Baan idee 120cm x 60cm

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
C1Rob

Baan idee 120cm x 60cm

Bericht door C1Rob »

Hey iedereen in plaats van mijn voorstel topic te gebruiken heb ik maar even een nieuw topic geopend.

Oppervlakte:
120cm x 60cm
Rails en apperatuur:
Minitrix rails en wissels en besturing doormiddel van trix mobile station V1
Thema:
1 kant Haven gebied, andere kant nog niet zeker(kan een bedrijven gebied zijn waar goederen van en naar de haven gebracht worden).
Tijdperk:
V / VI (tegenwoordig)
Materiaal:
IV / V / VI

Even een recap:

Heb eventjes een beginnetje gemaakt aan een plan. Het is gewoon de standaard ovaal die ik er bij kreeg met wat aanpassingen.

Dit is echt een vroeg wip dus verwacht er nog niet te veel van:
Afbeelding

Ik had het idee om een scheidings want in het midden van de layout te maken om zo 2 verschillende scenes te kunnen creëren en om het wat te breken. Zo heb je ook echt het idee dat de trein weg is en niet dat je hem in de achtergrond weer terug ziet komen. Aan de ene kant wou ik een soort haven gebied maken. Ik weet nog niet precies hoe dit zit (als in wat voor materiaal word hier vervoerd en waarom etc) en aan de andere kant of een bos landschap of meer een dijk landschap(met dijklandschap nijg ik de kant op van "De Lage Zij" en "Buitenlust" van Avontuur in miniatuur, ben echt gek op zijn layouts :) ). Ik wil het dan zo op 1 of andere manier maken dat ik het geheel dan even om kan draaien wanneer ik wat anders wil.

Wat later:
eventjes door gegaan met het havengebied en heb er dit uitgehaald.
Afbeelding
Moet nog aangekleed worden natuurlijk maar dat is bij zaak. Is het een beetje realistisch is mijn grootste vraag. Zijn de ruimtes tussen de banen etc realistisch en te gebruiken op deze manier(geen aanlopende wagons etc)?

feedback(negatief en positief ;) ) word op prijsgesteld!

Groetjes,

Robbert
Laatst gewijzigd door C1Rob op 23 dec 2010 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.

shoven

Re: Baan idee 120cm x 60cm

Bericht door shoven »

Wel een leuk idee om 2 verschillende landschappen te maken.
Wat aandachtspunten: de boogwissels van minitrix zijn R1/R2, dat is vrij krap en sommige locs komen daar niet doorheen, m.n. grote stomers. Zo te zien zit al je rails in het zicht, dus krappe bochten zie je meteen en dat ziet er niet altijd even naturel uit. Niet alle sporen zijn even lang, dat kan je rijmogelijkheden beperken. M.n. linksonder zitten heel korte spoortjes. Je zou kunnen overwegen een dubbele ovaal te maken, dat geeft meer mogelijkheden.
Hier en daar moet je achteruit gaan rijden om terug te komen.
De ruimte tussen de sporen komt mij niet vreemd over. Als je gewoon de Minitrix-geometrie volgt moet dat goed gaan.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
C1Rob

Bericht door C1Rob »

Ok dankje wel voor de tips :)

De boogwissels heb ik tot nu toe nog geen last van gehad met de loc die bij mijn start set kwam (MRCE Br185). Enigste wat ik misschien groter zou willen gebruiken is een class66. Ik ben persoonlijk niet zo van de stoom maar toch goed om te weten.

Ik zat zelf ook te denken dat het misschien wat aangepast moet worden om de rail ligging wat logischer te maken. Ik zal binnenkort nog even een alternatief tekenen. Ook zal ik even wat aandachtiger gaan kijken naar andere layouts om te kijken hoe ik het verder kan verbeteren. Weet iemand nog een wat?

De spoortjes links onder zijn eigenlijk alleen bedoelt voor de loc loods. Ik ga er vanuit dat ik 1 rangeer loc ga gebruiken en misschien 1 vaste loc van een bedrijf gevestigd op de haven.

Verder zal ik ook eerst nog even verzinnen welke goederen hier geleverd en gehaald zullen worden, misschien helpt dit met het indelen van het terrein.

