Pagina 1 van 1
Wanneer extra booster nodig en welke voor de Ecos.
Geplaatst: 26 okt 2010 19:44
door Jerome
Modelspoormannen,
Ik heb 2 vragen over Boosters. Ik heb een Ecos die voorzien is van een 4 Ampere Booster (H0 stand). Mijn modelbaan begint inmiddels aardig groot worden waardoor ik redelijk wat treinen tegelijk kan rijden. Inmiddels zit ik op rond de 10 treinen gemiddeld. Veder heb ik ook ongeveer 60 wagens en rijtuigen rondrijden die voorzien zijn van 10K weerstanden. Met 10 treinen maal 0,5 ongeveer Ampere verbruik per decoder zit ik al 5 ampere.... (al deze redenatie niet klopt, lees ik het wel )
Als ik kijk naar bovenstaande lijkt het me dat ik een extra booster nodig heb. Het gekke is dat je op de Ecos het verbruik kan zien. Het lijkt daarop dat ik nog niet aan de max zit... ik merk zelf (denk ik) dat ik de laatste tijd wat meer haperende treinen heb.
Mijn eerste vraag is, hoe kan je zien dat je te weinig vermogen hebt? Vallen treinen eerder stil, haperen ze meer?
Mijn 2e vraag is, (met Eurospoor in het vooruitzicht) ik zie dat een extra Ecos Booster ongeveer 200 Euro kost. Zijn er wellicht goedkopere en aantrekkelijke alternatieven?
Greetz, Jeroen
Re: Wanneer extra booster nodig en welke voor de Ecos.
Geplaatst: 27 okt 2010 15:06
door Rob Fongers
Jeroen,
Als het verbruik op je Ecos nog geen max aangeeft zit je er dus nog niet aan
Als je Ecos in overbelasting of te hoge temperatuur raakt heb je dat probleem dus wel
Haperende treinen hebben niets met teveel gebruik te maken. De spanning op je baan zakt maar de stroom neemt toe. Wat die 10K betreft hoef je je geen zorgen over te maken.
Re: Wanneer extra booster nodig en welke voor de Ecos.
Geplaatst: 27 okt 2010 15:42
door bisschop
Hoi Jeroen,
Mijn eerste vraag is, hoe kan je zien dat je te weinig vermogen hebt? Vallen treinen eerder stil, haperen ze meer?
Geen last mee gehad wel merkte ik aan mijn wissels dat sommige niet goed functioneerde.
Heb nog de gewone wisselspoeltjes van minitrix met de extra booster geen last meer.
Terwijl mijn Ecos ook op 18 volt het verbruik niet op vol had maar op half en de piek spanningen geeft ze niet aan
wat dus bij een wissel omleggen wel gebeurt.
Mijn 2e vraag is, (met Eurospoor in het vooruitzicht) ik zie dat een extra Ecos Booster ongeveer 200 Euro kost. Zijn er wellicht goedkopere en aantrekkelijke alternatieven?
Op een Ecos past alleen een Ecos booster
Dacht en denk ik!.
Ze zijn mooi klein en makkelijk aan te sluiten op de Ecos.
Waarschijnlijk staan er wel duitse handelaren die de booster goedkoper aanbieden.
Een goede tip kijk eerst en neem een Eurospoorkrant mee (bij de ingang liggen ze) met de plattegrond en maak daar aantekeningen op waar en hoe duur de booster is.
Groetjes Rob
Re: Wanneer extra booster nodig en welke voor de Ecos.
Geplaatst: 27 okt 2010 17:04
door Wim Ros
bisschop schreef:Hoi Jeroen,
Op een Ecos past alleen een Ecos booster
Dacht en denk ik!.
Groetjes Rob
Nu dat denk ik toch denkelijk niet.
Een power 4 of een power 7 van Uhlenbrock zal ook perfect werken en is een stuk voordeliger.
Mvg
Wim.
Re: Wanneer extra booster nodig en welke voor de Ecos.
Geplaatst: 27 okt 2010 18:04
door bisschop
Hoi Wim,
Ja je hebt gelijk.
Net effe op de site van esu gekeken en daar staat het volgende:
http://www.esu.eu/produkte/ecos-digital ... gsdetails/
Booster
Selbstverständlich können an die ECoS-Zentrale alle Booster angeschlossen werden, die der DCC-Norm entsprechen oder Märklin® 6017-kompatibel sind: Eine entsprechende Buchse ist vorhanden.
Alternativ können Sie sich auch für den ESU ECoSBoost entscheiden, der direkt an den ECoSlink angeschlossen wird: In ihm steckt ein RailCom® Rückmelder, damit Sie diese Features gleich mitnutzen können.
Der ECoSBoost erlaubt ihnen darüber hinaus die Anzeige des aktuell aus den einzelnen Boostern fließenden Stroms. Damit sehen Sie auf einen Blick, wie viel "Reserven" Sie noch haben.
Of voor de Nederlands liefhebbers:
Booster
Natuurlijk, de ECoS, worden alle boosters aangesloten, in overeenstemming met de standaard DCC of Märklin ®-compatibele 6017: Een in de betreffende bus is beschikbaar.
