Welk besturingsprogramma voor ingewikkelde automatisering?
Welk besturingsprogramma voor ingewikkelde automatisering?
Beste modelspoorders,
Koploper is een machtig mooi programma, maar kan een aantal zeer specifieke dingetjes niet. Om lokwissel, lokomloop en het rangeren van stammen geäutomatiseerd te kunnen laten verlopen mist Koploper een paar handige logische functies. Ik heb geen hoop dat die er ooit zullen komen, vandaar de vraag: Welk besturingsprogramma kan ik best kiezen?
Wat mis ik in Koploper, en zou wel moeten kunnen met het ander programma?
- onderscheid tussen "getrokken trein", "treinstel/trek-duw", EN "losse loc"
- het vrijgeven van een wisselstraat pas bij aankomst in het 2de blok na de wisselstraat (voor treinen langer dan het eerste blok na de wisselstraat)
- start van een vaste route op aankomst in een blok, ongeacht de herkomst.
- locs in dubbeltractie ontkoppelen en splisen, en later weer samenstellen en aankoppelen
- een extra duwloc aan- of afkoppelen (voor of na een helling)
Een paar kandidaat-programma's waar ik aan denk: Traincontroller (silver/gold?), Win-Digipet, iTrain, ?
Het is niet de bedoeling om een discussie uit te lokken over welk besturingssysteem beter is, maar louter welke keuze voor mij beter zou zijn, want hoe dan ook blijft Koploper voor de rest een mega goed programma.
met dank voor jullie voorstellen
Koploper is een machtig mooi programma, maar kan een aantal zeer specifieke dingetjes niet. Om lokwissel, lokomloop en het rangeren van stammen geäutomatiseerd te kunnen laten verlopen mist Koploper een paar handige logische functies. Ik heb geen hoop dat die er ooit zullen komen, vandaar de vraag: Welk besturingsprogramma kan ik best kiezen?
Wat mis ik in Koploper, en zou wel moeten kunnen met het ander programma?
- onderscheid tussen "getrokken trein", "treinstel/trek-duw", EN "losse loc"
- het vrijgeven van een wisselstraat pas bij aankomst in het 2de blok na de wisselstraat (voor treinen langer dan het eerste blok na de wisselstraat)
- start van een vaste route op aankomst in een blok, ongeacht de herkomst.
- locs in dubbeltractie ontkoppelen en splisen, en later weer samenstellen en aankoppelen
- een extra duwloc aan- of afkoppelen (voor of na een helling)
Een paar kandidaat-programma's waar ik aan denk: Traincontroller (silver/gold?), Win-Digipet, iTrain, ?
Het is niet de bedoeling om een discussie uit te lokken over welk besturingssysteem beter is, maar louter welke keuze voor mij beter zou zijn, want hoe dan ook blijft Koploper voor de rest een mega goed programma.
met dank voor jullie voorstellen
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Welk besturingsprogramma voor ingewikkelde automatiserin
Railware 6 misschien??
Kunt een Lite-versie downloaden om te zien of het was is. Wel niet goedkoop, maar heeft ontzettend veel mogelijkheden. Ga er zelf ook mee rijden (als mijn baan eens zo ver is )
Kunt een Lite-versie downloaden om te zien of het was is. Wel niet goedkoop, maar heeft ontzettend veel mogelijkheden. Ga er zelf ook mee rijden (als mijn baan eens zo ver is )
Groet,
René
René
Re: Welk besturingsprogramma voor ingewikkelde automatiserin
Michiel,
Volgens mij kan koploper alles wat je wilt op de laatste 2 punten na. Of er een ander programma is dat al deze punten kan, betwijfel ik.... behalve zelf programmeren dan.
Greetz, jeroen
Volgens mij kan koploper alles wat je wilt op de laatste 2 punten na. Of er een ander programma is dat al deze punten kan, betwijfel ik.... behalve zelf programmeren dan.
Greetz, jeroen
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 24 nov 2010 18:30
- Locatie: Raamsdonksveer
Re: Welk besturingsprogramma voor ingewikkelde automatiserin
Hoi Michiel,
Ikzelf denk dat koploper het programma is wat het meest veel zijdig is, de fantasie van de persoon erachter is de beperkte factor, en daar bedoel ik niet jou mee
Wil ermee zeggen dat ik de meest ongelovige dingen heb voorbij zien komen die door koploper gerealiseerd kan worden,
Alles op de laatste 2 kan gewoon in koploper gedaan worden
Betreft dubbeltractie ontkoppelen, nee dat gaat niet, heb ik ook eens gevraagd aan Walter Wissel gezien hij toen ook in testteam zat van koploper.