Bedankt en elk commentaar is welkom :)

nico42

Bericht door nico42 »

Hallo Robbert,

Mooie plannen heb je en leuk zo n scheidingswand ertussen ik ben een beginner dus kan je niet zoveel advies geven.
Alleen R1 bochten heb ik zelf ook ondervonden daar komt mijn grootste loc(6 asser) wel moeilijk door.

Ik blijf je volgen veel succes en groeten van Nico. ;)

Onderwerp starter
C1Rob

Bericht door C1Rob »

nico42 schreef:Hallo Robbert,

Mooie plannen heb je en leuk zo n scheidingswand ertussen ik ben een beginner dus kan je niet zoveel advies geven.
Alleen R1 bochten heb ik zelf ook ondervonden daar komt mijn grootste loc(6 asser) wel moeilijk door.

Ik blijf je volgen veel succes en groeten van Nico. ;)
Hallo Nico,

Ik zal dus denk ik de R1 gaan vervangen aangezien ik wel graag een class66 zou willen gebruiken. Eventjes kijken hoe ik dit op ga lossen.

Ik heb intussen wat tijdschriften gekocht en heb wat inspiratie opgedaan.

Ik weet niet of er meer mensen zijn die de MIBA van december hebben "gelezen"(mijn duits is nicht so ganz super) maar de WLE Module layout vond ik erg inspirerend.

Verder heb ik deze site gevonden met een N schaal module/baan van een haven
http://www.nvntrak.org/modules/cmt.php

Ik heb ook het eerste berichtje wat aangepast met wat gegevens kwa tijdperk etc dat ik graag zou uitbeelden.

Binnenkort een nieuwe aangepaste tekening en hopelijk het begin :)

Hookies

Bericht door Hookies »

Jouw idee met een scheiding in het midden is leuk, omdat je dan op een klein oppervlak twee verschillende werelden kunt uitbeelden. Zou ik zeker op voortborduren.

Tussentijds je eerste bericht aanpassen, vind ik zelf wat lastig lezen, want ik zie dan niet wat je daadwerkelijk hebt aangepast.

Mvg,
Martin

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Onderwerp starter
C1Rob

Bericht door C1Rob »

Hey Martin,

Ik begrijp het ;)

Oppervlakte:
120cm x 60cm
Rails en apperatuur:
Minitrix rails en wissels en besturing doormiddel van trix mobile station V1
Thema:
- 1 kant Haven gebied, andere kant nog niet zeker(kan een bedrijven gebied zijn waar goederen van en naar de haven gebracht worden).
- Europees gebied, weinig bergen, voornamelijk vlak land met hier en daar wat kleine heuvels. De haven is van middel tot klein formaat. Geen grote container schepen, voornamelijk binnenvaart en eventueel wat kleine container schepen.
Tijdperk:
V / VI (tegenwoordig)
Materiaal:
- IV / V / VI
- Goederen
- Europese en Engelse locs(eigenlijk wat ik mooi vind en vind passen in het scenario)

Hier een herziende versie:
Afbeelding

Heeft iemand enig idee waar ik mischien goedkopere wissels kan vinden? Ben al aan het speuren geweest op marktplaats maar voor de 18 stukken spoor(waaronder 5 wissels) moet ik 104 euro betalen... (ik weet het ik heb er zelf voor gekozen maar ivm met student zijnde zou het altijd goedkoper mogen :P )

spoor65

Bericht door spoor65 »

Als het goedkoper mag, zou ik kiezen voor peco.

En dan gezien de ruimte gaan voor de kortere wissels van hen, al dan niet code 55 of 80
Een stuk goedkoper dan Minitrix en je kunt dan ook nog eens gaan voor wisselaandrijving die netjes onder de baan
weggewerkt kan worden.

Overigens, in je laatste plan, geen rondlopende baan meer? ga je pendelen of komt er een verdiept gedeelte waar je alsnog kunt rondrijden?

