minitrix 16293 - br290 db cargo

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
piksov

minitrix 16293 - br290 db cargo

Bericht door piksov »

Hoi,

ik heb deze rangeerdiesel met geluid al een aantal jaren in mijn bezit.

Het probleem met dit soort loks met geluid vanaf fabriek is dat er altijd beroerde documentatie bij zit ...

Rare cv lijstjes enz.

Toen ik em laatst open had zag ik een SH 119 chip op de print ... dat is een custom chip van Doehler & Haass (D&H)

Het zou toch niet ...

Ding op de D&H programmer aangesloten, laten scannen en .. er blijkt gewoon een DH14B decoder in te zitten, en een sound module

Er zit alleen een hele oude firmware op 3.01.102, een beetje aangepast, want hij meld zich als een trix decoder ... (cv8 = 131)

Anyway .. toch maar op het update knopje gedrukt en daarmee de decoder voorzien van de laatste firmware.

Getest ... werkt als de brandweer en het geluid is er ook nog ...

Nu heb ik een lok met een decoder die ik weer snap ...

Guus

FidOo

Re: minitrix 16293 - br290 db cargo

Bericht door FidOo »

Tot x tijd geleden was dit inderdaad het geval. Minitrix liet hun printen (voor loks met geïntegreerd geluid) door doehler-haass ontwikkelen.

Deze bestaan dus altijd uit een dh motor decoder (dh10c of gelijkwaardig) en een sound module. (SH 10 of Sh05)

Deze hangen door middel van susi aan elkaar. (op de printplaat geïntegreerd dus!)
Je kunt dus ook de motor decoder van nieuwe firmware. Alleen niet de sound module omdat je die niet kunt benaderen via susi.
Dit is alleen mogelijk als je de susi op de printplaat weet te vinden en dan daarop je susi aansluiting kunt maken.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
piksov

Re: minitrix 16293 - br290 db cargo

Bericht door piksov »

Ik gok dat het die 4 contactjes zijn rechtsboven op deze foto, maar ik ga het niet wagen om uit te proberen, dat is het me niet waard...

Het geluid is voor mij voldoende goed, daar ga ik verder niet aanzitten ...

(Het viel trouwens niet mee om scherpe foto's van de print te maken ... doosje op een kop koffie en dan door een loeplamp .... uch ...)

Guus

Afbeelding

Plaats reactie