Nieuw: Modellbahn Union WD8K Kato Wisseldecoder

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

Onderwerp starter
BramFokke

Nieuw: Modellbahn Union WD8K Kato Wisseldecoder

Bericht door BramFokke »

Ik ben bezig met het bouwen van een N-schaal modulebaan op basis van Kato-materiaal. Als decoder worden verschillende opties aanbevolen, maar deze waren allemaal slecht leverbaar. Mijn oog viel op de website van Modelbahn Union op de volgende decoder:
https://www.modellbahnunion.com/HO-spoo ... 0001&p=802

Ik had nog nooit van het apparaat gehoord en ik kon geen gebruikerservaringen vinden. Maar €49,99 voor acht wissels is stukken voordeliger dan de DS51K1, dus ik besloot een gokje te wagen en er eentje te bestellen. Bij deze mijn ervaringen:

* De vorm van de decoder is een printplaat die met spacers bevestigd kan worden op een ondergrond. Vergeleken met bijvoorbeeld de Z21 wisseldecoder is de printplaat met ca 40x85mm zeer compact.
* De decoder heeft 8 uitgangen met kato-stekkers. Handig, want je kunt daardoor de aansturingskabel intact houden. Er zijn ook uitvoeringen met andere uitgangen voor andere types wissels, maar die heb ik niet getest.
* De decoder heeft twee aansluitingen: Eentje voor het DCC signaal en eentje voor de voeding. Het is ook mogelijk om het DCC-signaal te gebruiken voor de voeding, maar dan moet je het wel zelf tweemaal afsplitsen. Alleen het DCC signaal aansluiten is niet voldoende.
* Programmeren is doodsimpel: Druk op de 'prog' knop en de decoder gaat in programmeermode. Kies een wisseladres en zet deze om met je multimaus/equivalent. De decoder zal vanaf nu naar dit en de 7 opvolgende adressen luisteren.
* Ik heb de decoder alleen getest met de #4 en #6 wissels van Kato. Ik heb de 20-210 hosentrager de 20-230 en de 20-231 nog niet getest. Als ik dat doe laat ik even weten hoe het gaat.

Hoe betrouwbaar de decoders op den duur zijn heb ik nog niet kunnen testen, dat moet de komende jaren blijken. Installatie was zo eenvoudig als je maar kunt wensen. €49,99 voor acht wissels is een mooie prijs en het is leuk om een product af te nemen van een club die afgelopen jaar veel pech heeft gehad met een brand in een naburig pand.

Plaats reactie