FLM 7375 BR103 rijdt de verkeerde kant op.

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Overdijk

FLM 7375 BR103 rijdt de verkeerde kant op.

Bericht door Overdijk »

Hoi Allemaal,

Ik ben in het bezit van een FLM 7375 103 118-6 TEE gebouwd tussen 1972-1975. Deze loc rijd te tegenstelde richting op dan al mijn andere locs. Wat kan hier de reden voor zijn. Als hij een sleep rijtuigen trekt, dan branden ook de sluitverlichting aan de loczijde ipv het einde van de rijtuigstam (in mijn rijtuigstam zitten 2 rijtuigen met sluitverlichting, aan iedere zijde eentje.) Als ik deze loc los op het spoor zet samen met een andere loc, gaan ze touwtrekken. Is er iets verkeerd om aangesloten?

Gr Ron

Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

Michiel

Re: FLM 7375 BR103 rijdt de verkeerde kant op.

Bericht door Michiel »

Ik ken de loc zelf niet, maar dit is typisch voor een omgekeerd gemonteerde motor. Ik weet niet of het bij dit model mogelijk is, maar probeer eens de motor eruit te nemen, en omgekeerd terug te monteren. Dan loopt ie weer in de juiste richting, en met de frontseinen aan de juiste kant.

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Redskin

Bericht door Redskin »

123
Laatst gewijzigd door Redskin op 11 mar 2011 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Onderwerp starter
Overdijk

Bericht door Overdijk »

Heb ff foto`s gemaakt ter verduidelijking welke loc.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nee, hij is nog analoog en ik heb hem al een paar jaar. Heeft alleen altijd stil gestaan bij gebrek aan een baantje. Toen ik hem kocht heb ik hem wel ff uitgeprobeerd op een stukje spoor en hij doet het prima, is mij alleen toen niet opgevallen dat hij niet in de goede richting reed.

Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

Michiel

Bericht door Michiel »

Zo op het eerste zicht gezien: printplaatje verwijderen, motor eruit, een halve slag draaien en terug in steken. printplaatje er terug op en klaar! ;)

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Redskin

Bericht door Redskin »

Hallo Overdijk, weet niet of dat zo gemakkelijk gaat als vriend Michiel hier aangeeft trouwens :? . Misschien moet de soldeerbout eraan te pas komen.
Laat effe weten of 't lukt.
Succes alvast! ;)

Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Robboz

Bericht door Robboz »

Ha Ron,
Volgens mij heeft Michiel gelijk en bestaan de aansluitingen van de motor uit "Klemmfedern", dus moet de printplaat er zo af te halen zijn. Dat kanje ook zien op de website www.mtkb.de bij de decoderinbouw van dit type.

Succes
Rob

Gek op stoom!

Sven

Bericht door Sven »

Als de verlichting ook verkeerd om brandt los je dat niet op door de motor om te draaien. Wel door de draaistellen van plek te verwisselen.

Jerome

Bericht door Jerome »

Hallo,

Motor omdraaien is heel simpel. Je kan gewoon die klemmetjes die stoom van de draaistellen overbrengen van de print afschuiven, Daarna kan je de print er af halen en de motor omdraaien. Ik heb zelf 2 van deze jongens en het gaat heel eenvoudig. Gewoon rustig proberen.

De draaistellen van plek wisselen zal m.i. niet veel nut hebben... :roll:

Groet, Jeroen

Onderwerp starter
Overdijk

Bericht door Overdijk »

Ok, ik heb de moter omgedraaid. Hij rijd nu de goede kant, maar nu brand het licht aan de verkeerde kant (zegmaar in de rijrichting waarin hij reed voordat ik de moter draaide).

Groetjes Ron

Ron

Bericht door Ron »

Dan zijn waarschijnlijk de diodes (kleine ronde metaaltjes) onder de lampaansluiting kapot.

gr. Ron.

Ik rommel maar wat aan!

Redskin

Bericht door Redskin »

Hm, motor weer terug in oorspronkelijke toestand, want rijrichting en verlichting waren kennelijk eerst wel in orde. Wat dacht je ervan om het kapje van de loc omdraaien... ;)

Ik vraag me nl. af, hoe je bepaald hebt wat voor en achter is?

Frank
(model-)treinliefhebber

Glaskast189

Bericht door Glaskast189 »

Wielstellen omdraaien wilt ook nog wel eens helpen.

Ik heb dit probleem ook bij mijn 1200 gehad.

Gr Bruce

Sporend online op mijn site!

martindomburg
Elektronica/Commercieel

Bericht door martindomburg »

Glaskast189 schreef:Wielstellen omdraaien wilt ook nog wel eens helpen.

Ik heb dit probleem ook bij mijn 1200 gehad.

Gr Bruce

Hier ook, Mijn BR151 reed ook de verkeerde kant op en als ik de motor omdraaide brandde de verlichting weer de verkeerde kant om. Toen ik de wielstellen omwisselde was het verholpen omdat het ene stel de + pakt en de andere de -

probeer dat eerst voor je gaat demonteren. ;)

Onderwerp starter
Overdijk

Bericht door Overdijk »

Heb het motertje weer teruggedraaid zoals het zat en de wielstellen omgedraaid, en bingo probleem opgelost. De wielstellen zaten dus verkeerd om. Ik heb idd onder een wielstel een profikoppeling gezet en zal ze dus verkeerd om weer gemonteerd hebben. Nooit geweten dat dat wat uitmaakte. Jongens bedankt voor de hulp. Gr. Ron

Groetjes Ron

Chris83

Bericht door Chris83 »

Oh verrek denk ik nu ineens! Dank jullie allemaal :) Ik heb ook zo een probleem met het onderstel voor mijn plan V. Als ik daar weer mee verder ga zal ik hier zeker aan denken!

Groeten Chris

Jerome

Bericht door Jerome »

Ron,

Mooi dat het opgelost is en... ik heb ook weer wat geleerd!

Groet, Jeroen

Plaats reactie