Pagina 1 van 1
Peco insulfrog kortsluiting
Geplaatst: 24 nov 2024 21:00
door spoorfreak
Hallo,
Sinds ik een 2400 serie loc van Piko heb, krijg ik kortsluiting als deze over het puntstuk van de insulfrog wissel heen rijd.
Ik heb met andere locs nooit last gehad. Kan iemand mij van advies voorzien?
Groeten,
Daniël.
Re: Peco insulfrog kortsluiting
Geplaatst: 24 nov 2024 21:50
door TonN
Even een gokje. Zitten de wielen allemaal goed op de as? Er moet 8 mm tussen de flensen zitten. (Niet echt duidelijk omschreven ik bedoel het midden van de flens)
Als de wielen te dicht op elkaar staan. kan een wiel wellicht contact maken met een andere spoortaaf
Re: Peco insulfrog kortsluiting
Geplaatst: 24 nov 2024 21:58
door spoorfreak
Ha Ton,
Het lijkt inderdaad in de wielen te zitten. Heb nog even gegoogeld. Er was een mede forumlid die precies hetzelfde had met de Piko 2400 locs.
Hier wordt gezegd dat deze wielen breder zijn. En er worden 2 oplossingen gegeven.
Overstappen op electro frog wissels of de rail staven van het puntstuk schuin afslijpen. Ik neig naar de laatste optie. De wissels vervangen is ook wat.
Hebben jullie nog andere oplossingen?
Re: Peco insulfrog kortsluiting
Geplaatst: 24 nov 2024 22:04
door TonN
Is het loopvlak breder?
Je bedoelt deze
viewtopic.php?p=245631#p245631 ?
Knip eens een stukje papier af van 0,5 mm breed en plak dat in het midden van de 2 railstaven met wat houtlijm. Dat is plakken, niet lijmen. Even kijken of dat voldoende verhoging geeft om de kortsluiting te voorkomen. Kunnen we later eens nadenken voor een definitieve oplossing.
Re: Peco insulfrog kortsluiting
Geplaatst: 24 nov 2024 22:27
door spoorfreak
Ton, dat is inderdaad het draadje.
Zal morgen is proberen met het papiertje.
Re: Peco insulfrog kortsluiting
Geplaatst: 25 nov 2024 19:54
door spoorfreak
Ik heb een stukje tape op 1 staaf van het puntstuk geplakt. Nu ontstaat er geen kortsluiting.
Conclusie: omdat de wielflenzen van de Piko locs serie 2400 breder zijn raken ze net de staaf van het puntstuk welke kortsluiting veroorzaakt.
Ik twijfel of ik een klein stukje van de staaf ga afslijpen met de dremel zodat de flens deze niet meer kan raken. Wat denken jullie?
Re: Peco insulfrog kortsluiting
Geplaatst: 25 nov 2024 20:59
door bpieters
Bij een insulfrog kan er op de binnenste vertakkingssporen alleen stroom staan in de stand van de wissels.
Dus bij rechtdoorstand hoort de aftakking stroomloos te zijn en omgekeerd.
Dus 1 van de 2 aftakkingen krijgt maar stroom,dus kan er geen kortsluiting ontstaan.
Als er toch stroom op staat is er ergens een stroomtoevoer aangebracht die er niet hoort.
Het ligt dus niet aan de wielen maar aan de stroomtoevoer die dient altijd vanaf het begin van het wissel waar de sporen samenkomen (en alleen daar) aangebracht te worden.
Elke extra stroomtoevoer in de afttakkende sporen kan kortskuiting veroorzaken.
Ik heb ook een aantal insulfrogs en heel oud materieel en geen enkel probleem.
Re: Peco insulfrog kortsluiting
Geplaatst: 25 nov 2024 21:24
door spoorfreak
Ha Bert,
Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt. Zie foto.
Moet ik hier een isolatie las plaatsen? Nu is de rails daar gewoon verbonden met de rest en staat er spanning op.
