Pagina 1 van 1

2 gescheiden stroomkringen via engelse kruiswissel?

Geplaatst: 14 nov 2010 12:32
door Benno
hallo spoorliefhebbers

even een vraag , ik ben bezig met een baanplan en daar heb ik ook een engelse kruiswissel ingebouwd bij het hoofdstation zodat ik dan met twee sporen kan rijden met 2 trafo`s dan kan bv een goederetrein het staion passeren en verder gaan op de andere baan, voor de kruiswissel heb ik een isolatiepunt gemaakt anders krijg je twee trafo`s op 1 baan ,maar nu wil het geval dat de draaiknop stand van beide trafo`s hierdoor gelijk moeten staan in de zelfde richting.

is daar ook een andere oplossing voor ? want stel je voor je vergeet de andere trafo in de andere stand te zetten , ik hoop dat jullie mijn vraag begrijpen en wat ik hiermee bedoel

Benno

Re: vraagstelling

Geplaatst: 14 nov 2010 12:37
door FidOo
Beste benno.

Ik snap je punt. Maar dit is helaas niet op te lossen als je analoog rijdt. Daar zit je altijd vast aan het feit dat je 2 gescheiden stroomkringen houdt. Wil je van de ene naar dr ander moet je doen wat je zojuist zelf hebt beschreven.

Oplossing: digitaal gaan rijden.

Re: vraagstelling

Geplaatst: 14 nov 2010 17:25
door vantongeren
Waarom zou je willen rijden met 2 trafo's. Heb je zoveel materiaal wat je tegelijkertijd wil laten rijden dat 1 trafo niet genoeg is?
Al gedacht aan een schakelaar er tussen bouwen die met 1 stand de gehele sectie op 1 trafo zet en de andere stand de twee sporen ieder door de eigen trafo van de benodigde spanning voorziet?

Ik werk ook met meerdere trafo's, maar dan voor specifieke secties.
Let er trouwens aan dat beide trafo's NOOIT gekoppeld mogen worden (staat ook in de gebruiksaanwijzing).

Groet,
Marcel

Re: 2 gescheiden stroomkringen via engelse kruiswissel?

Geplaatst: 14 nov 2010 21:40
door Benno
in ieder geval dank jullie wel voor je reactie , en aan Marcel de vraag hoe moet ik dit schakelen, wat jij zei met een schakelaar is daar een schema van

gr Benno

Re: 2 gescheiden stroomkringen via engelse kruiswissel?

Geplaatst: 14 nov 2010 21:57
door EVR
Voor wisselstroomtrafo's en wisselstroom in zijn algemeen geldt dat deze niet parallel geschakeld kunnen worden, door mogelijk faseverschil en als veiligheid dat de wanneer de stekker van slechts een trafo met de 230V~ verbonden is en de stekker van de andere trafo is niet verbonden is er op het tastbare deel van de stekker 230V~ komt te staan.

Gelijkstroom kan absoluut geparalleld worden en heeft geen schadelijke gevolgen. Hoe denk je anders van sectie naar sectie te kunnen rijden? De loc wordt dan tijdelijk bij het overgaan van de secties door twee trafo's gevoed, deze moeten uiteraard wel hetzelfde gepoold staan. Echter, een van de twee omgekeerd geeft een dijk van een kortsluiting door de loc heen met het totale vermogen van de trafo's.

Ik heb geen ervaring met andere rails dan Fleischmann Piccolo en deze engelse wissels hebben geen mogelijkheid tot gescheiden stroomkringen. Als je in het bezit van een Fleischmann Piccolo engels wissel zal je met een schakelaar de wissel van de ene naar de andere trafo moeten schakelen, dit zal een wisselschakelaar moeten zijn.

Re: 2 gescheiden stroomkringen via engelse kruiswissel?

Geplaatst: 14 nov 2010 23:50
door evo
EVR schreef:Gelijkstroom kan absoluut geparalleld worden en heeft geen schadelijke gevolgen. Hoe denk je anders van sectie naar sectie te kunnen rijden? De loc wordt dan tijdelijk bij het overgaan van de secties door twee trafo's gevoed, deze moeten uiteraard wel hetzelfde gepoold staan.
Hier moet je toch ook mee uitkijken, want als de ene trafo anders staat dan de andere (bv. 5V en 10V), dan gaat er toch weer behoorlijk wat stroom door de stroomgeleiders in de lok lopen (I = (10-5)/0 = vonken).

Re: 2 gescheiden stroomkringen via engelse kruiswissel?

Geplaatst: 15 nov 2010 17:05
door Wim Ros
Ha leuk, de discussie over een onderwerp wat steeds weer zijn kop op steekt is weer begonnen. Mij benieuwen welke verhalen er nu weer opduiken.

Mvg
Wim.

Re: 2 gescheiden stroomkringen via engelse kruiswissel?

Geplaatst: 15 nov 2010 21:32
door EVR
De verhalen die opduiken zijn de volgende:

- Wisselspanning is nooit te parallelen
- Gelijkspanning kan wel geparalleld worden indien correct gepoold.

Moet eerlijk zeggen dat ik nooit vonken heb gezien bij het rijden van sector naar sector, ook bij niet exact gelijke spanningswaarden, ik zal daar eens op letten. Tot en met nu toe heb ik geen verbrande stroomgeleiders in de locs gevonden.

Re: 2 gescheiden stroomkringen via engelse kruiswissel?

Geplaatst: 15 nov 2010 23:00
door Rob Fongers
Als ze tegen gepoold staan heb je kortsluiting. en dan spreekt dus de beveiliging aan.

Niets om je dus zorgen over te maken