Minimale boogstraal flextrail (trix)

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
tv_man

Minimale boogstraal flextrail (trix)

Bericht door tv_man »

Ik ben bezig met een projectje om een minimaal baantje te maken waar een locomotief rondjes rijdt. Deze wil ik met behulp van een flexrail (van minitrix die ik toevallig over had van de grote baan) het spoor maken. Nu valt het buigen een beetje tegen dus vraag ik jullie twee dingen:

a. heeft iemand een idee wat de minimale boogstraal is die je kunt maken met de desbetreffende flexrail?
b. hoe zou je het buigen tot deze absurd kleine boogstralen aan moeten pakken?

(De locomotief (en misschien een paar wagons) die erop komen kunnen het prima aan, koppelingen worden aangepast en het zijn hele korte tweeassers, dus dat gedeelte komt goed)

Alvast bedankt

- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

vantongeren

Re: Minimale boogstraal flextrail (trix)

Bericht door vantongeren »

a. Minimale boogstraal is lastig te zeggen en heeft vooral met met rollende materiaal te maken.
Om toch een minimum aan te geven zou ik een cirkel tekenen met een diameter van 45 centimeter. Als de boogstraal niet binnen de getekende cirkel komt zit je redelijk save. Het minimale is 43 centimeter wat gelijk staat aan R1.

b. Ik gebruik spijkertjes en een extra standard rails waar het begin van de boog moet komen. Zet die vast en zet daar tegenaan de flexrails vast met een spijkertje. Tijdens het buigen opletten dat de spoorstaven tegen het extra standard railtje aanblijft en ga zo te werk tot de hele boog klaar is. Daarna het langer stukje spoorstaaf wat uitsteekt op lengte afknippen of zagen met rocozaagje.
Gewoon rustig aan werken, dan komt het vast allemaal goed. Zoniet gewoon ff brullen, dan zal ik proberen een proefstukje te maken met wat foto's ter illustratie.

Groet,
Marcel

Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III

Onderwerp starter
tv_man

Bericht door tv_man »

Ok, ik begeef me nu dan op wat experimenteler gebied, daar de diameter waar ik naar streef ongeveer 22cm is. (inspiratie opgedaan van http://carendt.com/)

Het probleem is nu geworden dat de railstaven op zodanige spanning staan dat ze aan een uiteinde uit de dwarsliggers zijn gesprongen. Mijn plan van aanpak is om op strategische punten schroeven in de plaat te zetten waar de flexrail tegenaan blijft zitten en stukje voor beetje probeer ik zo de rails in de extreme vorm te krijgen.

Bedankt voor de hulp, zeker het bevestigen van een uiteinde aan een extra stuk rail zal ik gebruiken.

- Norman

Trambaan (diorama)

vantongeren

Bericht door vantongeren »

Denk niet dat het je gaat lukken om er daadwerkelijk over te rijden. 22 cm is wel erg krap.
We hebben het hier toch wel over schaal N? De scherpe bocht op de genoemde site is namelijk schaal Z en zo te zien onberijdbaar/puur scenery.
Succes, probeer de bocht zo vloeiend mogelijk te houden zonder knikken en wellicht lukt het om een klein lokje en enkele wagons er door te krijgen. Ben alleen echt bang dat het niet gaat lukken :oops:

Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III

FidOo

Bericht door FidOo »

Ik denk dat je dit gewoon proefondervindelijk moet gaan ontdekken.
Truc rails heeft inderdaad de neiging om terug te willen springen naar zn oorsprong.ik geloof dat peco dit minder heeft. Al heb ik zelf geen ervaring met peco.

Hele krappe radius moet overigens wel lukken met korte 2 assige loks en wagens. Toen ik nog een jong ventje was heb ik een keer met flex lopen rotzooien om te kijken hoe ver ik het kon buigen. En toen met mn kof er doorheen rijden. En dat lukte redelijk.

Succes met het bouwen

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
tv_man

Bericht door tv_man »

Het is een ovaaltje geworden vanwege het verbindingsstukje. Uiteindelijk stukje bij beetje nieuwe gaten geboord en de bouten verplaatst tot de uiteindes op maat geknipt konden worden en de wissel ertussen paste. Op z'n krapst heeft dit een radius van ongeveer 70mm. (op z'n wijdst R1). Hij doet het prima zolang er niet al te hard gereden wordt. Er komt geen geluidsisolatie onder en ik hoop dat een dikke klodder lijm het spoor uiteindelijk op z'n plaats gaat houden, anders moet een deel van de bouten blijven zitten.

Het verhaal gaat verder: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1942
Bijlagen
negentje.JPG
negentje.JPG (67.78 KiB) 4470 keer bekeken

- Norman

Trambaan (diorama)

Tonh

Bericht door Tonh »

Minimale boogstraal in grootspoor?

http://www.railpictures.net/viewphoto.p ... 228&nseq=2

Kan de flexrail van Trix dit ook? :D

Groet
Ton

Plaats reactie