wisselaansturing Peco

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
RonaldB

wisselaansturing Peco

Bericht door RonaldB »

Heel even!
Ik heb een digitale startset van Fleischman met zo'n Multimuis (grijs). Ik wil Peco rails gaan aanschaffen. Ik ben van plan om de wissels dmv. mijn multimuis aan te sturen (met later de mogelijkheid om dat via de computer te gaan doen).
Bij Eurospoor zag ik zo'n Tortoise wisselmoter voor 19 euro. Ik heb ook gekeken naar de Peco wisselaandrijving PL10WE met PL9 mountingplates. Ik dacht dat die wat prijs betreft voordeliger zijn. (Ik weet van dat klikgeluid, maar dat neem ik dan maar voor lief.)
Ik heb een lijntje gelezen over een Conradaandrijving. Ik ben niet technisch onderlegd en raak al gauw het spoor bijster.

Ik heb nu ook nog een wisseldecoder aan te schaffen.
Ik denk zelf aan Lenz. Het moet per wissel allemaal niet duur worden en technisch niet te moeilijk om aan te sluiten.

Maar mogelijk kan iemand mij hierin adviseren:
Welke wisselmoter, gecombineerd met welke wisseldecoder, zodat ik het met mijn Multimaus kan bedienen? Wat ben ik per wissel dan ongeveer kwijt?

Ik hoor graag van jullie.

Ronald

gdw1963

Re: wisselaansturing Peco

Bericht door gdw1963 »

Ronald,

Mijn voorstel is gebruik een ServoSwitch van RoSoft en een servo van bijvoorbeeld Conrad. ServoSwitch kost getest en gebouwd € 18,00, een servo is verkrijgbaar voor € 5,00 of minder.

Voordelen genoeg, ServoSwitch is decoder en servo aansturing in een, de plaatsing is dicht bij de wissel en dus ook de servo, het stuursignaal (DCC) komt van de rails en is uiteraard te bedienen met de MultiMaus. Programmeren en instellen is een "eitje" als je het een keer hebt gedaan.

Op dit forum is al voldoende ervaring om je daarmee te helpen en ook de leverancier is hier actief. Voor grote aantallen servo's loont het de moeite om in het buitenland rond te snuffelen (vanaf zo'n € 2,00).

Wat ook belangrijk is om te weten, te Peco PL-10W(E) verbruiken veel stroom en niet iedere schakeldecoder kan die stroom leveren. De Conrad wisselmotoren hebben een wisselend resultaat, bij de een werkt hij perfect, bij de ander is het een "drama".

Gerwin

Spoort NS tijdperk III

shoven

Bericht door shoven »

Een PL10WE is een pond of 5 per stuk, maar maakt een takkeherrie. Dit moet je echt horen voor je ze aanschaft. Ook de Conrads zijn mij slecht bevallen.
Ik sluit me aan bij Gerwin: bij Peco rails zou ik gaan voor een ServoSwitch met servo, als je hem zelf in elkaar soldeert kost hij geen €18 maar €13,50. Met de servo's van $1,99 ben je voor weinig geld de man en heb je een mooi werkende wissel, met puntstukschakeling.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

martindomburg
Elektronica/Commercieel

Bericht door martindomburg »

Als je veel wissels hebt zou ik aanraden om een servo aandrijving te gebruiken. Is veelk mooier en eigenlijk goedkoper als magneetaandrivingen. Die servo's heb je al voor 5,- bij conrad (230500) en met klikband snel en makkelijk te bevestigen.Puntstukpolarisatie kan ook heel simpel, ik heb simpel een microswitch op de servo gelijmd die door de arm van de servo word geschakeld. Deze heb je al voor € 1,- als je goed zoekt.

Aandrijven kan via vele manieren. Van Perlo verkoopt de OC32 waar je in principe 32 servo's mee aan kan sturen. Persoonlijk zou ik met een OC32 16 servo's en 16 Leds, relais, magneetaandrijvingen of geheugendraad aansturen maar dat is mijn idee. De OC32 kost ongeveer 55,- gemonteerd en getest en hier heb je per 4 servo's een SP4 printje nodig om ze aan te sluiten. Zo kom je voor 16 servo's op (55+7.50+7.50+7.50+7.50) € 85,-, en voor 32 servo's op €115,- om ze aan te sturen.

