Pagina 1 van 2

Hoe en wat bezetmelders

Geplaatst: 28 nov 2010 13:53
door rower
Hoi,
Ik ben van plan om binnekort te beginnen met mijn baan, moet nog even een aantal spullen een ander plaatsje geven.
Nu wil ik mijn baan graag digitaal maken en in de toekomst met de pc besturen.
Ik lees hier overal over bezetmelder of terugmeld modules het lijkt erop dat het hier over hetzelfde apparaatje gaat.
Ik begrijp het principe dat je zo je baan in blokken verdeeld zodat treinen niet tegen mekaar aan kunnen rijden en kunnen stoppen op bepaalde plekken, ook is het natuurlijk handig als de desbetreffende trein die een andere kant op gaat dat daar de wissel voor word omgezet.
Is het dus de bedoeling dat als je bv voor langste trein van 100 cm gaat elk blok ook van een meter te maken dat wil zeggen dat als je een rechte baan zou hebben van 20 meter je hier ook 20 blokken van moet maken, en dan als er wissels komen met elke aftakking 1 blok erbij ?
Ik zou hier toch wel wat uitleg over hebben aangezien het mij wel handig lijkt er meteen mee te beginnen ipv van later die bezetmelders te monteren.

Re: Hoe en wat bezetmelders

Geplaatst: 28 nov 2010 17:47
door Robboz
Ha Rower
Kijk hier eens. Werkt perfect voor een prima prijs.
En altijd goede service......
Succes,
Rob

Re: Hoe en wat bezetmelders

Geplaatst: 28 nov 2010 18:21
door rower
Ok leuke site, ik zal het eens doorlopen bedankt.

Re: Hoe en wat bezetmelders

Geplaatst: 28 nov 2010 18:36
door rower
Staat ook daar niet precies weergegeven hoe je de ?onderdelen aansluit.
Ik denk dat ik binnekort maar eens wat aanschaf van die elektronika zie ik vanzelf wel waar ik wat mee aan de gang krijg.
Al kan ik ook zelf iets ontwerpen maar als het verkrijgbaar is wel makkelijker.

Re: Hoe en wat bezetmelders

Geplaatst: 28 nov 2010 20:31
door Wim Ros
Rower, het is geen hogere wetenschap, en het is dus gewoon erg simpel.

http://i5.photobucket.com/albums/y200/x ... uiting.jpg


Dit geeft je een beter idee denk ik.


Mvg
Wim

Re: Hoe en wat bezetmelders

Geplaatst: 28 nov 2010 21:33
door rower
Kijk daar heb ik dus wat aan. Dit is al een stuk duidelijker inderdaad en eenvoudig dus ook.
Ook zie ik dat je ze verkoopt en goedkoper kan eigenlijk niet na wat zoekwerk.
Bedankt alvast en als ik ze nodig heb weet ik waar ik moet zijn alvast.

Re: Hoe en wat bezetmelders

Geplaatst: 29 nov 2010 08:53
door shoven
Rower, gezien je vragen lijkt dit me wel een handige site voor je. Geeft antwoord op veel vragen.

Re: Hoe en wat bezetmelders

Geplaatst: 29 nov 2010 10:48
door rower
Bedankt voor de link al ken ik het beneluxforum wel.
Ik denk dat het antwoord al wel gegeven is moet alleen nog eens kijken hoe dat in de praktijk werkt maar heb binnekort materiaal dus kan gaan experimenteren.

