Pagina 1 van 1
Verchil ICR en ICK
Geplaatst: 14 nov 2024 07:37
door Eendenreetx
Ik heb momenteel een stammetje van 3 stuks ICK2 Minitrix 2e klas rijtuigen (15909). Nu ben ik al een tijdje op zoek naar een losse 1e klas ICK en vind hem alleen in de complete set met 3 rijtuigen. Aangezien ik nog maar op zoek ben naar 1 rijtuig, zie ik wel geregeld de 1e klas ICR voorbijkomen (15914). Iemand een idee of de kleur e.d. wel gelijkwaardig is om deze er gewoon tussen te hangen, of is het verschil wel echt flink zichbaar?
Re: Verchil ICR en ICK
Geplaatst: 14 nov 2024 10:55
door neudalhausenstadbahn
Het is in ieder geval een totaal ander type rijtuig waarbij de kleur en lengte de enige overeenkomsten zijn in het echt.
Groetjes Michiel
Re: Verchil ICR en ICK
Geplaatst: 14 nov 2024 11:16
door anne w
Kijk even in Google naar NS rijtuig ICK en naar NS rijtuig ICR
Groet, Anne W
Re: Verchil ICR en ICK
Geplaatst: 14 nov 2024 11:23
door Ipharra
Wilco heeft hier van beide een database op het forum.
voor gegevens over de ICK
viewtopic.php?t=13666
voor gegevens over de ICR
viewtopic.php?t=13310
Re: Verchil ICR en ICK
Geplaatst: 14 nov 2024 11:33
door Ipharra
op marktplaats staat de Minitrix 15914 sinds twee dagen te koop
Re: Verchil ICR en ICK
Geplaatst: 14 nov 2024 12:10
door Eendenreetx
Hebben de rijtuigen überhaupt samen gereden in 1 stam of dat nooit?
Als ik de modellen goed bekijk, vraag ik me af of ik wel ICK rijtuigen heb. Heb ze ooit gekocht met een doosje van 15909, maar dat zegt natuurlijk niets. Indien foto niet duidelijk genoeg, dan zal ik straks een nieuwe foto maken.
Re: Verchil ICR en ICK
Geplaatst: 14 nov 2024 12:38
door sjoef
Dit zijn ICK rijtuigen.
Re: Verchil ICR en ICK
Geplaatst: 14 nov 2024 12:48
door neudalhausenstadbahn
ICK rijtuigen is zijn allemaal omgebouwd uit Bm235 rijtuigen, daardoor kunnen alle ramen open en hebben zowel 1e als 2e klas rijtuigen de zelfde raamindeling. ICL rijtuigen waren gehuurde InterRegio rijtuigen die waren eind jaren 80/begin jaren 90 al gemoderniseerd en bij die rijtuigen konden maar de helft van de ramen open. Daarnaast hebben de 1e klas Aim rijtuigen 10 grote ramen per zijwand en geen 12 zoals de 2e klas B(i)m rijtuigen. ICL bestond verder nog uit ex. NSI Avmz111 rijtuigen die hebben maar 9 grote ramen per zijwand.
Toen ICK geheel dienst was reed het alleen in gesloten samenstelling, dus niet gemengd met andere rijtuigen. Het zelfde gold later ook voor ICL rijtuigen.
In het boek nieuwspoor staat wel een foto waarbij ICR gemengd rijd met ongemoderniseerde Bm rijtuigen nog in de DB kleuren.
Je kan het beste naar foto's zoeken uit 1998-2001 toen waren de getrokken treinen nogal rommelig en reed K4 en plan W ook nog rond.
Groetjes Michiel
Re: Verchil ICR en ICK
Geplaatst: 14 nov 2024 12:51
door Eendenreetx
Dank voor je uitleg, dan komt er maar gewoon een 2e klas ICK rijtuig bij, vind ze toch teveel verschillen.
Had ik destijds maar meer moeten uitzoeken en de complete set 15908 van minitrix moeten kopen. Los zijn de 1e klas ICK onvindbaar van minitrix helaas.
Re: Verchil ICR en ICK
Geplaatst: 14 nov 2024 13:06
door Ipharra
Re: Verchil ICR en ICK
Geplaatst: 14 nov 2024 14:08
door Eendenreetx
Ergens geeft het dan een error om er een fleischmann tussen te zetten haha
Re: Verchil ICR en ICK
Geplaatst: 14 nov 2024 21:29
door Krab
ICK rijtuigen staan nu bij modeltrein expresse per 3 te koop voor 90 euro .
Doe er je voordeel mee , ik heb geen zakelijke connecties met die zaak .
mvg Sjaak
Re: Verchil ICR en ICK
Geplaatst: 15 nov 2024 07:56
door Eendenreetx
Ik zie het, bedankt! Heb helaas net in 1 model sluitverlichting laten bouwen, vind beetje zonde om dan de minitrix rijtuigen weg te doen. 6 stuks wordt te lang voor mijn baan. Iemand die hier minitirx en fleischmann door elkaar heeft rijden van dezelfde modellen?
Re: Verchil ICR en ICK
Geplaatst: 17 nov 2024 13:32
door Rick
Of je verkoopt twee rijtuigen en koopt de set met de eerste klasse van Minitrix ervoor in de plaats.