Zwitsers/Oostenrijks georiënteerd baanplan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Flyingkoekkoek
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 jan 2025 14:28

Zwitsers/Oostenrijks georiënteerd baanplan

Bericht door Flyingkoekkoek »

Goedemiddag allen,

Zo ben ik momenteel bezig met het ontwerpen van een baanplan in N spoor. Het wordt uitgevoerd in Peco code 55 rail.

- Het wordt daarmee dus een Zwitsers/Oostenrijks georiënteerd baanplan.
- De stationsomgeving komt centraal te staan op dit plan ( +- 120cm hoogte vanaf de grond ).
- Daarnaast komt er een 2-sporig paradebaan voorlangs welke lager gelegen is dan het stationsgebied ( +- 100cm hoogte vanaf de grond ).
- Ook komt er een schaduwstation ( +- 80cm hoogte vanaf de grond ). Het schaduwstation is inmiddels ingetekend in Anyrail & de lengte van de opstelsporen is 1.80m.
- Aan de achterzijde komt direct aan het "laatste" station spoor een bergwand te liggen en over de klimspiraal komen bergen te liggen.
- Het stationsgebouw komt op deze bergwand te liggen en de perrons zijn via een loop/voetgangersbrug incl. een lift te bereiken.
- Bovenop de bergwand wordt dan ook een dorp/stad gerealiseerd.

Daarnaast ben ik niet iemand die super veel handmatig gaat rijden/rangeren. Ik geniet er meer van om te kijken naar mooie treinen welke komen/gaan in een zo realistisch mogelijk landschap.

Grtz Kevin
Bijlagen
Schaduwstation-N Scale.jpg
Schaduwstation-N Scale.jpg (82.56 KiB) 20910 keer bekeken


Grtz Kevin

Modelspoorscenery Tips & Tricks - https://www.facebook.com/groups/modelspoorscenery
Modelspoor Baanplannen - https://www.facebook.com/groups/modelspoorbaanplannen
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1327
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Zwitsers/Oostenrijks georiënteerd baanplan

Bericht door bpieters »

Lijkt me prima zo.
Voor de duw/trektreinen en treinstellen zou je aparte kopsporen kunnen toevoegen.


Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 964
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Zwitsers/Oostenrijks georiënteerd baanplan

Bericht door Hube »

Waarom leg je, voor een betere bereikbaarheid, de opstelsporen niet aan de voorkant i.p.v. het midden.
En waarom heb je een overloopwissel vlak voor de ingang van de helix?

Groetjes Gerard?


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, Mac Mini M2 Pro
pr8 baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Flyingkoekkoek
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 jan 2025 14:28

Re: Zwitsers/Oostenrijks georiënteerd baanplan

Bericht door Flyingkoekkoek »

@bpieters , die mogelijk is er inderdaad nog, mocht uitbreiding noodzakelijk zijn :) .

@Hube , de tafel is max 1m diep en is verrijdbaar, waardoor ik zowel vanaf de voorkant alsook de achterkant erbij kan. De overloopwissel ligt daar zodat treinstellen ook via die weg weer op het buitenste spoor kunnen komen en niet perse links via de bocht hoeven te vertrekken.


Grtz Kevin

Modelspoorscenery Tips & Tricks - https://www.facebook.com/groups/modelspoorscenery
Modelspoor Baanplannen - https://www.facebook.com/groups/modelspoorbaanplannen
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 964
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Zwitsers/Oostenrijks georiënteerd baanplan

Bericht door Hube »

Met treinstellen begrijp ik dat.
Maar als je rechts rijdt dan moeten een trein in de helix wachten als een treinstel terug de helix in rijdt.
Als je het wissel en de kopsporen van Bert iets anders legt dan kan/moet een trein evt in de lus wachten.

Groetjes Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, Mac Mini M2 Pro
pr8 baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Flyingkoekkoek
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 jan 2025 14:28

Re: Zwitsers/Oostenrijks georiënteerd baanplan

Bericht door Flyingkoekkoek »

@Hube , dat klopt inderdaad. Als een treinstel nu het buitenste spoor wilt pakken, dan moet de inkomende trein even wachten in de spiraal.

Wel is het zo dat op +- 25cm boven het schaduwstation aan de achterzijde van de tafel bij het uitkomen van de spiraal nog een soort van klein schaduwstation gelegd wordt waarbij er 3 sporen richting paradetraject aan de voorzijde & 3 sporen afkomstig van paradetraject naar de spiraal gaan. Hier kunnen dus ook 2 sporen ( per rijrichting ) gebruikt worden om even te stoppen. Onderstaande schets maakt dit misschien duidelijk ( overigens worden de 3 sporen op de voorgrond wel glooiend gelegd i.p.v. recht )..
Bijlagen
paradetraject.png
paradetraject.png (88.17 KiB) 20522 keer bekeken


Grtz Kevin

Modelspoorscenery Tips & Tricks - https://www.facebook.com/groups/modelspoorscenery
Modelspoor Baanplannen - https://www.facebook.com/groups/modelspoorbaanplannen
Gebruikersavatar

Rehorst
Berichten: 198
Lid geworden op: 19 nov 2012 19:39
Locatie: kamerik

Re: Zwitsers/Oostenrijks georiënteerd baanplan

Bericht door Rehorst »

Kevin.

Ik begrijp dat je Zwitsers gaat rijden.
Maar is het niet zo dat ze in Zwitserland links rijden ipv. rechts


Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst
( spoor-n - selectrix - koploper - decoder-63 )
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Flyingkoekkoek
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 jan 2025 14:28

Re: Zwitsers/Oostenrijks georiënteerd baanplan

Bericht door Flyingkoekkoek »

@Rehorst , daar heb je gelijk in... ( kom ik nu achter ).. haha... Zal het een probleem worden om in de binnenbocht van de helix te stijgen ( radius; 425, stijging 1.8% ) . .. ?


Grtz Kevin

Modelspoorscenery Tips & Tricks - https://www.facebook.com/groups/modelspoorscenery
Modelspoor Baanplannen - https://www.facebook.com/groups/modelspoorbaanplannen
Gebruikersavatar

Rehorst
Berichten: 198
Lid geworden op: 19 nov 2012 19:39
Locatie: kamerik

Re: Zwitsers/Oostenrijks georiënteerd baanplan

Bericht door Rehorst »

Kevin.

Je kan in de helix toch gewoon links rijden, alleen heeft het overloopwissel onderaan de helix geen zin.
Deze zou ik er trouwens toch uit halen om niet met keerlus schakelingen te moeten gaan werken.


Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst
( spoor-n - selectrix - koploper - decoder-63 )
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Flyingkoekkoek
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 jan 2025 14:28

Re: Zwitsers/Oostenrijks georiënteerd baanplan

Bericht door Flyingkoekkoek »

@Rehorst , maar dan daal ik op de buitenbocht & dan moet ik dus stijgen in de binnenbocht om een niveau daarboven “ links rijdend “ uit te komen..

Die overloop wissel kan er dan sowieso uit inderdaad..


Grtz Kevin

Modelspoorscenery Tips & Tricks - https://www.facebook.com/groups/modelspoorscenery
Modelspoor Baanplannen - https://www.facebook.com/groups/modelspoorbaanplannen
Gebruikersavatar

Rehorst
Berichten: 198
Lid geworden op: 19 nov 2012 19:39
Locatie: kamerik

Re: Zwitsers/Oostenrijks georiënteerd baanplan

Bericht door Rehorst »

Kevin

Als je het schaduwstation om zijn lengte as spiegel dan klim je opzet buiten spoor


Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst
( spoor-n - selectrix - koploper - decoder-63 )
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Flyingkoekkoek
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 jan 2025 14:28

Re: Zwitsers/Oostenrijks georiënteerd baanplan

Bericht door Flyingkoekkoek »

@Rehorst , je bedoeld dan op deze manier... ?
Bijlagen
Schaduwstation Links Rijdend.jpg
Schaduwstation Links Rijdend.jpg (79.86 KiB) 20229 keer bekeken


Grtz Kevin

Modelspoorscenery Tips & Tricks - https://www.facebook.com/groups/modelspoorscenery
Modelspoor Baanplannen - https://www.facebook.com/groups/modelspoorbaanplannen
Gebruikersavatar

Rehorst
Berichten: 198
Lid geworden op: 19 nov 2012 19:39
Locatie: kamerik

Re: Zwitsers/Oostenrijks georiënteerd baanplan

Bericht door Rehorst »

Kevin.

Zo rij je inderdaad links aan de buitenzijde de helix op, maar de helix ligt nu aan de andere kant ik weet niet of dit uitkomt met je ontwerp van de rest van de baan.

Wat ik eigenlijk bedoelde dat het inrijspoor naar het schaduwstation van voor naar achter ga en zo aan de achterkant de aansluiting met de helix komt.


Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst
( spoor-n - selectrix - koploper - decoder-63 )
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Flyingkoekkoek
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 jan 2025 14:28

Re: Zwitsers/Oostenrijks georiënteerd baanplan

Bericht door Flyingkoekkoek »

@Rehorst ,

nee dat kan ook prima met de rest van mijn ontwerp.. Dan komt het station alleen diagonaal van linksboven naar rechtsonder te liggen i.p.v. andersom :) .. Meer plaatjes volgen snel!


Grtz Kevin

Modelspoorscenery Tips & Tricks - https://www.facebook.com/groups/modelspoorscenery
Modelspoor Baanplannen - https://www.facebook.com/groups/modelspoorbaanplannen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Flyingkoekkoek
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 jan 2025 14:28

Re: Zwitsers/Oostenrijks georiënteerd baanplan

Bericht door Flyingkoekkoek »

Kleine update omtrent het Zwitsers/Oostenrijks baanplan ( linksrijdend ).

Foto 1 - Schaduwstation

11 opstelsporen van 1.80M lang op +- 75/80 cm vanaf de grond.

Foto 2 - Middenlaag met aan de voorzijde 3 paradesporen welke deels in het zicht liggen ( te zien op foto 3, gele sporen ).

Aan de achterzijde van de baan liggen 6 opstelsporen uit het zicht. 3 opstelsporen voor heengaand ( groen ) , 3 opstelsporen voor teruggaand ( rood ). Op basis hiervan kan het treinverloop over de paradesporen en de uiteindelijke aankomst in het station, meer gevarieerd worden.

+- 25cm hoger gelegen dan schaduwstation

Foto 3 - Stationsomgeving in het zichtveld ( met verborgen keerlus achter de bergen ).

De 3 oranje sporen zijn de sporen voor passagierstreinen te laten stoppen ( door het " keerlus idee " achter de bergen kunnen de treinen van beide kanten het station binnenlopen, waardoor het minder voorspelbaar wordt ). Vanaf links boven komen de treinen uit een tunnel aan in het station. Rechtsonder verdwijnen de treinen via een enkelsporig traject in de tunnel welke in de bocht ligt.

De 2 blauwe sporen zijn bedoeld om doorgaand en/of tijdelijk stoppend goederenverkeer te kunnen laten rijden. Ook deze sporen zijn vanaf 2 zijde benaderbaar, waardoor het minder voorspelbaar wordt waar een trein het station in rijdt.

De 2 roze sporen zijn de sporen uit de klimspiraal die in een berg verstopt ligt. Deze sporen laten d.m.v. een aan de voorzijde open tunnel in de berg de treinen ( als een soort extra paradestukje ) zien op het tussenniveau tussen middenlaag en stationsgebied.

Het station ligt +- 25 cm hoger dan de middenlaag.


Eerste idee omtrent scenery;

Iets onder de tussenlaag zal er meer ( blauw op foto 3 ) liggen. De paradesporen van foto 2 zullen d.m.v een brug hierover heen gaan; klimmend richting station ofwel dalend richting schaduwstation. Langs het meer zal links een grote berg gerealiseerd worden waarin de klimspiraal verstopt zit. Rechts naast het meer zal een lagere bergwand gerealiseerd worden om de hoogte tussen middenlaag & station te bedekken.

Aan de rechterkant van de stationsporen zal een kleine stad gerealiseerd worden, welke meer diepte gaat krijgen d.m.v. een poster.

Links op de berg welke de klimspiraal bedekt, ben ik de mogelijkheden aan het bekijken om een burcht te realiseren.
Bijlagen
Schaduwstation N-scale.jpg
Schaduwstation N-scale.jpg (98.25 KiB) 5674 keer bekeken
Middenlaag met 3 paradesporen N-scale.jpg
Middenlaag met 3 paradesporen N-scale.jpg (104.8 KiB) 5674 keer bekeken
Zichtlaag met station N-scale.jpg
Zichtlaag met station N-scale.jpg (122.25 KiB) 5674 keer bekeken


Grtz Kevin

Modelspoorscenery Tips & Tricks - https://www.facebook.com/groups/modelspoorscenery
Modelspoor Baanplannen - https://www.facebook.com/groups/modelspoorbaanplannen
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1327
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Zwitsers/Oostenrijks georiënteerd baanplan

Bericht door bpieters »

Mooi plan, Kevin
Het enige wat ik me afvraag waarom je een 3-sporig paradebaanvak maakt.
Dit komt in het echt (en vooral in Zwitserland) niet zo vaak voor.
Vooral een lange 3-sporige brug of 2 bruggen naast elkaar zijn dan vrij kostbaar en dat zal in het echt zoveel mogelijk vermeden worden.
Een aftakking naar een fabriek of zo zou nog wel kunnen.
Haventje met kleine industrie bij het meertje bijvoorbeeld.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Flyingkoekkoek
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 jan 2025 14:28

Re: Zwitsers/Oostenrijks georiënteerd baanplan

Bericht door Flyingkoekkoek »

@bpieters ,

ik heb het plan naar aanleiding van jou feedback nog enigszins aangepast;

- 3 passagiersporen waarvan 2 doorgaand & 1 kopspoor.
- 1 doorgaand goederen en/of passagierspoor welke niet op het station stopt.

De turquoise sporen liggen +- 25cm lager dan het station. Hier zijn nog 2 doorgaande paradesporen over het water dmv. een brug.

Het "3e" spoor buigt nu af als enkelsporig paradetraject naar een " andere route ( sluit weer aan op de klimspiraal ) ". Dit spoor is ook vanaf beide zijde in te rijden en vormt alleen een verbinding tussen schaduwstation en middenlaag.

Daarnaast zijn de paarse sporen een stukje van de klimspiraal welke d.m.v een brug zichtbaar zijn om daar ook nog treinbezichtiging te realiseren.

Ook heb ik bij het stationsgebied aan de rechterzijde nu ook een dubbelsporig traject gemaakt om zo meerdere treinen tegelijkertijd te kunnen laten aankomen/vertrekken i.p.v. alles over een enkelsporig traject.
Bijlagen
Aangepast voorbeeld.jpg
Aangepast voorbeeld.jpg (122.95 KiB) 4693 keer bekeken


Grtz Kevin

Modelspoorscenery Tips & Tricks - https://www.facebook.com/groups/modelspoorscenery
Modelspoor Baanplannen - https://www.facebook.com/groups/modelspoorbaanplannen
Gebruikersavatar

Rehorst
Berichten: 198
Lid geworden op: 19 nov 2012 19:39
Locatie: kamerik

Re: Zwitsers/Oostenrijks georiënteerd baanplan

Bericht door Rehorst »

Kevin

Je sporen plan gaat er goed uitzien.
Je heb op diverse plaatsen kruiswissels en overloopwissels in het ontwerp zitten.
Heb je er al over nagedacht hoe je dit allemaal op ga lossen met je baanspanning.
Je zal op veel plaatsen keerlusmodulles moeten gaan gebruiken.


Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst
( spoor-n - selectrix - koploper - decoder-63 )
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Flyingkoekkoek
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 jan 2025 14:28

Re: Zwitsers/Oostenrijks georiënteerd baanplan

Bericht door Flyingkoekkoek »

@Rehorst ,

dank je wel voor je reactie. Beetje bij beetje komen we steeds meer richting een definitief plan met verschillende mogelijkheden, mijn inziens :)

Hoe dit precies aan te sluiten wordt de volgende opgave.. Ik weet dat er keerlusmodules zijn, maar waar die allemaal moeten komen, daar moet ik nog naar kijken. Aangezien ik met BiDib i.c.m iTrain de baan ga aansturen, heb ik onderstaande module gezien;

https://www.miniatuurwereldnederland.co ... erser-2-x/

Is het een probleem dan om deze te gebruiken ?

Grtz Kevin


Grtz Kevin

Modelspoorscenery Tips & Tricks - https://www.facebook.com/groups/modelspoorscenery
Modelspoor Baanplannen - https://www.facebook.com/groups/modelspoorbaanplannen
Gebruikersavatar

Rehorst
Berichten: 198
Lid geworden op: 19 nov 2012 19:39
Locatie: kamerik

Re: Zwitsers/Oostenrijks georiënteerd baanplan

Bericht door Rehorst »

Kevin.

Het is misschien op de zaken vooruit lopen maar ik denk dat je afhankelijk van de wisselstand de keerlusmodule moet schakelen via een functiedecoder.


Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst
( spoor-n - selectrix - koploper - decoder-63 )
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Flyingkoekkoek
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 jan 2025 14:28

Re: Zwitsers/Oostenrijks georiënteerd baanplan

Bericht door Flyingkoekkoek »

@Rehorst , ik heb even navraag gedaan bij de leverancier over de exacte werking van de keerlus reverser zoals hierboven benoemd. Afwachten wat het antwoord gaat zijn.


Grtz Kevin

Modelspoorscenery Tips & Tricks - https://www.facebook.com/groups/modelspoorscenery
Modelspoor Baanplannen - https://www.facebook.com/groups/modelspoorbaanplannen
Gebruikersavatar

Rehorst
Berichten: 198
Lid geworden op: 19 nov 2012 19:39
Locatie: kamerik

Re: Zwitsers/Oostenrijks georiënteerd baanplan

Bericht door Rehorst »

Kevin.

Ik zou de meerwaarde van de kruis- en overloopwissels eens critisch bekijken of ze echt wel zo nuttig zijn en opwegen tegen de kosten van de keerlusschakelingen en fubctiedecoders.


Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst
( spoor-n - selectrix - koploper - decoder-63 )
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Flyingkoekkoek
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 jan 2025 14:28

Re: Zwitsers/Oostenrijks georiënteerd baanplan

Bericht door Flyingkoekkoek »

@Rehorst ,

ik ben momenteel het stationsplan nog eens aan het bekijken.. maar ik moet altijd "oversteken" als ik links rijdt.. om bij de stationsporen te komen.. dus ik ben bang dat ik niet onder die engelse wissels uitkan.. of zit ik verkeerd .. ?


Grtz Kevin

Modelspoorscenery Tips & Tricks - https://www.facebook.com/groups/modelspoorscenery
Modelspoor Baanplannen - https://www.facebook.com/groups/modelspoorbaanplannen
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1327
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Zwitsers/Oostenrijks georiënteerd baanplan

Bericht door bpieters »

Het lijkt mij dan een optie om dat middenperron 1 spoor op te schuiven zodat ook het rode spoor aan een perron ligt.
Dat maakt het treinverloop misschien iets simpeler.



FidOo
Berichten: 6035
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Zwitsers/Oostenrijks georiënteerd baanplan

Bericht door FidOo »

Zoals ik het zie: heb je uiteindelijk maar 2 keerlusmodules nodig. Die kruiswissels en overloopwissels maken verder geen fluit uit. of je er nu 1 of 100 toepast.

Je moet de gewone sporen tussen de 2 uiterste lussen hetzelfde polariseren. Zodat in je station de polarisatie van de wissels en dergelijke gewoon hetzelfde is. Uiteraard kom je dan in de uiterste lussen in de problemen, dus daar moet je de keerlusmodules toepassen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Plaats reactie