Re: Peco insulfrog kortsluiting
Geplaatst: 25 nov 2024 21:38
door bpieters
Klopt.
De aangeduide rail krijgt stroom van elders en dat hoort niet bij rechtdoorstand.
De andere binnenrail uiteraard bij gebogen stand ook.
Meestal komt dat door een ander wissel .
Bij een inhaalspoor met aan aan beide zijden een wissel komt er stroom op de beide binnensporen te staan bij verschillende stand van de wissels.
De wisselstand bepaalt immers welk spoor stroom krijgt.
In dat geval moeten dus isolaties is de beide binnensporen worden aangebracht.
Kan bij de pilj maar ook bijv. ergens halverwege het inhaalspoor.
Dus voor je de lok onderhanden neemt en gast frezen aan het wissel zou je de isolatielasjes bij de pijl in beide binnensporen kunnen aanbrengen en testen.
Re: Peco insulfrog kortsluiting
Geplaatst: 25 nov 2024 21:47
door Ipio
Op die twee sporen die naar het puntstuk liggen, moeten altijd isolatie geplaatst worden.
Bert heeft helemaal gelijk met zijn antwoord.
Heb zelf ook meer dan 80 Peco wissels maar nooit geen kortsluiting gehad, lees de handleidingen, die erbij geleverd worden.
Re: Peco insulfrog kortsluiting
Geplaatst: 25 nov 2024 22:20
door spoorfreak
Oeh, dat is balen. Wordt dan veel sloopwerk.
Heb 2x 4 wissels achter elkaar liggen
Re: Peco insulfrog kortsluiting
Geplaatst: 25 nov 2024 23:03
door bpieters
spoorfreak schreef: ↑25 nov 2024 22:20
Oeh, dat is balen. Wordt dan veel sloopwerk.
Heb 2x 4 wissels achter elkaar liggen
Als je links en rechts 4 wissels hebt hoef je het alleen aan bijv. de rechterzijde te doen en de linkerzijde kun je zo laten.
Maar dat hangt van het baanplan af.
Met een dremel doorslijpen is denk ik handiger dan de boel slopen.
Je kunt ook even een schetsje plaatsen hoe de wissels liggen,dan kijk ik er even naar.
Re: Peco insulfrog kortsluiting
Geplaatst: 26 nov 2024 06:42
door spoorfreak
Ha Bert,
Zie overzicht van de wissels in het schaduw station.
M.vr.gr.
Re: Peco insulfrog kortsluiting
Geplaatst: 26 nov 2024 08:38
door FidOo
Daniel, gewoon een heel klein stukje van 1 van de 2 railstaven die naar het hartstuk leiden een heel klein stukje afvijlen of met de Dremel weg halen.
Het enige wat je moet doen is zorgen dat als er een wielstel over het hartstuk rijdt dat deze niet beide railstaven kan aanraken.
Eigenlijk had Peco deze net even een halve mm verder uit elkaar moeten leggen.
(even de koe en zijn achterwerk verhaaltje:)
nog beter had geweest om geen insulfrog maar electrofrog wissel te gebruiken. Dan had je geleidende hartstukken gehad wat natuurlijk beter is.. Alleen had je dan wel hartstukpolarisatie toe moeten passen.
Re: Peco insulfrog kortsluiting
Geplaatst: 26 nov 2024 09:36
door TonN
Het zou ook kunnen dat als je een stukje tape van 0.5 mm breed precies in het midden vanaf het puntstuk plakt tot waar de staven verder uit elkaar liggen, het probleem ook weg is. Als je op de één of andere manier de isolatie tussen de rails iets omhoog breng, zal het wiel de andere staaf niet meer raken.
Re: Peco insulfrog kortsluiting
Geplaatst: 26 nov 2024 10:53
door bpieters
Dit is schematisch volgens mij het kortsluitprobleem in jouw geval.
Beide wissels in zelfde stand is er geen probleem.
Dat verandert als de wissels in verschillende stand staan: er kunnen problemen ontstaan bij de posities A.