Ik denk dat geen één programma kan wat jij wilt doelende op de laatste 2 punten, tenzij zelf gaan programmeren
Kijk eens naar koloper 7.2, daar zitten weer nieuwe dingen in, waaronder ook voor lichtsluis enz
Bij opslaan in blok van treintype en lengte zit nu ook de optie van stuurstand, hiermee wordt alle gegevens opgeslagen van de stuurstand zodat je er gewoon een andere lok voor kan hangen
Ikzelf denk dat koploper het programma is wat het meest veel zijdig is, de fantasie van de persoon erachter is de beperkte factor, en daar bedoel ik niet jou mee
Wil ermee zeggen dat ik de meest ongelovige dingen heb voorbij zien komen die door koploper gerealiseerd kan worden,
Alles op de laatste 2 kan gewoon in koploper gedaan worden
Betreft dubbeltractie ontkoppelen, nee dat gaat niet, heb ik ook eens gevraagd aan Walter Wissel gezien hij toen ook in testteam zat van koploper.
Ik denk dat geen één programma kan wat jij wilt doelende op de laatste 2 punten, tenzij zelf gaan programmeren
Kijk eens naar koloper 7.2, daar zitten weer nieuwe dingen in, waaronder ook voor lichtsluis enz
Bij opslaan in blok van treintype en lengte zit nu ook de optie van stuurstand, hiermee wordt alle gegevens opgeslagen van de stuurstand zodat je er gewoon een andere lok voor kan hangen
Laatst gewijzigd door f paternoster op 04 jan 2011 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Duits/Zwitsers/Oostenrijk - Peco code 55 - Koploper - IB - ServoSwitch ( W.Ros ) - S88N-SD16( W.Ros ) Ultieme Keerlus ( W.Ros )
Re: Welk besturingsprogramma voor ingewikkelde automatiserin
Michel, In koploper 7.2 zijn een aantal nieuwe opties opgenomen, waaronder het aan en afkoppelen van een stuurstand.
Verder kan koploper alles wat jij wil aangaande omlopen treintypes veranderen e.d.
De mogelijkheden met logische en speciale acties in combinatie met vaste en variabele treinroutes is bijna onbeperkt, het enigste wat je tegen houd is je eigen creatieviteit.
Mvg
Wim.
Verder kan koploper alles wat jij wil aangaande omlopen treintypes veranderen e.d.
De mogelijkheden met logische en speciale acties in combinatie met vaste en variabele treinroutes is bijna onbeperkt, het enigste wat je tegen houd is je eigen creatieviteit.
Mvg
Wim.
Re: Welk besturingsprogramma voor ingewikkelde automatiserin
Ik ben zelf op dit moment naar Rocrail aan het kijken. Ik weet niet of wat jij wilt wel of niet kan met Rocrail, maar je kunt het in ieder geval zelf implementeren (of een verzoek doen dat het geimplementeerd wordt), want het is open source.
Zie hier http://www.rocrail.net
Bijkomend voordeel: Je hoeft geen Windows te gebruiken (kan wel, maar hoeft niet)
Zie hier http://www.rocrail.net
Bijkomend voordeel: Je hoeft geen Windows te gebruiken (kan wel, maar hoeft niet)
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: Welk besturingsprogramma voor ingewikkelde automatiserin
Enorm bedankt allemaal voor jullie antwoorden. Koploper kan een hele hoop, en ik ben best gecharmeerd door koploper. Als het kon, zou ik ermee doorgaan.
Maar betreffende de mogelijkheden:
- In het tijdperk dat ik uitbeeld (TP 1) was de stuurstand nog niet uitgevonden. Dus, op zicht hebben die extra stuurstandopties voor mijn geen nut. Mogelijk dat ik de stuurstand-optie kan "misbruiken" om er "losse loc" van te maken? Na ontkoppelen van getrokken trein wordt de losse loc een stuurstandcombinatie (de rijtuigen blijven staan als getrokken trein met behoud van treintype), en na aankoppelen wordt de loc weer een gewone getrokken trein met het treintype van de rijtuigen?