Re: Hoe en wat bezetmelders

Geplaatst: 03 dec 2010 09:14
door Spar
Hallo Rower,

Voor het maken van blokken moet je uitgaan van drie stukken.
Als een trein een blok binnen rijd is het eerste bezetmeld stuk minimaal de lengte van je langste stroomafnemer, zeg 20cm of iets langer als je er de ruimte voor heb. Het tweede bezetmeld stuk minimaal 100cm of iets meer dan de langste trein met wagons, het derde bezetmeld stuk weer als de eerste.
Het is de bedoeling dat de trein bij binnenkomst van een blok gemeld wordt, is het opvolgende blok bezet dan rem de trein in het lange stuk en zal uiteindelijk stoppen in het laatste derde stuk.
Als je met de pc gaat rijden met een daarvoor programma, zal je elke trein moeten afstellen en leren remmen.
Vergeet niet om alle blokken op te meten en in kaart te brengen, het is meestal zo dat het programma er om vraagt, om de werking zo goed mogelijk uit te kunnen voeren.

http://www.pahasoft.nl/ Gratis
http://www.freiwald.com/pages/index.html Kopen , wel meer mogelijkheden.
http://www.anyrail.com/index_nl.html Programma voor baanontwerp, Gratis te downloaden, voor meer functies, kopen.

Succes Spar

Re: Hoe en wat bezetmelders

Geplaatst: 03 dec 2010 10:21
door shoven
Spar schreef:Voor het maken van blokken moet je uitgaan van drie stukken.
Als een trein een blok binnen rijd is het eerste bezetmeld stuk minimaal de lengte van je langste stroomafnemer, zeg 20cm of iets langer als je er de ruimte voor heb. Het tweede bezetmeld stuk minimaal 100cm of iets meer dan de langste trein met wagons, het derde bezetmeld stuk weer als de eerste.
Het is de bedoeling dat de trein bij binnenkomst van een blok gemeld wordt, is het opvolgende blok bezet dan rem de trein in het lange stuk en zal uiteindelijk stoppen in het laatste derde stuk.
Hoe bedoel je, "de lengte van je langste stroomafnemer"? Je bedoelt hier een stroomverbruiker en geen pantograaf neem ik aan? Ik snap niet waarom dat nodig is, leg eens uit waarom dat is. Bij mij zijn sommige van die secties slechts een paar cm.
En waarom minimaal 100cm? Kun je dat eens toelichten, want wat als ik alleen maar treinen korter dan 50cm heb?
Spar schreef: Als je met de pc gaat rijden met een daarvoor programma, zal je elke trein moeten afstellen en leren remmen.

Wat bedoel je met "afstellen"? Een programma als Koploper biedt je de mogelijkheid je locs te ijken waarna het programma zelf het leren remmen regelt. Je hoeft dat niet zelf te doen.
Spar schreef: Vergeet niet om alle blokken op te meten en in kaart te brengen, het is meestal zo dat het programma er om vraagt, om de werking zo goed mogelijk uit te kunnen voeren.

http://www.pahasoft.nl/ Gratis
http://www.freiwald.com/pages/index.html Kopen , wel meer mogelijkheden.
http://www.anyrail.com/index_nl.html Programma voor baanontwerp, Gratis te downloaden, voor meer functies, kopen.
Wat kan dat freiwald-programma precies meer dan Koploper? Ik ben wel benieuwd.

Re: Hoe en wat bezetmelders

Geplaatst: 03 dec 2010 11:32
door Wim Ros
Spar schreef:Hallo Rower,

Voor het maken van blokken moet je uitgaan van drie stukken.

Als een trein een blok binnen rijd is het eerste bezetmeld stuk minimaal de lengte van je langste stroomafnemer, zeg 20cm of iets langer als je er de ruimte voor heb. Het tweede bezetmeld stuk minimaal 100cm of iets meer dan de langste trein met wagons, het derde bezetmeld stuk weer als de eerste.

Ohhh, en sinds wanneer is dat een moeten?? Er zijn programma's, die uitstekend werken met 1 melder of met 2 melders.
Spar schreef:Hallo Rower,
Als een trein een blok binnen rijd is het eerste bezetmeld stuk minimaal de lengte van je langste stroomafnemer, zeg 20cm of iets langer als je er de ruimte voor heb. Het tweede bezetmeld stuk minimaal 100cm of iets meer dan de langste trein met wagons, het derde bezetmeld stuk weer als de eerste.
Als wij deze manier aanhouden zullen heel veel banen niet meer bereden kunnen worden.

