Boterhammendoos treinbaan
Geplaatst: 23 aug 2024 00:09
Boterhammendoos treinbaan
Ik ben altijd blij dat dit forum “N-Spoorforum” heet en geen “N-Modelspoorforum”. Dat geeft ruimte voor wat luchtigere onderwerpen.
Zoals enkele van u inmiddels al weten, ben ik in het dagelijks leven buschauffeur. Dat brengt je naar buitenlandse bestemmingen, maar ook met de Formule 1 in Zandvoort ben ik enige dagen in een hotel gestationeerd.
Meestal zorg ik er voor dat ik dan wat tijdschriften over (model)treinen bij mij heb, maar soms mis je de treinbaan thuis ook. In mijn koffer blijft er meestal een stukje ruimte over ter grootte van een boterhammendoos, en dat bracht mij op een idee. N-spoor is niet zo groot, en zou er een kleine treinbaan meegenomen kunnen worden? Dat moet dan wel eenvoudig op te bouwen zijn.
——> 0 <——
Rails
Over eenvoudig opbouwen gesproken, modelrails volstaat in dit geval niet. Je hebt stevige rails nodig, die ook betrouwbaar moet zijn met de stroomvoorziening. Mijn keuze viel op Kato rails. Een goed alternatief zou nog Bachmann E-Z Track kunnen zijn, maar dat is helaas in Nederland lastig verkrijgbaar. Bovendien heeft Kato net iets betere connectors. Mijn keuze viel op bochten met een radius van 216 mm (20-170), aangevuld met een aansluitrail van 64 mm, 1 rechte rail van 64 mm en 2 van 124 mm. Er zijn krappere bochten, maar dan wordt de keuze van materieel erg beperkt.
Jammer dat Kato niet zo’n leuke brug heeft met rood zwaailicht.
Materieel
Dat is lastig in dit digitale tijdperk, want de enorme keuze die er was in kleine 3-assige locomotieven is na het analoge tijdperk erg beperkt geworden. Op de beurs in Houten vond ik Fleischmann 7035, een 4-asser die met krappe bochten geen moeite heeft, en aan de voorzijde van een A-frontsein is voorzien. Gezelschap gehouden door 2 romantische personenrijtuigjes van Fleischmann, en soms van enige aanwinsten die ik onderweg koop.
Ik zoek op mijn verblijfadres altijd of er een modeltrein winkel in de buurt is.
Stroomvoorziening
Op dit punt is het vervelend dat in een Verenigd Europa niet beslist kan worden over zoiets simpels als een stopcontact. En dan is het nog de vraag waar in een hotelkamer een stroompunt is voorzien. Bovendien is een modeltrein trafo meenemen niet handig.
De keuze viel daarom op een batterijen houder, en dat is ook niet zo eenvoudig. Ik hoopte op eBay een batterijen houder te vinden uit een Märklin Z Fun Set, maar dat viel tegen, ondanks dat deze ook in enige Minitrix beginsets is terug te vinden. Kom je terecht op “good old” Lima, dat echt een specialist is op het gebied van budget treinen. Eerst was dat batterijen houder 012A, maar hierin gaan C batterijen, en die zijn lastig verkrijgbaar. Tegenwoordig gaat er een Lima batterijen houder 012 mee, voor twee platte batterijen. Ook lastig verkrijgbaar, maar er zijn adapters in de vorm van een platte batterij waarin drie AA batterijen passen. En AA batterijen zijn algemeen goed verkrijgbaar. De vele losse contacten maken e.e.a. wel onbetrouwbaar. Ondertussen zoek ik naar een betere oplossing.
Aan de batterijen houder heb ik een Tamiya mini-connector gemaakt, die past op de Kato aansluitrail. Eenvoudig, en hier wel een betrouwbare verbinding.
Nadeel van de Lima batterijen houders is dat je ze alleen aan en uit kan zetten. De snelheid regelen zit er niet in.
Scenery
Meestal niets, of van alles wat ik aan souveniertjes en materiaal kan vinden.
Ik heb ook één avond allemaal bootjes gevouwen van een notitieblokje, inspiratie was niet zo moeilijk, met de Rijn om de hoek in Düsseldorf.
De complete treinbaan, verpakt in een boterhammen doos.
NH-Hotel in Düsseldorf. Inmiddels is de ervaring dat een boogstraal van 216 mm een mooie maat is.
Sommige waarschuwing bordjes begrijp ik niet…..
Rondje Van der Valk, Schiphol.
Tot slot: IBIS budget hotel, met lokale scenery. De aanwinst achter de locomotief heb ik gekocht bij Harlaar. Met het GVB goed te bereiken.