Als alternatief kunt u ook kiezen voor de ESU ECoSBoost beslissen welke direct verbonden is aan de ECoSlink: in het ligt een RailCom ® feedback om u te helpen dezelfde functies die zij samen kunnen gebruiken.
De ECoSBoost hen ook het display van de stroom van de individuele huidige boosters toelaat. Dus je kunt in een oogopslag zien hoe veel, "reserves" je nog over hebt.
Vertaling via Google.
Groetjes Rob
Re: Wanneer extra booster nodig en welke voor de Ecos.
Geplaatst: 27 okt 2010 18:06
door Jerome
Mannen,
Dank voor de antwoorden.
Ik ben vandaag wat aan het experimenteren geweest. Ik denk dat de Ecos inderdaad de waarden toch goed aangeeft. Als ik 1 loc laat rijden met Kuhn decoder is de belasting niet 05 maar 0,3/0,4 Ampère. Wanneer ik het maximaal aantal treinen laat rijden, gaat de totale belasting toch richting de 4 Ampère. Aangezien de volgende uitbreiding voor de deur staat, ga ik me verder oriënteren en een extra booster aanschaffen.
Wat betreft de haperende locs: ik denk dat ik maar weer even een poetsactie ga doen, daar zal het wss aan liggen.
ik ben vandaag ook ff gaan zoeken en ik ben diverse alternatieve boosters tegengekomen zoals van Digirails, LDT en Marklin. Naar de Power 4/7 had ik nog niet gekeken. Ik zie dat de power 4 ongeveer 100 Euro kost (bij Lippe). Ik denk dat ik genoeg zal hebben aan 1 extra booster van 4 Ampère.
Rob F/Wim: Ik weet dat jullie aan het stoeien zijn geweest met de Power 4, dus als ik hiervoor ga dan weet ik in ieder geval aan wie ik vragen zou kunnen stellen bij het aansluiten.
Het voordeel van de Ecos Boost is dat het ´plug and play´is via de Ecoslink, maar dat is het enorme verschil in prijs niet echt waard.. Ik verwacht de railcom niet te gaan gebruiken (ik zie daar het nut niet van in....)
Eens kijken of ik op het web iets kan vinden hoe ik de Power 4 op de Ecos kan aansluiten.
Thanks!
Groetjes, Jeroen.
Re: Wanneer extra booster nodig en welke voor de Ecos.
Geplaatst: 28 okt 2010 11:44
door Wim Ros
Jerome,
De Power 4 en de Power 7 is ook RailCom compatibel.
De Power 4 sluit je aan op de CDE aansluiting van de ECoS en dan zal er verder geen probleem zijn.
Mvg
Wim.
Re: Wanneer extra booster nodig en welke voor de Ecos.
Geplaatst: 28 okt 2010 12:06
door Rob Fongers
Maar voor een paar centen (Paar
dat is toch een stel
) meer koop je de P7 en is veel goedkoper als 2 x P4.
Bovenstaand komt ff in een ander daglicht te staan na
dit gezien te hebben
Re: Wanneer extra booster nodig en welke voor de Ecos.
Geplaatst: 28 okt 2010 12:59
door Jerome
Wim/Rob
Wederom top! Dank voor de adviezen. Die aanbieding is eentje waar ik maar even achteraan ga. FF bellen naar Vlaardingen, kijken of ze er eentje kunnen meenemen naar Eurospoor. Anders rij ik wel ff langs morgen. Er moet nog wel een trafo bij (TRANSFORMATOR 70VA 16V).
Ps, ik ben ik ben gisteren naar de site van Uhlenbrock op zoek geweest voor handleidingen, maar het lijkt dat deze uit de lucht is.
ik hou jullie op de hoogte!
Groet, Jeroen.
Re: Wanneer extra booster nodig en welke voor de Ecos.
Geplaatst: 28 okt 2010 13:20
door Jerome
En de Power 4 is besteld (met trafo) en wordt meegenomen naar Eurospoor! Super.
Groet, Jeroen
Re: Wanneer extra booster nodig en welke voor de Ecos.
Geplaatst: 28 okt 2010 13:55
door Wim Ros
Re: Wanneer extra booster nodig en welke voor de Ecos.
Geplaatst: 28 okt 2010 15:19
door Jerome
Hai Wim,
Yep, het werkt weer, vanochtend werkte mijn bookmark
http://www.uhlenbrock.de/ niet.
Thanks, ik ga manual alvast lezen.
Groet, Jeroen.
Ps, Wim ben je nog actief op je ´eigen´ forum? Ik heb daar nog een vraagje open staan:
http://digitalemodelbaanforum.messagebo ... ?p=141#141
Re: Wanneer extra booster nodig en welke voor de Ecos.
Geplaatst: 29 okt 2010 22:34
door Rob Fongers
Re: Wanneer extra booster nodig en welke voor de Ecos.
Geplaatst: 31 okt 2010 09:33
door Jerome
Rob, Een kop koffie tijdens een beurs? Wellicht in Rijswijk?
Inmiddels in de booster binnen (en de poelietrekker en motoren ) dus ik heb weer wat te doen. Zie ook het draadje met de aanwinsten.
Greetz, Jeroen