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
C1Rob

Bericht door C1Rob »

Beste Freddy,
Ik had niet eens gedacht om naar een ander merk te kijken. Ik zal even kijken hoeveel het me kost als ik naar peco over stap en even uitdenken hoe dat in de toekomst gaat werken. In ieder geval bedankt voor de tip! :)

Ik ben inderdaad overgestapt van een ovaal naar een U vorm. Opzich vond ik de ovaal wel mooi maar werden de sidings erg kort en onlogisch. Met een pendel dienst werden de sidings wat groter en werkte het allemaal wat lekkerder. Ik zit wel te denken om op een of andere manier misschien ook nog 2 wissels in de bocht tussen de 2 gedeeltes doen zodat ik eventueel als ik dit heb gebouwd en meer wil gaan bouwen ik er nog een stuk aan kan koppelen. Ik had eerst wel zitten denken om een verdiept gedeelte te maken omdat het geheel toch een stukje hoger moet komen te liggen ivm de havenkade maar heb nog niet verder uitgedacht hoe dat dan zou moeten werken.

Ik ga nog even uitpluizen, hopelijk komende week bureau doen dus kan daarna hopelijk met de baan beginnen. Eventueel ga ik dan nog even een 1 op 1 plannetje uittekenen zodat ik kan zien wat ik nou echt wil.

Bedankt :)

spoor65

Bericht door spoor65 »

C1Rob

Graag gedaan.
FF kort door de bocht, peco code 55 wissel kleine radius kost je in ons eigen land pakweg €13 a €16 per stuk. (al naar gelang bij wie je ze koopt)
Code 80 zal mogelijks nog iets goedkoper zijn.

In Engeland bestellen is ook een mogelijkheid, daar zijn ze aanmerkelijk goedkoper (omgerekend pakweg €8 a €9 per wissel (code55)
flexrail natuurlijk ook stuk goedkoper dan hier.
Maar dan zit je natuurlijk wel met de verzendkosten, dus zul je gewoon ff moeten berekenen of het dan alsnog aantrekkelijk is.

Wisselaandrijving kan bv dmv conrad aandrijving van pakweg €6 per stuk of door servo aandrijving. bij digitaal dan nog ff de nodige decoders,

Maar wissel met aandrijving kun je dus rekenen ergens rond de €15 a €20 per stuk al naar gelang of je ze in NL koop of in UK.

mvg Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Robboxxx

Bericht door Robboxxx »

Hou er wel rekening mee dat Peco en Minitrix niet zomaar door elkaar gebruikt kunnen worden, toch?

FidOo

Bericht door FidOo »

Rob, das geen probleem.

Peco code 80 en trix zijn gelijk, peco code 55 en trix zul je wat moeten verbouwen maar dat is niks onoverkomelijks. Ff zoekfunctie gebruiken levert vast wel wat op want het is een veel besproken onderwerp.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

shoven

Bericht door shoven »

Idd geen probleem. Hier ligt Flm Piccolo, Peco code 80 en stukjes Minitrix en Roco zonder problemen door elkaar.

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
C1Rob

Bericht door C1Rob »

Ok bedankt iedereen, weet ik dat ook weer voor de volgende keer. Zo leer ik nog eens wat :)

Ik zag toevallig net wat te koop staan dus ik denk dat ik daar ook even op reageer. Dan kan ik iig alvast de wissels voor goedkoper krijgen. De rest is het probleem niet :)

tv_man

Bericht door tv_man »

Een kleine opmerking bij je plannen: zelf begon ik m'n baan ook met het idee om het budget zeer beperkt te houden (plankje op studentenkamer met vooral tweedehands spullen). Heb nu een aantal jaar later een doos vol Minitrix 24 graads wissels over die geen plaats op m'n baan hebben gevonden - slankere wissels werken doorgaans beter en zien er beter uit en sommige treinen rijden niet zo lekker door R1 bochten.

Ook zou je opstelsporen altijd waar mogelijk zo lang mogelijk kunnen proberen te maken. Geldt zeker als je modern rijdt - het is leuker wanneer je meer dan anderhalve containerwagen op een spoor kwijt kunt. Moderne wagons en bijvoorbeeld Class 66 locomotieven zijn lang.

Wat betreft het baanplan verder: de lokloods zit verkeerstechnisch volgens mij op een wat onlogische plaats. Misschien dat hij beter op de plek zou kunnen staan waar nu de tekst havengebied staat met mogelijk een lokloods deels onder de verhoogde weg verstopt om er lange locomotieven in kwijt te kunnen. Als bijlage een voorstel hoe de sporen iets te kunnen verlengen en potentieel problemen opleverende s-bochten weg te werken (verschil van 20cm...toch 1-1,5 wagons extra ruimte..) Let er ook op hoe een lange trein bij het spoor met de gele kraan kan komen. Nu is er ruimte voor een locomotief die een of twee wagons erheen trekt. Om bij de lokloods te komen moet het spoor daar helemaal leeg zijn.

