Planning Rothenburg II
Planning Rothenburg II
In mijn bouwdraadje had ik al aangegeven dat ik ga verhuizen en daar meer ruimte heb voor de modelbaan. Ofwel de zolder ofwel een kamer.
Gistermiddag dacht ik "laat ik eens kijken wat er op de zolder mogelijk is." Best veel. Ik heb op basis van de plattegrond en de foto's op funda de ruimte ingeschat. De benutbare ruimte (1,5 meter en hoger) is ongeveer de grootte van het papier op de afbeelding. Wel moet ik rekening houden met trapgat, cv-ketel en een spant (in het midden van de zolder). Daarom kan ik in het midden niet de volle breedte gebruiken. Er is ruimte voor een U-vormige baan. De lange poot is 5 meter, de korte poot 3,80 en de breedte is 3,30. Maten kunnen in werkelijkheid nog wat krapper of ruimer uitkomen. Daarom ben ik nog niet in een softwareprogramma aan het tekenen geweest, maar heb eerst ouderwets op papier het concept getekend.
Ik moet wel zeggen dat ik nadat ik het getekend had, ik dacht "waaaahh, dat krijg ik nooooit af." Dus ik weet het nog niet zo. Sowieso gaat het nog zeker een half jaar duren voordat ik er weer tijd voor heb. Ik heb dus nog tijd om na te denken.
Station is het huidige station met wat aanpassingen (verlengd aan de rechter(/boven)kant en spoortje toegevoegd). Het is een rondgaande dubbelsporige baan. Veel rijlengte. Geen schaduwstation, maar bovengrondse opstelsporen (in de lange poot) met 2x 6 of 7 sporen van 1,8 tot 2 m (hangt een beetje af hoe het uitkomt). Lange treinen zijn dus mogelijk. In de korte poot ruimte voor wat industrie of haven met spooraansluiting oid.
Volgens mij zitten er drie keerlussen in. Helemaal onderaan op de afbeelding (van +2 naar +5). Van de poot rechts naar het station (+4 naar +10). En helemaal bovenin (achter de hellingbaan). De keerlussen heb ik rood gemarkeerd. De keerlussen geven veel rijmogelijkheden.
Eerst dacht ik dat op de uiteinden van de poot ook nog een keerlusprobleem was, maar bij nader is dat gewoon de rondgaande baan. Die heb ik groen gemarkeerd.
Bij de aftakking van het industriespoor is geen keerlusprobleem. Of je die neemt of over het hoofdspoor, kom je op hetzelfde punt ui (paars gemarkeerd).
De hellingen zijn allemaal vrij lui. Volgens mij allemaal 1,5% of minder. De bogen zijn volgens mij allemaal minstens 30 cm.
Gestreept is ondergronds. Rijrichting is rechts.
Plaatje van de zolder (van funda):
Gistermiddag dacht ik "laat ik eens kijken wat er op de zolder mogelijk is." Best veel. Ik heb op basis van de plattegrond en de foto's op funda de ruimte ingeschat. De benutbare ruimte (1,5 meter en hoger) is ongeveer de grootte van het papier op de afbeelding. Wel moet ik rekening houden met trapgat, cv-ketel en een spant (in het midden van de zolder). Daarom kan ik in het midden niet de volle breedte gebruiken. Er is ruimte voor een U-vormige baan. De lange poot is 5 meter, de korte poot 3,80 en de breedte is 3,30. Maten kunnen in werkelijkheid nog wat krapper of ruimer uitkomen. Daarom ben ik nog niet in een softwareprogramma aan het tekenen geweest, maar heb eerst ouderwets op papier het concept getekend.
Ik moet wel zeggen dat ik nadat ik het getekend had, ik dacht "waaaahh, dat krijg ik nooooit af." Dus ik weet het nog niet zo. Sowieso gaat het nog zeker een half jaar duren voordat ik er weer tijd voor heb. Ik heb dus nog tijd om na te denken.
Station is het huidige station met wat aanpassingen (verlengd aan de rechter(/boven)kant en spoortje toegevoegd). Het is een rondgaande dubbelsporige baan. Veel rijlengte. Geen schaduwstation, maar bovengrondse opstelsporen (in de lange poot) met 2x 6 of 7 sporen van 1,8 tot 2 m (hangt een beetje af hoe het uitkomt). Lange treinen zijn dus mogelijk. In de korte poot ruimte voor wat industrie of haven met spooraansluiting oid.
Volgens mij zitten er drie keerlussen in. Helemaal onderaan op de afbeelding (van +2 naar +5). Van de poot rechts naar het station (+4 naar +10). En helemaal bovenin (achter de hellingbaan). De keerlussen heb ik rood gemarkeerd. De keerlussen geven veel rijmogelijkheden.
Eerst dacht ik dat op de uiteinden van de poot ook nog een keerlusprobleem was, maar bij nader is dat gewoon de rondgaande baan. Die heb ik groen gemarkeerd.
Bij de aftakking van het industriespoor is geen keerlusprobleem. Of je die neemt of over het hoofdspoor, kom je op hetzelfde punt ui (paars gemarkeerd).
De hellingen zijn allemaal vrij lui. Volgens mij allemaal 1,5% of minder. De bogen zijn volgens mij allemaal minstens 30 cm.
Gestreept is ondergronds. Rijrichting is rechts.
Plaatje van de zolder (van funda):
Re: Planning Rothenburg II
Ik zie dat de hellingbaan achterin 2,5% is. Dat vind ik nog net wat te veel, maar is op te lossen door het station iets lager te leggen (+9 ipv +10), en in de boog op de poot van de U alvast wat 1 of 2 cm omhoog te gaan. Dan kom ik op 2% of minder uit.Volgens mij allemaal 1,5% of minder.
