Pagina 1 van 2

vraag over keerlus en nog een paar vragen

Geplaatst: 06 dec 2010 17:34
door nico42
Hallo allemaal,

Ik heb mijn eerste keerlus klaar en aangesloten met de vier diodes zoals beschreven in jullie link van het andere forum alleen de loc rijd er wel in maar blijft op een gegeven moment staan en gaat brommen wat zou dit kunnen zijn?????
Ik heb alles precies aangesloten volgens schema.

En nu we het toch over electronica hebben ik wil nog op en in mijn personenrijtuigen sluitverlichting maken en gewone verlichting maar hoe sluit je dit aan??
Ik zag bij Henry van die mooie kleine LSD ledjes dus dat zou wel kunnen.

Alvast bedankt weer voor jullie hulp ;)

Re: vraag over keerlus en nog een paar vragen

Geplaatst: 06 dec 2010 17:59
door twain
Ik zag bij Henry van die mooie kleine LSD ledjes
Ineens wordt alles duidelijk Henry :mrgreen: :mrgreen:

Re: vraag over keerlus en nog een paar vragen

Geplaatst: 06 dec 2010 18:05
door nico42
Heb ik de naam verkeerd???? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :oops: :oops:

Re: vraag over keerlus en nog een paar vragen

Geplaatst: 06 dec 2010 18:06
door Michiel
Hallo Nico,

ik vermoed dat je analoog rijdt, gezien je een diodebruig gebruikt om door de keerlus te komen. Heb je wel de polariteit van de baan omgewisseld, tijdens dat de trein in de lus zit? Als je dat niet doet, dan krijg je kortsluiting bij het uitrijden van de keerlus.

Re: vraag over keerlus en nog een paar vragen

Geplaatst: 06 dec 2010 18:10
door twain
nico42 schreef:Heb ik de naam verkeerd???? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :oops: :oops:
het is SMD

LSD is een drugs :mrgreen:

uhm , je kunt ze trouwens kopen bij conrad .. ik vindt ze daar persoonlijk veel te duur het web zit barstens vol led shops waar ze veel minder kosten.

Re: vraag over keerlus en nog een paar vragen

Geplaatst: 06 dec 2010 18:17
door nico42
Ik rij idd.analoog en ik heb hem omgedraaid maar hij blijft stilstaan en brommen en ik zal eens bellen naar Harderwijk daar zit een lectronica zaak met daarnaast een koffie-shop voor de LSD ja nu je het zegt ook lekker :mrgreen:

Nu nog de keerlus oplossen hij rijd er wel gewoon in 1/3 ongeveer :cry:

Re: vraag over keerlus en nog een paar vragen

Geplaatst: 06 dec 2010 19:12
door Michiel
Ik hoop dat je trein korter is dan de keerlussectie?

Re: vraag over keerlus en nog een paar vragen

Geplaatst: 06 dec 2010 19:20
door nico42
Ja hoor ik had alleen een loc geprobeerd alleen de lus is wel zo groot dat er een trein van 1 meter op kan staan :?:

Re: vraag over keerlus en nog een paar vragen

Geplaatst: 06 dec 2010 20:22
door Michiel
Dan vrees ik dat je de gelijkrichterbrug verkeerd hebt aangesloten. De golfjes gaan langs de kant van de baan, de + en - langs de kant van de keerlus.

Re: vraag over keerlus en nog een paar vragen

Geplaatst: 06 dec 2010 20:33
door nico42
Bedankt voor je uitleg maar ik snap het niet helemaal een +en- gaan volgens de tekening voor de wissel en de andere twee 1 op de - kant en de andere op de +kant????

Re: vraag over keerlus en nog een paar vragen

Geplaatst: 06 dec 2010 20:42
door Michiel
Met losse diodes doe je het zo:
Afbeelding

Met een gelijkrichterbrug kan het zo:
Afbeelding

Re: vraag over keerlus en nog een paar vragen

Geplaatst: 06 dec 2010 20:57
door nico42
Volgens mij heb ik een paar draadjes anders zitten ik heb het toch van die site (het andere forum afgehaald.
Volgens mij heb ik de + en- die voor de wissels zitten andersom :?:


Ik heb het onderste gemaakt in een kringetje dus de bovendste kan ook stopt de trein dan neem ik aan bij B?????

Re: vraag over keerlus en nog een paar vragen

Geplaatst: 06 dec 2010 22:11
door nico42
Ik heb toch nopg even op www.nproject.org gekeken en daar loopt het toch anders volgens mij als op de tekening van Michiel (de 2e) of zie ik het verkeerd of misschien maakt het niet uit???

Re: vraag over keerlus en nog een paar vragen

Geplaatst: 07 dec 2010 09:45
door nico42
Ik denk dat ik mijn probleem gevonden heb al mijn wissels zijn "zelfdenkend" weet iemand van jullie of daar standaard draadbrugjes in horen te zitten net als bij fleisman???
Ik kan er op internet niks van vinden.

GIsteravond heb ik even in mijn rijtuigen gekeken en die zijn helemaal leeg en nu????