Het is onderdeel van Dinamo, maar de OC32 is hier los van ontwikkeld en bedoeld als stand-alone unit voor onder de baan waarmee je 32 uitgangen kan sturen. Het kan communiceren met Dinamo of rechtstreeks met je PC via OC32Config, koploper of Itrain.

Je kan er ook 32 stuks servo's mee aansturen maar de mogelijkheden van de OC32 zijn erg breed. Tevens kan je de uitgangen alle effecten geven die je wilt, de wissels zo langzaam laten gaan als je wilt, intensiteit van leds aanpassen, bounce effecten van slagbomen nabootsen e.d.

moet je maar eens kijken op http://www.xs4all.nl/~perlovan/docs/oc32intro.pdf

Onderwerp starter
RonaldB

Bericht door RonaldB »

Heren, bedankt voor jullie snelle reactie,
Maar,...daar heb je het al, ik heb te weinig inhoudelijke kennis van de termen en de technische gevolgen van de keuzes.
Gerwin had het over Servo's van Conrad en wisselmotoren van Conrad. Ik ben er maar even vanuit gegaan dat dit hetzelfde is. Ik heb gekeken naar de de site van Rosoft en heb die Servoswitch gevonden. Dit apparaat kan dus via de rails met de Multimaus worden aangestuurd? Moet ik alleen nog weten hoe ik die aansluit op de wissels. Verder weet ik niet wat ik aanmoet met die Wisselpuntstukken. Ik neem aan dat in de gebruiksaanwijzing van zo'n Servoswitch zit.

Martin had het over een Servo bij conrad (230500). Ik neem aan dat dit de wisselmoter is. Maar ik hoorde ook dat die van Conrad soms niet lekker werken, is dat deze wisselmoter?
Martin zegt:"Puntstukpolarisatie kan ook heel simpel, ik heb simpel een microswitch op de servo gelijmd die door de arm van de servo word geschakeld." Voor een leek is dat misschien te moeilijk??? Welke Microswitch. Hoe ziet zo'n ding eruit, wat doet het en hoe??

"Van Perlo verkoopt de OC32 " Ik heb dat ding eens op een beurs gezien. Het leek mij erg ingewikkeld en daarom heb ik het apparaat links laten liggen alhoewel ik de mogelijkheden van een bouncende slagboom (garagedeur enz) wel heel geinig vond.

Mogelijk hebben jullie nog wat tips waar ik op moet letten en waar ik de spullen eventueel kan kopen.
Je ziet dat het best moeilijk is voor mij als leek om te starten en het gelijk goed te doen.

Toch bedankt voor de gegeven tips,

Vriendelijke groeten,
Ronald.

Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!

Peter

Bericht door Peter »

Hoi Ronald,

Zo ingewikkeld is het niet hoor. Ben er zelf gisteren mee aan de slag gegaan. Binnen een paar minuten heb je een poort geconfigureerd.

Groet,
Peter

Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55

gdw1963

Bericht door gdw1963 »

Ronald,

Bij een ServoSwitch hoort een servo en geen wisselmotor, dat zijn weer andere dingen. De servo's van Conrad voldoen in principe goed en je vind ze op http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=230500. De handleiding van de ServoSwitch vind je op http://www.rosoft.info/ServoSwitch.html en hoe je Peco wissels kunt aansluiten (inclusief het zogenaamde puntstuk) kun je vinden op http://www.wiringfordcc.com/switches_peco.htm.

Als je dat allemaal bekeken hebt en dan nog vragen hebt dan weet ik 100% zeker dat ze je hier op dit forum kunnen helpen.

Ter informatie, de ServoSwitch heeft een ingebouwde puntstukschakeling dus je hoeft niet nog eens extra microswitches op je servo's te monteren, zoals bij bijvoorbeeld de OC32. Aangezien je zelf aangeeft dat je niet zo heel technisch bent kun je het beste de route van eenvoud en betrouwbaar volgen.