Ik ben altijd blij dat dit forum “N-Spoorforum” heet en geen “N-Modelspoorforum”. Dat geeft ruimte voor wat luchtigere onderwerpen.
Zoals enkele van u inmiddels al weten, ben ik in het dagelijks leven buschauffeur. Dat brengt je naar buitenlandse bestemmingen, maar ook met de Formule 1 in Zandvoort ben ik enige dagen in een hotel gestationeerd.
Meestal zorg ik er voor dat ik dan wat tijdschriften over (model)treinen bij mij heb, maar soms mis je de treinbaan thuis ook. In mijn koffer blijft er meestal een stukje ruimte over ter grootte van een boterhammendoos, en dat bracht mij op een idee. N-spoor is niet zo groot, en zou er een kleine treinbaan meegenomen kunnen worden? Dat moet dan wel eenvoudig op te bouwen zijn.
——> 0 <——
Rails
Over eenvoudig opbouwen gesproken, modelrails volstaat in dit geval niet. Je hebt stevige rails nodig, die ook betrouwbaar moet zijn met de stroomvoorziening. Mijn keuze viel op Kato rails. Een goed alternatief zou nog Bachmann E-Z Track kunnen zijn, maar dat is helaas in Nederland lastig verkrijgbaar. Bovendien heeft Kato net iets betere connectors. Mijn keuze viel op bochten met een radius van 216 mm (20-170), aangevuld met een aansluitrail van 64 mm, 1 rechte rail van 64 mm en 2 van 124 mm. Er zijn krappere bochten, maar dan wordt de keuze van materieel erg beperkt.
Jammer dat Kato niet zo’n leuke brug heeft met rood zwaailicht.
Materieel
Dat is lastig in dit digitale tijdperk, want de enorme keuze die er was in kleine 3-assige locomotieven is na het analoge tijdperk erg beperkt geworden. Op de beurs in Houten vond ik Fleischmann 7035, een 4-asser die met krappe bochten geen moeite heeft, en aan de voorzijde van een A-frontsein is voorzien. Gezelschap gehouden door 2 romantische personenrijtuigjes van Fleischmann, en soms van enige aanwinsten die ik onderweg koop.
Ik zoek op mijn verblijfadres altijd of er een modeltrein winkel in de buurt is.
Stroomvoorziening
Op dit punt is het vervelend dat in een Verenigd Europa niet beslist kan worden over zoiets simpels als een stopcontact. En dan is het nog de vraag waar in een hotelkamer een stroompunt is voorzien. Bovendien is een modeltrein trafo meenemen niet handig.
De keuze viel daarom op een batterijen houder, en dat is ook niet zo eenvoudig. Ik hoopte op eBay een batterijen houder te vinden uit een Märklin Z Fun Set, maar dat viel tegen, ondanks dat deze ook in enige Minitrix beginsets is terug te vinden. Kom je terecht op “good old” Lima, dat echt een specialist is op het gebied van budget treinen. Eerst was dat batterijen houder 012A, maar hierin gaan C batterijen, en die zijn lastig verkrijgbaar. Tegenwoordig gaat er een Lima batterijen houder 012 mee, voor twee platte batterijen. Ook lastig verkrijgbaar, maar er zijn adapters in de vorm van een platte batterij waarin drie AA batterijen passen. En AA batterijen zijn algemeen goed verkrijgbaar. De vele losse contacten maken e.e.a. wel onbetrouwbaar. Ondertussen zoek ik naar een betere oplossing.
Aan de batterijen houder heb ik een Tamiya mini-connector gemaakt, die past op de Kato aansluitrail. Eenvoudig, en hier wel een betrouwbare verbinding.
Nadeel van de Lima batterijen houders is dat je ze alleen aan en uit kan zetten. De snelheid regelen zit er niet in.
Scenery
Meestal niets, of van alles wat ik aan souveniertjes en materiaal kan vinden.
Ik heb ook één avond allemaal bootjes gevouwen van een notitieblokje, inspiratie was niet zo moeilijk, met de Rijn om de hoek in Düsseldorf.
De complete treinbaan, verpakt in een boterhammen doos.
NH-Hotel in Düsseldorf. Inmiddels is de ervaring dat een boogstraal van 216 mm een mooie maat is.
Sommige waarschuwing bordjes begrijp ik niet…..
Rondje Van der Valk, Schiphol.
Tot slot: IBIS budget hotel, met lokale scenery. De aanwinst achter de locomotief heb ik gekocht bij Harlaar. Met het GVB goed te bereiken.