- Je kan een wisselstraat alleen maar vrijgeven via het eerstvolgende blok. De wisselstraat kan verlaat vrijgegeven worden met extra bezetmelders gekoppeld aan wissels in de wisselstraat, maar mijn toekomstige wisselstraat is veel te complex om daarmee te gaan beginnen. Je kan dus een wisselstraat niet laten vrijgeven een blok verder (zelfs met een te lange trein in het eerste blok. Ik heb het geprobeerd en het loopt fout af, probeer maar eens)
- De start van een vaste route is naar mijn idee niet mogelijk louter bij aankomst van een trein(type) in een blok. Wordt een vaste route niet louter geactiveerd bij een detectie van een overgang van een blok naar een ander blok? Dat beperkt het gebruik van nuttige logische functies die meestal niet "van/naar" zijn.
De opties van dubbeltractie en duwloc zijn niet prioritair voor mij. Dus als de bovenstaande opties opgelost geraken, ben ik verkocht.
Maar betreffende de mogelijkheden:
- In het tijdperk dat ik uitbeeld (TP 1) was de stuurstand nog niet uitgevonden. Dus, op zicht hebben die extra stuurstandopties voor mijn geen nut. Mogelijk dat ik de stuurstand-optie kan "misbruiken" om er "losse loc" van te maken? Na ontkoppelen van getrokken trein wordt de losse loc een stuurstandcombinatie (de rijtuigen blijven staan als getrokken trein met behoud van treintype), en na aankoppelen wordt de loc weer een gewone getrokken trein met het treintype van de rijtuigen?
- Je kan een wisselstraat alleen maar vrijgeven via het eerstvolgende blok. De wisselstraat kan verlaat vrijgegeven worden met extra bezetmelders gekoppeld aan wissels in de wisselstraat, maar mijn toekomstige wisselstraat is veel te complex om daarmee te gaan beginnen. Je kan dus een wisselstraat niet laten vrijgeven een blok verder (zelfs met een te lange trein in het eerste blok. Ik heb het geprobeerd en het loopt fout af, probeer maar eens)
- De start van een vaste route is naar mijn idee niet mogelijk louter bij aankomst van een trein(type) in een blok. Wordt een vaste route niet louter geactiveerd bij een detectie van een overgang van een blok naar een ander blok? Dat beperkt het gebruik van nuttige logische functies die meestal niet "van/naar" zijn.
De opties van dubbeltractie en duwloc zijn niet prioritair voor mij. Dus als de bovenstaande opties opgelost geraken, ben ik verkocht.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Welk besturingsprogramma voor ingewikkelde automatiserin
Dat kan je dus vergeten Misbruik wordt niet getolereerdMichiel schreef:
Mogelijk dat ik de stuurstand-optie kan "misbruiken" om er "losse loc" van te maken?
Wisselstraat en blok kan bezet worden gehouden bij te lange trein, dat werkt gewoon.Je kan een wisselstraat alleen maar vrijgeven via het eerstvolgende blok. De wisselstraat kan verlaat vrijgegeven worden met extra bezetmelders gekoppeld aan wissels in de wisselstraat, maar mijn toekomstige wisselstraat is veel te complex om daarmee te gaan beginnen. Je kan dus een wisselstraat niet laten vrijgeven een blok verder (zelfs met een te lange trein in het eerste blok. Ik heb het geprobeerd en het loopt fout af, probeer maar eens)
Je kan toch het blok voor je station als richtingsblok aangeven dan is het eerste volgende blok, ik zeg maar gemakshalve het perron, waarin je stopt de eerste regel waarin jij de opdrachten in kan verwerken.- De start van een vaste route is naar mijn idee niet mogelijk louter bij aankomst van een trein(type) in een blok. Wordt een vaste route niet louter geactiveerd bij een detectie van een overgang van een blok naar een ander blok? Dat beperkt het gebruik van nuttige logische functies die meestal niet "van/naar" zijn.
Toentertijd werden locs aan de voorzijde afgekoppeld en liepen om, eventueel via de draaischijf. Een andere loc of eventueel dezelfde kwam dan aan de andere zijde weer aan de achterzijde van de trein.De opties van dubbeltractie en duwloc zijn niet prioritair voor mij. Dus als de bovenstaande opties opgelost geraken, ben ik verkocht.
Nu maakt men gebruik van treinstellen cq trek-duw. In sommige gevallen dient er nog wel een loc wisseling plaats te vinden. De binnenkomende loc blijft voor de trein staan en een 2de loc koppelt 8er aan en neem deze mee. De 1ste loc is afgekoppeld en gaat naar een opstelspoor o.i.d.
