Pagina 1 van 1

TestSpoor65

Geplaatst: 20 okt 2010 20:45
door spoor65
Goedenavond allemaal.

Tja, als het baanplan dan nog steeds niet helemaal wil lukken, er nog vele dingen uit te proberen zijn
en je wilt toch langzamerhand eens wat gaan rijden, dan is er nog iets anders wat je kunt gaan doen.

Vandaar dan ook hier de opening van mijn nieuwe topic, en de eerste keer in deze rubriek.

Wat gaan we doen, de naam zegt het eigenlijk al, ik ga in dit topic de resultaten/vordeingen bij houden van de diverse
projectjes die zullen resulteren in testbanen.
de eerste waar ik nu mee ben begonnen, word een simpel ovaaltje van Roco railtjes die ik nog had liggen.

De opzet is, om deze baan op een vast plaatje te gaan maken, en deze zal gaan dienen als proefbaantje voor diverse dingen.

Mijn gedachten was en is, het is altijd makkelijk om naast de digitale baan die er moet gaan komen, een simpel ovaaltje te hebben
die je voor alles kunt gebruiken.

Je koopt een nieuwe loc, maar alvorens je hem digitaal gaat maken, wil je toch ook wel ff weten of hij analoog wel in orde is.
dus dat moet op deze getest kunnen worden.
Vervolgens heb je hem digitaal gemaakt, dan ook is het handig dat je ff de loc snel kunt testen, zonder gelijk de grote baan te moeten gaan gebruiken.
Dus er komt ook een 2e aansluiting om ff de Roco centrale er aan te kunnen koppellen, natuurlijk zonder dat de analoog travo er nog aan zit.

Daarna zal ik deze plaat gaan gebruiken om eens lekker te rommelen met diverse manieren van aankleding, balasten en al dat soort prutsdingen
die gewoon lekker mis mogen gaan, zonder dat straks de eigenlijke baan er last van heeft.

Vandaag was dan de aftrap voor dit project.
Als eerste ben ik begonnen met les te nemen op nproject.

Had enigen tijd geleden al een soldeerstation gekocht en het werd tijd daar eens mee te gaan oefenen.
Spannend eigenlijk, want dit was echt de aller eerste keer dat ik een soldeerbout aan heb gezet. :P

Het ging dus beslist niet echt handig, maar dat gaat vast beter worden, heb er alle vertrouwen in.

Ben eigenlijk al direct begonnen met overmoed,
Martinb schrijft op zijn site, dat als je geen super ster bent in solderen, je beste purine kunt gebruiken,
nou ik ben volgens mij eerder een super sul in solderen, maar heb het toch niet gebruikt. ik d8, ga gewoon alle andere tips doen, in de hoop dat het zo wel lukt.

Mocht een 2e poging nodig zijn, kan ik het altijd nog gaan gebruiken.

het eerste resultaal ziet er eigenlijk niet uit, maar het zit vast, en een licht wagonnetje gaat er keurig over heen zonder een hobbeltje te merken.
1e soldeersels 003a.jpg
1e soldeersels 003a.jpg (92.16 KiB) 2173 keer bekeken
mvg

Freddy

Re: TestSpoor65

Geplaatst: 20 okt 2010 21:39
door Michiel
Freddy,

oefening baart kunst! De enige manier om het te leren is het doen. En het gevoel van het goed en snel laten uitvloeien van de souduur, en dan daarna het onbewegelijk laten afkoelen (al ben je ondertussen je vinger aan het verbranden) dat komt met beetjes.

Aan het uiterlijk van de las kan je de kwaliteit zien. Hier, in dit geval is de las mat en hobbelig. Je hebt de souduur niet voldoende laten uitvloeien, en teveel bewogen tijdens het afkoelen. Deze las in onbetrouwbaar en zal waarschijnlijk na verloop van tijd problemen geven.

De basis is dus: eerste beide delen afzondelijk vertinnen. Dan pas beide vertinde delen samen brengen, met de bout verwarmen en de souduur goed laten uitvloeien. Bout weg en een seconde of 2-3 onbeweeglijk laten afkoelen.

Succes!

Re: TestSpoor65

Geplaatst: 20 okt 2010 23:23
door Wim Ros
Fred, en bovenal dunner draad gebruiken.

Mvg
Wim.

Re: TestSpoor65

Geplaatst: 21 okt 2010 06:18
door Robert_N-Nm
Het is naar mijn idee een prima eerste poging. Punt is wel dat je altijd de soldeerlas naast de spoorstaaf zal blijven zien. Voor een mooie afwerking is het veel handiger om de draad te solderen aan de onderzijde van de spoorstaaf. Even een stukje plastic uit de rail (tussen twee opeenvolgende bielsen moet voldoende zijn) halen met een vijltje en daar solderen. Als de spoorstaaf bij het vijlen een beetje ingekrast wordt is dat geen probleem, je krijgt geen stofverzameling want die krasjes lopen toch vol met soldeer.

Wat ook overwogen kan worden is een draadje solderen aan een railschoentje btw en deze gebruiken tussen twee railstukken (evt deze stukken aan elkaar solderen). Is makkelijk want je hebt geen gedoe met plasticrotzooi.

Robert

Re: TestSpoor65

Geplaatst: 21 okt 2010 12:52
door spoor65
Heren,
Bedankt voor de reacties.

Idd zal ik nog met dunner draad gaan werken. heb deze nu eerst op een oud stukkie rai gebruikt om eerst eens wat te oefenen, en op een dikkere draad kun je gewoon ff iets beter zien hoe soldeer reageerd.

Ja tevens zal ik moeten verder oefenen op een perfecte soldeersel, idd net ff iets langer laten uitharden alvorens los te laten, zoals michiel schreef.
Dikker draad in dit geval, geeft natuurlijk al meer zichtbaar soldeerwerk, omdat je gewoon meer soldeer nodig bent, en je al snel tegen de bielsen aan zit, waardoor lekker vlak al moeilijk word, heb ik het idee. dunner draad zal hier al een stuk beter werken.

Voor wat betreft het zichtbaar aan de zijkant werken, ja ook daar ben ik mij van bewust, maar ook dit nu toch gedaan omdat ik het eerst eens met een dikkere draad wou doen om te zien hoe het materiaal reageerd, en met een dunnere draad kun je denk ik makkelijker aan de onderkant tussen een stukje weggesneden biels solderen dan met deze.

Kortom, nog genoeg uit te proberen en te leren. dus elke tip is welkom.
Ben in ieder geval al blij dat ik een soldeerstation gekocht heb zodat ik de temperatuur regelen kan, want de eerste poging had ik hem duidelijk niet warm genoeg, 2e poging merkte ik al direct dat het beter ging.

Helaas kan ik op deze niet zien hoeveel graden hij ingesteld staat, maar ik blijf gewoon zoeken naar het beste resultaat.

Alleen daarom is het al handig om met een testbaantje te beginnen.

Mvg

Freddy

Re: TestSpoor65

Geplaatst: 21 okt 2010 12:59
door Wim Ros
Fred, temperatuur op minimaal 370 graden zetten. Voldoende dikke soldeerpunt gebruiken liefst van het type schroevendraaier. Dan kun je snel en precies werken. Solderen doe je niet zomaar, solderen is een kunst.


Afbeelding
Afbeelding

Mvg
Wim.