspuiten met matt varnisch (AMMO MIG TTH-110)
2. In de juiste basiskleur brengen grijs, antraciet of oranje (AMMO MIG R-1026)
3. Vervuilende wash aanbrengen (AMMO MIG R-2002 ), deze kan je het beste verdunnen zodat het mooi in de naden loopt met Enamel Ouderless Thinner (AMMO MIG 2018)
4. Na drogen breng je op strategische plekken een stipje Starship Filth OilBrush aan in diverse kleuren (AMMO MIG 3501/3505/3512/3513)
5. Direct met een tandvormige kwast en wat enamel thinner van boven naar beneden de stipjes naar onder uitstrijken (streaken)
6. Na drogen kan je eventueel met een make-up sponsje of kwast en wat thinner het dak van boven naar onder bewerken zodat alles wat overtollig is weghalen
7. Laatste stap is met drybrish verf Yellow, en grey accentueren (AMMO MIG 0601/0616/0624)

Het is best leuk om te doen, het staat ook met voorbeelden beschreven in de boeken van ammo MIG. Of bekijk even hun Youtube kanaal:
https://www.youtube.com/@AMMOofMIGJIMENEZ/videos



Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 199
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: Verweren betonbrug

Bericht door Eendenreetx »

Om eens te proberen, kan op de basis kleur van enamel verf een wet wash acryl op waterbasis?
En is het juist de bedoeling om de verf (welke dan ook enamel of acryl) meteen te mixen met water?
Of juist je kwast te dopen in thinner/water en dan in de verf.


Groet Mike
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3744
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Verweren betonbrug

Bericht door maarten »

Voor een wetwash is het de bedoeling dat de ondergrond goed droog is. Je wilt niet dat een en ander door elkaar gaat lopen, dan krijg je een een modder-mix van kleur.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5227
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Verweren betonbrug

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Je vorige verflaag moet in de meeste gevallen droog, behalve als je wetblending gaat doen waarmee je 2 natte kleuren verf door elkaar mengt om een vloeiende overgang van kleur a naar kleur b te creëren. Zie voor dat soort technieken het warhammer deel in het youtube topic( vooral tussen de vele hobby cheating video's van Vince Venturella zit heel veel nuttigs over kleuren en technieken).

De ondergrond voor je wash wil je vooral bij acrylverf je ondergrond wel vochtig of in sommmige gevallen nat hebben zodat je wash makkelijker uit vloeid. Kijk daarvoor vooral eens bij laser creation world.

Bij enamel verf kan je daarna vaak nog met verdunner je verf weer oplossen en verder verspreiden om vloeiende overgangen of vloei sporen te creëren. Zie daarvoor ook de video's van Sebb's 1zu87

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Verweren betonbrug

Bericht door martindomburg »

De vuistregel is dat enamel wel op acryl kan zonder aanpassing. Wil je acryl op enamel doen, dan eerst een varnish laag aanbrengen. Of de acryl even mengen met wat IPA.

Vergeten te vermelden:
Om wash mooi te laten vloeien gebruik ik een glossy varnish (TTH-114 van Ammo) acryl is een matte verf, en die structuur is grof en belemmerd het vloeien.

Glossy is glad en helpt juist het vloeien.


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3744
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Verweren betonbrug

Bericht door maarten »

Als je met acryl werkt dan helpt een klein druppeltje afwasmiddel in je potje wash om het mooi uit te laten vloeien. Dat breekt de oppervlaktespanning en laat het heel makkelijk vloeien. ;-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 199
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: Verweren betonbrug

Bericht door Eendenreetx »

martindomburg schreef: 27 aug 2024 22:39
Een neutrale werkwijze die ik fijn vind werken:
1. Breng Faller wegdekverf aan, de kleur en structuur zijn vind ik erg mooi.
Is dit de beton variant of de neutrale variant? Vind de ak variant veel te donker en alles is wel lichter te maken maar ga eens kijken naar de faller variant.


Groet Mike
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3744
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Verweren betonbrug

Bericht door maarten »

De Faller variant heb ik nog niet gezien, ik gebruik zelf Heki 6601. Die is niet te donker en met een rollertje makkelijk te verwerken. Deze verf is op acrylbasis, dus makkelijk te verdunnen met water en kwasten (rollertje!) schoonmaken is ook zo gebeurd.