Je geeft als voorbeeld TrainController als een goed programma, maar weet je eigenlijk wel hoe dat omgaat met zijn blokken?

@Spar special: Zoals altijd zaai je weer veel verwarring omdat je ergens iets hebt horen waaien. Zet mensen nu niet zoals altijd weer op het verkeerde been, dan hoeven wij het ook niet iedere keer recht te breien.

Re: Hoe en wat bezetmelders

Geplaatst: 03 dec 2010 14:57
door Spar
Als eerder gezegd, heeft een ieder een menig/ervaring, als je het moeilijk heb dat niet iedereen naar jou wilt luisteren dan moet je maar eens leren dit te accepteren.
Ik zie veel opmerkingen van je van mensen die iets vragen waar je direct de opmerking geeft dat ze dom zijn.
Wij zijn niet allemaal als jou, en misschien maar gelukkig.
Val mij en andere niet steeds aan, maar geef gewoon je antwoord.

Spar

Re: Hoe en wat bezetmelders

Geplaatst: 03 dec 2010 15:02
door H@Ns
Heren,

Laat een ieder in z'n waarde a.u.b.

Terug naar onderwerp :!:

Hans

Re: Hoe en wat bezetmelders

Geplaatst: 03 dec 2010 18:52
door Rob Fongers
Spar schreef:Als eerder gezegd, heeft een ieder een menig/ervaring, als je het moeilijk heb dat niet iedereen naar jou wilt luisteren dan moet je maar eens leren dit te accepteren.
Ik zie veel opmerkingen van je van mensen die iets vragen waar je direct de opmerking geeft dat ze dom zijn.
Wij zijn niet allemaal als jou, en misschien maar gelukkig.
Val mij en andere niet steeds aan, maar geef gewoon je antwoord.

Spar
Wim geeft toch een gewoon antwoord? meermaals zelfs en daar lees je overheen :shock: :shock:

Re: Hoe en wat bezetmelders

Geplaatst: 03 dec 2010 20:36
door spoor65
R Fongers schreef:
Spar schreef:Als eerder gezegd, heeft een ieder een menig/ervaring, als je het moeilijk heb dat niet iedereen naar jou wilt luisteren dan moet je maar eens leren dit te accepteren.
Ik zie veel opmerkingen van je van mensen die iets vragen waar je direct de opmerking geeft dat ze dom zijn.
Wij zijn niet allemaal als jou, en misschien maar gelukkig.
Val mij en andere niet steeds aan, maar geef gewoon je antwoord.

Spar
Wim geeft toch een gewoon antwoord? meermaals zelfs en daar lees je overheen :shock: :shock:

Dat bedoel ik maar. ;)

Spar, laten ik nu gewoon eens eerlijk zijn, waarom denk je dat hier telkens velen over je heen duvellen :?: :?: :?:

En met velen bedoel ik niet alleen Wim, die jij telkens weer rechtstreeks aanvalt, blijkbaar om jouw persoonlijke haat tegen hem.
Anderen die jou terecht wijzen of op welke manier ook op de vingers tikken, die laat je (veelal) maar hun gang gaan. Dit is gewoon wat mij steeds weer opvalt.
Daarbij toont jouw manier van reageren op iemand die jou tegenspreekt, ook niet echt als het kunnen omgaan met kritiek.

Tja, je hoeft niet aan een kerstboom te hangen om...............................

mvg

Freddy

(sorry H@ns, maar dit moest ik toch ff kwijt, daar het telkens naar verloop van tijd weer de zelfde is waar het gedonder rond ontstaat,
Ik zal mij na deze woorden, inzake deze kwestie, wel weer ff terzijde houden en pas op de plaats maken)

Re: Hoe en wat bezetmelders

Geplaatst: 03 dec 2010 20:53
door H@Ns
Heren,

Ik vraag jullie laatste keer, ophouden nu.