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Welk besturingsprogramma voor ingewikkelde automatiserin
Hoi Rob,
Mijn ervaring met het vrijgeven van een wisselstraat met te lange treinen was anders met bij vorige baan. Maar ik geef je het voordeel van mijn twijfel (ik heb geen baan meer, en kan het niet meer testen). Maar dan, in het geval je aanvinkt dat bij te lange trein de wisselstraat bezet moet gehouden worden, wanneer wordt die dan vrij gegeven? Bij aankomst in het volgende blok, of bij aankomst op de laatste (stop)sectie van het volgende blok? En, werkt dit ook bij volledig gedetecteerde treinen, of moet je dan toch bezetmelders op wissels plaatsen om ze langer bezet te houden? (Sorry voor deze vragen, maar heb dus geen baan, en kan niet testen)
Om een kort hulpblokje te gebruiken om vaste routes te activeren, was net mijn idee en vandaar de vraag betreffende de goede werking ervan na een wisselstraat. Maar als het helemaal goed werkt, dan is de introductie van een hulpblokje natuurlijk weer een optie om te overwegen.
Met het geloof in de goede werking van het vrijgeven van een wisselstraat met een kort blokje erna, ga in nog eens stoeien met Koploper en de simulaties van rangeerbewegingen.
Met dank voor alle opmerkingen,
Mijn ervaring met het vrijgeven van een wisselstraat met te lange treinen was anders met bij vorige baan. Maar ik geef je het voordeel van mijn twijfel (ik heb geen baan meer, en kan het niet meer testen). Maar dan, in het geval je aanvinkt dat bij te lange trein de wisselstraat bezet moet gehouden worden, wanneer wordt die dan vrij gegeven? Bij aankomst in het volgende blok, of bij aankomst op de laatste (stop)sectie van het volgende blok? En, werkt dit ook bij volledig gedetecteerde treinen, of moet je dan toch bezetmelders op wissels plaatsen om ze langer bezet te houden? (Sorry voor deze vragen, maar heb dus geen baan, en kan niet testen)
Om een kort hulpblokje te gebruiken om vaste routes te activeren, was net mijn idee en vandaar de vraag betreffende de goede werking ervan na een wisselstraat. Maar als het helemaal goed werkt, dan is de introductie van een hulpblokje natuurlijk weer een optie om te overwegen.
Met het geloof in de goede werking van het vrijgeven van een wisselstraat met een kort blokje erna, ga in nog eens stoeien met Koploper en de simulaties van rangeerbewegingen.
Met dank voor alle opmerkingen,
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Welk besturingsprogramma voor ingewikkelde automatiserin
Hoi Michiel,
Koploper geeft in principe een wisselstraat vrij op de stopmelder van het volgende blok.
Echter bij volledige detectie kan dit dus ook op de eerste melder van het volgende blok, dan wordt het blok vrijgegeven op het moment dat er geen detectie meer is.
Dit is ook mogelijk voor de wisselstraat echter dient de wisselstraat dus van melders te zijn voorzien. Het voorgaande blok komt dan eerder vrij als de wisselstraat, die komt pas vrij nadat de trein de wisselstraat verlaten heeft. Daar kan je dus nog een vertraging inzetten in de setup van koploper.
Betreft detectie van de wisselstraat, je gaat met Peco werken en daar doe je dus ook hartstuk polarisatie. Dan heb je dus al de draden aangesloten zodat je over beide spoorstaven kan detecteren. De meeste (Engelse)wissels moeten volledig gescheiden worden ivm de hartstuk polarisatie. Zodoende kan je in principe alles detecteren zonder het aanbrengen van extra draden.
Wat betreft je hulpblokje, Dat kan toch gewoon het blok zijn voor de wisselstraat naar het station. Je noemt dat het richtingsblok, het activeren kan gebeuren via een logische actie dat als blok x vrij is dat die daar aan mag beginnen, zo kan je dus ook de alternatieven maken voor blokken y, z etc. Indien geen van de acties aan de voorwaarde voldoen moet ie dus w8en
Koploper geeft in principe een wisselstraat vrij op de stopmelder van het volgende blok.
Echter bij volledige detectie kan dit dus ook op de eerste melder van het volgende blok, dan wordt het blok vrijgegeven op het moment dat er geen detectie meer is.
Dit is ook mogelijk voor de wisselstraat echter dient de wisselstraat dus van melders te zijn voorzien. Het voorgaande blok komt dan eerder vrij als de wisselstraat, die komt pas vrij nadat de trein de wisselstraat verlaten heeft. Daar kan je dus nog een vertraging inzetten in de setup van koploper.
