Pagina 1 van 1

Baan door slijpen op kopspoor

Geplaatst: 18 dec 2024 20:58
door Raymond (UK)
Ik heb een aantal kopsporen in mijn baan maar weet niet precies waar ik de baan moet door slijpen voor de tweede bezetmelder. Ik slijp de eerste door bij de blauwe pijl. Moet ik de tweede door slijpen bij de groene pijl of net voor het eind bij de rode pijl.

Denk ik vraag het voordat ik het verkeerd doe 7(8)7

BVD weer _o_






Afbeelding

Re: Baan door slijpen op kopspoor

Geplaatst: 18 dec 2024 21:55
door Hube
Als je wilt kunnen rangeren op dit kopspoor dan moet de 1e bezetmelder van het kopspoor niet te lang zijn; iets langer dan de langste lok.
De bezetmelder “ziet” dan de 1e trein die het kopspoor oprijdt. Als de 1e trein over de bezetmelder gereden is kan de bezetmelder een eventuele 2de lok “zien” die het kopspoor oprijdt. ITrain regelt dat de treinen niet tegen elkaar rijden.
Als je het kopspoor alleen wilt gebruiken voor het parkeren van 1 trein of lok dan heb je aan 1 bezetmelder genoeg of, als je wilt, 2. Maar dan zou ik de 1e bezetmelder weer vrij kort maken.
Succes,
Groetjes, Gerard

Re: Baan door slijpen op kopspoor

Geplaatst: 18 dec 2024 23:00
door Raymond (UK)
Dank je wel Gerard.

Dit spoor is alleen om trein te parkeren. Ik neem aan dan dat als ik doorzaag op de groene pijl voor bezetmelder 2 alles goed gaat. Alleen de lengtes van de bezetmelders aangeven?

Re: Baan door slijpen op kopspoor

Geplaatst: 19 dec 2024 08:10
door BramvanLeeuwen
Nog even: Doorzagen bij de blauwe pijl (en groene) wekt natuurlijk prima. Als je dat gedaan hebt werkt het. Ik neem aan dat bij de blauwe pijl een blokscheiding is. Beide rails zijn dan doorgezaagd, zowel A- als B-rail. Ik neem de blokscheiding ('blauw') bij Peco-rails iets verder van de wissel. Ik ben er dan zeker van dat er niet een staartje trein zodanig staat dat er een botsing kan plaatsvinden met een trein die de wissel in rechtdoor gaande richting passeert. Bij de 10 graden wissels kan dat gebeuren. De trein moet wat afstand houden tot de wissel.
Doorzagen van een rail bij 'groen' is in iTrain volgens mij niet echt nodig. Ik zou het zelf wel doen omdat iTrain dan iets beter in de gaten kan houden waar de trein is, zeker bij analoge locomotieven. Maar iTrain berekent in principe wel de afstand die de trein in het blok heeft afgelegd met de rijsnelheid. Bij lage snelheden en zeker bij analoge loc's kan dat onnauwkeurig worden.
Als je al gezaagd hebt: Dat is volgens mij ook best wel softwarematig in iTrain oplosbaar.

Re: Baan door slijpen op kopspoor

Geplaatst: 19 dec 2024 08:25
door WimC
BramvanLeeuwen schreef: 19 dec 2024 08:10 Ik neem aan dat bij de blauwe pijl een blokscheiding is. Beide rails zijn dan doorgezaagd, zowel A- als B-rail.
Dat is toch niet nodig bij digitaal?

Re: Baan door slijpen op kopspoor

Geplaatst: 19 dec 2024 08:36
door PaulRoman
Denk het ook niet Wim. Beide rails doorzagen is volgens mij alleen nodig bij boosterscheidingen.
Voor bezetmeldingen volstaat het doorzagen van 1 rail. Wel altijd de dezelfde kant aanhouden.

Paul

Re: Baan door slijpen op kopspoor

Geplaatst: 19 dec 2024 09:07
door PaulRoman
@Bram: Raymond rijdt volgens mij volledig digitaal (DCC) met Fleischmann Twin Centre en besturingssoftware Koploper.
Jij rijdt met Dinamo, blijkbaar digitaal en analoog door elkaar. Ik kan me zo voorstellen dat je dan beide rails moet doorslijpen. Maar voor Raymond is dat niet aan de orde.

Paul

Re: Baan door slijpen op kopspoor

Geplaatst: 19 dec 2024 10:36
door Raymond (UK)
Thanks Bram, Wim en Paul.

Ik had beter wat meer info in mijn eerste bericht kunnen zetten.

De baan is inderdaad volledig DCC met een Twin Center maar ik ben voor de nieuwe baan overgestapt naar iTrain.

Ik slijp het door bij de blauwe pijl en de groene pijl en dan de lengtes van de bezetmelders en het blok meten.

Re: Baan door slijpen op kopspoor

Geplaatst: 19 dec 2024 11:01
door Albert
BramvanLeeuwen schreef: 19 dec 2024 08:10 ….. Ik neem de blokscheiding ('blauw') bij Peco-rails iets verder van de wissel. Ik ben er dan zeker van dat er niet een staartje trein zodanig staat dat er een botsing kan plaatsvinden met een trein die de wissel in rechtdoor gaande richting passeert. Bij de 10 graden wissels kan dat gebeuren. De trein moet wat afstand houden tot de wissel…..
Dit kun je in iTrain prima oplossen met het juiste gebruik van de Vrijbalk. Daar is geen TM voor nodig.

Re: Baan door slijpen op kopspoor

Geplaatst: 19 dec 2024 11:17
door BramvanLeeuwen
Ja, zo is het. Geheel mee eens. Bedankt voor de correcties. Ik rijd zelf met Dinamo, vandaar mijn vergissing.