-
- Berichten: 1128
- Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
- Locatie: A'dam
Re: Planning Rothenburg II
Prachtige ruimte hoor! Misschien kun je de bouw in een paar fases doen ipv alles in 1 keer? En dan bijvoorbeeld een tijdelijke keerlus aan de andere kant voor de sporen die je dan vervangt voor je vervolg plan. Wil je dit rijden met computer automatisering of gewoon analoog?
Groet, Erik
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
Re: Planning Rothenburg II
Dat is wel een goed idee. Ik zou b.v. de korte poot en het station eerst kunnen doen (station is toch al grotendeels klaar). En dan de opstelsporen later.erik-n-fan schreef: ↑28 sep 2024 17:01 En dan bijvoorbeeld een tijdelijke keerlus aan de andere kant voor de sporen die je dan vervangt voor je vervolg plan.
Ik rijd nu digitaal, maar zonder computer. Dat gaat het waarschijnlijk weer worden.Wil je dit rijden met computer automatisering of gewoon analoog?
-
- Berichten: 1276
- Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
- Locatie: Rotherham (UK)
Re: Planning Rothenburg II
Lekkere ruimte voor de nieuwe baan Wim!
Ik ben een paar jaar geleden overgestapt naar digitaal. Ik ben nu iTrain aan het leren. Wel mooi hoor. Zou het aanbevelen.
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Re: Planning Rothenburg II
Vrijdag krijg (/koop)* ik de sleutels en volgende week ben ik vrij. Naast klussen kan ik dan de ruimte eens precies opmeten.
Ik heb ook wel eens met Itrain en/of Traincontroller geëxperimenteerd, maar ik zit al veel te veel achter een computer, dus heb wat minder zin om er ook nog achter te zitten als ik met treinen ga rijden. Aan de ene kant lijkt het me wel leuk om treinen achter elkaar te zien rijden. Aan de andere kant geen zin in nog meer schermen.
* Tenslotte moet ik een bedrag ophoesten om de sleutels daadwerkelijk in handen te krijgen, dus het is meer kopen dan krijgen.
Re: Planning Rothenburg II
Ik snap 't wel hoor wim.
Ik werk ook de hele dag achter een pc en kijk dus de hele dag naar schermen. Merk dat ik daar thuis dan toch wat minder zin in heb.
Mijn baan is wel zo aangelegd dat ik automatisch kan rijden, zelfs itrain met licentie geïnstalleerd. Alleen merk dat voor mij volstaat om met de hand (lees Z21 App en tablet) te rijden.
Ik zou wel de baan zo aanleggen dat automatisch rijden een optie is.
Ik gebruik servos voor de wissels dus had sowieso wisseldecoders nodig en dus waren bezetmelders een kleine investering. (zeker toen rosoft die nog leverde)
Daarmee ben je er dus al.
Ik werk ook de hele dag achter een pc en kijk dus de hele dag naar schermen. Merk dat ik daar thuis dan toch wat minder zin in heb.
Mijn baan is wel zo aangelegd dat ik automatisch kan rijden, zelfs itrain met licentie geïnstalleerd. Alleen merk dat voor mij volstaat om met de hand (lees Z21 App en tablet) te rijden.
Ik zou wel de baan zo aanleggen dat automatisch rijden een optie is.
Ik gebruik servos voor de wissels dus had sowieso wisseldecoders nodig en dus waren bezetmelders een kleine investering. (zeker toen rosoft die nog leverde)
Daarmee ben je er dus al.
-
- Berichten: 1276
- Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
- Locatie: Rotherham (UK)
Re: Planning Rothenburg II
Begrijp het Wim,
Ik zat ook elke dag voor een scherm. Gelukkig is dat niet meer zo. Handmatig rijden zal ik ook nog wel blijven doen tussendoor. Op het oude Baden had ik een Twin Center met daaraan 4 Lokbosses gekoppeld zodat we 6 treinen konden aansturen tegelijkertijd. De Lokbosses komen niet op de nieuwe baan denk ik. Gewoon een Twin Center met een tweede Twin Center als 'Twin Control'
Success met de sleutels. Ik ja je baan zeker weer volgen wanneer je begint.
Ik zat ook elke dag voor een scherm. Gelukkig is dat niet meer zo. Handmatig rijden zal ik ook nog wel blijven doen tussendoor. Op het oude Baden had ik een Twin Center met daaraan 4 Lokbosses gekoppeld zodat we 6 treinen konden aansturen tegelijkertijd. De Lokbosses komen niet op de nieuwe baan denk ik. Gewoon een Twin Center met een tweede Twin Center als 'Twin Control'
Success met de sleutels. Ik ja je baan zeker weer volgen wanneer je begint.
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Re: Planning Rothenburg II
Vrijdag was de overdracht. Huis is supernetjes achtergelaten door de vorige eigenaren (ook aardige mensen trouwens). Zaterdag aan het sauzen geweest. Ook de zolder opgemeten. De benutbare ruimte is nog iets groter dan ik had ingeschat. In de breedte 4 meter ipv 3,30. Dat geeft wat extra ruimte voor het station.
Re: Planning Rothenburg II
Mooi...extraruimte is altijd meegenomen...we zien je baanplan tegemoet en gaan we zeker weer volgen....
Groetjes
Leon
Win11, iTrain, Dinamo
Mijn baanplan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 49#p277049
ik bouw nu: viewtopic.php?t=18087
[youtube]https://www.youtube.com/@leondejong9485[/youtube]
Leon
Win11, iTrain, Dinamo
Mijn baanplan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 49#p277049
ik bouw nu: viewtopic.php?t=18087
[youtube]https://www.youtube.com/@leondejong9485[/youtube]