Terug naar onderwerp: Hoe en wat bezetmelders.

Verdere opmerkingen worden verwijderd!


Hans

Re: Hoe en wat bezetmelders

Geplaatst: 03 dec 2010 21:15
door martinb
Spar schreef:Hallo Rower, Voor het maken van blokken moet je uitgaan van drie stukken.
Dat is mijn ervaring niet. In de schaduwstations (waar netjes remmen nergens voor nodig is) gebruik ik er 1, voor de rest 2.
Spar schreef:Als een trein een blok binnen rijd is het eerste bezetmeld stuk minimaal de lengte van je langste stroomafnemer, zeg 20cm of iets langer als je er de ruimte voor heb. Het tweede bezetmeld stuk minimaal 100cm of iets meer dan de langste trein met wagons, het derde bezetmeld stuk weer als de eerste.
Dat is mijn ervaring niet. Ik gebruik zelf minimaal 5(!) centimeter, liefst 10 centimeter. Meer dan dat gebruik ik niet tenzij het nou eenmaal zo uitkomt. Het gaat erom dat de detectie goed verloopt en met minder dan 5 cm heb ik last dat er treinen niet goed gedetecteerd werden. Met 10cm nergens meer last van.

Hoe kom je aan die waardes???????? Zeer benieuwd! Als ik in 3 stukken moet werken en het middelste stuk moet ook nog eens 100cm zijn... dan kan er bij mij geen trein meer rijden! De hele baan (die nu rijdt) is maar 120x60 centimeter...... Zie laatste plaatje op http://www.nproject.org/nl/modelspoor/h ... helix.html Daar kunnen 14 treinen in die onafhenkelijk rijden en de maximale lengte van ieder baanvak is 80 centimeter.....

Zoals je het nu zelf beschrijft is ieder baanvak minimaal 140cm?????????? Dat is zeker niet mijn ervaring, in tegendeel.
Spar schreef:Als je met de pc gaat rijden met een daarvoor programma, zal je elke trein moeten afstellen en leren remmen.
Geen idee waarom ik dat zou moeten doen. Wordt allemaal geregeld door de PC, volledig automatisch.
Spar schreef:Vergeet niet om alle blokken op te meten en in kaart te brengen, het is meestal zo dat het programma er om vraagt, om de werking zo goed mogelijk uit te kunnen voeren.
Idem. Geen idee waarom ik dat zou moeten doen. Wordt allemaal geregeld door de PC, volledig automatisch.

http://www.pahasoft.nl/ is inderdaad een topper. Kost niets, doet voor mij alles wat ik wil + wat ik nog niet eens zou kunnen bedenken. :D

Voor de rest ben ik heel benieuwd naar de verklaringen van wat antwoorden die je hebt gegeven. Wellicht zit er iets nieuws in wat ik nog niet ken, maar voor nu kan ik mij er helemaal niet in vinden en vindt ik het zelfs misleidend. Een logische veklaring kan ik er niet voor vinden, in tegendeel.

Re: Hoe en wat bezetmelders

Geplaatst: 03 dec 2010 21:17
door Rik
Rower als ik zo vrij mag zijn: Ook ik ben redelijk nieuw in dit hele digitale/blokken
gebeuren. Mijn vraag, aansluitend bij dit verhaal is, stel een loc met goederen wagons
rijdt een blok in. Hij gaat dan dus over de eerste bezet melder waardoor het systeem weet
dat dit blok bezet is. Maar als hij vervolgens het blok weer uitrijdt bij de volgende melder
kan het dus zijn dat het blok vrij gegeven wordt terwijl de hele sleep wagons nog in dat
blok bevind, omdat zover ik weet die geen stroom pakken en dus niet herkent worden?

Dit kan dus een probleem zijn als een snellere trein dit blok in rijdt en eventueel achterop de laatste wagon van voorgaande trein zou knallen?
( hoewel het verschil in snelheid dan redelijk groot moet zijn, maar stel dat de goederentrein bvb vanaf een rood sein wegrijdt zou dit best kunnen lijkt me.)