Betreft detectie van de wisselstraat, je gaat met Peco werken en daar doe je dus ook hartstuk polarisatie. Dan heb je dus al de draden aangesloten zodat je over beide spoorstaven kan detecteren. De meeste (Engelse)wissels moeten volledig gescheiden worden ivm de hartstuk polarisatie. Zodoende kan je in principe alles detecteren zonder het aanbrengen van extra draden.
Wat betreft je hulpblokje, Dat kan toch gewoon het blok zijn voor de wisselstraat naar het station. Je noemt dat het richtingsblok, het activeren kan gebeuren via een logische actie dat als blok x vrij is dat die daar aan mag beginnen, zo kan je dus ook de alternatieven maken voor blokken y, z etc. Indien geen van de acties aan de voorwaarde voldoen moet ie dus w8en
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Welk besturingsprogramma voor ingewikkelde automatiserin
De werking van het vrijgeven van een wisselstraat met volledige treindetectie bevalt me wel. Dat principe zal ik ik dus aanhouden bij de uitwerking van de volgende simulatieschemas.
Mijn toekomstig project omvat een kopstation met ongeveer 12 tot 16 perronsporen, 6 tot 8 toekomende sporen en een paar dozijn treintypes. De permutatie ervan geeft je een idee van de veelvoud aan scripts dat ik zou moeten programmeren. Met een kort hulpblokje aan het begin van elk perronspoor wordt het aantal scripts gereduceerd tot een fractie ervan. Ter illustratie...
(het sporenplan van het kopstation met wisselmatrix, negeer tekst in het rood)
In elk geval enorm bedankt voor het meedenken. Ik hoop dat ik vanavond tijd krijg (van de kinders) om eens met Koploper te stoeien. Als de vrouw daar maar niet jaloers van wordt!
Mijn toekomstig project omvat een kopstation met ongeveer 12 tot 16 perronsporen, 6 tot 8 toekomende sporen en een paar dozijn treintypes. De permutatie ervan geeft je een idee van de veelvoud aan scripts dat ik zou moeten programmeren. Met een kort hulpblokje aan het begin van elk perronspoor wordt het aantal scripts gereduceerd tot een fractie ervan. Ter illustratie...
(het sporenplan van het kopstation met wisselmatrix, negeer tekst in het rood)
In elk geval enorm bedankt voor het meedenken. Ik hoop dat ik vanavond tijd krijg (van de kinders) om eens met Koploper te stoeien. Als de vrouw daar maar niet jaloers van wordt!
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Welk besturingsprogramma voor ingewikkelde automatiserin
Ga je toch samen stoeien
Maar ik snap je hulp blokje nog niet Michiel. Volgens mij is richtingsblok 1201 en 1401 voldoende of zie ik wat over het hoofd en moeten je bundels er bij op geteld worden?
Maar ik snap je hulp blokje nog niet Michiel. Volgens mij is richtingsblok 1201 en 1401 voldoende of zie ik wat over het hoofd en moeten je bundels er bij op geteld worden?
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Welk besturingsprogramma voor ingewikkelde automatiserin
Michiel, weet je dat je de wisselstraat op elk meldpunt van jouw keuze vrij kan geven, dat bepaal je bij het aanmaken van je wisselstraat en via de button wissels vrijgeven.
Als jij een blok hebt met bijvoorbeeld 3 of meer meldpunten, kun je op elk punt je wissels vrijgeven. Dus op de eerste melder, of op de tweede melder of op de laatste melder. Daar ben je geheel vrij in.
Mvg
Wim.
Als jij een blok hebt met bijvoorbeeld 3 of meer meldpunten, kun je op elk punt je wissels vrijgeven. Dus op de eerste melder, of op de tweede melder of op de laatste melder. Daar ben je geheel vrij in.
Mvg
Wim.
Re: Welk besturingsprogramma voor ingewikkelde automatiserin
Check!R Fongers schreef:Ga je toch samen stoeien
Vanuit blokken 201, 202, 301, 302, 1201 en 1401 kan er treinverkeer zijn naar om het even welk stationsspoor. Afhankelijk van het treintype (rangeerdienst, expresstrein, ...) wordt een specifieke actie uitgevoerd (aankoppelen, ontkoppelen, opduwen, wegslepen,...). Voor elke combinate van bestemmingsblok, richtingsblok en treintype zijn er een paar scripts nodig om de boel goed te laten werken. Het aantal scripts kan beduidend verminderd worden door het gebruik van een super-kort hulpblok bij het inrijden van het stationsspoor. Dat maakt het programmeren overzichterlijker, gemakkelijker, minder kans op fouten en gemakkelijker te debuggen/editeren bij eventuele problemen.Maar ik snap je hulp blokje nog niet Michiel. Volgens mij is richtingsblok 1201 en 1401 voldoende of zie ik wat over het hoofd en moeten je bundels er bij op geteld worden?
Dat klopt, maar als je eerste blok na de wisselstraat super-kort is, met maar 1 bezetmelder, heb je geen keuze meer met Koploper. Je kan in Koploper niet meegeven dat ie de wissels maar pas mag vrijgeven bij aankomst van bijvoorbeeld de 2de bezetmelder van het daaropvolgende blok. Het is dus kwestie om de wissels bezet te houden door middel van een extra signaal, namelijk het vrijkomen van het super-korte blokje zoals Rob al voorstelde. Dat lijkt me snor, of zie ik iets over het hoofd? (Trouwens, hoe doe dit: het vrijgeven van de rijweg over de wisselstraat bij het vrijkomen van een bezetmeder? Ik zie hiervoor geen optie in de optie "Vrijgave wisselstraten")Wim Ros schreef:Michiel, weet je dat je de wisselstraat op elk meldpunt van jouw keuze vrij kan geven, dat bepaal je bij het aanmaken van je wisselstraat en via de button wissels vrijgeven.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Welk besturingsprogramma voor ingewikkelde automatiserin
Michiel,
Die is er wel Dan geef je in te verwachten bezetmelders in het blok ook die BM van de wissels mee. Als het wissel vrij komt geeft je gelijk de wissel vrij voor volgend gebruik. Dat geldt ook voor de volgende wissels. Maar wederom alleen bij volledige detectie en in dit geval hoef je het vinkje niet aan te zetten voor actie bij te lange trein. Want de trein houd het gewoon bezet en dan is die dus ook niet vrij.
Je moet wel de wissels in Koploper definiëren in waar gebruikt
Die is er wel Dan geef je in te verwachten bezetmelders in het blok ook die BM van de wissels mee. Als het wissel vrij komt geeft je gelijk de wissel vrij voor volgend gebruik. Dat geldt ook voor de volgende wissels. Maar wederom alleen bij volledige detectie en in dit geval hoef je het vinkje niet aan te zetten voor actie bij te lange trein. Want de trein houd het gewoon bezet en dan is die dus ook niet vrij.
Je moet wel de wissels in Koploper definiëren in waar gebruikt
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Welk besturingsprogramma voor ingewikkelde automatiserin
Hallo Rob,
ik wou net vermijden om wissels te gaan uitrusten met bezetmelders. Want, om het aantal simultane rijwegen over het wisselcomplex niet te beperken moet ik er minstens een stuk of 20 plaatsen. Dat zou niet nodig zijn indien ik 1-zelfde bezetmelder zou kunnen associëren aan zowel een wissel als een blok. Is dit mogelijk?
ik wou net vermijden om wissels te gaan uitrusten met bezetmelders. Want, om het aantal simultane rijwegen over het wisselcomplex niet te beperken moet ik er minstens een stuk of 20 plaatsen. Dat zou niet nodig zijn indien ik 1-zelfde bezetmelder zou kunnen associëren aan zowel een wissel als een blok. Is dit mogelijk?
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Welk besturingsprogramma voor ingewikkelde automatiserin
Michiel,
Ik zou niet elke wissel apart detecteren.
Maar ik zou de wisselstraten eerst detecteren per richting dus de vijf parallele banen van 201, 1101...1401 schuin naar beneden .
Daarmee zijn de wisselstraten nog redelijk lang bezet, daarom zou ik die lange stukken nog één of twee maal doorsnijden in de breedte van het station.
Dan eindig je met 10 of 15 bezetmeldingen, die 1) rekening houden met de "hoofd" rijrichtingen en 2)het ganse wisselveld in praktische "brokken" en in functie van de lengte van de trein vrijgeven..
Ik zou niet elke wissel apart detecteren.
Maar ik zou de wisselstraten eerst detecteren per richting dus de vijf parallele banen van 201, 1101...1401 schuin naar beneden .
Daarmee zijn de wisselstraten nog redelijk lang bezet, daarom zou ik die lange stukken nog één of twee maal doorsnijden in de breedte van het station.
Dan eindig je met 10 of 15 bezetmeldingen, die 1) rekening houden met de "hoofd" rijrichtingen en 2)het ganse wisselveld in praktische "brokken" en in functie van de lengte van de trein vrijgeven..
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd