Pagina 1 van 1

vraag

Geplaatst: 12 okt 2010 16:09
door Benno
graag een antwoord , na gestopt te zijn met marklin , ben ik bezig met een N baan, ik heb alvast twee sporen met 2 trafo`s dus kan ik twee treinen bv laten rijden, nu wil het geval ondanks dat ik overal spanning op de baan meet de trein niet zo goed rijdt , de trafo schakelt soms wel en soms niet goed (denk ik dan ) de baan regelmaatig goed schoongemaakt met wasbenzine, maar de locomotieven haperen soms, om de kosten te besparen heb ik regelmatig rails , wissels enz gekocht op beurzen, ook heb ik een locomotief met tender gekregen , de tender trekt de stroom en de wielen van de locomotief , wel deze draaien niet mee , waar ligt dit allemaal aan , aan bv de rails op het eerste gezicht zijn ze recht , omdat ik eerst een marklin baan gehad heb , gebruik ik dus de zelfde oppervlak voor n spoor , ligt het bv ook aan dat de tafel misschien niet vlak genoeg is voor n spoor , dus al jullie raadgevingen en antwoorden

gr Benno

Re: vraag

Geplaatst: 12 okt 2010 16:44
door shoven
Vuile wielen, vuile loc, niet gesmeerd, teveel gesmeerd, versleten koolborstels, versleten andere onderdelen, kromme onderdelen, slechte stroomafnemers enz enz enz.
Het kan van alles zijn. Hebben ze eerder goed gereden? Hoe oud zijn ze? Hebben ze al veel gereden? Hebben ze lang stil gestaan? Enzovoorts.
Als je wat meer informatie geeft kunnen we wat gerichter antwoorden.

Re: vraag

Geplaatst: 12 okt 2010 17:50
door Rob Fongers
Vergeet niet dat het heel fijn en teer spul vooral stoomlocs met hun loopwerk waarbij een geringe verbuiging van de stangen al kan leiden dat deze niet rond gaan

Re: vraag

Geplaatst: 12 okt 2010 18:29
door Michiel
Hallo Benno,

een goede elektrische stroomtoevoer tot aan de motor is 90% van de feestvreugde. Vooral bij schaal N en kleiner wordt dit zeer gevoelig. Er zijn een paar typische problemen dat je eens kan bekijken:

- alle draadverbindingen moeten goed contact geven, in contactklemmen, aan elkaar gedraaid, ... noem maar op, het elektrisch contact moet goed zijn!
- raillassen moeten nagegeken worden dat ze nog goed strak aansluiten, en niet gecorrodeerd zijn. Eventueel een extra voedingspunt meer aanleggen om zeker te zijn dat er een goede stroomtoevoer is naar de rails.
- Denkende wissels kunnen soms "twijfelden" wissels worden. Probeer eerste die wissels met draadbruggetjes te gebruiken. Later als alles goed rijdt, kan je beginnen denken aan automatisering en beveiliging.
- Het loopvlak van de rails moet echt goed schoon zijn. Veruit het beste is hiervoor een railblokje te gebruiken, maar met een doekje en wasbenzine gaat het natuurlijk ook prima. Hardnekkig vuil, verf of lijm kan je met een houten plankje of houten schraper weghalen, maar nooit, NOOIT schuren met schuurpapier of ander schurend product.
- Het loopvlak van de wielen moet perfect schoon zijn. Je legt de lok op zijn rug op een moesse of zo, en met een doekje met wasbezine maak je alle wielen schoon. De aangedreven wielen eventueel met een dradenpaar even laten verder draaien. En anders heeft Minitrix of Conrad een wielereiniger om op de rails te plaatsen, die de lokwielen over de messing borsteltjes laten draaien.


Als dit alles goed is, dan zouden je treinen goed moeten rijden. Als dat nog niet het geval is, dan moet je naar de locomotieven individueel gaan kijken voor bepaalde defecten. Maar dat is pas in de 2de fase.

Succes!

Re: vraag

Geplaatst: 12 okt 2010 19:49
door FidOo
check even de website: http://www.nproject.org dan onder het kopje loks schoonmaken en onderhoud.

staan ook een hoop praktische tips en uitleg die het verhaal van de heren hier met foto's ondersteunen.

Re: vraag

Geplaatst: 14 okt 2010 22:33
door Wim Ros
de trafo schakelt soms wel en soms niet goed (denk ik dan ) de baan regelmaatig goed schoongemaakt met wasbenzine, maar de locomotieven haperen soms
En hoeveel versnellingen hebben deze trafo's dan?

Mvg
Wim.

Re: vraag

Geplaatst: 15 okt 2010 17:38
door Spar
Benno schreef:graag een antwoord , na gestopt te zijn met marklin , ben ik bezig met een N baan, ik heb alvast twee sporen met 2 trafo`s dus kan ik twee treinen bv laten rijden, nu wil het geval ondanks dat ik overal spanning op de baan meet de trein niet zo goed rijdt , de trafo schakelt soms wel en soms niet goed (denk ik dan ) de baan regelmaatig goed schoongemaakt met wasbenzine, maar de locomotieven haperen soms, om de kosten te besparen heb ik regelmatig rails , wissels enz gekocht op beurzen, ook heb ik een locomotief met tender gekregen , de tender trekt de stroom en de wielen van de locomotief , wel deze draaien niet mee , waar ligt dit allemaal aan , aan bv de rails op het eerste gezicht zijn ze recht , omdat ik eerst een marklin baan gehad heb , gebruik ik dus de zelfde oppervlak voor n spoor , ligt het bv ook aan dat de tafel misschien niet vlak genoeg is voor n spoor , dus al jullie raadgevingen en antwoorden

gr Benno

Gebruik je misschien de trafo's van Marklin?

M.v.g. Spar