Baanplan
Baanplan
Hallo iedereen, ik ben Hans en zou graag terug beginnen met een modelspoorbaan.
ik ben nu begonnen met het ontwerp van een schaduwstation in railmodeller pro.
Graag zou ik van jullie feedback krijgen van mijn eerste ontwerp.
ik ben nu begonnen met het ontwerp van een schaduwstation in railmodeller pro.
Graag zou ik van jullie feedback krijgen van mijn eerste ontwerp.
Re: Baanplan
ik zou -altijd- een (klein) stukje recht doen tussen een bocht en een wissel ...
Voor de rest een goed rechttoe rechtaan schaduwstation voor getrokken treinen.
Als je ook (eventueel in de toekomst) aan trekduw wilt doen dan mist er nog niets...
Guus
Voor de rest een goed rechttoe rechtaan schaduwstation voor getrokken treinen.
Als je ook (eventueel in de toekomst) aan trekduw wilt doen dan mist er nog niets...
Guus
Re: Baanplan
Goed zo ... is al beter !
Een dappere poging om trek duw verkeer mogelijk te maken ...
Als ik je pijltjes volg rij je rechts (dus nederlands of duits) .. en kun je bijvoorbeeld een geduwde trein op 1 van de 2 kopsporen parkeren.
Na afloop van de wachttijd is het een getrokken trein, die eigenlijk via het rechterspoor weer naar boven zou moeten, daarvoor heb je ergens in de lus een overloop nodig. Die is er niet, dus je al 'tegen het verkeer in' / 'over hetzelfde spoor waarover je naar beneden kwam' weer naar boven moeten
Guus
Een dappere poging om trek duw verkeer mogelijk te maken ...
Als ik je pijltjes volg rij je rechts (dus nederlands of duits) .. en kun je bijvoorbeeld een geduwde trein op 1 van de 2 kopsporen parkeren.
Na afloop van de wachttijd is het een getrokken trein, die eigenlijk via het rechterspoor weer naar boven zou moeten, daarvoor heb je ergens in de lus een overloop nodig. Die is er niet, dus je al 'tegen het verkeer in' / 'over hetzelfde spoor waarover je naar beneden kwam' weer naar boven moeten
Guus
Laatst gewijzigd door piksov op 04 sep 2024 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Baanplan
Je maakt het wel heel ingewikkeld. Zou ik niet doen.
Als je links de tweede rechter wissel naar rechts vervangt door een wissel naar links, krijg je ook mogelijkheid lange sporen toe te voegen. Eventueel doe je hetzelfde rechts.
Als je links de tweede rechter wissel naar rechts vervangt door een wissel naar links, krijg je ook mogelijkheid lange sporen toe te voegen. Eventueel doe je hetzelfde rechts.
Re: Baanplan
kijk hier eens
Volgens mij kun je die 2 verbindinngen in het rechte spoor bovenin (rood in mijn tekening) vergeten.
Als je ze ergens voor hebt verzonnen moet je ze natuurlijk laten zitten.
Dan heb je 2 mogelijkheden, het groene kopspoor of de gele kopsporen.
Ik heb zelf de gele variant, dan hoeven je trek duw treinen niet helemaal door de lus aan de rechterkant.
De gele wisselverbinding links onderin gebruik je dan om naar de gele kopsporen te gaan aan de rechterkant, even kijken of die lang genoeg zijn
Je kan ook de groene variant doen, dan moeten de treinen eerst door de lus van je schaduwstation om op de groene opstelsporen te komen
Na de wachttijd keren je treinen en gaan weer door de lus van je schaduwstation en wisselen bij de groene verbinding naar het rechterspoor
(eigenlijk moet de groene verbinding onderin op de plek van de gele verbinding (dus net voor je schaduwstation....)
Guus
Volgens mij kun je die 2 verbindinngen in het rechte spoor bovenin (rood in mijn tekening) vergeten.
Als je ze ergens voor hebt verzonnen moet je ze natuurlijk laten zitten.
Dan heb je 2 mogelijkheden, het groene kopspoor of de gele kopsporen.
Ik heb zelf de gele variant, dan hoeven je trek duw treinen niet helemaal door de lus aan de rechterkant.
De gele wisselverbinding links onderin gebruik je dan om naar de gele kopsporen te gaan aan de rechterkant, even kijken of die lang genoeg zijn
Je kan ook de groene variant doen, dan moeten de treinen eerst door de lus van je schaduwstation om op de groene opstelsporen te komen
Na de wachttijd keren je treinen en gaan weer door de lus van je schaduwstation en wisselen bij de groene verbinding naar het rechterspoor
(eigenlijk moet de groene verbinding onderin op de plek van de gele verbinding (dus net voor je schaduwstation....)
Guus
Re: Baanplan
En nog een suggestie:
Je hebt juist de ruimte in de keerlus voor een aantal lange kopsporen. En door de wissels zo neer te leggen als in onderstaand plaatje, heb je minder conflicten tussen de treinen. Er kan bijvoorbeeld een trein naar een kopspoor rijden terwijl een getrokken trein vertrekt van de andere sporen.
Je hebt juist de ruimte in de keerlus voor een aantal lange kopsporen. En door de wissels zo neer te leggen als in onderstaand plaatje, heb je minder conflicten tussen de treinen. Er kan bijvoorbeeld een trein naar een kopspoor rijden terwijl een getrokken trein vertrekt van de andere sporen.
(Arjan) Martin
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5932
Thema: Duits omstreeks 1990 - TrainController Zilver - Z21 - S88 via Intellibox
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5932
Thema: Duits omstreeks 1990 - TrainController Zilver - Z21 - S88 via Intellibox
Re: Baanplan
Hans.
Om kortsluiting te voorkomen kan je het hele rode gedeelte behalve het omloopspoor naar de schaduwsporen voeden via een
Keerlus module.
Die poolt automatisch de railspanning om.
Om kortsluiting te voorkomen kan je het hele rode gedeelte behalve het omloopspoor naar de schaduwsporen voeden via een
Keerlus module.
Die poolt automatisch de railspanning om.
Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst
( spoor-n - selectrix - koploper - decoder-63 )
Piet Rehorst
( spoor-n - selectrix - koploper - decoder-63 )
Re: Baanplan
Hans,
Om die mogelijke kortsluiting te voorkomen is er een oplossing zonder complete keerlusmodule.
Je kunt een dubbelpolige schakelaar koppelen aan de wissel in de cirkel.
Dat koppelen kan direct aan de aandrijving of in vorm van een relais dat gelijk met de wissel geschakeld wordt.
In de sporen omhoog naar het zichtbare deel moet je wel ergens een keerlusmodule blijven gebruiken.
Groetjes,
Rob
Om die mogelijke kortsluiting te voorkomen is er een oplossing zonder complete keerlusmodule.
Je kunt een dubbelpolige schakelaar koppelen aan de wissel in de cirkel.
Dat koppelen kan direct aan de aandrijving of in vorm van een relais dat gelijk met de wissel geschakeld wordt.
In de sporen omhoog naar het zichtbare deel moet je wel ergens een keerlusmodule blijven gebruiken.
Groetjes,
Rob
Re: Baanplan
Roba.
De schakeling die jij voorstelt is mogelijk als je analoog rijd.
Als je digitaal rijd zal je voor iedere sectie een schakelaar moeten hebben en dat zijn er met 3 sporen minimaal 6 schakelingen en 1 voor de wisslstraat.
De schakeling die jij voorstelt is mogelijk als je analoog rijd.
Als je digitaal rijd zal je voor iedere sectie een schakelaar moeten hebben en dat zijn er met 3 sporen minimaal 6 schakelingen en 1 voor de wisslstraat.
Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst
( spoor-n - selectrix - koploper - decoder-63 )
Piet Rehorst
( spoor-n - selectrix - koploper - decoder-63 )
Re: Baanplan
er zijn goede ideeën bij.
het is wel de bedoeling dat ik digitaal ga rijden.
ik heb voor de sporen in de keerlus gekozen omdat die dan lang zijn.
het is wel de bedoeling dat ik digitaal ga rijden.
ik heb voor de sporen in de keerlus gekozen omdat die dan lang zijn.
Re: Baanplan
ben ondertussen nog wat aan het tekenen geweest:
groen = paradebaan 1 stijgt van 12 naar 25 cm
blauw = station ligt niveau + 25 cm
geel = bovenbaan/paradebaan 2 stijgt naar 35 cm
Wat vinden jullie ervan, is dit wat overdreven?
met de gele baan weet ik nog niet zo goed waar naartoe, ik had gedacht deze op een lager niveau te laten keren
of zou ik nog een top baan bijleggen vertrekkende vanaf het station en stijgend naar + 50 cm.
het lege gedeelte onderaan links zou ik een industriegebied willen aanleggen.
groen = paradebaan 1 stijgt van 12 naar 25 cm
blauw = station ligt niveau + 25 cm
geel = bovenbaan/paradebaan 2 stijgt naar 35 cm
Wat vinden jullie ervan, is dit wat overdreven?
met de gele baan weet ik nog niet zo goed waar naartoe, ik had gedacht deze op een lager niveau te laten keren
of zou ik nog een top baan bijleggen vertrekkende vanaf het station en stijgend naar + 50 cm.
het lege gedeelte onderaan links zou ik een industriegebied willen aanleggen.
-
- Berichten: 542
- Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10
Re: Baanplan
Groen geeft een helling van tegen de 3% als ik zo inschat.
Vind niet elke ( lange) trein leuk. Ik zou proberen wat minder hoog te maken. Maar ik weet niet wat de beoogde 25cm hoogte dicteert.
Het lijkt mij dat je die 50cm niet gaat halen met een redelijk stijgingspercentage.
Vind niet elke ( lange) trein leuk. Ik zou proberen wat minder hoog te maken. Maar ik weet niet wat de beoogde 25cm hoogte dicteert.
Het lijkt mij dat je die 50cm niet gaat halen met een redelijk stijgingspercentage.
-
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Baanplan
Perron 2 weghalen, dan kan de trein passeren zonder door het station te gaan.
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm