CVs veranderen in Huebsch binnen verlichting

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Peter Ruifrok

CVs veranderen in Huebsch binnen verlichting

Bericht door Peter Ruifrok »

Ik ben sinds kort in het gelukkige bezit van 3 wagons met binnenverlichting van de firma Huebsch. Het gaat om een wat ouder model LED licht strip via een keurige prijs hier op het forum gekocht. Doet het prima, maar ik wil 1 adres (CV1) en een lichtsterkte (CV54) veranderen. Op mijn standaard apparaat waar ik al mijn locs uitlees en programmeer (programmeer spoor , geen POM) krijg ik de decoder niet gelezen, dus überhaupt niet geschreven. Toch zit er wel degelijk een decoder in, de CVs zijn in het verleden al eens door een vorige eigenaar aangepast. Iemand een idee? Kan het zijn dat de condensator van 1500 micro Farad me in de weg zit?

Windows 11, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC

Zaunkönigs Bahn

Re: CVs veranderen in Huebsch binnen verlichting

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Hangt er van af waar die condensator zit. Als daar voorzieningen voor zijn op de decoder niet. Het zal eerder zijn dat jouw standaard apparaat alleen kijkt naar locomotieven en niet naar functie decoders. Wat je nog zou kunnen doen is de verbinding maken na het wiel-slepercontact. Verder heb ik ook geen opties.

Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

BartenThomas

Bericht door BartenThomas »

Een lok erbij zetten op het prog spoor?
(en later alleen de lok om de cv' s weer terug te zetten)

Onderwerp starter
Peter Ruifrok

@Joop: ik begrijp dat jouw advies alleen helpt als het contact via de wielen slecht zou zijn, maar ik denk van niet. Maar hoe zit het met het lezen en schrijven van functie decoders? Is dat fundamenteel anders dan bij locs en waar doe je dat dan mee?
@Barten, lijkt me tricky

Windows 11, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC

Zaunkönigs Bahn

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Het probleem met wagons is dat er slechts 1 of 2 assen zijn voor een pool. Een locomotief heeft vaak de stroomafname van de binnenzijde van de wielen of de wielband. Dus veel meer punten voor een goed contact. Er zijn programmers die geen functie decoders kunnen programmeren, maar ik kan niet echt vinden van waarom. Kan me niet voorstellen dat dit te maken heeft met CV1. Wel is het zo dat oudere functie decoders mogelijk niet de aanbevelingen volgen van de standaard en zelf wat doen of nog werken volgens oude protocols. Dan heb je de documentatie van dat onderdeel nodig waarin staat hoe je dat moet doen. Verder heb ik even geen opties.

Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

FidOo

Bericht door FidOo »

Peter, gaat hem om deze ledverlichting: https://amw.huebsch.at/produkte/digital_led.htm ?

En normaal gesproken werkt programmeren ook gewoon zonder uitlezen. Dus als je CV1 Programmeert naar waarde 10 en je kunt hem niet uitlezen, zou deze alsnog waarde 10 moeten kijrgen. Je centrale weet dit alleen niet.
Als voorbeeld een oude multimaus kon met de standaard booster ook niet uitlezen, maar je kan er wel mee programmeren!

Volgens mij zit je condensator niet in de weg want deze zit op een speciale aansluiting (al zou je deze misschien even los kunnen maken om het zeker te weten).
Helaas verraad de handleiding helemaal niets over het kunnen uitlezen van de geintegreerde decoder dus ik kan je niet met zekerheid zeggen dat dit uberhaupt mogelijk is.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Peter Ruifrok

Hoi Joost, het is een iets oudere versie, in principe vergelijkbaar, en ik heb de handleiding. Idd staat daar niets in over het programmeren, maar wel alle CVs en zo. Ik zal eens proberen te programmeren zonder uit te lezen, goede tip.

Onderwerp starter
Peter Ruifrok

Re: CVs veranderen in Huebsch binnen verlichting, opgelost

Joost, dat was de oplossing. Schrijven ging prima, zelfs de schrijfbevestiging ging ok. Alleen lezen dus niet. Dank je voor dit advies!

Plaats reactie