Ik heb een vraagje aan diegene die analoog rijden.
Op dit moment ben ik bezig met het programma TrainBase Pro.
Maar omdat ikzelf digitaal rij, wilde ik van de analoog rijders weten of het mogelijk is bij analoog rijden ook functie te kunnen gebruiken zoals het bij digitaal rijden wel mogelijk is, denk hierbij aan b.v. licht en geluids functies.
O ja, mijn eigen privé webserver werkt niet meer, in plaats daarvan kun je nu kijken op https://wdevaal.nl
Grt, Willy...
Analoog (Functies)
Analoog (Functies)
Spoor N voornamelijk Minitrix, besturing middels Marklin CS3 Station, Software: iTrain Plus, AnyRail, Marklin CS3. Auteur Stationsomroeper en TrainBase.
-
Re: Analoog (Functies)
Technisch waarschijnlijk wel mogelijk maar heb het nooit in de kleinere schalen gezien eigenlijk.
Als ik me niet vergis kon vroeger bij een merk als LGB wel de hoorn geactiveerd worden door het gebruik van schakelmagneten, dus niet op elke willekeurige plek, maar afgezien van een enkele fanatieke knutselaar zullen er niet veel meer zijn die zo werken aangezien digitaal al weer een vrij oud systeem is te noemen.
Dan denk ik bij sound in analoog vooral aan luidsprekers onder de baan waarbij je zelf op een knop moet drukken maar ik kan me vergissen natuurlijk.
groet Carlo
Als ik me niet vergis kon vroeger bij een merk als LGB wel de hoorn geactiveerd worden door het gebruik van schakelmagneten, dus niet op elke willekeurige plek, maar afgezien van een enkele fanatieke knutselaar zullen er niet veel meer zijn die zo werken aangezien digitaal al weer een vrij oud systeem is te noemen.
Dan denk ik bij sound in analoog vooral aan luidsprekers onder de baan waarbij je zelf op een knop moet drukken maar ik kan me vergissen natuurlijk.
groet Carlo
Voor zover Thanks, maar in het programma TrainBase Pro kun je aangeven of je digitaal of analoog rijd, en ik wil de daarbij behorende functies in het programma aanpassen aan de hand van wat je rijd, vandaar mijn vraag. Ik bedoel eigenlijk dat als je analoog rijd je in het programma geen CV Waarde en/of schakel functies in hoef te stellen.MrPickwick schreef: ↑22 nov 2024 18:30 Technisch waarschijnlijk wel mogelijk maar heb het nooit in de kleinere schalen gezien eigenlijk.
groet Carlo
Spoor N voornamelijk Minitrix, besturing middels Marklin CS3 Station, Software: iTrain Plus, AnyRail, Marklin CS3. Auteur Stationsomroeper en TrainBase.
-
Ah, op die fiets.
Ben zelf nog niet verder dan het standaard DCC dus denk zelf bij analoog nog terug aan de jaren 80 of 90
Ben zelf nog niet verder dan het standaard DCC dus denk zelf bij analoog nog terug aan de jaren 80 of 90
Zoals Carlo al zei zijn er bijv. met hoogfrequent een paar dingen mogelijk in analoog.
Maar in schaal N is daar meestal geen plaats voor in de lok en schakelingen in de baan daarvoor lijkt me ook geen optie.
Als analoogrijder ben ik daar nooit ook mee bezig geweest.
Verlichting en evt. geluid is zonder aanpassing afhankelijk van het voltage van de rijregelaar.
Dus hoe harder de lok rijdt hoe feller brandt de verlichting en wordt geluid harder.
De conclusie is denk ik dat analoog niet zo werkt als digitaal.
Maar in schaal N is daar meestal geen plaats voor in de lok en schakelingen in de baan daarvoor lijkt me ook geen optie.
Als analoogrijder ben ik daar nooit ook mee bezig geweest.
Verlichting en evt. geluid is zonder aanpassing afhankelijk van het voltage van de rijregelaar.
Dus hoe harder de lok rijdt hoe feller brandt de verlichting en wordt geluid harder.
De conclusie is denk ik dat analoog niet zo werkt als digitaal.
Het ligt eraan welke decoder er in zit. Ik heb een digitale Piko V200 en ik kan mijn baan naar keuze analoog of digitaal aansturen. Als de baan digitaal wordt gestuurd, en ik bijv. licht en geluid inschakel, dan de lok van de baan haal en dan omschakel naar DC voeding en de lok op het spoor zet en ga rijden, start de motor en gaat het licht aan als de regelaar open wordt gedraaid. Ik kan echter het geluid of licht niet tijdens het rijden met DC aan/uit schakelen, noch andere digitale functies bedienen.
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Dat is wat ik wilde weten, als je dus analoog rijd heb je niets aan CV Waarden en Decoder Functie.Bjor schreef: ↑23 nov 2024 22:42 Het ligt eraan welke decoder er in zit. Ik heb een digitale Piko V200 en ik kan mijn baan naar keuze analoog of digitaal aansturen. Als de baan digitaal wordt gestuurd, en ik bijv. licht en geluid inschakel, dan de lok van de baan haal en dan omschakel naar DC voeding en de lok op het spoor zet en ga rijden, start de motor en gaat het licht aan als de regelaar open wordt gedraaid. Ik kan echter het geluid of licht niet tijdens het rijden met DC aan/uit schakelen, noch andere digitale functies bedienen.
Dus als je in TrainBase Pro aangeeft dat je analoog rijd kan ik deze beiden tabbladen uitschakelen.
Thanks, ik kan weer verder.
Grt, Willy...
Wat ik nog vergat is dat je je niet teveel voor moet stellen van het geluid als je analoog rijdt. Als de lok een kleine stroomonderbreking tegenkomt, dan stopt het motorgeluid, waarna je de motor meteen weer hoort aanslaan, terwijl de trein gewoon doorrijdt. Niet zo realistisch dus. Je hebt er dus eigenlijk niet zo veel aan. Maar het analoge rijden op zich gaat natuurlijk prima.
M.v.g. Ben