Om jouw probleem helemaal te tackelen kun je isolatielasjes of zaagsnedes toepassen.
Uiteraard zullen de oplossingen van TonN en FidOo ook prima kunnen.
Een kwestie van wat je handig en gemakkelijk vindt.
Dan krijg je met mijn oplossing de onderste situatie.
Bij de linker wissel krijgt het linker groene stuk alleen stroom bij rechtstand.
Bij de rechter wissel krijgt het rechter groene stuk alleen stroom bij gebogen stand.
Re: Peco insulfrog kortsluiting
Geplaatst: 26 nov 2024 11:13
door Hube
Voordat je de dremel in al jouw wissel zet zou ik toch de lok wat beter bekijken.
Ik kan me niet voorstellen dat Piko onder de ene lok andere wielen, zeg bredere, zet dan onder een andere.
Meet de binnen afstand tussen de flenzen van de wielen in de draaistellen eens. Deze moet ca. 7,4 mm zijn. Zeker geen 8 mm.
Als maar 1 lok het probleem geeft moet je de oorzaak bij de lok zoeken. Niet bij de infrastructuur.
Groetjes Gerard.
Re: Peco insulfrog kortsluiting
Geplaatst: 26 nov 2024 12:46
door Krab
Hoi Daniel ,
heb net bij mijn NS 2400 de afstand tussen de flenzen gemeten bij allemaal is de afstand 7,6 mm.
Als die afstand ook bij jou is is dat de normale afstand tussen de flenzen van de wielen .
mvg Sjaak
Re: Peco insulfrog kortsluiting
Geplaatst: 26 nov 2024 13:04
door bpieters
Als je de geisoleerde stukken in het schaduwstation allemaal aan 1 kant met een lengte van een cm of 20 maakt heb je meteen een stopsectie.
Dan sla je 3 vliegen in 1 klap : geen kortsluiting meer ,je hebt een stopsectie en een beveiliging mbt een verkeerd staand wissel.
En de stand van het wissel bepaalt het al of niet stroomloos zetten dus geen extra schakeling nodig.
Re: Peco insulfrog kortsluiting
Geplaatst: 26 nov 2024 14:14
door Hube
Ik zou toch eerst kijken of de lok het probleem veroorzaakt.
Check even de afstand tussen de flenzen.
Mogelijke oplossing door de wissels aan te passen zijn afhankelijk van de hoe je jouw baan hebt opgebouwd en aanstuurt.
Digitaal of analoog, servo’s met servodecoders met of zonder relais voor de puntstuk polarisatie, geautomatiseerd rijden, etc..
En of je het ziet zitten om tig rails door te slijpen en er draadjes aan te solderen.
Groetjes,
Gerard
Re: Peco insulfrog kortsluiting
Geplaatst: 26 nov 2024 19:59
door spoorfreak
Wat fijn dat jullie zoveel suggesties en tips hebben.
Ik heb 2 Piko 2400-en. Beide zelfde probleem. Mijn 2200-en ga ik nog testen.
@Bert, ik heb al stop secties in gebruik. Deze worden wel gevoed via de bezetmelder.
Ik heb bewust de insulfrog wissels gebruikt in het schaduwstation vanwege de ruimte. Voor de rest heb ik electro frog wissels met puntstuk schakeling/relais. Dit werkt perfect.
Ga nog even overdenken wat ik ga doen.
Re: Peco insulfrog kortsluiting
Geplaatst: 26 nov 2024 23:16
door robert
Hoi Daniël,
Bij wat speurwerk op het www kwam ook als oplossing een drupje nagellak zie :
https://forum.modelspoormagazine.be/ind ... 000.0.html
Re: Peco insulfrog kortsluiting
Geplaatst: 27 nov 2024 21:59
door spoorfreak
Allen,
Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om met de dremel de afstand tussen de 2 staven van het puntstuk te vergroten.
Probleem is nu opgelost. Heb je nog de keuze, kies dan electro frog wissels met puntstuk polarisatie.
Bedankt voor alle tips!