Gerwin

Spoort NS tijdperk III

martindomburg
Elektronica/Commercieel

RonaldB schreef:Heren, bedankt voor jullie snelle reactie,
Maar,...daar heb je het al, ik heb te weinig inhoudelijke kennis van de termen en de technische gevolgen van de keuzes.
Gerwin had het over Servo's van Conrad en wisselmotoren van Conrad. Ik ben er maar even vanuit gegaan dat dit hetzelfde is. Ik heb gekeken naar de de site van Rosoft en heb die Servoswitch gevonden. Dit apparaat kan dus via de rails met de Multimaus worden aangestuurd? Moet ik alleen nog weten hoe ik die aansluit op de wissels. Verder weet ik niet wat ik aanmoet met die Wisselpuntstukken. Ik neem aan dat in de gebruiksaanwijzing van zo'n Servoswitch zit.
Vaak wel, maar daar kan Wim Ros je wel op antwoorden. Bij de OC32 zit het in de handleiding duiodelijk omschreven
Martin had het over een Servo bij conrad (230500). Ik neem aan dat dit de wisselmoter is. Maar ik hoorde ook dat die van Conrad soms niet lekker werken, is dat deze wisselmoter?
Niet dat ik weet, bij mij werken ze tot dusver goed, als je de revieuws op de site van conrad leest staat er een filmpje bij die ik heb gemaakt. Kan je zien hoe die werkt.
Martin zegt:"Puntstukpolarisatie kan ook heel simpel, ik heb simpel een microswitch op de servo gelijmd die door de arm van de servo word geschakeld." Voor een leek is dat misschien te moeilijk??? Welke Microswitch. Hoe ziet zo'n ding eruit, wat doet het en hoe??
Als je naar mijn draadje gaat (http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... &start=360) vind je een beschrijving hoe ik het heb gemaakt. Een microswitch is niks anders als een wisselschakelaartje. Alleen in een compacte vorm met een palletje die de schakelaar bediend, stelt weinig voor en het gebruik spreekt voor zich als je er eentje ziet.
"Van Perlo verkoopt de OC32 " Ik heb dat ding eens op een beurs gezien. Het leek mij erg ingewikkeld en daarom heb ik het apparaat links laten liggen alhoewel ik de mogelijkheden van een bouncende slagboom (garagedeur enz) wel heel geinig vond.
De OC32 lijkt inderdaad een complex apparaat, maar als je de logica hiervan inziet dan is het weer gemakkelijk in te stellen. Als ik je reactie zo lees dan kan je beter beginnen met een Servodecoder zoals de ServoSwitch of de artikelen van Conrad, leer er mee te werken dan krijg je vanzelf gevoel met de werking hiervan. Dan zou je later altijd nog een OC32 kunnen toepassen als je dat zou willen.

Groetjes Martin

martindomburg
Elektronica/Commercieel

gdw1963 schreef:Ronald,

Bij een ServoSwitch hoort een servo en geen wisselmotor, dat zijn weer andere dingen. De servo's van Conrad voldoen in principe goed en je vind ze op http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=230500. De handleiding van de ServoSwitch vind je op http://www.rosoft.info/ServoSwitch.html en hoe je Peco wissels kunt aansluiten (inclusief het zogenaamde puntstuk) kun je vinden op http://www.wiringfordcc.com/switches_peco.htm.

Als je dat allemaal bekeken hebt en dan nog vragen hebt dan weet ik 100% zeker dat ze je hier op dit forum kunnen helpen.

Ter informatie, de ServoSwitch heeft een ingebouwde puntstukschakeling dus je hoeft niet nog eens extra microswitches op je servo's te monteren, zoals bij bijvoorbeeld de OC32. Aangezien je zelf aangeeft dat je niet zo heel technisch bent kun je het beste de route van eenvoud en betrouwbaar volgen.

Kleine correctie:

De microswitch is niet vanwege de OC32, daar kan je het ook oplossen door een relais aan te sturen. De OC32 is een besturingsapparaat, de microswitchen zijn een eigen idee omdat het duurder is om relais te plaatsen voor elke wissel. Maar in de Peco wissels die ik gebruik zit het al ingebouwd, de extra polarisatie is om te voorkomen dat vuil of stof roet in het eten gooien.

groetjes

Plaats reactie