En nog een idee als je een schaduwstation wilt hebben (die zou in het bos-dijkgedeelte kunnen, maar het is natuurlijk ook leuk om daar wat landschap te hebben om naar te kijken) - het spoor zou in het groene deel aflopend kunnen zijn waarna het uitkomt op een bundel opstelsporen die fysiek *onder* het havengedeelte zouden kunnen liggen. Heb je een rangeerdeel (haven), paradespoor (groen deel achter) en een schaduwstation om een paar treinen in kwijt te kunnen.

Succes met het plannen!
Bijlagen
c1rob_baanplan.jpg
c1rob_baanplan.jpg (14.88 KiB) 6018 keer bekeken

- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
C1Rob

Bericht door C1Rob »

Kijk hier heb ik nog eens wat aan :)

Dankje tv_man ik zal je suggesties zeker in gedachten houden :)

Vandaag trouwens mn bureau gedaan dus nu genoeg ruimte om eindelijk eens te gaan bouwen/ op zn minst vast neer zetten(i andere woorden zonder telkens in te hoeven pakken) :)

alvast gelukkig en gezond nieuw jaar voor iedereen!

nico42

Bericht door nico42 »

Voor jou hetzelfde toegewenst Rob en we zien je foto s wel verschijnen mooi dat je nu ruimte hebt om te bouwen veel succes :)

Onderwerp starter
C1Rob

Bericht door C1Rob »

Toch maar weer even bezig geweest...

was nog steeds niet tevreden met de haven. Heb nu wel 2 ideeën die me wat lijken, ik zit alleen nog even te twijfelen welke het uiteindelijk word. De laatste lijkt me het meest realistisch maar de eerste heeft wat meer spoor.
Afbeelding
Afbeelding
Verder heb ik nog zitten denken. Als ik een schaduwstation zou willen maken onder de haven / dijk hoeveel ruimte zou er dan moeten zitten tussen de 2 verdiepingen? en is dit te halen zonder spiraal?

Dit is mijn laatste poging voor de haven, daarna ga ik gewoon beginnen :P

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Als je meer spoor wil, waarom maak je dan niet dit:

Afbeelding

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
C1Rob

Bericht door C1Rob »

Is dat gedaan met anyrail?

Zoja welke wissels heb je gebruikt dan? Want ik krijg het niet zoals dat plaatje :P
Had wel al zo zitten denken maar kreeg het er telkens niet vloeiend op zonder weer over te stappen op voornamelijk R1 delen.

Het is wel een goed idee ;)

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Anyrail? Ehm sorry... nee, ik heb vals gespeeld; photoshop! 8-)

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Ik zie nu ook dat die ene wissel (bovenste) niet kan. Vanavond zal ik nog eens kijken voor een realistisere versie.

Groeten,
Maarten

tv_man

Bericht door tv_man »

Het onderste baanplan ziet er goed uit en de toevoegingen van Maarten zou ik overnemen (hoe het precies met het rails uitkomt is een andere vraag, maar desnoods kan je altijd een stuk spoor zagen of flexrail gebruiken (al is flex wat lastig in het begin) Ook is altijd een paar millimeter speling mogelijk als je spoor legt zonder dat het problemen oplevert bij het rijden.

De wissel boven (bij het gefotoshopte stukje) ziet eruit als een plek waar een korte R1 wissel past met direct daarna de bocht naar boven. Onder waarschijnlijk een slanke wissel, hoe groot de bocht daarna wordt moet je maar uitproberen.

- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

shoven

Bericht door shoven »

maarten schreef:Ik zie nu ook dat die ene wissel (bovenste) niet kan. Vanavond zal ik nog eens kijken voor een realistisere versie.
Dat is een soort Y-wissel. Peco heeft er een in het assortiment (code 80, past op minitrix).

Steven

>>> Filmpjes van de baan

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Nou in dat geval... 8-)

En anders wordt het zoiets:
Afbeelding

Groeten,
Maarten

Plaats reactie