Faller is nogal (te) zuinig met de productinformatie maar ik denk dat dit ook acrylverf is. Misschien zelfs wel hetzelfde spul. Wel is een flesje van Faller groter dan die van Heki. Niet dat de doorsnee N-rijder dit snel zal opmaken, maar toch. ;-)

Met poeders en/of drybrushen kun je het asfalt verweren naar smaak.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Verweren betonbrug

Bericht door martindomburg »

Eendenreetx schreef: 29 aug 2024 08:21
martindomburg schreef: 27 aug 2024 22:39
Een neutrale werkwijze die ik fijn vind werken:
1. Breng Faller wegdekverf aan, de kleur en structuur zijn vind ik erg mooi.
Is dit de beton variant of de neutrale variant? Vind de ak variant veel te donker en alles is wel lichter te maken maar ga eens kijken naar de faller variant.
De donkere, normale. De andere is betonkleur. Hier zie je het verschil na weathering. Links gewoon asfalt kleur, rechts de betonkleur. Al was die eerste echt een soort llvan wittig grijs. Na washes en drybrushes werd het mooier.

Afbeelding



Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 199
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: Verweren betonbrug

Bericht door Eendenreetx »

Ziet er goed uit. Als ik die faller acryl wegenverf over mijn AK8016 met enamel washes wil aanbrengen, moet ik hem dus eerst primeren?

Ben gisteren begonnen met wat dry brushen van de tilly models gevels maar vind het geheel wat flets ogen. Natuurlijk steekt de oranje dak nog af. Sommige vegen zat er net iets teveel verf aan maar daar leren we van. Dan plaatsen we deze huisjes maar uit het zicht. De ramen moeten nog wat beter uitgevijlt worden en de kozijnen, lateien en boeien nog schilderen.

Iemand een idee hoe ik de gevel iets voller krijg met drybrush? Voor mijn idee was meteen in de rood/bruine kleur verven beter geweest ipv lichtgrijs. Daarna de voegen vullen ipv andersom.

Afbeelding

Afbeelding


Groet Mike
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Verweren betonbrug

Bericht door martindomburg »

Meestal brengen we eerst de gevel op kleur, daarna gaan we voegen en dan pas washen of drybrushen.

Voegen kan op veel verschillende manieren, voor schaal N werkt de oilbrush methode vind ik het beste. Die heb ik van Marco Lievense geleerd.

Note: Dit model is trouwens niet op kleur gebracht, bij dit project wilde de klant en basis weathering.

Afbeelding

Stap 1: doe wat oilbrush Grey in een pallet
Stap2: verdun dit met ouderless thinner tot het echt goed van je kwast vloeit
Stap 3: met een dunne kwast aanbrengen, en laat het echt de voeg inlopen door capillaire werking.
Ziet er goed uit. Als ik die faller acryl wegenverf over mijn AK8016 met enamel washes wil aanbrengen, moet ik hem dus eerst primeren?
Ja dat is absoluut slim om te doen. Dan hecht de verf beter.
Iemand een idee hoe ik de gevel iets voller krijg met drybrush? Voor mijn idee was meteen in de rood/bruine kleur verven beter geweest ipv lichtgrijs. Daarna de voegen vullen ipv andersom
Eerst licht drybrushen met een donkere kleur bruin, daarna nog een keer met steunkleur, daarna met een heel klein beetje geel strelend accentueren.

Wat voorbeelden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 199
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: Verweren betonbrug

Bericht door Eendenreetx »

Dank ik heb besloten de muren eerst opnieuw te verven in de juiste kleur.


Groet Mike

jw82
Berichten: 339
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: Verweren betonbrug

Bericht door jw82 »

ik heb besloten de muren eerst opnieuw te verven in de juiste kleur.
Dat is natuurlijk een prima besluit.

Ik heb toentertijd bij mijn eerste Tilly Model ook hun instructie gevolgd, dus eerst de voegkleur als basis en daarna drybrushen. Het verraste mij toen eigenlijk tov. de methode zoals Martin deze beschrijft (en ik daarvoor ook vaak gebruikt had): viewtopic.php?p=251845#p251845.

Dus later bij mijn goederenstation dit ook wel naar tevredenheid gedaan, eerst hele model in grijze primer en daarna met baksteenkleuren gedrybrushed (goed te zien op eerste foto van deze post: viewtopic.php?p=260682#p260682). Je moet het inderdaad wel wat steviger aanzetten dan je bij normaal drybrushen doet (wat dient om te 'highlighten'). Maar vooral de manier van werken (techniek) waarbij je de diepere lagen (voegen) niet raakt tov. het normale verven is wat je moet overnemen van het drybryshen.

Zo leiden er vele wegen naar Rome...proberen en proberen. En doorgaan met wat je het beste bevalt! Succes!

PS. Dit is in ieder geval een leerzaam draadje geworden met al die informatie & tips!


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam
Plaats reactie