Re: vraag over keerlus en nog een paar vragen

Geplaatst: 07 dec 2010 10:24
door Michiel
In verband met de wissel heb je aan aantal opties:

1 - je laat de stand van de wissel samen veranderen met de polariteit op de baan. Handig, maar soms met onverwacht resultaat.
2 - je rijdt de wissel open. Let op dat je wissels gebruikt met kunststof puntstuk, anders heb je korstsluiting. Ook zal je regelmatig ontsporingen hebben. Voorlopers of lichte wagons dreigen gemakkelijk uit het spoor te worden gedrukt door de gesloten wisseltong.
3 - je gebruikt de "denkende" functie van de wissel, en schakelt de wissel met de hand. De trein zal stoppen als de wissel verkeerd staat. Van zodra je de wissel oplegt, rijdt de trein weer. Maar als de polariteit niet goed staat: kortsluiting!
4- je laat de wissel automatisch schakelen door middel van een bezetmelder of andere detector. In combinatie met een polariteitssensor en de "denkende" functie van wissel, zou je een haast foutloos systeem kunnen maken.

Jij bent de baas, jij beslist wat jou het beste ligt. ;)

Re: vraag over keerlus en nog een paar vragen

Geplaatst: 07 dec 2010 10:41
door nico42
Bedankt voor je uitleg ik heb dus een aantal mogelijkheden en nog 1 vraagje als ik er nu eens draadbruggen tussen maak zodat ze niet meer zelfdenkend zijn zou dit kunnen ze hoeven niet zelfdenkend te zijn.

Vandaar dat ik soms bij het openrijden bij een andere wissel een vonkje zie dit is dus kortsluiting??

Ik denk toch dat ik vanmiddag jouw schema op het eerste plaatje eens ga proberen en nog even een vraag voor een leek als mij als je over de iso verbinders rijd bij B dan is de kortsluiting toch al opgelost of zie ik het verkeerd ik stel deze vragen alleen maar om te leren hoor.

Re: vraag over keerlus en nog een paar vragen

Geplaatst: 07 dec 2010 20:21
door Wim Ros
En heb je de diodes dan zo aangesloten als op deze tekening?
Afbeelding

Bron: http://people.zeelandnet.nl/zondervan/

Re: vraag over keerlus en nog een paar vragen

Geplaatst: 07 dec 2010 22:02
door nico42
Hallo Wim,

Ik heb de diodes precies zo aangeloten maar de trein blijft nu staan op de wissel ik word er niet goed van shit.............. :?:

Re: vraag over keerlus en nog een paar vragen

Geplaatst: 08 dec 2010 01:39
door Wim Ros
Nico,

En als de lok de keerlus zonder problemen binnen rijdt, pool je dan de trafo om als hij er weer uit rijdt, of blijft die in dezelfde stand staan?
Als de lus uitgaat moet je wel de polariteit van het spoor waar je eerst vandaan gekomen bent en nu weer naar toe gaat ompolen.

In rijrichting gezien is de spoorstaaf aan de rechterzijde van de lok de plus, kijk even wat er gebeurd als je de polariteit niet omkeerd, en de lok komt de lus uit, dan is de polariteit aan de rechterzijde ineens de min. Zou dat je probleem kunnen zijn?

Mvg
Wim.

Re: vraag over keerlus en nog een paar vragen

Geplaatst: 08 dec 2010 09:50
door nico42
Hallo Wim,

Ik snap er niks van maar vanochtend de keerlus ingereden en hij doet het ik moet wel wat Michiel al zei bij B ompolen en was vergeten de wissel om te zetten dus dit probleem is opgelost gelukkig bedankt allemaal voor jullie hulp nu kan ik verder gaan met de tweede keerlus die komt er boven te liggen :D ;)

Re: vraag over keerlus en nog een paar vragen

Geplaatst: 08 dec 2010 12:09
door Michiel
Hoi Nico,

het is dus allemaal goed gekomen. De bouw van de volgende lus zal nu wel vanzelf gaan. Succes!

Re: vraag over keerlus en nog een paar vragen

Geplaatst: 08 dec 2010 13:07
door nico42
Dank je wel en jij ook bedankt voor je tekeningen :D ;)

Re: vraag over keerlus en nog een paar vragen

Geplaatst: 08 dec 2010 21:01
door nico42
Nu het keerlusprobleem gelukkig is opgelost nog een vraag pver de binnen en sluitverlichting bij mij in de rijtuigen zit helemaal niks alleen een denk alu beugel voor de ophanging van de lichtbalk.
Ik zie op internet wel plaatjes van koperen strippen op de assen alleen zit ik dan wel met de + en - de assen zijn 1 geheel weet iemand van jullie raad??????

Re: vraag over keerlus en nog een paar vragen

Geplaatst: 08 dec 2010 21:47
door FidOo
Nico

Als het goed is zijn de wielen aan 1 zijde geïsoleerd ten opzichte van de as.
Dit kun je meten met een multimeter. Deze zet je op weerstand doormeten of doorpiepen. Door de ene pin op get asje te zetten en de andere tegen het wieltje. Zo kun je meten welke er geïsoleerd is en welke niet. Door 2 asjes met de geïsoleerde wielen aan de zelfde zijde te zetten in het draaistel kun je Shie gebruiken voor de + en de andere kant voor de -

Als het goed is kun je het ook zien bij het wieltje. Het geïsoleerde wiel zit vaak met een plastic afscherming op de as ter isolatie.

Best makkelijk..

Re: vraag over keerlus en nog een paar vragen

Geplaatst: 08 dec 2010 21:51
door nico42
Oke bedankt ik zal eens kijken heb volgens mij geen isolatie op de asjes gezien maar zal straks nog eens kijken dan weet ik wat de + en - zijn.