Ook betekend dit als je dus seinen koppelt aan het blok deze bij het passeren van de loc
meteen op rood gaan en niet pas wanneer de laatste wagon passeerd?

Kan iemand hier verheldering in brengen? Excuses als het domme vragen zijn, maar ik ben
dan ook totaal nieuw met digitaal rijden, aangezien de hobby een tijdje stilgelegen heeft
en daarvoor altijd analoog gereden heb..

Groeten Rik

Re: Hoe en wat bezetmelders

Geplaatst: 03 dec 2010 21:29
door Rob Fongers
Rik,

Ook dat is geen enkel probleem bij Koploper. Indien allen de loc detectie geeft moet je de optie "alle treinen worden gedetecteerd" niet aanzetten. Dit heeft tot gevolg dat een blok pas wordt vrijgegeven op de volgende stopmelder.

Je volgende vraag zal ik eveneens beantwoorden ;) Indien de trein te lang is voor het blok waarin de stopmelder zit dan kan je dat ook voorkomen door in dat blok de gegevens aan te passen bij wat te doen bij te lange trein >> wisselstraat en vorig blok bezet houden. Daarmee heb he dus bewerkstelligt dat het voorgaande blok niet bereden kan worden totdat de andere trein ook uit het opvolgende blok is verdwenen.

Dan komen we dus op het punt dat bij bepaalde blokken het wel noodzakelijk is de maximale trein lengte en of blok lengte in te vullen. Dit zal doorgaans alleen in een beperkt aantal gevallen zijn. Je baan configureer je zo dat je langste trein overal kan komen met een aantal uitzonderingen

Re: Hoe en wat bezetmelders

Geplaatst: 03 dec 2010 22:17
door dentheo
Rik schreef: Ook betekend dit als je dus seinen koppelt aan het blok deze bij het passeren van de loc
meteen op rood gaan en niet pas wanneer de laatste wagon passeerd?
Dat klopt met de werkelijkheid 1/1

Re: Hoe en wat bezetmelders

Geplaatst: 04 dec 2010 00:51
door Rik
Oke duidelijk, beide bedankt! :)

Re: Hoe en wat bezetmelders

Geplaatst: 04 dec 2010 12:17
door Spar
Hallo Rower,

Hier een stukje uit Koploper,

netjes stoppen van de locomotief. Voor een beschrijving van de snelheid zie: automatische snelheidsregeling »Page 305
Diverse kleine opmerkingen


In het plaatje hierboven zie je een station met drie opstelsporen, een spoor waarop de treinen binnenkomen en een spoor waarvan de treinen vertrekken. Als een trein van spoor 1, 2 of 3 naar het vertrekspoor rijdt dan passeert de trein een wisselstraat. Het vrijgeven van een wisselstraat gebeurt bij het bereiken van een bezetmelder. Zoals hier getekend zijn er in het vertrekspoor slechts 2 bezetmeldingspunten. De wisselstraat kan op elk bezetpunt worden vrijgegeven van het volgende blok (zie: onderhouden baanontwerp: wisselstraten »Page 116). Dit houdt wel in, dat de maximale treinlengte altijd kleiner moet zijn dan de lengte van het kortste blok.

