Laat ik ook mijn bijdrage leveren aan "het beste merk". Ik moet zeggen, de meeste merken hebben hun sterke punten en zwakke punten. Hieronder een lijstje met de door mij gebruikte merken en motiveringen:
Fleischmann
1. Stoomlocs zijn vaak met een schroefje open te maken waarna je overal fatsoenlijk bij kan. E-loc en diesellocs zijn open te maken door de kap voorzichtig iets uit buigen, dit kan veilig, met beleid, door gebruikmaking van 4 sateprikkers. Opbouw van chassis en techniek zeer basis en dus effectief.
2. Detaillering zuiver en vrijwel altijd correct, hoge standaard.
3. Tot enkele jaren geleden goede, normale prijs voor de kwaliteit. Kwaliteit is naar mijn mening tegenwoordig nog wat verbeterd, maar de prijzen zijn zeer stevig geworden, tot op het niveau dat ikzelf alleen bereid ben dat te betalen als ik vind dat een bepaald item niet mag ontbreken in mijn verzameling, zoals de recente 736001 van de SNCF (bedankt H@ns!!).
4. Rijeigenschappen zijn door de simpele, en daardoor effectieve opzet van de motor en aandrijving zeer netjes en stil. E-locs en diesellocs rijden wel vaak te snel, dit kan aangepast worden door antiparallel diodes te solderen in de locs voor analoog bedrijf.
Minitrix
1. Ik kan alleen spreken over e-locs van Minitrix en dat gaat ook met 4 sateprikkers en uitbuigen. Opbouw is technisch niet veel anders dan Fleischmann alleen maken de motoren voornamelijk een wat ruwer geluid en bestaan delen van de aandrijving uit metalen tandwielen wat wel heel betrouwbaar is, maar ook wat meer geluid produceert en vaker smering nodig heeft.
2. Detaillering is naar mijn mening zeer goed, vrijwel dezelfde kwaliteit als Fleischmann.
3. Prijs is zeer redelijk, waar vind je bijvoorbeeld een nieuwe NS1855 voor normaal eur 95,- nu zelfs tijdelijk iets van 69,-??
4. Rijeigenschappen goed tot zeer goed, oudere modellen zoals o.a. de NS1200 series maken iets meer geluid maar rijden wel soepel.
Arnold
1. Voornamelijk fatsoenlijk open te maken, met schroef, uitbuigen met sateprikkers e.d.
2. Detaillering: Top!! Hoge standaard! Geen opmerkingen.
3. Prijs tegenwoordig voor tweedehands aan de lage kant, bijv. een vrijwel nieuwe BR36 voor eur 65,- is niet duur.
4. Rijeigenschappen, zeer soepel en stil, mijn Arnold's zoemen tevreden.
Kato
1. Ik heb alleen TGV's en die heb ik nog nooit opengemaakt, geen info dus...
2. Japans, dus Top!
3. Naar mijn mening vragen de Japanners lage prijzen voor wat men aan treinlengte en hoge kwaliteit biedt. Een Thalys 10-delig voor ca. 200,- tegenwoordig?
4. Rijeigenschappen zijn soepel en stil, prima!
Roco
1. Ik heb geen Roco locs dus geen info.
2. Detaillering: goede middenklasse naar mijn mening, idee van B+ merk, ziet er goed uit, zeker voor de meer betaalbare prijs die er voor nieuwe items gevraagd wordt.
3. Prijs is laag, goede middenklasse kwaliteit voor een leuke prijs. Zeer betaalbaar, ik heb zelf een serie SNCF en Trenitalia rijtuigen van Roco.
4. Geen locs in bezit dus geen info.
Mehano
1. Ik heb twee nieuwe Trenitalia locs, heb ze alleen nog niet open hoeven maken, geen info.
2. Mehano is naar mijn mening een goed B-merk en de detaillering is goed, soms niet alles even scherp, maar voldoende netjes.
3. Prijs is stevig, komt voornamelijk door de bijzondere modellen die men uitbrengt (zoals Trenitalia e.d.) en die lastiger te verkrijgen zijn.
4. Rijeigenschappen zijn goed, locs rijden niet zo heel snel, maar wel soepel.
Piko
1. Een heel reeks SNCF locs in bezit maar nog niet nodig geweest ze te openen, geen info.
2. Piko is terug gekomen en ik zou zeggen in totaal een B+ merk en de detaillering is keurig netjes, naar hedendaagse standaard!
3. Stevige prijs, maar ook voornamelijk doordat men van Piko de enige is die een groot aantal verschillende SNCF modellen uitbrengt en het idee dat men eraan werkt om zich te gaan vestigen als een A-merk.
4. Rijeigenschappen zijn goed tot zeer goed, geen klachten.
In zijn geheel zou ik zeggen dat Fleischmann en Kato de beste kwaliteit, rijeigenschappen en detaillering hebben. Kato, Minitrix, Piko en Mehano brengen naar mijn mening het meeste originele modellen uit, Kato TGV, Minitrix NS, Piko SNCF en Mehano Trenitalia, waarbij de kwaliteit wisselend en in elk geval op zijn minst goed is.
Hopend u hiermee voldoende te hebben geinformeerd