Op mijn treinbaan rijd ik zelf met een maximum schaalsnelheid van 80 kilometer per uur. De aansluiting van de bezetmelders op de baan hebben een minimale lengte van 30 centimeter. Als er harder gereden wordt, is het misschien nodig om dit langer te maken. De locomotief moet wel zeker worden gedetecteerd, anders kunnen er onvoorspelbare botsingen plaatsvinden. Bij het Märklin systeem zou er ook met reedcontacten kunnen worden gewerkt, daar de bezetmelders van Märklin hun bezetstatus onthouden totdat ze zijn uitgelezen. Railcontacten zijn doorgaans echter betrouwbaarder.
Trein- en bloklengte
Als er wagons achter de locomotief hangen die ook worden gedetecteerd, is de noodzaak om de bezetmeldpunten langer te maken minder groot. De kans dat de trein ongemerkt over een bezetmeldpunt rijdt, is dan een stuk minder. Verder geldt dat de langste trein nog moet passen in het kortste blok. In Koploper is het mogelijk om een lengte toe te kennen aan blokken en treinen. Een te lange trein zal dan nooit in een te kort blok komen. Deze beperking zou niet hoeven gelden als alle wagons gedetecteerd kunnen worden. Het vorige blok blijft dan bezet. Echter ben je ook verplicht om op alle wissels in wisselstraten bezetmelders te installeren. Hier geldt zeker dat een aantal wissels niet gecombineerd kan worden. Je wilt natuurlijk niet dat een wisselstraat onnodig geblokkeerd wordt door een trein.

Ik gebruik het zelf niet maar heb de moeite genomen om het even te bekijken.
Ik heb zelf RR&Co zilver en ik ben hier tevreden over.

Op een forum zijn verschillende mensen actief die ieder een mening geven, en ik denk dat je hier het naar je eigen mening het beste moet uithalen.

M.v.g. Spar

Re: Hoe en wat bezetmelders

Geplaatst: 04 dec 2010 12:21
door shoven
Dit vergroot de duidelijkheid niet echt.
Misschien even aangeven welke deel een quote is uit een handleiding en welk deel eigen schrijfsels betreft.

Re: Hoe en wat bezetmelders

Geplaatst: 04 dec 2010 14:35
door Wim Ros
@Spar,
Ik lees een heleboel onwetendheid over het wel of niet functioneren van een bepaald besturingsprogramma.
Als je niet precies weet hoe het werkt, of hoe je het anders kan laten werken, is het misschien handiger er niets over te schrijven. Komen er ook geen wildwest verhalen in omloop.

b.v.d. voor je medewerking.

Re: Hoe en wat bezetmelders

Geplaatst: 30 dec 2010 12:13
door rower
Was het draadje al weer bijna vergeten heb gezien dat er nog aardig op gereageerd is.
Op de eerste pagina heb ik wel een mooi aansluitschema van wim gekregen dat heeft voor mij al heel wat duidelijk gemaakt mbt het aansluiten.
Nu snap ik nog steeds niet helemaal hoe ik de blokken indeel, even een voorbeeld: ik wil een schaduwstation bouwen in ruitvorm zeg maar van ongeveer 150 cm lang.
Nu is de ruimte tussen de wissels dus 150 cm het is niet belangrijk de trein rustig te laten stoppen, dus een stopsectie of bezetpunt van 20 cm aan het eind van die 150 cm moet dan voldoende zijn.
Voor het inrijden van het schaduwstation moet ik dan ook een stopsectie(bezetpunt) maken van ongeveer 20 cm in het geval het schaduwstation volledig vol staat.

Nu verder bezetpunten in het zichtbare gedeelte, nu kijk ik toch even naar het verhaal van spar ik heb dat nl ook ergens gelezen.
Voor het station moet een bezetpunt komen van ook 20 cm zodat de trein stopt als het station vol staat (voor mooi remmen moeten dit er 2 zijn).
Dan langs het perron van ook ongeveer 150 cm bij binnenkomst een stukje van 20 cm om binnenkomst te melden dan een stuk van een meter weet niet zeker of daar een bezetmelder op moet of dat ik dat ongedetecteerd moet laten en aan het eind dus weer een kort stoppunt, dus 2 of 3 bezetpunten.
In het geval ik ook een kortere trein wil laten stoppen ergens in het midden van het perron moet er dan natuurlijk een extra bezetpunt bij.

Als dit verhaal een beetje overeenkomt met jullie ervaring zou ik dit graag willen weten zou me al een heel stuk verder helpen in het digitale trein wereldje.